hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utstilling for blandede raser???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Utstilling for blandede raser???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Tone_

Skrevet - 11/01/2006 :  13:23:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns også at Renegates innlegg var bra.

Må bare tilføye at jeg har ingenting imot blandinger eller vallaker..! Var innom og kikkte på hannev sin vip, syns hesten din var nydelig.

Jeg skjønner at folk kan være interessert i utstillinger, liker å ha det sosialt, og at folk syns det er spennende og få en bedømming. Men alt dette kan en jo få andre plasser også, på et stevne f.eks. For meg er ikke en utstilling mer enn det den i utgangspunktet er ment for: kåring av hingster og premiering av hopper. Så hvis et av motivene deres med hesteholdet er utstillinger, hvorfor ikke skaffe en hingst eller hoppe dere har troen på kan duge bra i avlen? For meg er å stille ut en blanding, eller en vallak, en litt manglende evne til å se hestens begrensinger.

Og for å si det slik: Selv om min hest er renraset og reproduserbar, er han like lite verdt på en utstilling som en blanding eller en vallak. Jeg kunne aldri finne på å stille ut kaldblodshingsten min. Dette fordi jeg realistisk nok innser at han aldri ville blitt kåret, og aller mest sannsynlig heller aldri noengang vil bli det. Hesten min er ingenting annen enn en brukshest. Selv om han er fin å se på, er han altfor liten og har altfor dårlige egenprestasjoner til å bli kåret. Og siden kåring ikke er mulig, ser jeg heller ikke poenget med å stille han ut, da det for meg dreier seg om kåring eller ikke kåring. Verdipapir eller ikke verdipapir. Hvis motivet mitt var å ha en hest som kunne blitt kåra ville jeg heller kjøpt meg en hest som jeg hadde troen på har mulighet for å motta en premiering eller kåring.

Men folk må selvfølgelig gjøre som de vil! Håper ikke noen tolker innleggene mine som sure, latterliggjørende eller nedverdigende på noen måte. De er hvertfall ikke ment sånn, selv om jeg kanskje skriver litt direkte. De er kun ment som "spørrende", da jeg skjønner helt poenget med det..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  15:19:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg skjønner at folk kan være interessert i utstillinger, liker å ha det sosialt, og at folk syns det er spennende og få en bedømming. Men alt dette kan en jo få andre plasser også, på et stevne f.eks.

Den må du forklare litt nærmere... Man får jo ikke en bedømning på hestens eksteriør noe annet sted enn på en utstilling. Riktignok vil hestens eksteriør gi utslag i form av at en laaaaang hest er vanskeligere å samle og det kan gi utslag på resultetet på dressuren liksom, men en ren eksteriørbedømning med resultatene på et papir får man kun på utstilling. Det er jo tross alt ikke alle hester heller som kan starte stevner for det krever jo en viss alder bl.a

Det er sikkert mange som mener det er meningsløst å bruke så mye penger på å få disse traverene til start også, for det er nå engang ens egen interesse som virker mest spennende for en selv
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 11/01/2006 :  16:11:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Yvonne: Det jeg mente var at dersom det er konkurranse, spenning og det sosiale med en utstilling en søker, kan en jo også få dette med hesten sin andre steder, på et stevne, f.eks.
Et stevne byr på mer håp om videreutvikling, og et bra resultat på et stevne øker vel verdien på en blandingsrase i større grad enn et utstillingsresultat. (Mener hvertfall jeg). Dessuten kan en jo dra på utstillinger, være interessert i dette, og være sosial selv om en ikke nødvendigvis stiller ut egen hest..

Hilsen "Tone"

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 12/01/2006 :  02:12:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ikke for å være gledesdreper, men.....

Hvorfor stille ut blandinger?
Hvorfor stille ut vallaker?

"For gøy" svarer de fleste av dere. Okei, men det er jo så mye annet gøy en kan gjøre med blandinger og vallaker.. Hva skal dere bruke utstillingsresultat papirene til, ramme inn og henge opp på veggen? Er det "status" å eie en vakker hest?

Hvis dere plent skal på utstilling, hvorfor ikke skaffe dere en renraset hest som er hoppe eller hingst...

Sorry, men jeg skjønner bare ikke poenget med dette...

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Jøsses navn...

Selv om man har en blanding kan det jo være av interesse å få en helt uoffesiell bedømming og karakter på både ekseriør, temp og gang? Jeg har en hingst, med hærlig temprament, nydelig utrykk, flott anatomi og spenstig gang. Helt objektivt sett. Hadde vært artig å hørt hva en kyndig person hadde å si om mixen? Både moren og faren hans har fine linjer, det er bare ikke en lovlig blanding, ifølge kjipe Starum. Blæææ...

Jeg er med, hvor og når????

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  09:03:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Klubben her hvor jeg bor har arrangert et par tre slike uoffisielle utstillinger, senest i fjor høst.
Om jeg ikke husker feil hadde vi en klasse med blandingsponnier/ hester. Roxira husker sikkert dette bedre enn det jeg gjør.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  09:27:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Regner med rideklubben kommer til å arrangere en ny uoffisiell utstilling igjen til høsten ja. Men ikke på samme sted som før selvom det var veldig god plass der og fint å kunne bruke gjordene når man sto å ventet... Dette pga for dårlig miljø på stallen og negativ holdning til at rideklubben bruker ridebanen der.

Vi har en klasse for blandinger ja, bare sånn for moro... Kaller klassen bare blandinger og der kan allt av blandinger vises...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  11:52:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
OT:Roxira, veit du hvor denne utstillingen vil holdes neste gang? Har veldig lyst til å stille ut min Pintohingst. Hadde lyst til å gjøre det i år også, men da ble det litt vanskelig. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 12/01/2006 :  12:37:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Klubben her hvor jeg bor har arrangert et par tre slike uoffisielle utstillinger, senest i fjor høst.
Om jeg ikke husker feil hadde vi en klasse med blandingsponnier/ hester. Roxira husker sikkert dette bedre enn det jeg gjør.

Opprinnelig postet av Renegate

Husker dere hvem som dømmer?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  12:39:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg forstår ikke dem som har noe imot utstilling for blandede raser, selv synes jeg det er helt ok. Det er jo gøy for alle å få en bedømmelse på hesten sin, uansett om det er en rasehest eller en lett blanding.. Dessuten er det sosialt og lærerikt
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  13:03:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Veldig flink og hyggelig dame

*løper og sjekker gammel utstillingskatalog*

Susan Hellum

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  13:09:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
OT:Roxira, veit du hvor denne utstillingen vil holdes neste gang? Har veldig lyst til å stille ut min Pintohingst. Hadde lyst til å gjøre det i år også, men da ble det litt vanskelig.

Opprinnelig postet av Jack/Casana/Mahjiino

Regner med det blir på Bjørnli siden vi samarbeider med dem.. Eller kanskje Jerdal om de fortsatt er interessert i å samarbeide med oss.. Blir iallefall i Røyken eller Hurum kommune... Det kan jeg si helt sikkert.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  13:11:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Renegate

Opprinnelig postet av oleo

Vi prøver å ha forskjellige dommere hvert år, så det blir litt mer moro for oss som møter hvet år å vise hesten for ulike dommere...

Første året hadde vi Vermund Lyngstad
andre året Susan Hellum
og i fjor hadde vi Tommy Huseby.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  22:46:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
OT:Roxira, veit du hvor denne utstillingen vil holdes neste gang? Har veldig lyst til å stille ut min Pintohingst. Hadde lyst til å gjøre det i år også, men da ble det litt vanskelig.

Opprinnelig postet av Jack/Casana/Mahjiino

Regner med det blir på Bjørnli siden vi samarbeider med dem.. Eller kanskje Jerdal om de fortsatt er interessert i å samarbeide med oss.. Blir iallefall i Røyken eller Hurum kommune... Det kan jeg si helt sikkert.

Opprinnelig postet av Roxira

Ok, det er ikke langt unna, så da kommer nok jeg med en eller to hester
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/01/2006 :  00:04:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare det å være der, oppleve noe nytt, sosialt både for hest og menneske og vise frem hesten sin er stas. Uansett om den er renraset eller blandet.

Er ikke så ivrig på blandet hest. Men når man har hest, så må man vel nyte det?

For og sette det litt på spissen; Mørke kvinner kan ikke delta på skjønnhetskonkuranser as frk. norge, bare fordi at de ikke er Norsk?

Dra på utstilling du, Hanne. Nyt det!

Har selv tenkt og dra på uoffesiel utstilling med Rosita. Synes det blir intresangt å få en eksteriørmessig bedømming.

Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  00:14:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Okei, da håper jeg noen har "vett" til å informere meg om fremtidige utstillinger så kanskje vi møtes i ringen?
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.