hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ch. energi + bygg?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Ch. energi + bygg?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  20:24:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Vurderer å bytte kraftfor type for hesten min. Hun er ei varmblodshoppe på 5 år, som blir ridd eller trent på annen måte 5-6 ganger i uka. Hun er 1.64 i mkh. Grunnen til at jeg vil prøve å bytte kraftfor, er at hun bygger muskler så utrolig sakte, uansett hvor variert trening hun får. Forplanen hennes ser slik ut nå:

Morgen: 1/2 liter komplett og 2 kg høy
Middag: 2 kg høy
Kvled 1 liter komplett og 4 kg høy.

Hun er i passe tykkelse, men vil ikke gi henne noe særlig mer høy, da er jeg redd hun blir for tykk. Har prøvd å øke på med 1 kg høy til kvelds, men da spiser hun det ikke opp.

Så jeg tenkte på å bytte ut kompletten med:
Morgen : 1/4 liter ch. energi, og 1/4 liter bygg pellets
Kveld: 1/2 liter energi og 1/2 liter bygg pellets.

Noen som har noen meninger? Jeg har prøvd å bruke det programmet hvor man kan sette opp forplan for hest, for å se om det er riktig mengde for osv, men jeg fikk det ikke til..

Fint hvis noen kan hjelpe meg

Wenche & Amber

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 08/12/2005 :  20:29:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Det er nok mer egnet fôr dersom hun skal legge på seg/bygge muskler. Men det jeg vil si om fôrplanen din er at hesten får ikke dekt vitaminbehovet gjennom den mengden med energi eller komplett, og vil nok trenge et tilskudd ut over det fôret den får.

Jeg synes olje og betfôr er gode fôrtyper når hester skal "bygges ut". Oppdrett er også nevnt i en liknende debatt, tror den heter "Usikker på fôrmengde" og er startet av TORHILD.

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  21:49:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Okei. Glemte å skrive på (kom på det når jeg var nede i stallen og foret nå i kveld, hehe..) at hun får 1 dl multi tilskudd på kveld, og en halv dl på morgen :)

Er litt redd for å bruke betfôr, har erfaring med at hestene blir veldig spreke av det. Skjedde med to hester jeg var forrytter for før. De ble helt sprelske av det, så er litt nervøs for å gi henne det igrunn, siden hu fort blir litt heit oppi hodet sitt på tur, til og med med den mengden kraftfor hun får nå. Men jeg kommer nok til å prøve ut ny forplan utpå nyåret. Akkurat kjøpt en ny sekkmed komplett, så bruker opp det meste av den først. Blir jo heller ikke så hard trening som hun bør ha, nå før jul, for jeg har så utrlig mye å gjøre. Men i januar, da skal hun nok få kjørt seg mer :)

Edit for å legge til at jeg gjerne vil ha flere svar!

Wenche & Amber

Redigert av - Wenche=) den 08/12/2005 22:00:47 Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  22:19:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Anniken B.: Nå har jeg lest gjennom debatten du tipset meg om, og ser der at flere anbefaler å fore med Oppdrett, dersom man vil at hesten skal utvikle masse. Har du, eller noen andre tips til ca hvor mye jeg kan gi av dette per dag? Jeg har så lite peiling på forskjellige typer for, at det nesten er flaut, hehe.. Derfor jeg ikke tør å eksprimentere noe på egenhånd, tilfelle jeg gjør noe galt. Greit å få råd av noen som har satt seg litt mer inn i det enn hva jeg har gjort.
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 08/12/2005 :  22:53:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg, jeg er Torhild som har den andre tråden. Har nå gitt 5 dl oppdrett i 4 dager, går snart over på en liter. Gir også 1 liter bet-for pr dag (har IKKE virket sprekere av det) + 1 liter bygg, 1 liter kraft og 1 liter gull. Og ca 10-12 kg høy/silo. Noen mente enda mer høy, men da spiser hun det ikke skikkelig opp.
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  23:52:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Okei. Tenker ikke å gi hesten min så mye kraftfor jeg da. Vil ha det så enkelt som mulig. Hvis hun plutselig skulle reagere på noe av foret, er det også lettere å finne ut av hva hun reagerer på, hvis hun bare får en eller to tyuper for. Så blir enten kun oppdrett, eller energi + bygg.
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 09/12/2005 :  01:07:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Hvis du er redd for at hesten din skal være allergisk mot noe har jeg heller ville fora "rent", altså med rene kornsorter, og ikke ferdigblanda fôr. Det er ikke så greit å vite hva hesten reagerer på hvis den blir allergisk av komplett, energi etc, da disse fôrtypene er en blanding av mange forskjellige kornsorter.

Dersom du gir bygg + betfôr f.eks., kanskje supplert med mais/soya (som er veldig fine "fetefôr") og vitaminer + kalk i tillegg så får hesten fortsatt det den trenger. Husk bare kalken i tillegg, for i bygg, havre, betfôr (og spesielt kli) osv er kalsium/fosforbalansen feil, den skal være 2:1 der kalsium er mest. I korn er fosfor innholdet høyere enn kalkinnholdet, og man bør derfor supplere med mer kalk. I ferdigblandinger er denne balansen allerede riktig.

Så hvis du vil fôre enkelt og lettvindt er nok et ferdigfôr en god løsning, men vil du være nøyaktig, og vite hva du putter i hoppa di, og hva hun evt reagerer på må du nesten ta deg bryet med å blande selv.

Ang betfôr og hester som blir heite:
Dette kommer mye godt av at det er MYE sukker i betfôr, og enkelte hester reagerer på sukker som enkelte unger: de blir hyperaktive.
Løsningen er da å gi et betfôr med mindre/ikke noe sukker. FK har kommet med en ny type (betfiber) som inneholder bare 4% sukker opp mot 35% i det gamle, men dette har visst noe tvilsom konsistens ifølge In Nancyville, så jeg velger å stole på henne og kommer ikke til å gå til innkjøp av det.
En type jeg derimot sterkt anbefaler er noe som heter speedi-beet. Det er fullstendig sukkerfritt, og er klart til å spises på 10 minutter! Genialt! Eneste ulempen er at dette betaler du også for, jeg mener det er verdt det.

Lykke til med fôring! Som nevnt tidligere i debatten: Det skal jaggu ikke være lett!

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  15:39:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Nei, skal jaggu ikke være lett! Kan de ikke bare være som oss da, spise litt forskjellig, hehe..huff..;) en, de er vel som topp idretts utøverne i grunn, må spise nøyaktig, og få tilført perfekt mengde med energi, proteiner og vitaminer for at de skal gå bra ;)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  16:19:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Vel, tar opp igjen denne tråden jeg. Er det noen der ute som har ett slikt dataprogram for å regne ut om forplanen er riktig? Skjønner meg ikke på det programmet selv. Her er nødvendig info om dyret:

Hoppe
5 år
veier mellom 500 og 600 kg
1.63 i mkh
Blir ridd 5-6 ganger i uka, mest tur, men også 1 dag dressur

Og dette er fôrplanen jeg har tenkt på:
Morgen: 2 kg høy, 1/4 (2,5 dl) liter champion energi, 1/4 liter bygg, 1 dl kalk, 1 dl salt, og 1 dl multi tilskudd

Middag: 2 kg høy

Kveld: 4 kg høy, 1/2 liter energi, 1/2 liter bygg, 1 dl kalk, 1 dl salt, 1 dl multi tilskudd.

Høyet er av H1 kvalitet (mener jeg..). Ser dette helt på jordet ut?

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 01/01/2006 :  00:21:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Du trenger ikke å gi 2 dl pr dag med vitaminer og kalk, du kan godt droppe det på morgenen og bare gi 1 dl av hver på kvelden, det er nok.

Ellers ser planen din grei ut, men hvorfor gi energi når du likevel gir vitaminer og kalk? Det blir billigere for deg å bytte ut alt med bygg f.eks., og energien er i grunn unødvendig så lenge du likevel gir de tilskuddene du gjør. Er fortsatt veldig fan av betfôr..

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  02:24:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Huff, jeg har nok enda mye å lære om foring..hehe.. Så jeg trenger ikke å gi energi, når jeg gir kalk og vitaminer i tillegg? Vil det også si det samme som at jeg kan droppe kalk og vitaminer, og gi energi istedet..?

Ok, prøver igjen:

Morgen : 1/2 liter bygg, 1 dl salt

Kveld: 1 liter bygg, 1 dl multitilskudd, 1 dl kalk og 1 dl salt ( eller kan saltet her droppes?)

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  09:50:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjelpe og trøste så mye salt?!
Anbefales m ca 30 gram dagen om vinteren og ca 50 om sommeren. Evt LITT mer hvis du trener hardt og den svetter mye.
Dette er til stor hest ca 500 kg ,til ponni vil det jo da bli mindre.
30 gram er ikke mye....

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 01/01/2006 :  14:47:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten ikke jobber hardt og svetter mye, ville jeg ikke gitt salt i maten. Gi heller saltstein, så får den i seg så mye den trenger.

Kalk gir man sammen med kli, for å motvirke fosforinnholdet i kli. Hvis du ikke gir kli, behøver du heller ikke gi kalk.

Ellers stusset også jeg litt på å gi energi og bygg. Energi inneholder jo 50% bygg. Energi er dessuten ment å være et komplett for. Det vil si, gir du nok energi, behøver du egentlig ikke gi annet for i tillegg (da tenker man på energimengde, råprotein og vitaminer og mineraler).

Energi inneholder ikke havre (slik som ch. komplett), så hvis du vil ha den litt raskere energien som havre gir, kan du bytte ut noe av rasjonen med havre (eller enda enklere: gi ch.komplett selvfølgelig). Men jeg antar at grunnen til at du bytter ut komplett er at du ikke vil gi havre? Hva får deg til å tro at energi + bygg er bedre for din hest enn å gi det du gir i dag?

Jeg lurer litt på: Hva i de forskjellige fortypene er det du er ute etter? Jeg ville egentlig tro (uten å ha regnet over nøyaktig) at den forplanen du hadde var ganske grei for ditt bruk, og at den ville gi det proteiner nok til å bygge muskler. Hvis hesten er i passelig hold, men allikevel bygger litt sakte, ville jeg heller holdt tunga rett i munnen og hatt litt tålmodighet.

Dessuten har den trening veldig mye å si for muskelbygging. Du sier "uansett hvor variert trening hun får". Hva med å legge opp et treningsprogram som er mer rettet mot muskelbygging? På tur, klatre og jobbe sakte i bakker. På ridebanen, sørge for at hesten jobber effektivt med ryggen og bakbena. Kanskje gymnastikkhopping en gang i uka?

En annen ting er hvorfor du er opptatt av disse musklene i det hele tatt. Har hesten veldig lite muskler, eller er det fordi du gjerne skulle sett en "hjerterumpe"? Hvis hesten din har passelig med muskler, men ikke slik at de "strutter", kan det godt hende at den har akkurat så mye muskler som man vil forvente av en relativt ung hest som kanskje ikke har jobbet hardt over lang tid. Med mindre hesten har spesielt dårlig musklatur, ville jeg heller konsentrert meg om andre ting, som om den jobber godt fremover og bakfra, om den er myk og fin i musklaturen osv. Hvis hesten er i passelig hold og får det den trenger av mat, vil musklene komme sakte men sikkert.

Lykke til med treningen uansett :)
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 01/01/2006 :  16:25:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kalk gir man sammen med kli, for å motvirke fosforinnholdet i kli. Hvis du ikke gir kli, behøver du heller ikke gi kalk.

Opprinnelig postet av eligj

Dette gjelder ikke bare kli, men også de fleste andre kornsorter som f.eks. bygg som det ofte blir fôra med til hest. I kli er balansen riktignok enda mer "feil" enn i de andre.

Ellers er jeg enig med de andre innleggene, å gi så mye salt to ganger om dagen er for mye. 30 g for dagen høres mer fornuftig ut, det utgjør en liten halv dl.

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  18:25:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ellers stusset også jeg litt på å gi energi og bygg. Energi inneholder jo 50% bygg. Energi er dessuten ment å være et komplett for. Det vil si, gir du nok energi, behøver du egentlig ikke gi annet for i tillegg (da tenker man på energimengde, råprotein og vitaminer og mineraler).

Jeg vil gi bygg sammen med energi, fordi jeg har lest i flere debatter her inne at energi ikke er ett godt nok fôr, hvis det ikke gis sammen med noe annet. Man får ikkeno særlig ut av Energi, hvis man ikke gir det sammen med ett annet fôr, derfor vil jeg gi bygg sammen med energi, fordi jeg vet at hesten min går fint på det ( hun fikk det i en periode hvor hun var ganske tynn, og hadde lite med energi til overs..).
Det har jo i flere debatter vært sagt at Energi egentlig er helt feil navn på fôret, da det i seg selv ikk gir hesten noe mer energi enn ett hvilket som helst annet fôr.

Kopi av melding:
Jeg lurer litt på: Hva i de forskjellige fortypene er det du er ute etter? Jeg ville egentlig tro (uten å ha regnet over nøyaktig) at den forplanen du hadde var ganske grei for ditt bruk, og at den ville gi det proteiner nok til å bygge muskler. Hvis hesten er i passelig hold, men allikevel bygger litt sakte, ville jeg heller holdt tunga rett i munnen og hatt litt tålmodighet.

Hun er i passelig hold nå, slik som hun blir brukt, men nå i januar begynner "hard" treninga, altså trening som er rettet mot dressur, og hun vil bli brukt på undervisningstimer, og gå langt mer hardere enn det hun gjør/har gjort siden jeg fikk henne. Derfor vil jeg gi henne annet for, som dekker behovet hennes på en annen måte enn det champion komplett gjør.

Kopi av melding:
Dessuten har den trening veldig mye å si for muskelbygging. Du sier "uansett hvor variert trening hun får". Hva med å legge opp et treningsprogram som er mer rettet mot muskelbygging? På tur, klatre og jobbe sakte i bakker. På ridebanen, sørge for at hesten jobber effektivt med ryggen og bakbena. Kanskje gymnastikkhopping en gang i uka?

Det er dette jeg gjør, med unntak av gymnastikk hopping, fordi hun ikke er noe særlig glad i å hoppe. ( Tror muligens at det kan komme av at hun syns det er tungt, siden hun ikke har fått satt seg ordentlige muskler, samtidig som hun er i en vekstperiode, og krysset hennes er veldig høyt..). Ellers rir jeg på tur, med mye skritting i relativt bratte bakker, og tur i en del ulendt terreng, og nå som det er ganske mye snø, jobber jeg en del i sakte trav i dypsnøen.

Kopi av melding:
En annen ting er hvorfor du er opptatt av disse musklene i det hele tatt. Har hesten veldig lite muskler, eller er det fordi du gjerne skulle sett en "hjerterumpe"? Hvis hesten din har passelig med muskler, men ikke slik at de "strutter", kan det godt hende at den har akkurat så mye muskler som man vil forvente av en relativt ung hest som kanskje ikke har jobbet hardt over lang tid. Med mindre hesten har spesielt dårlig musklatur, ville jeg heller konsentrert meg om andre ting, som om den jobber godt fremover og bakfra, om den er myk og fin i musklaturen osv. Hvis hesten er i passelig hold og får det den trenger av mat, vil musklene komme sakte men sikkert.

Jeg er opptatt av disse musklene, fordi jeg nå har ridd henne i ett halvt år, og ikke ser noen særlig endring i muskelsettingen hennes. (Hun har vært traver, og jeg skjønner at det vil ta tid å bygge ordentlig ridehest muskler på henne, siden det noen stedet er helt nye muskelgrupper som skal trenes, men syns likevel det har vært SVÆRT lite endring på ett halvt år). Den eneste plassen jeg har lagt merke til noen spesiell endring, må være på bakparten. Der var hun helt innhul når jeg fikk henne, men nå har det begynt å "fylles" opp.

Hvis det er av interesse, kan du jo gå inn på galleriet på VIP'en min, og se på noen bilder av henne der. De første bildene av henne der, er bilder fra første dagen jeg hadde henne, til noen bilder som ble tatt for en måneds tid siden.

Kopi av melding:
Hjelpe og trøste så mye salt?!
Anbefales m ca 30 gram dagen om vinteren og ca 50 om sommeren. Evt LITT mer hvis du trener hardt og den svetter mye.
Dette er til stor hest ca 500 kg ,til ponni vil det jo da bli mindre.
30 gram er ikke mye....

Jeg vil gi henne salt, fordi jeg syns hun drikker altfor lite. 1 dl med salt veier vel rundt 30 gram. Hun har også saltstein i boksen sin, men den har støvet ned, for hun rører den nesten ikke..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 02/01/2006 :  12:35:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye gode forslag her men vil bare tilføye et par ting.
Komplett for er ment som et komplett for, det skal ikke tilsettes andre sorter med korn(eneste unntak er havre)da det ødelegger balansen i foret. Oppdrett er tilegnet diende hopper, unghester og føll. Oppdrett inneholder ikke de verdier en normalt voksen frisk hest trenger. Den vil trolig få for mye av en ting og for lite av en annen....eks protein.

1 dl vitaminer syns jeg høres mye ut. Hvis det er av vanlig multi vitaminer så er en dl begregnet på en hest i løpsform.... Les bakpå bøtten/sekken.

Betfor skal ikke være hetende. Jeg syns dette er et særdeles bra hestefor. Betfor innheolder mye fiber som er godt for magen og tarmene til hesten. Kjøper du speedy beet så trenger du kun 10 min til svelling. Minimun 1 time på vanlig bet.

Jeg ville alikevel gjort motsatt..... Gått opp på høyet, ned på kraftforet. Dersom hesten din ikke spiser opp høyet så er det sikkert fordi hun da har spist seg mett på kaftfor. Derfor jeg også mener de bør få høy før kraft. At en hest legger på seg av høy syns jeg er bra.....lettere å holde stabilt. Men legger hun på seg for mye så er det kraftforet som bør kuttes enda mer, ikke høyet. Pga magesyre så bør hesten ha mat den kan spise kontinuerlig fremfor store posjoner av gangen. En hest ville i det fri spist inntil 18 timer i døgnet. Magesekken til en hest er på størrelsen med en håndball....

Enig i dette med rene kornsorter. Er du redd for allergi osv så bruk kun rent korn og ikke ferdige komplette fortyper. Syns i bunn og i grunn det er det beste enten allergi eller ikke.

Lykke til

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.