hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Variabel tørsubstans på høysilage..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Variabel tørsubstans på høysilage..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

xxxx

Skrevet - 29/12/2005 :  05:11:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forer med høysilage og er generelt veldig godt fornøyd.
Støvfritt, naturlig, uten tilsetninger og enkelt i bruk med 20 kg. baller.
Har brukt Golden Grass (ryegrass/timotei mixen), og nå Horse Hage for det var så ujevn kvalitet på førstnevnte.

Det som irriterer meg er den voldsomme forskjellen på tørsubstansen i ballene. Det blir uhyre vanskelig å fore riktig/jevn kraftformengde mht. energi og protein-innholdet opp mot dette da, og i tilegg reagerer hestene både på den varierende lukta og konsistensen.

Ts varierer fra Golden Grass på 50%, og nå helt opp til 85% på Horse Hage,n...
(Godt hesta mine har "hardføre" mager..)
Er det flere her som har opplevd dette med disse type merkene eller annen høysilage?

Optimal ts på høysilage er jo 50-60% og det er "vått" i forhold til det jeg har nå som så og si er like tørt som høy.
Jeg vet en del bruker Golden Grass , men jeg leverte tilbake de fleste da det var så ujevn kvalitet.
Vi snakker ikke mugg og shit for det har jeg tilgode og se i høysilage, men altså væskeinnholdet.
Noen som "sliter" med det samme her?

Redigert av - xxxx den 29/12/2005 06:38:04

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  11:55:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sånn her vil det jo bli uansett... Forer man på ensilage vil ingen ball ha eksakt samme ts%..

Etter min mening er ikke dette noe problem for hestene, alle hestene jeg "har" går på høysilage og det er ingen som reagerer spes. på det.. Hovedsakelig er det jo bare vanninnholdet som forandrer seg..

På en annen side er det jo som om hestene bytter for hver gang man åpner en ny ball, og i teorien skal jo hestene vennes til nytt for gradvis.. Men jeg tror dette er litt oppblåst.

Man må jo også skille på ensilage (som er veldig bløtt, som er bra til kuer og er tilsatt greier når det blir "balla" opp)
og høysilage som bare er høy på ball. HEhehe.. Jo tørrere og nærmere høysilagen er, jo bedre er det, men da kan man også få problemer med mugg.. Og da må man egentlig kaste hele ballen.
Litt muy tull her... Fikk skrivekick

Tror ikke det er vits å tenke så mye på det, gi hestene mere i mengde når ts% er lav sånn at de får i seg ca like mye ts hver dag, det er jo det som gjelder

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  15:04:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøvde Golden Grass i sommer/høst og var VELDIG misfornøyd.
Det ble fort dårlig,gikk varmt,kom luft inn i posene...
Brukte mye Horsehage i Sverige og var veldig fornøyd med det der,men har ikke funnet ut hvordan jeg skal få tak i det i Norge til en pris som er til å overleve.
Hva gjør du???

Når TS kommer helt ned mot 50% begynner man vel strengt tatt å nærme seg vanlig silage og ikke høysilage lenger?
Nei,veldig dårlig erfaringeer m Golden grasset.Hadde også ikke samme friske lukta som de par andre jeg har prøvd.
Kjøpte en type her i vår gjennom en venn,store (500 kg ca) firkantballer.
Tørt og fint med analyse på,greit å håndtere pg av flakdelingen.Ble bare litt voldsomt å lagre her. Litt lite plass til et lass på X kjempeklumper.

Altså,nå skriver jeg meg ut på viddene igjen,hvor får du tak i HH og hva kommer den på?

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/12/2005 :  15:23:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sunnyann:Du må skille på ensilage og høysilage.
Ensilage skal ha en ts på 40-50% og er i utgangspunktet ikke produsert for hest,men til ku og sau.
(Ku nøytraliserer bla. PH annerledes enn en hest gjenom høy salvia-produksjon).

Høysilage er ment for hest og skal ligge på mellom 50-70% ts.
Dette er det mange som blander sammen og tror ensilage er det samme som høysilage.

Derfor blir også dette feil; siterer deg:
Kopi av melding:
Etter min mening er ikke dette noe problem for hestene, alle hestene jeg "har" går på høysilage og det er ingen som reagerer spes. på det.. Hovedsakelig er det jo bare vanninnholdet som forandrer seg..

Når vanninnholdet forandrer seg (og så mye som i dette tilfellet), endrer også næringsinnholdet seg.Det sier seg selv.
Derfor er rundt 55-60% ts det optimale for en hest.

Når man derfor forer høysilage forer man ikke etter kg. men etter ts.
Jo høyere vanninnhold jo mer for må du gi for vannet veier tyngre enn tørt høy.
Næringsverdiene (som feks. protein og energi) blir høyere med lav ts, derfor kan du gi mindre kraft.
Jo høyere ts, jo mer kraftfor må du gi.

En hest skal ha minst 1 kg ts/100 kg.
Om du feks. har en ts på 35% (noe som er nokså vanlig på ensilage/rundball til ku, og som mange gir for de tror rundball er rundball åkkesom ku/hest) må du gi 6 x 1/0,35= 17 kilo for å få nok Fe.
Du betaler mye for vann med andre ord, og hesten vil bli løs i magen da den ikke nøytraliserer lav PH som ei ku.
Og det som også skjer er at hesten får i seg altfor mye protein ved nevnte ts på feks. 35%.
Og så forer du med en ny ball neste dag som har ts på 80% (!!!).
Kraftformengden du nå har gitt i samsvar med ts på forrige høysilage-lass, kræsjer nå da så det holder med neste ball..You see?

At ts er jevn og ligger på rundt 55-60% er derfor meget viktig på høysilage til hest,slik at du vet om hesten får i seg nok/for mye protein og energi/Fe, eller om du må øke/redusere kraftformengden i samsvar med det.

Akkurat som tørt høy må du da vite hva slags verdier/kvalitet (analyse)det er på høysilagen for å dosere riktig mengde kraftfor.

Ingen ball har som du sier eksakt samme ts,men her snakker vi om stor forskjell og som ikke er verken bra for hestens mage eller dosering av kraftfor opp grovforet og mot bruk/hold.
Jeg vet at Gjesti har konfrontert dette med sin leverandør (bla. Golden Grass i Litauen) og gjort helt klart at ts må bli mer jevn på pallene de mottar.
Derfor ville jeg også spørre her om det er flere som har fått samme problem, og evt. hvilket merke.
Jeg forstår at det nok er litt lite kunnskap om høysilage her på berget, men noen må da vite hva de gir hesten sin av stråfor.
Ensilage er ikke høysilage som sagt,og forskjellen er stor.
Det er kanskje det første man bør lære seg forskjellen på, uten at jeg skal kritisere noen.

Kurre: Tusen takk for svar! Det var det jeg var ute etter å få erfaringer og synspunkter fra.
Og jeps,ts på 50% er omtrent som kufor (ensilage).
Men HH har veldig høy ts igjen (ca. 80% som ved vanlig tørt høy) så derfor blir det litt "tricky" også og gi rett mengde kraftfor ved siden av.
I tillegg da kan en likesågodt nesten kjøpe vanlig høy til under nesten halve prisen..

Ellers har jeg har kjøpt Horse Hage,n min hos Gjesti.Koster 10 øre ca. mer for kg.( 2,80 + moms). Ballene er på ca. 25 kg.
Ts er veldig høy (omlag 80%!) i forhold til GG som ligger på ca. 50%.
Førstnevnte blir da som tørt høy, så man foretrekker en lavere ts, men GG varierte så voldsomt på kvaliteten. (Lukt og type gras).
De første ballene med GG var perfekte! Ts lå på ca. 60% og luktet søtt,friskt og var ikke "brent" med harsk lukt som resten av de.

Redigert av - xxxx den 29/12/2005 15:44:52 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  15:43:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm,samme erfaring som jeg hadde m GG det. Veldig imponert de første ballene,så ble det bare ekkelt!
Gjesti ja. Det burde jeg vel ha regnet med.
Mon tro om man ikke skulle undersøke muligheten for en liten smugletur m. henger på...

Takk takk!

www.forum-hest.moo.no
Redigert av - Kurre den 29/12/2005 15:44:22 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/12/2005 :  15:48:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vurdert det samme.
Er bedre kunnskap og utvalg i Sverige med høysilage enn her..
Nå må jeg dusje HH for at hestene skal spise det ordentlig, er like tørt som høy og med "ullen" konsistens( gresset er som krøllete mykt hår..) I tillegg må jeg øke kraftformengden ved siden av, kontra det forrige lasset som hadde mye lavere ts og høyere/bedre næringsverdier (protein/energi).
Skal ikke være slik..

Redigert av - xxxx den 29/12/2005 15:53:41 Gå til toppen av siden

Bentemor

Skrevet - 29/12/2005 :  16:26:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi lager en del silageballer, og det er vanskelig å få tørrstoffet til å bli ganske så likt. (Hvertfall med den fantastiske stabile sommeren vi har...) Kommer an på åssen tørk det er på jordet, og det er jo ikke hver eneste dag sola skinner og får tørka det likt over hele jordet som både har masse bakker og sol/skyggesider. (I år ble alt ku-fòr da det ikke fantes tørk i hele tatt på 3. slåtten) Hva ts er på aner jeg ikk her og nå ( orker ikke reise på kontoret for å hente analysene.... Lat se... ) Men det varierer endel på jeg har, og selv om mine hester klart foretrekker det som er mest vått, ( og jeg foretekker at deter litt tørrere...) irriterer det meg at det skal være så innmari forskjell. Men været får man ikke gjort så mye med.... Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/12/2005 :  17:44:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig. Norske somre er ikke stabile heller i fohold til andre land som enklere kan produsere en jevnere kvalitet.
Hesta mine foretrekker også at det er litt bløtere. (Jeg også).
Men det var denne mellomtingen da...

Problemet på noen GG baller har vært at lukta kan være skarp/harsk,gresset har innslag av sort/mørkebrun farve og hestene nekter å spise.

En god høysilage skal jo være gul-brun i farven.
Lukte søtt og friskt med en litt syrlig tone.
Ts ligger da som oftest på 55-65%.

Ja ja, "godt" å høre at flere har samme oppfatning.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  18:37:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flere av de GGballene jeg åpnet luktet rein smørsyre.
Nesten som å være 16-17 og på "utflukt" i Oslo igjen..... (Meget nostalgisk Nina...)

xxxx

Skrevet - 29/12/2005 :  19:04:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Het ikke avisa til Blitzerne før "Smørsyra" tro..he he he..

Anyway,nå har jeg aldri lukta på smørsyre, men det lukta på "Nance-språk"; høgg..(som spy..)

Redigert av - xxxx den 29/12/2005 19:07:34 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  20:07:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Der har du'n ja!!
Særdeles effektiv å kaste på mennesker man ikke liker mest...når man er ung og dum vel og merke!

Lene.

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  20:13:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forer med høysilage som da er importert fra Sverige.Jeg har ikke pleid å sende inn til analyse på hver ball(selv om jeg gjerne skulle ha gjort det),men har vært veldig godt fornøyd med det vi forer på. Her har hestene fri tillgang,og min erfaring er rett og slett at de gangene vi har fått for med noe mindre næring i,så har hestene da også spist mer...
Har foret dette til tre hester og et føll,og eneste jeg måtte ta hensyn til var da den drektige hoppen som spiste i ett om hun fikk fri tillgang(er det ikke bunn i enkelte hester,mon tro???)
Ellers har både vallaken min,og hingsten jeg har i trening,samt føllet regulert inntaket veldig bra selv. Har også merket meg at om det er kaldt i været spiser de mer,samme når de har helt fri en dag.

Takker for meg. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/12/2005 :  05:14:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flott at du er fornøyd med din høysilage, men det hjelper oss andre lite uten mer info. om evt. merke/leverandør..

For i utgangspunktet lurte jeg på hva slags erfaringer folk har med HH og GG gi og med at det er det jeg bruker selv og ikke er helt fornøyd mht. svært ujevn ts og kvalitet.
Men har du da tips om annen jevnt bra høysilage er det jo kjempefint!
Hvilken leverandør og er det 20 kg baller?
Og sist men ikke minst; må man vite ts,n da..

Joda, her også regulerer hestene inntaket selv (fri tilgang) og HH er også imp. fra Sverige.
Disse også spiser mer om vinteren,det gjør vel de fleste hester har jeg inntrykk av.

Men poenget er jo ikke dette, men kvaliteten/næringsinnholdet opp mot hva man skal supplere med kraftfor, og at næringsinnholdet varierer så voldsomt fra ball til ball.

Om du ikke vet ts på foret ditt kan det jo likegodt være ensilage som høysilage..
Kort fortalt; Vakumpakket gress i plast under 40% ts kalles ensilage (kufor), de over er høysilage (hestefor).

Nå er det trolig høysilage du har da, men du har jo ikke noe oversikt over næringsinnholdet i det og vet ikke hvor mange Fe feks. hesten får i seg..
Du vet heller ikke da hvilke mengder det er av energi,protein, kalsium,fosfor, osv.osv.
Det vil jeg vite da dette er basisforet til hesta mine.

Sån generelt:
Slik ser næringsinnholdet på et "normalt" høysilage (Horse Hage), hvorpå ts er fin og ligger på ca. 55%.
(Noe jeg da har funnet ut at den ikke er i mitt tilfelle som er på 75-85% i samme merke..!)

Næringsinnhold:
Høysilage:Tørstoff-innhold ca.55 %

Råprotein % 9-12
Råfibre % 2-36
Fordøjelig % 60-65
Fordøjelig energi MJ/kg 9-11,5
Kalium g/kg 2,5-4,0
Phosphor g/kg 1,7-2,5
Betakarotin mg/kg 100
Vitamin E mg/kg 35
Vitamin B1 mg/kg 2,0
Vitamin B2 mg/kg 3,2
Vitamin B6 mg/kg 6,0
Biotin mcg/kg 60

Næringsinnhold vanlig høy:Tørrstoff-innhold ca. 85-92%

Råprotein % 4-12
Råfibre % 30-42
Fordøjelig % 49-60
Fordøjelig energi MJ/kg 7-10
Kalium g/kg 2,5-4,0
Phosphor g/kg 1,7-2,5
Betakarotin mg/kg *
Vitamin E mg/kg *
Vitamin B1 mg/kg *
Vitamin B2 mg/kg *
Vitamin B6 mg/kg *
Biotin mcg/kg *

-Som du nå sikkert ser er det kanskje litt kjekt å få en viss peil på innholdet i høysilagen din hvis du gir kraftfor ved siden av og særlig om man trener hesten.

*Jeg vil ihvertfall vite sån ca.hva jeg gir hesten og hvilken kvalitet, det har også med det økonomiske å gjøre.
Jeg gidder ikke betale for masse kg. i form av vann, og jeg gidder ikke betale dyrt for høysilage som er like tørt og næringsfattig som høy.

*Jeg vil også ha en jevn ts for ikke å utsette hesta for så store væske-forskjeller som ofte gir diare.
(Shettisen min har reagert litt på GG.)

*Jeg vil gjerne også slippe å gi så mye kraftfor og da må jeg vite at høysilagen er av bra og jevn kvalitet slik at det erstatter mye av det.

Det er jo også mye av poenget med høysilage.

Redigert av - xxxx den 30/12/2005 06:52:06 Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 30/12/2005 :  12:54:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spørsmål: Hva er høysilage? Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  16:36:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
In Nancyville: Sender du inn analyse på HVER 20 kg balle? Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  18:27:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
In Nancyville: Kjenner jeg blir lettere irritert over tonen i innlegget ditt... Det er ikke nødvendig å skrive innlegget til meg med en tone som dette,jeg klarer meget godt forstå hva du snakker om...

Ang merke så er jeg dessverre ikke sikker,det er store(ca 500 kg) baller jeg forer på,og de er uten noe skrift på. Det eneste jeg vet er at disse er importert fra Sverige privat. Poenget mitt var heller at det finnes mange som importerer,og kvaliteten er stort sett meget bra på disse større ballene som importeres fra denne plassen. Omd et er ønskelig,kan jeg sikkert få tak i navn på dem som de er kjøpt hos i Sverige... Men dette er store baller.

At hestene generellt spiser mer om vinteren er allment kjent,og mitt poeng var da heller ikke det. Men at om næringsinnholdet har vært mindre,spiser de mer...og om det er dager på vinteren det er kaldere,så går det også mer...

Og sist,hvis du leste innlegget mitt ville du sett der stod jeg ikke sendte inn til analyse på hver enkelt ball... Det vil dermed ikke si at jeg ikke har sendt inn innimellom...
Tørrstoff-prosenten på siste jeg sendte inn lå på ca 58 %.

Jeg trener travere,og er da avhengig av at de får i seg tillstrekkelig av alt de trenger...så ja,jeg har tatt analyse på det jeg forer med,og ja...jeg har fått forplan-analyse basert på de verdiene man fikk fra selve for-analysen...

Ang ensilage/silo og høyensilage er det tross alt ikke noe vanskelig å se forskjell på,eller lukte for den del......
Jeg må innrømme jeg styrte litt med begrepene,da jeg har vært vant til å kalle det silo(ku-for) og ensilage(heste-for,det du kaller høyensilage)

Kopi av melding:
*Jeg vil ihvertfall vite sån ca.hva jeg gir hesten og hvilken kvalitet, det har også med det økonomiske å gjøre.
Jeg gidder ikke betale for masse kg. i form av vann, og jeg gidder ikke betale dyrt for høysilage som er like tørt og næringsfattig som høy.

Da vil jeg foreslå du sender inn analyse på hver 20 kg ball du får,da det vel egentlig er eneste måten du kan være sikker på at dine hester får det de trenger...

Takker for meg. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.