hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva slags dressursal?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hva slags dressursal?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  22:43:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Finnes det noen KN-modell som har skikkelig dypt sete, og høye kneputer? Har ridd litt i KN Symphonie, men synes den rett og slett blir litt "for flat", selv om det absolutt er en god sal. Samme gjelder igrunn for Kieffer Wien. Har ridd litt i Kieffer Lusitano, og her begynner kneputene å likne på noe.

Har nylig kjøpt en Windsor Greenline. Har egentlig aldri sett på Windsor som noen sal som utmerker seg spesielt, men hadde tidligere også kun erfaring med Elite. Som er en ok sal.. Etter å ha ridd litt i Windsor Greenline nå har jeg blitt mer og mer glad i den. Den har et dypt og mykt sete, samt høye kneputer. Om dette er noe man liker er iallfall dette salen jeg har funnet som antagelig passer meg best. Men jeg har ikke ridd i allverdens saler, og de andre merkene har sikkert alternativ for denne salen også. Hadde vært interessant å høre om KN har det, men tror jeg kun har ridd i diverse KN Symphonie, og for meg oppfatter deg denne som helhetlig litt for "flat" rett og slett.

Når det gjelder Windsor har jeg ikke erfaringer med at disse leveres med skjev bom. Jeg har dog kjøpt min Windsor Greenline brukt, men den er veldig fin i bommen, selv etter bruk. Disse er litt dyrere enn Windsor Elite, og dessverre ikke veldig enkle å finne på bruktmarkedet. Jeg var da heldig, og fant.. Og vet også om andre som har vært heldige å finne. De koster ca 15000kr nye, og brukt kan du finne de veldig pent brukt til 1/2 pris. Det er nok ikke veldig galt å anta at det er en ganske veiledende pris på brukt sal av denne modellen.

Et tips når det gjelder kjøp av brukt sal er å gå via en erfaren salforhandler når det gjelder brukte saler. F.eks. Fossum salmakeri. Å kjøpe en brukt sal gjør at det er mye du må se på. Alt fra om stoppinga fremdeles er god nok, og den er skjevt belastet på noen måte, og derfor er utsatt for skjev slitasje (f.eks. skjev bom). En person med god erfaring med salg av brukte saler vil kunne hjelpe deg med å finne ut av dette. Å kjøpe via en annerkjent bruktsalselger gjør neppe at du får gjort de store røverkjøpene innen salkjøp, men du får antagelig en bedre garanti på at salen ikke har mangler du selv ikke har klart å røpe. Det er nok endel skader som kan være påført en sal, som er vanskelig å oppdage dersom man ikke har et trent øye for det.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 03/01/2006 :  23:26:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff:
Var jeg deg ville jeg tatt kontakt med Fossum salmakeri bare for å høre hva han har å si, vet det har vært et stort problem med akkuratt greenline, at den har en knekk midt i kanalen. Husker ikke helt hva dette var men det var såpss stort problem at de vurderte å trekke de tilbake. Men, om det er noe så er det greit å vite før du sitter der med en erfaring rikere, en hest med skadet rygg og en litt slankere lommebok.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Stettson

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  06:50:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStettson  Svar med kopi av melding
Jeg har en Opal Euroriding, elsker salen, utrolig god støtte for kne og bak, i tillegg er den myk som bomull å sitte i. Elsker den<3
Hesten min har kapret den beste plassen i hjertet mitt <3 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  07:50:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spoff:
Var jeg deg ville jeg tatt kontakt med Fossum salmakeri bare for å høre hva han har å si, vet det har vært et stort problem med akkuratt greenline, at den har en knekk midt i kanalen. Husker ikke helt hva dette var men det var såpss stort problem at de vurderte å trekke de tilbake. Men, om det er noe så er det greit å vite før du sitter der med en erfaring rikere, en hest med skadet rygg og en litt slankere lommebok.

Opprinnelig postet av oleo

Jeg kjøpte min Greenline av Fossum, og den salen jeg har er iallfall i orden. Det har jeg fått garanti for. Det var ikke fordi jeg skulle ha en Greenline jeg valgte å gå til Fossum, men fordi de nettopp ikke selger saler som ikke er i orden, når salene er brukte. Dessuten har de et godt utvalg, og man bør kunne finne en sal som passer i deres bruktutvalg. Mitt valg falt på Windsor Greenline mest fordi hesten hadde en slik sal fra før, som passer hesten godt. Dessuten liker jeg salen godt selv også. Hesten jeg rir har også hatt en Greenline tidligere, og har god erfaring med denne salen til samme hest over tid.

Jeg vet ikke om denne knekken du sikter til er en produksjonsfeil som ofte forekommer på disse salene, eller om det er en funksjon som er integrert i dem alle. Om det isåfall ofte er et problem at salen ligger og "vipper" på de fleste hester, så er jo det leit. Men da er det jo fint at min sal ikke gjør det på min hest iallfall. Hesten har hatt Kieffer før, og de har gått greit, men ikke lugget like godt som Greenline.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 04/01/2006 08:04:04 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  08:14:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
<klipp>

At man ønsker en sal med dyp sete og mye støtter til sjenkler syns jeg virker litt lettvindt. Man kan jo nesten være mulitihandikappet og likevel ri flott i en sal som har nettopp dette dype setet og støtten til sjenkler.... Kieffer er en av de som lager disse salene. Jeg mener at dersom man skal ri dressur så må man lære seg å ri i balanse, da i slik balanse at man ikke trenger hjelp fra salen.
Dette er derimot helt opp til enhver enkelt men man kan SE at en rytter egentlig ikke er i balanse....

<klipp>

Hva er egentlig galt i å få hjelp i å sitte mer balansert og penere med en sal som støtter opp? Hvis du sitter så stygt og hengslete at du overhode ikke er i balanse må det jo være til god hjelp for både hest og rytter å ha en god sal som tilbyr deg muligheten til å sitte bedre. Hvem tar egentlig skade av det? Man vil jo utvikle en bedre sits også i en "støttesal".

Jeg er ikke verdensmester, og for meg betyr det derfor alfa og omega når det gjelder sal i forhold til sits. Jeg kan ri balansert i flatseat sprangsaler, men føler jeg sitter langt bedre i en god dressursal som passer meg godt. Jeg har ridd i mange saler som overhode ikke er optimale for meg. De har vært alt for små i setet, kneputene/salkappene har gjort at sjenklene ligger feil, og man har lært seg å finne en mest mulig godkjent sits ut fra det. For min del handler det ikke om å ikke være i balanse eller ikke, men å få tilbud om en god sal, som gjør det tilbydende for deg å sitte riktig. Jeg ser ikke helt problemet i å ha en sal som ergonomisk er tilrettelagt for at du skal sitte riktig. Det er vel litt av grunnen til at vi ikke tilbys barkrakker som arbeidsstoler på jobben også..

oleo

» VIP

Skrevet - 04/01/2006 :  11:36:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
<klipp>

At man ønsker en sal med dyp sete og mye støtter til sjenkler syns jeg virker litt lettvindt. Man kan jo nesten være mulitihandikappet og likevel ri flott i en sal som har nettopp dette dype setet og støtten til sjenkler.... Kieffer er en av de som lager disse salene. Jeg mener at dersom man skal ri dressur så må man lære seg å ri i balanse, da i slik balanse at man ikke trenger hjelp fra salen.
Dette er derimot helt opp til enhver enkelt men man kan SE at en rytter egentlig ikke er i balanse....

<klipp>

Hva er egentlig galt i å få hjelp i å sitte mer balansert og penere med en sal som støtter opp? Hvis du sitter så stygt og hengslete at du overhode ikke er i balanse må det jo være til god hjelp for både hest og rytter å ha en god sal som tilbyr deg muligheten til å sitte bedre. Hvem tar egentlig skade av det? Man vil jo utvikle en bedre sits også i en "støttesal".

Jeg er ikke verdensmester, og for meg betyr det derfor alfa og omega når det gjelder sal i forhold til sits. Jeg kan ri balansert i flatseat sprangsaler, men føler jeg sitter langt bedre i en god dressursal som passer meg godt. Jeg har ridd i mange saler som overhode ikke er optimale for meg. De har vært alt for små i setet, kneputene/salkappene har gjort at sjenklene ligger feil, og man har lært seg å finne en mest mulig godkjent sits ut fra det. For min del handler det ikke om å ikke være i balanse eller ikke, men å få tilbud om en god sal, som gjør det tilbydende for deg å sitte riktig. Jeg ser ikke helt problemet i å ha en sal som ergonomisk er tilrettelagt for at du skal sitte riktig. Det er vel litt av grunnen til at vi ikke tilbys barkrakker som arbeidsstoler på jobben også..

Opprinnelig postet av spoff

Pussig at det er nettopp dette salmakeriet som hevder denne feilen, trodde ikke han ville ta inn dette merket til salg engang jeg. Så da har du vært heldig, han vil helst ikke se Windsor i sine lokaler....og da er den sikkert ok. Det er ikke ofte de har noe Windsor inne for salg. Har handlet her i mange år, og hele stallen bruker dette salmakeriet.

Jeg har enda til gode å se en rytter ri i balanse i en sprang sal, beklager. Det gjør det faktisk litt vanskelig å ri dressur i balanse i en sprang/flat seat sal. Dette er fordi sprang salen ligger ¨oppå¨hesten og gjør det vanskelig å komme rundt. Sjenkel blir liggende for langt frem og man mister støtte under magen. Denne salen er konstruert til sitt bruk. Men, så kommer det helt an på hva man definerer balanse også...
Kan virke som jeg har et annet syn på hva dette innebærer.

For all del...jeg mener ikke at folk ikke kan velge sal med dypt sete og med store støtter. Noe av problemet er også at mange velger for små seter i dressur. 17 og 17,5 er ikke et standard mål.(sier ikke at du mener det) Mange ryttere i dressur sporten har seter opptil 18 og 19 for nettopp å få sete friheten. Hestem må så klart ha plass til det og. For meg er litt av målet å riiii, bli i ett med min hest, få følelsen av at vi jobber riktig. Å få følelsen av å sitte dypt i setet selv om salen overhodet ikke er det...at over/under sjenkel blir plassert av at resten av kroppen er i bæring, ikke fordi de ligger støpt i en form, at man ser ut til å være limt fast i salen med en gyngende og dempende rytme uten å humpe, fordi man kniper hofter og oversjenkel.
eg mener en må bør jobbe med sitsen og balansen uavhengig av salen. Jeg kan lett se om en rytter, de på holdning og rytme og på hesten, om de er ute av balanse, men istedenfor blir holdt fast av av salen, og det er ikke særlig staselig å se på.

Jeg er nok litt sær på dette området. Jeg mener at dette er det en rytter bør ta tak i aller først, og mener også at MANGE av problemene en ekvipasje kan møte bunner i at disse brostenene ble hoppet elegant over uten særlig fokus.

Jeg mener derimot ikke at det ikke finnes unntak... Om noen bare synes at dette er så deilig å ri i at valger blir en sal med dypt sete og store støtter men alikvel har fokus på sits så er vel det sikkert greit... Men, å tro at det kan hjelpe og løse noe er å tro på julenissen... selv i juletiden

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  12:42:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt off topic:
Noen andre enn meg som bruker eller har brukt Anky salen?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  13:52:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
<klipp>

Pussig at det er nettopp dette salmakeriet som hevder denne feilen, trodde ikke han ville ta inn dette merket til salg engang jeg. Så da har du vært heldig, han vil helst ikke se Windsor i sine lokaler....og da er den sikkert ok. Det er ikke ofte de har noe Windsor inne for salg. Har handlet her i mange år, og hele stallen bruker dette salmakeriet.
Ok. Det er ikke jeg kjent med. De hadde kun en Windsor Greenline inne, men til gjengjeld ganske mange Windsor Elite. Jeg var der i romjula.

Jeg fikk iallfall mange gode ord om salen, og fikk mange gode anbefalinger for salen ut fra de spørsmålene jeg stilte. Kanskje jeg er lurt trill rundt, men resultatet er iallfall samme merke og samme modell som hesten har hatt før, i samme størrelse. En sal som ligger veldig godt på hesten. I tillegg til at jeg liker salen selv. Tatt i utgangspunkt i den sitsen jeg har, sitter jeg pent i denne salen, og får brukt sitsen min med best mulig utgangspunkt. Synes jeg selv da.. Jeg har god erfaring med saler som ikke lar meg gjøre dette, og det er en fryd å ri med en sal jeg føler jeg sitter godt i.

Men så er jeg kun en elendig forrytter, tydligvis med multihandicap og balansenerveforstyrrelser Til og med jobben har tilbudet meg og resten av gjengen gode stoler med armlener, utallige justeringsmuligheter og høy ryggstøtte. Snart får jeg vel også rullestol, og sengehest på senga. Og jeg tror vel på julenissen også.. *hehe*

kathrineck

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  14:07:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men så er jeg kun en elendig forrytter, tydligvis med multihandicap og balansenerveforstyrrelser Til og med jobben har tilbudet meg og resten av gjengen gode stoler med armlener, utallige justeringsmuligheter og høy ryggstøtte. Snart får jeg vel også rullestol, og sengehest på senga. Og jeg tror vel på julenissen også.. *hehe*

Haha, måtte le for meg selv her nå....

Det er mange typer saler og dressursaler ute på markedet, dette er for forsjellige typer hester og ryttere. Hvis ikke hadde jo alle ridd i en. men vi er ikke like i former, hva vi syns er komfort, eller hvilken smak vi har er forsjellig for person til person.
Ikke har vi alle like meininger å godt er det.

Prøv forsjellige saler så finner du din type til slutt.
Gå til toppen av siden

plene82

Skrevet - 06/01/2006 :  20:43:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:<klipp>

Kopi av melding:
Ok. Det er ikke jeg kjent med. De hadde kun en Windsor Greenline inne, men til gjengjeld ganske mange Windsor Elite. Jeg var der i romjula.

Som Spoff skriver, jeg ringte Fossum salmakeri i rett før nyttårsaften og spurte om de hadde noen Windsor inne. De hadde flere Elite inne hvertfall, og de hadde ikke noe stygt å si om den salen, eller Windsor generelt.

Uansett synes jeg denne diskusjonen har sporet av. Jeg syns det skal være opptil meg om jeg ønsker å kjøpe en dyp sal eller flat sal, store eller små kneputer ( og nei, tro det eller ei, jeg er ikke multihandikappet, hehe!) Uansett så har Oleo misforstått det jeg skrev om støtte. Støtte trenger ikke bety "fastlåst" med gigantiske puter som hindrer riktig sjenkelbruk... Heller en sal som er ergonomisk riktig tilpasset en klassisk sits!

Det er jo underlig da at flere toppryttere på internasjonalt nivå er med på å utvikle dressursaler med fokus på en dyp og klassisk sits med dypt sete, samt knestøtter som støtter opp, men som likevel gir frihet....

Det jeg forøvrig ønsket tips om, var hvilke merker som var bra, mindre bra, med tanke på hva jeg ønsket, da jeg ikke har prøvd så vanvittig mange saler.. Håper diskusjonen kan dreie seg om det, og ikke hvorvidt man er en dårlig rytter om man ønsker seg noe støtte......

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 07/01/2006 :  13:35:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja....dette er en stor verden, det finnes jo utallige typer å velge i.
Men for å si mitt.

De fleste saler har stigbøyle festet sitt for langt frem, som igjen gjør at sjenkler blir liggende for langt frem. Det kan man høre med leverandør og produsent, om det er mulig å få lengre fester, da er det lettere å lære seg å ri riktig. Jeg mener at et dressur sete bør være åpent og med stor flexibilitet. Men, da må ryttren bære seg selv, uten hjelp fra salen. Lite støtte ved knærne gjør også at rytteren må lære å plassere over-undersjenkel.

Det er mange gode merker og mange gode saler.
Jeg prøvde 28 saler før jeg fant min, som jeg da også måtte vente på i 8 månder da den ble spesialbestilt fra England, fordi jeg ville ha en modell som egentlig hadde gått ut. For et styr...
Hestens fasong har også mye å si, ikke alle hester passer i samme type sal. Eks: Syns ofte fullbodshester kan passe i Stubben og Passier saler, Halvblodshester i KN og Passier, døl og ponnier i Globus.
Halvblods og døl i Fieldhouse.....osv.
Hvis du er på jakt etter en ny sal til rundt 10.000 så får du ny Globus dressur til 8000,-(Fåes helt opp i 38 bommvidde)
Opal til ca 12.000,-
Fieldhouse(en fantastisk god dressur sal, har alt , fåes bred) til ca 13.000,-
Nydelige Passier Antares til 16.000,-(fåes bred)
Passier Grand Gilbert til rundt 17.000,-(fåes bred)

Jeg er ikke veldig glad i hverken stubben eller windsor. Suibben syns jeg har en begrensing i bommen, altfor mange hester går med for trange saler, og skal man da ha en bredere sal så har ikke Stubben det, samt at kanalen under stubben salene ofte er litt trang. Putene under salen er ofte velig rund-spisse, altså flyter dårlig utover og blir liggende som to kjevler på ryggen til hesten. Passformen er rett og slett ikke bra.
Windsor har ok saler, de har bredere puter under som gjør at trykket legges mere over et større området men syns ofte midtpunktet på disse salene havner litt langt bak. Vet også at Green line og Hintermaier har en svakhet i bommen, Green Line har en knekk mindt i som gjør at salen ikke ligger med jevnt trykk. Kieffer har nok ok kvalitet men let da etter en som det er ikke er så mye stasj på, velg en av de mest ¨normale¨ typene.

Lykke til

Nytt innlegg:

Hvis du leser en gang til så ser du at jeg skriver at jeg syns det er lettvindt, og at selv en handikappet kan ri dressur i en sal med støtter.
Jeg sier ikke at DU er det... Når jeg skriver et innlegg på dette forumet så snakker jeg litt videre enn til akkuratt bare deg.

Mulig jeg missforsto men jeg kan da ikke vite hva du mener med støtte og dypt sete? Jeg snakker som sagt litt genrelt og ikke bare direkte til deg i dette innlegget!!!

Som du også ser har jeg skrevet en lang liste over saler jeg mener har god kvalitet som dressur sal og som jeg mener er innenfor en pris som kan overbæres. Du får også en forklaring på hvorfor og hva jeg liker ved de forskjellige. Jeg forklarer at grunnen til at jeg er skeptisk til Windsor, da spesielt Greenline er pga denne knekken mindt i bommen.

Fossum fører ikke Windsor, det er det Løwenborg som gjør. De salene Fossum har inne er innbytte saler som jeg er nesten sikker på at han ønsker å bli kvitt så fort som han kan.
Syns da virkelig du har fått masse informasjon av både meg og de andre her....

At mange toppryttere rir i saler med dype seter og mye knestøtte er da vel ikke noe argument? Er du klar over hvor mange toppryttere som faktisk ikke kan RI? Når noe sier til meg at en rytter rir i LA-MB osv... det sier meg nada niks om dem som ryttere annet enn at de rir teknisk til et nivå. Er du klar over hvor mange gode ryttere som finnes som ikke hevdes i eliten?
Jacob Kielland sa til meg at de beste rytterne er ikke de du hører om, det er de du aldri hører noe om som er de beste rytterne. Fordi fokusen er et helt annet sted...

Lykke til i din jakt etter den ultimate salen...det er neimen ikke lett skal jeg si deg
Redigert da jeg la det inn feil slik at svaret havnet på side 1, og ikke her som svar. Bekalger. Men du ser hva som er mitt nye innlegg...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 07/01/2006 13:38:03 Gå til toppen av siden

Labbis

Denmark

Skrevet - 11/01/2006 :  12:13:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Angående KN sal med store kneputer etc, det finnes en ny modell som heter Overture, og denne har mye større kneputer enn Symphonie og Allegro. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/01/2006 :  06:56:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Har noen gode tips om hvilke saler som kan ligge godt på mindre, runde (dvs ikke så voldsomt markert manke) kaldblodshester? Jeg, arme rytter trenger nok også endel støtte og hjelp i min sits, da den er ute av form....

=)
Gå til toppen av siden

ToneK

» VIP

Skrevet - 15/01/2006 :  09:40:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har noen gode tips om hvilke saler som kan ligge godt på mindre, runde (dvs ikke så voldsomt markert manke) kaldblodshester? Jeg, arme rytter trenger nok også endel støtte og hjelp i min sits, da den er ute av form....

=)

Opprinnelig postet av LisaFi

Jeg har en Jacson New england til min døl. Han er ganske rund og med minimalt med manke. Salen har ganske store knestøtter og ganske dypt sete, mye støtte!
Sjekk www. jacson.se
Selv er jeg veldig fornøyd med den salen, myk og god og ligger godt på hesten.
Hilsen Tone og Engvinn
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  13:11:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg synes det blir helt feil å si at det og det salmerket passer til den og den typen hest. Det er så ufattelig mange forskjellige hesterygger der ute, at dersom man skulle gått etter den teorien, hadde det vært ufattelig mange ødlagte rygger også. Det minste man kan gjøre som hesteeier er å få salen tilpasset.

Oleo nevner for eksempel at Globus gjerne passer til ponnier. Jeg har ridd en ponni som hadde en slik sal. Den passet overhodet ikke. Når saltilpasser kom, ville hun ikke ta i salen med ildtang en gang. Denne hesten går i dag med en Griffin Dressur, som for øvrig var alldeles nydelig å sitte i.
Jeg har ridd ponni, døl, engelsk fullblods osv. med Stübben - som har passet (at jeg ikke liker annet enn Siegfrid er en annen sak, Stübben er laget av murstein eller noe) osv. Jeg synes gjerne det blir litt "lett" å kategorisere det slik at det merket passer disse hestene, og det merket passer disse.

Rir for eksempel en islending nå som har den største manken jeg har sett på mange år. Markert manke er ikke en veldig vanlig ting hos islandshester ;-)
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.