hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Egentreningsmål, hva kan det være?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Egentreningsmål, hva kan det være?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

lillings

» VIP

Norway
Innlegg: 1249

Skrevet - 03/01/2006 :  11:30:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
I perioden uke 2-8 skal vi ha egentrening i gymmen. Og da tenkte jeg som så at jeg kunne prøve å trene noe som forbedrer meg som rytter eller håndballspiller(hobbyspiller bare). Men så er det dette med mål da, er det noen som har noen forslag til meg??

Vi skal ha en test nå på torsdag for å se hvor gode vi er nå, og en etter at perioden er over som skal vise resultatet, om vi har forbedret oss noe.

Hva slags test(er) kan jeg ha nå til torsdag som viser det nivået jeg er på nå?

Håper jeg får noen forslag da hjernen min fortsatt er i feriemodus...

~*~ Lill ~*~

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 03/01/2006 :  15:53:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg hadde egentrening med vekt på ridning og svømming. For meg innebar det en kondisjonstest og en teknikktest i svømming og en ferdighetstest i ridning. Hos oss fikk vi også en kunnskapstest, altså vi burde forbedre oss både i praksis og teoretisk.

Jeg satte meg som mål å forbedre teknikken, kondisjonen og styrken, samt å få litt innblikk i sportene teoretisk.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway
Innlegg: 1249

Skrevet - 03/01/2006 :  19:02:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm, tenkte litt og kom fram til at jeg kanskje kunne ha som mål å gjennomføre et 4 mils ritt etter at perioden er over. Oså at jeg skal ha bedre kiondis, hvor testene har utgangspunkt i qouper testen...
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 03/01/2006 :  19:29:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
For bedre kondis: Sett opp en detaljert plan med både oppvarming, hoveddel og nedtrapping. Eksempel på økt: 15 min. lett jogging/lek med ball. Hoveddel: Intervall/stigningsløp/pyramideintervall osv. Nedtrapping: Rolig gange og tøying.

Eksagt hva har du lyst til å bruke som treningsform? Ballek, ridning, styrketrening, intervall..?

www.hestene.no Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway
Innlegg: 1249

Skrevet - 03/01/2006 :  22:52:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde tenkt å bruke endel styrketrening, litt kondisjonstrening med ball(noen øvelser som vi lærte på håndballen en gang i tida), blanding av styrke og kondisjon, og en dressurtime...(rir så å si hver dag så det har jeg ikke lagt så mye vekt på, da det er jeg og ikke hesten som må bli bedre, hehe)...

Den første treningen består av 15 min oppvarming(lett jogging, hoppetau), så kommer det 40 min med diverse styrkeøvelser(mye bein-, rygg- og magemusklatur), og så tilslutt 15 min tøying, riste løs små jogging for å løsne litt på seg...

Tror jeg begynner å skjønne hvordan oppgaven skal se ut, og håper jeg har fått til en nogelunde grei treningsperiode...

Kan jo ta den med på skolen på torsdag og spørre læreren hva hun synes og om det er en sånn type oppgave hun tenker på...

Tusen takk for hjelp Mari =)

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Innlegg: 1752

Skrevet - 03/01/2006 :  22:55:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hvordan gjennomfører dere det med ridingen da? Dere skal vel ha vurdering på det?
Jeg ser ikke helt for meg at min gymlærer hadde giddet å komme i stallen for å se meg ri akkurat..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 03/01/2006 :  22:57:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ingen årsak! Men er du virkelig ute etter kondis kan du bytte ut siste del av oppvarmingen til en kort intervall økt. Da får du varmet skikkelig opp, og musklene er da "møre". Om du da kjører lett styrke etterpå vil du få max ut av treningen om du tøyer godt etterpå. Dette kan brukes som et alternativ en gang iblant - ikke hver gang - fordi intervallen gjør at du ikke kan ta i 100% på styrkedelen, men gjør samtidig at du får en skikkelig feeling dagen derpå, og musklene blir presset til det ytterste med kardio først, deretter styrke. Husk å drikk og spis godt, så tror jeg dette blir bra!
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Innlegg: 2031

Skrevet - 04/01/2006 :  11:15:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Her var det alt kommet mange gode tips.
Eneste jeg tenkte over er at når vi hadde egentrening så skulle målet være noe "målbart". Feks forbedre ditt eller datt. Slik sett blir det vanskelig å skulle "kunne gjennomføre et 40 km ritt". Av den enkle grunn at det ikke bare står på deg, men også på hesten.
Derfor er det kanskje enklere å ha som mål å skulle forbedre lengden på cooper(staves det sånn??) testen, eller en annen test feks.

~Guro

Ps: jeg forbedret spenst når vi hadde egentrening, jeg sto da i mål i håndball. Superkjekt, og det virket faktisk:-)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Innlegg: 2031

Skrevet - 04/01/2006 :  11:15:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Her var det alt kommet mange gode tips.
Eneste jeg tenkte over er at når vi hadde egentrening så skulle målet være noe "målbart". Feks forbedre ditt eller datt. Slik sett blir det vanskelig å skulle "kunne gjennomføre et 40 km ritt". Av den enkle grunn at det ikke bare står på deg, men også på hesten.
Derfor er det kanskje enklere å ha som mål å skulle forbedre lengden på cooper(staves det sånn??) testen, eller en annen test feks.

~Guro

Ps: jeg forbedret spenst når vi hadde egentrening, jeg sto da i mål i håndball. Superkjekt, og det virket faktisk:-)
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 04/01/2006 :  15:47:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Guro: Spenst var veldig lurt! Det får man bruk for både i ridning (litt ihvertfall) og i håndball.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

nutte

Norway
Innlegg: 649

Skrevet - 04/01/2006 :  19:25:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg hadde egentrening før jul på skolen, da hadde jeg om ridning. styrke i bena,balanse,tøylihet og noe kondisjonstrening.. det ble små tester som 90 grader osv...
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

*littledevil

» VIP

Norway
Innlegg: 605

Skrevet - 05/01/2006 :  02:57:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*littledevil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*littledevil  Svar med kopi av melding
Guro, hvordan trente du spensten?:| Over kort tid liksom? Marte trenger råd.. spenst på 24 cm ... :|
-Marte Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 05/01/2006 :  16:37:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Guro, hvordan trente du spensten?:| Over kort tid liksom? Marte trenger råd.. spenst på 24 cm ... :|

Opprinnelig postet av *littledevil



Spensten bør nå trenes opp som alt annet - med jevn trening over lengre tid. Etter god oppvarming kan man f.eks. sette opp noen hindre etter hverandre, og hoppe over alle sammen med samlede bein. Det finnes uttallige øvelser for spenst, men bruk beskyttelse på knærne. Du synes kanskje det er irriterende og unødvendig, men du vil nok tenke over det den dagen du sitter med betennelse i knærne på grunn av overbelastning.

Stikkord:
- God oppvarming
- Gode sko
- Lave hindre og små utfordringer som du gradvis setter høyere
- Uttøying
- Kan gjerne trenes sammen med andre ting, f.eks. i en styrkeøkt

Edit: leifer

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 05/01/2006 16:39:27 Gå til toppen av siden

*littledevil

» VIP

Norway
Innlegg: 605

Skrevet - 05/01/2006 :  18:25:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*littledevil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*littledevil  Svar med kopi av melding
Huff, nei tenkte egentlig på fortgang...

Nå fortiden trener jeg i løssnø og trappehopping:P Har en hoppbakke omtrent uttafor huset og ja, det er laaange trapper:P

Men blir litt lite av det nå, har fått en slagskade i kneet :\ Fy på alle de guttene som herser med jentene på fotballbanen!!!

Ellers så vet jeg fra før de stikkordene, bare lette etter noen spesifikke øvelser.

Betennelse i knærne og ryggen får man vel helst av dårlige sko og null demping vil jeg tro, etter kjæresten min sine erfaringer, som er ganske ekspert på det området:P ehhe:D

-Marte Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 05/01/2006 :  18:49:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Huff, nei tenkte egentlig på fortgang...

Nå fortiden trener jeg i løssnø og trappehopping:P Har en hoppbakke omtrent uttafor huset og ja, det er laaange trapper:P

Men blir litt lite av det nå, har fått en slagskade i kneet :\ Fy på alle de guttene som herser med jentene på fotballbanen!!!

Ellers så vet jeg fra før de stikkordene, bare lette etter noen spesifikke øvelser.

Betennelse i knærne og ryggen får man vel helst av dårlige sko og null demping vil jeg tro, etter kjæresten min sine erfaringer, som er ganske ekspert på det området:P ehhe:D

Opprinnelig postet av *littledevil



Mhm, sko er en stor årsak til kneskader, særlig hos unge jenter (som oss ).

Hopp og sprett så ofte du kan - både i trapper og i snøen som du sa. I tillegg kan du trene ulike varianter av spenst noen ganger i uka. Da burde du få bedre spenst. Hvor lenge det vil ta før du forbedrer deg avhenger av hvor godt trent du er fra før og hvilke forutsetninger du har.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway
Innlegg: 1249

Skrevet - 05/01/2006 :  19:08:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for mange tips...

Snakket med læreren i dag og det var greit at ridningen var et mål, siden jeg også hadde noen målbare resultater. Skal ha to øvelser, spenst og kondisjon(coopern)...'


~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.