hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Islandshest, ingen over, ingen ved siden!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Islandshest, ingen over, ingen ved siden!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

TORHILD

» VIP

Skrevet - 31/12/2005 :  02:52:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Denne tråden har inegnting med be¨ste hest å gjøre.. Den handler om ISLANDSHESTEN..:P

Opprinnelig postet av Mule the pony

Men om vi skal ha 200 debatter, en for hver hesterase, da blir det mange debatter da. Skal det diskuterer spesielt island er det vel bedre å gå inn på islandshest/gangartsridning....

Gå til toppen av siden

BabyCat

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  10:35:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
må bare få sagt dette: merra mi kan hoppe 1m på enkelthindere, og på et lokalt stevne vi var på en gang slo hun noen av de "store edle" hestene ned i støvlene :p det var gøy ;)
bra alle liker forskjellig hesteraser sier nå jeg, hadde vært utrolig kjedelig hvis alle hadde likt den samme rasen. hehe.. islandshesten finnes helt opp i heste størrelsen og. den ene hesten venninna mi så på var 1.50 i manken. er ganske høyt til en islender å være.

Myla, Glæsir og Odin, dere er alt for meg ;) Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  14:23:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
BabyCat

Helt enig med deg. Islandshesten hopper så mye den vil om den bare gidder.. Kjempekult at hesten din vant over alle "snobbe"(:P okei.. hehe.. kan vel si de edle er snobbete i forhold til islendere og sånt, mener liksom kropsbygning da)ponniene=) Sånn skal det låte!:D

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  15:27:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Islendingen min er 1,45 over manken...altså ganske stor.Har løshoppet han 1,20.
Hahaha,men ikke pokker om jeg tørr å sitte oppå!:)

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  22:43:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke jeg heller tørr pokker å sitte oppå der..:P
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  23:31:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Dere kunne jo diskutert dette på Islandsforumet da...

Ellers vil jeg si at islendingen er en flott og allsidig hest;)

www.hestene.no Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  17:40:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dere kunne jo diskutert dette på Islandsforumet da...

Ellers vil jeg si at islendingen er en flott og allsidig hest;)

Opprinnelig postet av Mari^_^

Det må da være lov til å diskutere en hesterase under emnet hesteraser? Kanskje andre "ikke-islandshestfolk" får opp interessen og har lyst til å vite mer?
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  20:34:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig!
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  03:07:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Også enig...var jo en link til hesteraser!
Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 02/01/2006 :  12:23:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er en av de som tidligere har drevet med ridehester men gått over til islandshester. Jeg liker denne rasen kjempegodt, og er kjempefornøyd at de er så hardføre og nøysomme. Jeg har alltid visst at den dagen jeg får ri islandshest blir jeg hekta, og det ble jeg:). Jeg er ikke så glad i de som er villige og vare, men liker de som er mer typisk familehester. Liker veldig godt alle fargenyansene og mangfoldet i rasen. Norges største islandshest er forresten 1,53. Han heter Dagfari og er etter Godi fra Valen.
Apropos sprang så har jeg hoppet rekk på 1,25 med en liten nordlandshoppe på 1,30. Så det finnes noen spretne små der ute.
Til hovedlegger: Humper tølten? Da kan ikke hesten tølte særlig rent. Det er en grunn til at de rir såkalt øl-tølt, altså tølter samtidig som de holder et glass øl uten å søle! Vis meg den som klarer det på en hest som humper;).
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  16:38:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke enig i at hesten går urein tølt.. Han fikk 8,5 for tølt i en rytterklasse der man sjekket gangartene... Hmm..
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 02/01/2006 :  19:12:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, det er jo ikke akkurat sånn at en tøltende hest flyter- men prøv å ri en såkalt øl-tølt med hesten din da;). Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  20:39:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Øhhmm.. Øl-tølt?
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  23:13:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Vindurs tølt humper ikke...men den kan være litt travaktig når han er stiv og da humper det jo litt mer:)
Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  11:48:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
Nå er det sikkert mange av dere som blir kjempesure, men jeg må bare få si det jeg mener

Hva er det som er så fantastisk med islandshesten?? Fortell meg det, dere sier (ikke her i debatten, men "dere") at "bare islandshesten kan tølte" svaret er nei, det er MANGE andre hesteraser som har anlegg for tølt, men vi vil ikke lære dem det, for det gir urent trav. Pass vet jeg ikke så mye om, men vet at traverne i usa passer løp istedenfor å trave. (det er det jeg har hørt iallefall)

Første hestene jeg red på var islandshester, og jeg hadde ingenting i mot dem, men så kjøpte vi nordlandshest, og da var det gjort

Jeg har blitt så irritert de siste åra, pga "islandshestfolka" (snakker ikke om alle her, men mange som jeg har møtt) De kommer: åå, min hest er så mye bedre enn din, islandshest er den beste i verden, blablabla, jeg blir så lei! De fleste jeg møter er så utrolig kjepphøye! men det gjelder selvfølgelig ikke alle.

Jeg synes ikke noe om ridningen til mange heller, drar opp hodet så hesten gaper, og sitter med beina rett ut, de jeg kjenner har ikke kontroll en gang, hvis vi møter de på tur løper de rett mot oss i full galopp og viser ikke hensyn i det hele tatt!

Du sier at: "Vet jo godt at islandshesten er den mest hoppevennlige av de ekstra hardføre ponniene, men 125.." øøhm, hvor har du det fra?? Jeg kjenner en nordlandshest som har hoppet 135, og han er 135 høy og. Du legger ut om ting du ikke har peiling på! Og jeg har ikke fått intrykket av at islendinger er en allroundhest, ser dem mest på tur eller løpende rundt på en rund bane. Synes du skal roe litt ned "islandshest er best" og se på de andre rasene i forhold, helt greit for meg at du har en yndlingsrase, det har jo alle, men ikke legg ut om at den er best blabla, for selv om du synes det synes ikke ALLE andre det.

Puuh, nå skreiv jeg mye, men det irriterer meg sånn! ikke ta dere nær av dette dere som ikke er sånn, for jeg vet at det er store forskjeller! Har egentlig ingenting i mot islendingen, og synes de er morsomme å ri på, men blir bare så sur pga de opplevelsene jeg har hatt med de jeg kjenner/vet om.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.