hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva slags dressursal?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hva slags dressursal?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Lopke

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  13:47:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig Formosissima.. ingen raser er like, og ingen innenfor den samme rase er like. Salprøving må en nok bare ta seg tid til.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/01/2006 :  20:49:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt i det jeg også, ingen hester innen samme rase er like.

Men av en merkelig grunn så er det nesten utelukkende halvblodshester KN ligger veldig godt på og som er lett å tilpasse.Dette tror jeg nok er fordi dette er en relativt kraftig sal med mye ¨kjøtt¨i. At Globus er lett å tilpasse ponnier er ingen tilfeldighet da mange tyngre raser som da eks kalblods, fjording osv ofte er litt rundere og bredere enn edlere raser. Gloubs er en av få merker som har bommvidde helt opp til str 38. De har en utflytende effekt på putene som gjør at den ligger godt på en litt bred og rund rygg. Fieldhouse er en edlere sal men er bred i kanalen og har store flate puter som også gjør at den passer godt til hester med mye rygg, som ofte også er litt rund.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/01/2006 :  21:17:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men av en merkelig grunn så er det nesten utelukkende halvblodshester KN ligger veldig godt på og som er lett å tilpasse.Dette tror jeg nok er fordi dette er en relativt kraftig sal med mye ¨kjøtt¨i. At Globus er lett å tilpasse ponnier er ingen tilfeldighet da mange tyngre raser som da eks kalblods, fjording osv ofte er litt rundere og bredere enn edlere raser.

Opprinnelig postet av oleo

Jeg rir innimellom en Kaldblods, og han har en KN symphonie iallfall:-)

Guro
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  22:13:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
At Globus er lett å tilpasse ponnier er ingen tilfeldighet da mange tyngre raser som da eks kalblods, fjording osv ofte er litt rundere og bredere enn edlere raser. Gloubs er en av få merker som har bommvidde helt opp til str 38. De har en utflytende effekt på putene som gjør at den ligger godt på en litt bred og rund rygg. Fieldhouse er en edlere sal men er bred i kanalen og har store flate puter som også gjør at den passer godt til hester med mye rygg, som ofte også er litt rund.
Opprinnelig postet av oleo

Heh. Ponnien jeg red hadde kort, bred og rund rygg. Globus-sadlen lå ikke bra. Ikke i det hele tatt. Synes fortsatt dette blir for "lett", Oleo.
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  20:42:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:En dølehest søstra mi har på fôr har Kieffer. Jeg synes den er helt normal egentlig, ikke spesielt god å sitte mange timer i.. men, men. Den er godkjent for mitt bruk, men hvis jeg skulle ordentlig trene dressur og starte i grenen, ville jeg nok ikke kjøpt akkurat den, nei..

Opprinnelig postet av MP & Nehemyah Mulan

kieffer har mange saler. hvilken snakker du om??

En gammel en ca 10år sikkert? Har ganske stor mankefrihet, ellers vet jeg ikke noe om hvilken type den er
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 18/01/2006 :  11:10:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg er litt på jakt etter ny dressursal, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Hadde en griffin dressursal for noen år siden til samme hest, men den solgte jeg da hun skulle ha føll. Den var i og for seg Grei nok, lå ok på henne, og jeg satt ok i den, men den var litt stiv og knirket endel...

Tenker å investere i en helt ny sal, og det må være lær denne gangen..
Jeg har ei lita (150?) kaldblodshoppe som har både litt manke og litt rygg. Selv foretrekker jeg å sitte godt og mykt, og jeg har nok behov for ganske bra knestøtter(enda)... Har drevet og tatt opp dressuren igjen etter noen års "turridning", og trenger litt støtte for å sitte greit.

Ønsker også at salen har et nogenlunde "klassisk" snitt, og et ikke for drivende sete, da hoppa mi går mer enn nok fram som det er...

Har noen forslag til hva slags saler jeg burde se på?
Prisklasse 10-15000. (høres bedre ut å betale ti, men er den eneste jeg liker, en til 15, så får det bare gå på et vis... ;)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  11:16:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er utrolig fornøyd med min Anky sal så den kan jeg absolutt anbefale.
Nå er ikke jeg noen sal- ekspert så det "tekniske" får andre bidra med

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  19:49:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Renate/Renegate: Er det ikke Anky-salene som ikke kan stoppes om, da? Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  20:02:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Renate/Renegate: Er det ikke Anky-salene som ikke kan stoppes om, da?

Opprinnelig postet av Formosissima

Den jeg har kan stoppes om, men endel av sprangsalene til Pessoa er permanentstoppede.

Bare kall meg Renate du

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  21:59:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Alltid Renegate for meg. *Mumle noe om å skifte nick* :-P Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  22:31:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en stubben siegfried CS på hesten min, var fornöyd med den helt til nå de siste par mnd. Nå KLARER jeg ikke å sitte i den!" finnes ikke balanse, sjenklene mine bare fyker rundt*sint*.

Hadde en dressursal för, et merke som heter BR (de har bl. a. benbelegg i masse forskjellige farger) og den var bare helt fantastisk å ri i!!!! En sånn en skulle jeg gjerne harr. Fösr BR'en hadde jeg Windsor Elite, var fornöyd (men på den tiden var jeg jo ikke särlig kritisk da...). Nå ville jeg nok hatt noe större klosser.
Ellers har jeg ridd litt i Passier grand Gilbert, den var ganske bra når jeg ble vant til den. Det som er bra med PAssier er at man kan sende salen til fabrikken i Tyskland, så kan de bytte bomvidde på den om man bytter hest f.eks.

Noen som har ridd i Bates' dressursaler??? Har en sprangsal i det market nå, den er veldig bra, og man kan bytte bom enkelt og greit. Vurderer å kjöpe en sånn i dressur!!!

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 18/01/2006 :  22:55:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leser igjennom og ser at det er ingen som kommenterer sommersalene? Ingen som har prøvd de? Jeg synes iallefall de er kjempegode =)
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 20/01/2006 :  10:26:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
... takk for tips... :)

hva med Cliff Barnsby, er det noen som har erfaring med slike saler og mindre hester? De var veldig populære i dressurmiljøet i trøndelag, etter hva jeg kan huske. Er visstnok veldig gode å sitte i...?

Hvordan gå frem for å få prøvd forskjellige saler, forresten? er jo ikke bare å sende rundt hesten, eller salene heller, for den del?

Hvis dere ikke står oppstallet på ridesenter der det reiser rundt såkalte saltilpassere, hva gjør dere da for å få prøvd saler?
Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 23/01/2006 :  10:34:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sunnyann: Det at man plutslig ikke "klarer" å sitte i en sal lenger kommer ofte av at hesten forandrer form og at salen derfor ligger annerledes på hesten. Særlig hvis hesten taper seg litt foran (eller at stoppen på salen er gammel og nedtrykket foran) vil balansepunktet bli helt feil og salen oppleves som helt "umulig" å sitte i. Det samme gjelder selvfølgelig hvis salen blir nedsittet bak, men dette oppleves ofte ikke som like "ille" Derfor er det svært mange hester som går rundt med saler som har balansepunktet for langt bak. Ang Bates: Jeg har en Bates Isabell og er veldig fornøyd med den. Men smaken er jo som baken, så den bør nok prøves for å vite om DU synes den er like god som det jeg gjør :)

Torhild: Jeg har ridd i en sommer dressursal. Husker ikke hvilken modell det var, men det var "Sommer" og ikke "Theo Sommer" (som er av den eksklusive typen). Denne salen gikk under navnet "handicapsalen" på stallen :) Utrolig dyp med enorme knestøtter. Jeg liker å sitte med god støtte, men dette ble alt for mye. Man ble fullstendig låst i sitsen, og opplevdes som hindrende under sideførende arbeid og ved changement. Jeg reagerete også på at salen hadde alt for smal kanal mellom putene.
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 23/01/2006 :  11:08:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Før du er setter drømmesalen, så pass på at du finner en som passer hesten. Det gjør du enkelt med å lage en mal du kan dra med deg rundt når du ser på sal. Ta en ståltråd eller modell leire (lag til en laaang pølse i såfall) og bøy dette over manken på hesten. Så legger du den på en papp plate og tegner og klipper ut. Denne malen tar du da med deg når du ser på saler. Når du finner en sal som du mener har det du ser etter, kan du måle etter å se om bommen vil passe til malen din. Hvis ikke......forsett å lete. Mange saler er forskjellige i bommen alt ettersom virkeområdet, så du må nok lete litt før du finner noe som passer både deg og hesten. Men finnes deg gjør den.

Lykke til.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.