hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trenger hjelp i valg av kaldblodshingst
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Trenger hjelp i valg av kaldblodshingst
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

linki

Skrevet - 18/04/2006 :  14:37:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bor du på østlandet, vestlandet , sørlandet el Nord Norge?

Hvis du ikke vil reise land og strand for å finne hingst?
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  22:20:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bor du på østlandet, vestlandet , sørlandet el Nord Norge?

Opprinnelig postet av linki

Jeg bor på østlande det tar meg 1time og kjøre ditt alm viktor står i trening

smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 18/04/2006 :  22:52:29  Vis profil  Svar med kopi av melding

Kopi av melding:
Kopi av melding:Bor du på østlandet, vestlandet , sørlandet el Nord Norge?

Opprinnelig postet av linki

Jeg bor på østlande det tar meg 1time og kjøre ditt alm viktor står i trening

Den var ment til frkelin:)

Men jeg spør deg om noe også Enebakk racing (side 6)

Kopi av melding:
Kopi av melding:nki jo det er han + at det er faren til vennina mi som eier han så jeg har fått sett han i mange situasjoner der jeg vet at andre hester hadde hoppet i taket og løpt for livet og han står bare og blunker

Det visste jeg ikke om han, at han var så calm.
Artig å vite. Er det noe mer du kan fortelle om han?
Jeg forgudet storebroren hans Alm Rau Jo.......

Redigert av - linki den 18/04/2006 22:53:47 Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  11:05:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vet ikke så veldig mye om han bare små ting sånn at treneren vuderer og beggyne og ri han for de han er så rolig også har han hode på rette sted er jo det jeg synes var viktig egentlig...... At det er jenter ned i 12år alderen som pusser og leier og steller med han innemellom så han er kjeme fin hest og få brukt vidre i avelen mener nå jeg da
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

MEDALLION

Skrevet - 28/04/2006 :  17:47:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig me de andre som har skrivi.. Spikeld, Moe Odin eller Jervsøfaks.. Veldig gode kaldbloder.. Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 29/04/2006 :  11:19:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg vil anbefale Røste Bo, e. Jærvsøfaks. Leste at du ikke ville ha Jærvsøfaks, men Røste Bo er verdens snilleste. Han er helt rolig, kan stå mellom to hopper uten å lee på et øre. Skulle tro han var vallak. tenkte siden du syntes gemyttet var viktig og sånt... Lykke til med valget:) Mvh Marte
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 29/04/2006 :  20:53:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg lest hele tråden, men...

Hvis du er litt opptatt av at dette avkommet skal bli en best mulig hest, ville jeg ha satset på en etablert hingst som har resutater å vise til i avlsboksen, med forskjellige typer merrer.
Startprosent på unghester etter denne hingsten er ofte en god ting å se på, samt hvor stor prosent som har gått mønstringsløp. Dette er ofte en god pekepinn på om hingsten avler hester med talent, fordi hester med talent er oftest tidligere fremme, og kan mer (tidsmessig), selv med samme mengde trening som en hest med mindre talent. Disse hingstene er ofte noe dyrere, men føllavgifta er nå engang den minste utgiften med hesten uansett, vel verdt pengene, vil jeg si!

Dessuten er det ganske sjelden de kårer hingster med virkelig dårlig gemytt. Din jobb ved preging, håndtering og temming av unghesten spiller størst rolle!

Grunnen til at jeg ville styrt unna "b" hingstene, som da altså ligger lengre ned på statistikken, og også unghingstene, som ikke har vist noe enda, i avlsboksen altså, er at om man bare har EI hoppe, så er det vel ganske viktig at det ENE avkommet blir bra? Og det er det STØRST sjanse for med en hingst som har VIST hva han avler.
Uprøvde hingster, eller hingster med få avkom gir få "garantier", og enkelte hester som var knallgode selv, avler rett og slett ingenting. (Se Rex rodney, f.eks..) Det samme gjelder mellomgode hester med et glimrende eksteriør- ingen garanti. Men hester som har VIST, og har så store årganger at det er realistisk å snakke om f.eks startprosenter, bør vel være småskalaoppdretterens beste venner...

Så kan vi overlate til de som driver litt større med avl, og kanskje har bedre økonomi til å "prøve og feile" å eksperimentere med de mer uprøvede hingstene. Derfor er røste bo, nordli svarten, kos knekten etc etter min mening hingster for spesielt interesserte, om dere skjønner hva jeg mener. Avler jo selvsagt NOE, ellers hadde de vel blitt fratatt kåringsbrevet, men lang ifra jevnt nok til at det kan anbefales en småskala opppdretter.

Det var i alle fall mine tanker.
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.21 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.