hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Islandshest, ingen over, ingen ved siden!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Islandshest, ingen over, ingen ved siden!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

karen&irpill

Skrevet - 03/01/2006 :  13:02:30  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Da har du vært veldig uheldige med de du har møtt.
Jeg kan ikke sette ord på hva som er så spesielt med islandshesten. Det må oppleves. En liten hest (egentlig ponni, da) med så mye motor og et så bra lynne har ikke jeg opplevd i noen andre hester. Og tølt... Å sitte på rein tølt, det er helt fantastisk. En islandshest skal ikke få ureint trav av tølt. Islandshesten min har rein trav og selvom jeg rir mye tølt.
Islandshesten er forskjellige, og det er også sprangevnene. Selv hopper jeg ikke særlig med min.
Pass er også helt fantastisk å ri. De fleste vet at det er flere raser som har tølt, i Amerika. Tennesse walking horse (?) har hvertfall det, tror jeg ganske sikkert, men de har andre navn på det.

Det at du har opplevd om at islandshest folk har sagt åå, min hest er mye bedre enn din, har jeg aldri opplevd. Det finnes forskjellige folk og da forskjellige sære personligheter osv. Jeg har opplevd det helt motsatte. På rideleir o.l når jeg har fortalt at jeg har en islandshest, får jeg slengt oppi trynet "åh.. jaja. er ikke de ponnier a? jeg er for flink for det jeg..." o.l. Jeg blir sinnsykt provosert. Det er IKKE størrelsen det kommer an på, det er personligheten. En ponni kan være tusen ganger "vanskeligere" å ri enn en stor hest på 1.70 og omvendt.

Har ridd en nordlandshest jeg også, ble veldig forelska i den, kjempefin å ri! Men det er islandshesten som har tatt mitt hjerte.

Den metoden du beskriver for å få hesten i tølt er FEIL FEIL FEIL! Det er aalt for mange som tror at man tølter riktig sånn. Når hesten tølter bærer den seg selv, setter bakparten under seg, og dermed blri den mer løftet foran. Rytterne skal ha korrekt sits, og det er IKKE å sitte med beina rett ut. Dette med at så mange folk tror dette gir islandshestrytterne et dårlig rykte og det er DUMT. Det med at de gallopperer rett mot dere på tur, det er veldig dumt, men det kan ikke jeg gjøre no med. Det er andre hester som gjør det også, det kommer jo an på ryttern og hvor dum den er.

Håper det ikke ble for mange feil formuleringer, men fikk det litt travelt med å skrive dette innlegget;) Skjønner veldig godt at du blir irritert på de hendelsene med islandshesten rundt deg. Kanskje det hjelper å prate med dem? Jeg blir like irritert på disse rytterne som sikkert du er.

[Karen og Irpill]
Redigert av - karen&irpill den 03/01/2006 13:05:57 Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  11:06:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
hei=)
Det var fint å høre! huff, blir bare så lei av de som er ved meg, det er derfor jeg er sur, men fint at ikke alle er sånn. Jeg har ridd islandshest, synes det er kjempegøy. Men vil helst ha en litt roligere selv, derfor kjøpte jeg nordlandshest, sikkert kjempemange rolige islandshester og, men jeg har sikkert bare fått feil inntrykk. Men det er sant det med at folk med ponnier blir sett ned på, de er liksom ikke like bra som de "store brune hestene" . Men egentlig er det ikke så store forskjeller mellom hestene som vi skal ha det til! Det blir egentlig mye "min rase er bedre enn din" og sånn er de fleste hestefolk.

Takk for svar:)
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  13:05:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Preston:

Ikke for å være frekk, men liker du det ikke, får du skrive en annen plass!

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  13:38:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
ikke for å være frekk:

men dette er et forum= man skal skrive meningen sin, er ikke noe vits at alle mener det samme?? For alle mener faktisk ikke det samme som deg. Dette er laget for å diskutere, ikke bare godsnakke
Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  15:00:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes mye fordommer blant hestefolk, dessverre. Fint er det da at man kan oppklare misforståelser her inne, uten å bli beskyldt for å være "frekk"! Man har lov til å si det man mener og sine opplevelser.

Jeg har opplevd både gode og dårlige miljøer i både islandshestmiljø og i "vanlige" hestemiljø. Men det er mest individene det har med å gjøre, og ikke hvilken hesterase de holder på med. Akkurat som det finnes utrolig mange individer blant islandshestene, noe som er det jeg liker med rasen. Man kan finne alt fra rolige familiehester til heite konkurransehester osv. Og mange islandshestfolk rir mye dressur på bane for å forbedre gangartene. De fleste rir en del på tur fordi hestene synes det er gøy. Man rir vel ofte litt mer tempo på tur enn andre gjør, med mye tølt og trav, men man skal ta hensyn når man møter på folk eller andre hester. Det er normal folkeskikk.

Stort sett synes jeg islandshest folk er jordnære og koselige mennesker, men det vil alltid finnes unntak dessverre.
Gå til toppen av siden

stall-lynghaug

» VIP

Skrevet - 05/01/2006 :  20:17:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
islandshestene er helt fantastiske,helt enig.og det må da være lov å diskutere hvilke hesteraser man vil under tema hesteraser.det er da ingen som bestemmer at tråden absolutt MÅ ligge under gangart/islandshest. det er jo lov å diskutere islandshest i et hesterase forum. det er da ikke til kongen vi skriver.. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.