hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utstilling for blandede raser???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Utstilling for blandede raser???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Stall..Bjørnebu

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  11:19:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall..Bjørnebu  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall..Bjørnebu  Svar med kopi av melding
Det var godt at det endte med noen fornuftige svar til slutt.
Ganske slitsomt å ikke få svar på det man spør om, uten at det kommer mange andre med masse annet pjatt utenom spørsmålet.
Noen som vet om det er en sånn utstilling i nærheten av Tønsberg?

Heidi

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  13:19:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Om du orker kjøre en times tid er det jo utstillingen som er hos oss da, ellers så arrangerern Nedre Buskerud Fjordhest lag en slik utstilling en gang i året.. Alltid i mai måned på "himmelspretten" www.nbfl.no
Den blir arrangert i Lier som ligger ved Drammen.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 14/01/2006 :  15:38:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det var godt at det endte med noen fornuftige svar til slutt.
Ganske slitsomt å ikke få svar på det man spør om, uten at det kommer mange andre med masse annet pjatt utenom spørsmålet.
Opprinnelig postet av Heidi70

Å herlighet... trodde dette var et diskusjons forum jeg, der hovedsaklig poenget var å diskutere. Unnskyld da, at jeg sa meningen min, og stilte spørsmål til blandingsraser på utstilling, på en tråd som heter "utstilling for blandede raser".

Hvorfor blir dere så utrolig fornærma bare fordi noen setter spørsmålstegn ved hva som er poenget med dette? Dere setter jo piggene ut med en gang jo! Her er det tydeligvis ikke lov å ha egne meninger. Da blir jeg visst kalt for "Tone"...(i hermetegn)

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 14/01/2006 15:39:45 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  15:43:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg Tone ( uten "") det må være lov til å stille spørsmål.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  15:57:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Så enig så enig.

Det eg ville få fram litt her er att det er ikkje sikkert blandingshestane blir bedømt slik dere ønsker det. Ser fleire vil ha bedømning på om hestane er gode ekseriørmessige som ridehester. Men er dere sikker på att det er det dei blir bedømt som når dere stiller dem på utstilling i ei gruppe for blandingshester. Kan neppe være spesielt lett for dommerne heller for det kan da komme kva som helst i den gruppa. Blanding mellom fjording og shetlandsponni mot den til oleo f.eks som vist eg husker rett er blanding mellom kaldblods og fullblod?. Det ligger overhode ingen føringer for dommerne for korleis dei skal dømme dette. Så det vil vel da bli opp til dommerne. Vist ikkje arrangørane setter føringer der da, men det har ikkje eg sett noko til før. Men eg har jo sjølvsagt ikkje sett alt heller da.

Eg forstår sjølvsagt att det kan være kjekt å få ein bedømning, men det er ofte ikkje heilt reelt den bedømninga enn får. Dessverre ikkje for dei reinrasa heller. Det er dessverre slik spesielt blant dei eldre dommerne att dei dømmer for mykje etter stamtavle på hesten og etter kven som eiger den/ eller har oppdretta den. Heldigvis kjem det nye krefter inn som er flinkere til å være objektiv men det er dessverre slik utstillingssystemet er slik eg har opplevd det i allefall og eg veit eg ikkje er den einaste. Skulle eg tatt det seriøs all den ulike bedømninga eg har fått på hester eg har stilt så ja, veit ikkje kva eg skulle gjort.

Vil berre få fram poenget her med att man skal være bevist på kva man er ute etter. Ser ikkje noko poeng i å stille ut hesten sin i blandingsklasse dersom det ikkje blir bedømt etter dei prinsipp man trur man stiller ut under.

Redigert av - Lucinda: den 14/01/2006 15:59:26 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  16:51:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
La folk få gjøre som de vil...

Til dere som vil stille ut: Kom dere på utstilling det er kjempe gøy, og det er også veldig fin sosial trening for hesten. Også møter man mye flotte hester og masse hyggelige hestemennesker... Mange bruker uoffisielle utstillinger til å trene til en offisiell utstilling... På våre utstillinger har det vært såpass mange bra hester med så det er rart de ikke hiver seg ut på e offisiell utstilling snart.

Til dere som ikke ser vitsen med uoffisielle utstillinger, vallaker eller blandinger på utstilling: Bli hjemme og la oss "raringer" (etter deres mening) få reise ut å ha det litt moro..

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  19:21:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Roxira:

Ingen her somhar sagt att dei har noko imot uoffisiell utstilling så vidt eg kan sjå. Eg har stilt på uoffisiell utstilling sjølv.

Har heller ikkje sagt att ikkje folk skal gjøre som dei vil, hallo.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  19:38:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lucinda: det var vel heller ikke det Roxira skrev??? Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 14/01/2006 :  22:34:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Mye enig med de fleste her.

Tenkte bare føye til:

.. det å få en Profesjonell bedømming av om hesten har et eksteriør som tilsier at den er mer eller mindre holdbar, for eksempel, kan jo faktisk ha en praktisk betydning i forbindelse med salg, for eksempel?

Padlende frambeinsbevegelser på grunn av tåvid beinstilling er jo et av mange eksempel på ting som en dommer sikkert vil bemerke.

Skjønner godt at en slik bedømming er interessant, også for blandingsraser, jeg. Trenger jo ikke ha med Avl å gjøre..?
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 14/01/2006 :  22:35:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding

Tenkte bare føye til:

.. det å få en Profesjonell bedømming av om hesten har et eksteriør som tilsier at den er mer eller mindre holdbar, for eksempel, kan jo faktisk ha en praktisk betydning i forbindelse med salg, for eksempel?

Padlende frambeinsbevegelser på grunn av tåvid beinstilling er jo et av mange eksempel på ting som en dommer sikkert vil bemerke.

Skjønner godt at en slik bedømming er interessant, også for blandingsraser, jeg. Trenger jo ikke ha med Avl å gjøre..?
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 14/01/2006 :  22:35:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding

Tenkte bare føye til:

Gå til toppen av siden

tessa72

» VIP

Skrevet - 15/01/2006 :  19:56:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hannev
Jeg fikk et blandingføll (Knabstruper/appaloosa) i juni-05,og fikk være med på Føll-skue for Norsk Varmblods Ridehest på nabostallen i høst.. Vi stilte da utenfor "konkurransen",men fikk jo en bedømmelse allikevel !! Jeg synes det er artig med blandingshester!! Og det er jo moro å få kyndige dommere til å bedømme ekteriør,bevegelser osv på egen hest.. Til og med dommerne sa til meg at vi var et "artig innslag" Så ikke bry deg med hva andre mener,men ta kontakt hvis det er et arrangement,uansett hva slags rase det omfatter.... Jeg ble hvertfall ønsket velkommen tilbake neste gang de skal arrangere noe sånt...Så jeg stiller henne gjerne igjen som åring! Lykke til!!!
Gå til toppen av siden

Stall..Bjørnebu

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  00:05:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall..Bjørnebu  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall..Bjørnebu  Svar med kopi av melding
Her er det tydeligvis ikke lov å ha egne meninger. Da blir jeg visst kalt for "Tone"...(i hermetegn)

Kanskje mange blir litt lei av å høre dine meninger??; fordi dem ofte er negative vær gang blandingsraser er et tema. Du har også en tendens til å skli helt utenfor egentlige spørsmål for å få inn negative holdninger til dette med blandinger.
For å svare for meg sjøl blir jeg absolutt ikke fornærmet over å høre dine meninger... Jøss å bevare meg væl, lissom. Men det er veldig slitsom med det samme vær gang. De fleste vet vel sånn nogenlunde åssen holdninger du har i forhold til blandinger. Det hadde vært litt mer koselig å lese debatter som i dette tilfelle dreier seg om et spørsmål som ønsket et konkret svar og ikke om hva som er vitsen med det spørsmålet.

Heidi

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 16/01/2006 :  09:43:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kanskje mange blir litt lei av å høre dine meninger??; fordi dem ofte er negative vær gang blandingsraser er et tema.

Jaha, og hva er ofte? Jeg har aldri før her inne uttalt meg om blandinger på utstillinger. Og jeg har kun en gang tidligere sagt min mening om blandingsraser, og det var under debatten "slutt å kryss avle" som gikk for en stund siden.

Kopi av melding:
Du har også en tendens til å skli helt utenfor egentlige spørsmål for å få inn negative holdninger til dette med blandinger.

Ok, jeg skled kanskje litt ut i denne debatten, men i hvilke andre diskusjoner har jeg sklidd ut for å få inn negative holdniger til blandinger? Jeg vil gjerne ha en henvisning til dette. Forøvrig har jeg aldri kommet med negative holdninger mot blandingsraser i seg selv. Jeg har dermed sagt hva jeg mener om å bruke dem i avlssammenheng, og på utstillinger. Dessuten skjønner jeg ikke helt problemet med å skli litt ut i debatter, så lenge en holder seg noenlunde til temaet. Hovedpoenget her er vel å diskutere?

Kopi av melding:
Men det er veldig slitsom med det samme vær gang. De fleste vet vel sånn nogenlunde åssen holdninger du har i forhold til blandinger.

Jeg syns det er litt rart at du sier dette, for jeg har som sagt kun sagt min mening om noe med blandinger en gang før så vidt jeg husker.. (i slutt å kryssavle-debatten). Jeg har aldri sagt hva jeg mener om blandinger på utstillinger før...?

Ellers er jeg enig i tessa72, ikke hør på hva andre sier, (selv om ikke jeg skjønner poenget med det er det selvfølgelig flott hvis andre har en glede av det....har ingenting imot det...! Det er forskjell å være kritisk til/stille spørsmål ved og å være i mot noe!!) og Lykke til -fra meg også!

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 16/01/2006 09:46:15 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  10:24:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kanskje mange blir litt lei av å høre dine meninger??; fordi dem ofte er negative vær gang blandingsraser er et tema.

Tror kanskje det er meg hun mener Tone

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.94 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.