hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bedre balanse.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Bedre balanse.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

CJB

Skrevet - 02/01/2006 :  01:06:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan noen gi meg noen tips på hvordan jeg kan få enda bedre balanse?I alle gangarter... :)

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  01:28:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Du kan ri uten stigbøyler, eller ri barbak! Hjelper ganske mye
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  10:55:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å ri uten bøyler er veldig lurt.
Enda mer effektivt blir det om du får noen til å longere deg (eh...altså hesten mens du sitter på...) slik at du kan konsentrere deg om sitsen og i tillegg ha en på bakken som kan korrigere deg når du blir sittende feil.
Da kan du også ri m armene ut o.l.
Gymnastikkhopping,stusser,kobinasjoner, uten bøyler er også veldig nyttig.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  10:57:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du må bare huske på at du får mye bedre effekt av å ri uten stigbøyler hvis du rir med dem rett etterpå igjen :) Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  11:51:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å ri uten bøyler er veldig lurt.
Enda mer effektivt blir det om du får noen til å longere deg (eh...altså hesten mens du sitter på...) slik at du kan konsentrere deg om sitsen og i tillegg ha en på bakken som kan korrigere deg når du blir sittende feil.
Da kan du også ri m armene ut o.l.
Gymnastikkhopping,stusser,kobinasjoner, uten bøyler er også veldig nyttig.

Opprinnelig postet av Kurre

mhm;) Om det ikke hjelper noe, kan det og være salen ikke er helt god, hadde en sal før som var så å si umulig så sitte rolig og stødig i, det gikk, men det var ikke alltid like lett.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  12:12:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Les boka Sentrert ridning av Sally Swift eller Ride with you mind av Mary Wanless.....da vil du få en dypere forstålelse av fysikken vår, sammen med hestens fysikk. Mange gode tips og lure barnehageforklaringer, samt deres felles evne til å tale i bilder. Dette er balanse og sits pedagogikk på sitt beste....
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 02/01/2006 12:13:55 Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  13:30:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Anbefaler også at du leser Sentrert ridning av Sally Swift. En veldig bra bok. Har nettopp lest den, og der står det veldig mye lærerikt og ting du kan gjøre for å få en bedre sits(noe du vil forstå bedre når du har lest boka)
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  20:03:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ri masse barbak ;)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  20:13:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ulempen med å ri masse barbak er at det er ikke sikkert det er så heldig for hesten. Har ikke hesten nok muskler, eller rytteren er i veldig ubalanse er dette er uromoment for hesten, og ikke veldig styrkende for noen av partene. God balanse får du først når du lærer å bære deg selv, da vil hesten også kunne konsentrere seg om sin egen blanse. Man lærer ikke nødvendigvis å bære seg riktig med å ri masse barbak. Man får over-under sjenkel nogenlunde riktigere plassert men føttene peker ofte utover fordi man klemmer med knærne. Man må kunne slappe såpass av når man rir barbak at man kan trave uten å humpe. Bli lang i bena, bære seg med magen, skuldrene tilbake, armene for deg selv og brystet og hodet opp. Ofte klarer man ikke å lære seg dette barbak da man har nok med å holde seg på. Og...det krever litt av hesten. Mest sannsynlig vil hesten spenne seg og sette hodet i været og da er man like langt.... Så mitt råd er fremdeles, les sentrert riding, få det inn i hodet og inn i tankene dine, få gjerne instruksjon med samme prinsipper som grunnlag og prøv så å overføre dette i salen. Les litt om voltesits av Jacob Kielland på hest.no.
Forslaget om å ri uten stigbøyer er bra, da får hesten litt hjelp av salen da du blir mere i ro og du vil få tid til å samle tankene dine uten å spenne deg. Du kan også, ironisk nok ri en stund med veldig korte stigbøyler, lettriding spesielt. Dette vil gjøre at musklene på fremsiden av lårene og lysken vil bli styrket som igjen gjør det lettere å legge sjenkel godt tilbake og bli lang. Ofte er sener og muskler for korte og for lite flexible som da gjør det vanskelig å sitte riktig, enkelt fordi det føles ubehagelig.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 02/01/2006 20:29:59 Gå til toppen av siden

CJB

Skrevet - 02/01/2006 :  23:28:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da har jeg bestilt sentrert ridning så får vi se om jeg kan få noen tips der! takker for alle gode råd her også! Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 03/01/2006 :  09:03:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ulempen med å ri masse barbak er at det er ikke sikkert det er så heldig for hesten. Har ikke hesten nok muskler, eller rytteren er i veldig ubalanse er dette er uromoment for hesten, og ikke veldig styrkende for noen av partene. God balanse får du først når du lærer å bære deg selv, da vil hesten også kunne konsentrere seg om sin egen blanse. Man lærer ikke nødvendigvis å bære seg riktig med å ri masse barbak. Man får over-under sjenkel nogenlunde riktigere plassert men føttene peker ofte utover fordi man klemmer med knærne. Man må kunne slappe såpass av når man rir barbak at man kan trave uten å humpe. Bli lang i bena, bære seg med magen, skuldrene tilbake, armene for deg selv og brystet og hodet opp. Ofte klarer man ikke å lære seg dette barbak da man har nok med å holde seg på. Og...det krever litt av hesten. Mest sannsynlig vil hesten spenne seg og sette hodet i været og da er man like langt.... Så mitt råd er fremdeles, les sentrert riding, få det inn i hodet og inn i tankene dine, få gjerne instruksjon med samme prinsipper som grunnlag og prøv så å overføre dette i salen. Les litt om voltesits av Jacob Kielland på hest.no.
Forslaget om å ri uten stigbøyer er bra, da får hesten litt hjelp av salen da du blir mere i ro og du vil få tid til å samle tankene dine uten å spenne deg. Du kan også, ironisk nok ri en stund med veldig korte stigbøyler, lettriding spesielt. Dette vil gjøre at musklene på fremsiden av lårene og lysken vil bli styrket som igjen gjør det lettere å legge sjenkel godt tilbake og bli lang. Ofte er sener og muskler for korte og for lite flexible som da gjør det vanskelig å sitte riktig, enkelt fordi det føles ubehagelig.

Opprinnelig postet av oleo

Litt OT
men:
yess! bra skrevet oleo!!
bra det ikke er bare meg som IKKE mener at barbakridning er sååå bra og naturlig for hesteryggen..

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 03/01/2006 :  11:13:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rei inn hesten min barbak, da han var treåring. Hadde ikke råd til sal. Tror ikke han hadde stor skade av dette akkurat. Fikk høre av hestemassør og akupunktør at han hadde veldig sterk rygg. Men han var godt muskelsatt, fordi han mye kjørt på forhånd. Rei bare i skritt.

Klart det ikke er bra for hesten hvis det er er en nervøs rytter som spenner seg, sitter veldig feil og har dårlig balanse som rir barbak. Men jeg tror generelt at barbakridning ikke er skadelig. Det er jo naturlig å ri uten sal..bare tenk på alle de som red uten sal alle årene før salen ble oppfunnet.. og indianerene..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 03/01/2006 :  12:05:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flott at du har gått til innkjøp av denne boka.... Den kan virke litt tunglest men den er enormt lærerik. Til neste uke skal jeg en uke til England å ri for en av Mary Wanless sine forlengede armer. Hun er i samme teori som Sally Swift. Gleder meg. Dette er så fantastisk for all femtidig ridning at jeg kan ikke få sagt det mange nok ganger. Å starte der, bli god på dette, så vil alt annet teknisk gå som en lek. Jeg følte nesten at jeg ble voksen med hest og interessen for ridningen la seg et helt annet sted. Fokusen ble å tenke, å være i ett.
Litt sentimenal nå ja...

Tone:
Det er ikke naturlig å ri i det hele tatt.... Og noe av grunnen til at salen ble oppfunnet var fordi den skulle fordele trykket mere enn det to rompeknoker gjør...
Du har vel kjent hvordan det føles å ha en sittende på fanget hvor man kjenner knokene i rompa?
Jacob Kielland sa til meg på en av mine turer til Kongsberg: Som dressur rytter så var det en stor fordel å være litt polstret på baken da man fordelte trykket bedre i salen(også den eneste slik jeg ser det)

Der kommer også sits å balanse inn i bildet igjen. Når man ser hvordan rompeknoken roterer ved den minste foroverbøyning/bakoverbøyning så skal man være i full balanse og i full bæreing med magen for at disse knokene skal peke den veien de skal, nemlig rett ned. Dette vil man gjerne gjøre i salen, og ikke direkte på hesten rygg.

Jeg ventet 8 månder på salen min fra England, i mellomtiden lånte jeg sal av salmaker en periode, men måtte ri barbak resten av perioden. Dette gikk veldig fint men da var min hest så godt muskellert at hun hadde forutsettning til å bære meg, samt at sitsen min allerede var inne.
Vi hadde ukentlige ridetimer og gjorde alt vi også gjorde med sal.

Mulig dette gikk bra for deg Tone og det er fint, men jeg ville aldri anbefale noen å ri inn en umuskellert hest, samt lære seg balanse og sits arbeid...barbak.
Dette for hestens skyld...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 03/01/2006 :  12:29:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Tone: De første gangene vi red Matilda var detogsåbarbak. Men 5 minutter barbak blir jo noe annet enn å ri vanlig barbak.
Er veldig enig med Oleo idag, så jeg henger meg enda en gang på hennes innlegg.
sliter litt me skrivinga, gips på ene armen...
snakka vi balanse når man rir?? dumdidum.. jaja, til mitt forsvar er det første gang jeg detter av matilda, og det er 5 år siden jeg satt på henne for første gang... men balanse er en fin ting ja

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 03/01/2006 :  12:50:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tone: De første gangene vi red Matilda var detogsåbarbak. Men 5 minutter barbak blir jo noe annet enn å ri vanlig barbak.
Er veldig enig med Oleo idag, så jeg henger meg enda en gang på hennes innlegg.
sliter litt me skrivinga, gips på ene armen...
snakka vi balanse når man rir?? dumdidum.. jaja, til mitt forsvar er det første gang jeg detter av matilda, og det er 5 år siden jeg satt på henne for første gang... men balanse er en fin ting ja

Opprinnelig postet av carambee

Gips på skrivearmen i tilegg da eller?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 03/01/2006 :  13:10:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Neida, går fint når jeg skal skrive med penn... men verre på tastatur når jeg er vant til å skrive med begge henda.

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.