hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bedre balanse.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Bedre balanse.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tone_

Skrevet - 03/01/2006 :  19:47:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er jo sant som du Oleo sier, at ridning egentlig ikke er naturlig i det hele tatt... det er absolutt sant.. Og sal er en god oppfinelse, ja..

Men jeg tror ikke det er skadelig å ri hesten barbak, dersom hesten er vant til det, og rytteren har god balanse, og sitter jevnt og rolig (avslappet) oppå hesten. Når jeg rei inn hesten min rei jeg ikke akkurat timevis de første gangene. Jeg begynte med 5-10 min, og økte lengden på rideøkten veldig gradvis, så hesten ble vant til å bære.

Men som sagt, jeg tror dette med å bære en rytter barbak er en tilvenningssak for hesten.. Ta f.eks de australske bomløse salene. Disse er jo mer "naturlige" for hesten enn vanlige engelske saler/westernsaler, fordi du sitter mye nærmere hesten. (Du sitter tettere mot hestens rygg, nesten litt som barbak..). Noen forhandlere som selger slike saler nevner viktigheten av gradvis tilvenning til slike saler. Det er viktig at hesten fikk korte turer til å begynne med, fordi den må lære å bære på en litt annen måte. Men når hesten er vant til den bomløse salen, kan en ri i timevis. Tror det er litt på samme måten å ri barbakridning. Har hesten vent seg til det, kan en ri lange turer barbak.

Igjen må jeg si at jeg tror kjøring og om hesten er trent før en rytter setter seg opp, har litt å si for hvordan den takler å bære en rytter. En hest som er kjørt i en del bakker, og har styrke og kondisjon inne når den er tre som følge av kjøretrening, tror jeg har bedre forutsetninger for å tåle å bære en rytter enn en som er helt utrent på forhånd.. Så jeg tror nok at flere ridehester (selv om de hovedsaklig skal brukes til ridning) hadde hatt godt av kjøretrening før de ris inn.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  21:16:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Igjen må jeg si at jeg tror kjøring og om hesten er trent før en rytter setter seg opp, har litt å si for hvordan den takler å bære en rytter. En hest som er kjørt i en del bakker, og har styrke og kondisjon inne når den er tre som følge av kjøretrening, tror jeg har bedre forutsetninger for å tåle å bære en rytter enn en som er helt utrent på forhånd.. Så jeg tror nok at flere ridehester (selv om de hovedsaklig skal brukes til ridning) hadde hatt godt av kjøretrening før de ris inn.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Helt enig.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  22:04:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Helt enig.

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Enig her også. Godt skrevet Tone.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 04/01/2006 :  10:38:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Helt enig.

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Enig her også. Godt skrevet Tone.

Opprinnelig postet av Mari^_^

Enig der ja, alltid bra med så mye trening som mulig før man introduserer rytter.Innkjøring, og kjøring styrker jo kropp og sjel før de må begynne å balansere med oss rare menneskerer på ryggen.

Når det gjelder sammenligning av bomløs sal og barbakridning....
Mange misforstår dette med bomløs sal, joda, du kommer nærmere hesten og får bedre kontakt. MEN, disse salene skal ries med en spesiell pad så vekta kommer på musklene, eller vil salen ligge å trykke på ryggradstappene...

Vil forøvrig ikke si meg uenig i det du sier at når hesten er godt muskulert i ryggen, og bærer seg riktig kan barbakridning være ok for en periode

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.