hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva slags dressursal?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hva slags dressursal?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

plene82

Skrevet - 01/01/2006 :  23:00:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal kjøpe dressursal til hesten min, men er veldig i tvil over hva slags merke jeg skal velge. Det finnes så mye på markedet. Har vurdert å kjøpe brukt og har ikke tenkt til å bruke mer enn ca 10 000. Jeg ønsker en sal med dypt sete og god støtte til sjenkel sånn at jeg får riktg sits, den bør selfølgelig ha god kvalitet og være "snill" mot hesteryggen. Kjempefint om noen kunne komme med tips og dele sine erfaringer!

Hesten min har forholdsvis rett rygg, og noe høy manke. Har kikket litt på Windsor elite, men leste et innlegg et sted at de har tendens til å være skjeve i bommen fra produsent. Lurer også litt på Passier, kieffer, globus. Fikk et tips om en ganske ny sal fra Argentina eller noe, Heritage, som skulle være av veldig bra kvalitet. Noen erfaringer med disse salene?

Har også vurdert Wintec isabell Werth eller Bates/isabell, men har hørt disse salene kan bli ustabile i kulde, de har luftstopping istedenfor ull. Kulda gjør at luften trekker seg sammen..

Kjempefint om noen har lyst til å komme med erfaringer/innspill!!

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  11:12:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
En dølehest søstra mi har på fôr har Kieffer. Jeg synes den er helt normal egentlig, ikke spesielt god å sitte mange timer i.. men, men. Den er godkjent for mitt bruk, men hvis jeg skulle ordentlig trene dressur og starte i grenen, ville jeg nok ikke kjøpt akkurat den, nei.. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  11:45:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En dølehest søstra mi har på fôr har Kieffer. Jeg synes den er helt normal egentlig, ikke spesielt god å sitte mange timer i.. men, men. Den er godkjent for mitt bruk, men hvis jeg skulle ordentlig trene dressur og starte i grenen, ville jeg nok ikke kjøpt akkurat den, nei..

Opprinnelig postet av MP & Nehemyah Mulan

kieffer har mange saler. hvilken snakker du om??
Gå til toppen av siden

Josephine87

» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  13:05:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en Windsor Elite og er mega fornøyd!!!! Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  13:24:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja....dette er en stor verden, det finnes jo utallige typer å velge i.
Men for å si mitt.

At man ønsker en sal med dyp sete og mye støtter til sjenkler syns jeg virker litt lettvindt. Man kan jo nesten være mulitihandikappet og likevel ri flott i en sal som har nettopp dette dype setet og støtten til sjenkler.... Kieffer er en av de som lager disse salene. Jeg mener at dersom man skal ri dressur så må man lære seg å ri i balanse, da i slik balanse at man ikke trenger hjelp fra salen.
Dette er derimot helt opp til enhver enkelt men man kan SE at en rytter egentlig ikke er i balanse....

De fleste saler har stigbøyle festet sitt for langt frem, som igjen gjør at sjenkler blir liggende for langt frem. Det kan man høre med leverandør og produsent, om det er mulig å få lengre fester, da er det lettere å lære seg å ri riktig. Jeg mener at et dressur sete bør være åpent og med stor flexibilitet. Men, da må ryttren bære seg selv, uten hjelp fra salen. Lite støtte ved knærne gjør også at rytteren må lære å plassere over-undersjenkel.

Det er mange gode merker og mange gode saler.
Jeg prøvde 28 saler før jeg fant min, som jeg da også måtte vente på i 8 månder da den ble spesialbestilt fra England, fordi jeg ville ha en modell som egentlig hadde gått ut. For et styr...
Hestens fasong har også mye å si, ikke alle hester passer i samme type sal. Eks: Syns ofte fullbodshester kan passe i Stubben og Passier saler, Halvblodshester i KN og Passier, døl og ponnier i Globus.
Halvblods og døl i Fieldhouse.....osv.
Hvis du er på jakt etter en ny sal til rundt 10.000 så får du ny Globus dressur til 8000,-(Fåes helt opp i 38 bommvidde)
Opal til ca 12.000,-
Fieldhouse(en fantastisk god dressur sal, har alt , fåes bred) til ca 13.000,-
Nydelige Passier Antares til 16.000,-(fåes bred)
Passier Grand Gilbert til rundt 17.000,-(fåes bred)

Jeg er ikke veldig glad i hverken stubben eller windsor. Suibben syns jeg har en begrensing i bommen, altfor mange hester går med for trange saler, og skal man da ha en bredere sal så har ikke Stubben det, samt at kanalen under stubben salene ofte er litt trang. Putene under salen er ofte velig rund-spisse, altså flyter dårlig utover og blir liggende som to kjevler på ryggen til hesten. Passformen er rett og slett ikke bra.
Windsor har ok saler, de har bredere puter under som gjør at trykket legges mere over et større området men syns ofte midtpunktet på disse salene havner litt langt bak. Vet også at Green line og Hintermaier har en svakhet i bommen, Green Line har en knekk mindt i som gjør at salen ikke ligger med jevnt trykk. Kieffer har nok ok kvalitet men let da etter en som det er ikke er så mye stasj på, velg en av de mest ¨normale¨ typene.

Lykke til

Hvis du leser en gang til så ser du at jeg skriver at jeg syns det er lettvindt, og at selv en handikappet kan ri dressur i en sal med støtter.
Jeg sier ikke at DU er det... Når jeg skriver et innlegg på dette forumet så snakker jeg litt videre enn til akkuratt bare deg.

Mulig jeg missforsto men jeg kan da ikke vite hva du mener med støtte og dypt sete? Jeg snakker som sagt litt genrelt og ikke bare direkte til deg i dette innlegget!!!

Som du også ser har jeg skrevet en lang liste over saler jeg mener har god kvalitet som dressur sal og som jeg mener er innenfor en pris som kan overbæres. Du får også en forklaring på hvorfor og hva jeg liker ved de forskjellige. Jeg forklarer at grunnen til at jeg er skeptisk til Windsor, da spesielt Greenline er pga denne knekken mindt i bommen.

Fossum fører ikke Windsor, det er det Løwenborg som gjør. De salene Fossum har inne er innbytte saler som jeg er nesten sikker på at han ønsker å bli kvitt så fort som han kan.
Syns da virkelig du har fått masse informasjon av både meg og de andre her....

At mange toppryttere rir i saler med dype seter og mye knestøtte er da vel ikke noe argument? Er du klar over hvor mange toppryttere som faktisk ikke kan RI? Når noe sier til meg at en rytter rir i LA-MB osv... det sier meg nada niks om dem som ryttere annet enn at de rir teknisk til et nivå. Er du klar over hvor mange gode ryttere som finnes som ikke hevdes i eliten?
Jacob Kielland sa til meg at de beste rytterne er ikke de du hører om, det er de du aldri hører noe om som er de beste rytterne. Fordi fokusen er et helt annet sted...

Lykke til i din jakt etter den ultimate salen...det er neimen ikke lett skal jeg si deg.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 07/01/2006 13:33:57 Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  13:26:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Ibbusen min har Kieffer Wien, og jeg er veldig veldig fornøyd ;)
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  13:39:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oleo: Og hva er galt i at noen foretrekker litt mer støtte enn andre? Jeg liker saler som har dypt sete, fordi hesten min har enorme bevegelser og jeg foretrekker å ikke fyke frem og tilbake i salen. Jeg kan ri i flate saler uten større problemer, men vil ikke. Det er da søren meg mitt valg? Det er ikke fordi det er en lettvindt løsning, men fordi det er mye mer behagelig for både meg og hesten.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

LivM

Skrevet - 02/01/2006 :  16:24:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som Oleo sa, stor verden!

Ang lite /mye støtte er jeg så og si enig der. Syns nesten det blir litt 'lett' å velge en sal med ekstrem støtte og dypt sete for å skjule en dårlig sits, men til en rytter som har god sits da ser jeg ikke noe galt i å ri i en sal med mye støtte.
Når sitsen sitter i kroppen mener jeg også at hesten får det mer behagelig en når sitsen sitter i salen.

Fikk lånt en sal til hoppa mi mens jeg letet etter en ny sal til henne, det var en windsor elite. Jeg var vandt med en sal med åpent sete og følte meg ikke særlig komfortabel i eliten, ble mer tvunget på plass. Men dette varierer fra rytter til rytter tror jeg.

Min nåverende sal forguder jeg! KN symphonie har bred kanal og bra stopping. Til sammenligning med f.eks stubbens smale forsvissel har KN en bredere fasong som ikke har den samme trange tendensen.
Den har ikke så store støtter som Kieffer men mer en nokk for min del, setet er dypt men ikke 'låst' .
Det eneste som jeg kan sette fingeren på er at de kan vippe frem, det er ikke slik på min hest, men på andre med hester med litt lavere manke har jeg merket det.

Andre merker som skal være bra er Passier, Windsor, Kieffer og Pessoa. De salene jeg har sett av nevnte merker har vært fine i kvaliteten.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  16:49:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Har en Stübben Excalibur, og er storfornøyd med den. Den har dypt sete, god støtte og er veldig god å sitte i
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  17:00:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en Morris & Nolan dressur sal og trives veldig godt med den.. Bred kanal til hesteryggen, romslig ved manke, og litt baktrukne salputer for større trykkfordelig.
Setet er ganske dypt og den har forholdsvis store klosser forran, men du sitter ikke fast i den, men den hjelper deg hvertfall ;)

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  17:46:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg har endelig funnet en sal som ligger kjempeflott på araberen min. Det er en Prestige ( kommer ikke på resten av navnet i farten ), men den ligger kjempeflott på ham, er bred og god i kanalen og brede salputer som fordeler trykket.
Den er dyp og god i setet, og har store myke klosser. Jeg har aldri sittet i så god sal før
( Har alltid trodd at JC salene var så utrolig gode, men de er ingenting i forhold..)

Den koster litt da.. Ny koster den ca.16.000.- men om du leter så kan en finne de til den prisklassen du er ute etter.
Selv fikk jeg min ( brukt i 2 mnd ) for 10.000.- ferdig tilpasset av saltilpasser, og omstoppet slik at den passet hesten min helt :)

Det er nok ikke alle som kan greie og trene opp balansen slik at en kan ri med de mer "flate" salene. Da er det jo greit og kunne ha muligheten til og få hjelp av salen til og sitte riktig

Edit - hesten min har også flat ( rett ) rygg og manke, slik som du skriver din har. Er ikke alltid like enkelt og finne rett sal til disse ryggene

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 02/01/2006 17:49:04 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  21:04:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ibbusen min har Kieffer Wien, og jeg er veldig veldig fornøyd ;)

Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

Ja, Kieffer Wien er en fin sal. En av de bedre til Kieffer.
Vet også at Bates har noen fine saler, da lærsalene, samt Cliff Barnsby..
KN er en nydelig sal på riktig hest....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 02/01/2006 21:09:08 Gå til toppen av siden

plene82

Skrevet - 02/01/2006 :  22:33:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for alle svar!

Ser at noen syns det lettvindt av meg å velge en sal med dypt sete og støtte for sjenkler. Jeg ønsker støtte ja, men vil ikke sitte "fastlåst". Jeg vil ha en sal med dypt sete for mest mulig kontakt med hesten. Knestøttene skal ikke være så store at jeg ikke får beveget på sjenklene, men jeg liker best en dressursal som gir litt støtte. På samme måte som jeg liker at en sprangsal har flatere sete og friere plass til bena... Dette har ikke noe med dårlig balanse eller dårlig sits å gjøre! Til syvende og sist et det ikke salen som avgjør om du rir riktig, man må jo gjøre de rette innvirkningene.

Oleo: hva er det med Windsor salene du ikke liker? Jeg har hørt mye bra om dem, men også det med skjev bom.

Det er selvfølgelig viktig at salen har bred nok kanal og puter som er fordeler trykket. Er det ingen som har erfaring med luftpute saler? Disse skal visst fordele trykket bra.

Ser ut som jeg bare må prøve meg fram! Hesten min er foresten svensk halvblod, edel type
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  23:20:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tusen takk for alle svar!

Ser at noen syns det lettvindt av meg å velge en sal med dypt sete og støtte for sjenkler. Jeg ønsker støtte ja, men vil ikke sitte "fastlåst". Jeg vil ha en sal med dypt sete for mest mulig kontakt med hesten. Knestøttene skal ikke være så store at jeg ikke får beveget på sjenklene, men jeg liker best en dressursal som gir litt støtte. På samme måte som jeg liker at en sprangsal har flatere sete og friere plass til bena... Dette har ikke noe med dårlig balanse eller dårlig sits å gjøre! Til syvende og sist et det ikke salen som avgjør om du rir riktig, man må jo gjøre de rette innvirkningene.

Oleo: hva er det med Windsor salene du ikke liker? Jeg har hørt mye bra om dem, men også det med skjev bom.

Det er selvfølgelig viktig at salen har bred nok kanal og puter som er fordeler trykket. Er det ingen som har erfaring med luftpute saler? Disse skal visst fordele trykket bra.

Ser ut som jeg bare må prøve meg fram! Hesten min er foresten svensk halvblod, edel type

Opprinnelig postet av plene82

Kontakt med hesten får du først å fremst i en sal som er åpen og enkel. Når jeg sier enkel så mener jeg da altså en sal som det er lite av alt i...og det å komme nær hesten får man jo også først og femst pga sitsen. Closecontackt er fint hvis det er lite som skal skille deg og hesten fysisk....men det krever en balansert rytter for å ri i en slik sal.
Jeg har allerede nevnt hvorfor jeg er ikke er stooor fan av Windsor. Har hatt en selv som jeg solgte brukt etter to år... Go å ri på tur i, men føler at midtpunktet havner for langt bak, at jeg ble plassert i den. Når ting begynte å falle litt på plass og vi begynte å jobbe bra i sammen var salen i veien for meg og min hest, jeg merket hvor det var galt, kravene ble større og salen var ikke i samsvar med den ridningen jeg drev med. Pluss at hesten også utviklet seg pga ridningen og den lå ikke lenger opimalt. Dette med bommen har jeg hørt og fått ilustrert av salmaker...

Min erfaring med luftputesalene er at det ikke er stabilt...og at man ikke får justert akkuratt der man trenger det. Ellers vil jeg ikke si noe mer enn det da det går mere på har hørt det og det....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  17:29:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Utifra det du beskrev om hesten din så ser det ut til at den er ganske lik min i fasong, har også en svensk varmblods ridehest (el halvblods om man vil) med ganske rett rygg og litt manke.. Fikk prob med stubben salen min (forsåvidt sprang) siden putene bak var for små og salen derfor ble liggende litt bakpå noe som også førte til at midtpunktet ble for langt bak, ble av salmaker da fortalt at på henne måtte jeg ha sal med forholdsvis store puter på for at salen skulle ligge rett..
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  22:41:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg synes nå at man må ha ganske så god balanse selvom salen har et dypt sete og store kneputer. I begynnelsen hoppet jeg like mye rundt i en sånn en som i en helt allminnelig sal uten noen form for ¨hjelp¨. Salen min har ikke all verdens med kneputer, men jeg siter roligere og mer stabilt i den enn andre saler med dypere sete/større kneputer. Det tror jeg har mye med det at jeg har blitt vant til salen min. Så er enig med mange her - finn deg en sal som ikke bare passer hesten, men også deg. Den skal være behagelig og verken du eller hesten skal føle noe ubehag. Synes det er like viktig at du som rytter trives like godt med den som hesten. Det er trossalt [b]sammen[/] dere skal bruke den.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 03/01/2006 22:43:09 Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.