hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vinteren
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Vinteren
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  17:32:25  Vis profil  Svar med kopi av melding

Der jeg rir har vi en hard og humplete ridebane med litt is å litt snø. Ikke særlig egenet for ridning egentlig. det er jo kjedelig.
Hvor rir dere om vinteren?
skritt,trav eller gallopp?
Hva slags teppe/dekken bruker dere når dere rir/etterpå?

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  17:58:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Rir i ridehall eller ute i snøen ;) Det går som regel helt fint å ri på is og snø hvis du har brodder og snøsåler. Er det brøytet er det flott å trave og gallopere. Du kan godt trave og galloppere litt i snøen også, det er tungt så det er god trening for hesten.

Bruker skritteteppe i ull på hester som har kort pels når jeg rir. Står med fleece teppe inne (varm stall) og regndekken over fleecen ute.

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  18:46:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Her hvor jeg holder til for tiden har jeg verken ridehall eller ridebane, så jeg rir på tur. Egentlig dårlige forhold for "hverdagsturer" her også, da man må ri noen timer for å komme til det virkelig flotte turterrenget.
For tiden går det kun i kjøring også, siden jeg ikke har en passende sal.

På asfalten blir det selvsagt bare skritting. Ellers tilpasser jeg farten etter forholdene.

Hesten pleier som regel å være ganske svett når vi kommer inn igjen, både fordi han har bamsepels og fordi treningene er ganske lange. Stallen er varm så det er ikke ofte jeg bruker noe form for dekken. Når det hender så faller valget på et ulldekken.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  19:39:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Har heller ikke ridebane rett utenfor stalldøra, er 25 minutters ridetur til nærmeste ridehus, så jeg rir for det meste på tur. Der bakken er hard, holder jeg meg til skritt, men der det er litt mykere/pakket snø e.l. traver jeg en del :) Bruker skritte teppe i ull på rolige skritte turer, og ellers bruker jeg ett vanntett ridedekken med tynt ullfor inni på de litt mer fartsfylte turene. funker fint :)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  20:38:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg rir masse på tur om vinteren, og snørekjører med hesten!! Jeg rir mye i skritt, men også litt i de andre gangartene. Hestene her bruker sjelden dekken, men om jeg bruker det, så blir det ofte fleece eller bobledekken.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  21:07:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Rir/kjører på ridebane og på tur.
Treninga er variert med mest dressur og kjøring. Både skritt,trav og galopp.
I år er det dekken kun hvis det er ekstrem kaldt (ønsker ikke så mye bamsepels) eller hvis det er sludd/regn. Bruker ridedekken eller lendedekken under kjøring/ridning.
Neste år blir Eikdokka "dekken" hest så da blir det nok dekken nesten hele tiden ute.

Therese
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  21:47:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Neste år blir Eikdokka "dekken" hest så da blir det nok dekken nesten hele tiden ute.

Opprinnelig postet av Eikdokka

Samme her.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  22:01:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg er så heldig å ha tilgang til ridehus, så jeg rir endel der. Ellers rir jeg på tur, og der må jeg nesten holde det i skritt. Hesten bor nærme kysten og der finnes det ikke snø, bare kaldt. Og er det snø der, så er det ikke mye. Kom litt i dag, men ikke nok til å kunne rides fort på. Så bakken er for det meste steinhard.

Jeg har teppe på til/fra ridehus og i begynnelsen mens jeg skritter opp + slutten av avskrittinga. Ellers står han med fleecedekken inne, og fleecedekken + tynt fora regndekken ute. Kaldeste vi har hatt var vel i dag (iflg. tærne mine), og da var det vel rundt -7 kan jeg tenke meg. Men pånnis var ikke kald under dekkenet da han stod ute, så da blir det ikke tykkere dekken enda. Rir jeg på skrittetur bruker jeg gjerne dekken, og siden det er det det blir mest av så går det greit. Gjør forsåvidt ikke noe om jeg traver eller galopperer med det dekkenet heller, da det festes foran og mellom bakbeina på hesten. Ligger fint på.

Edit: Skal dog legges til at Ciscopånnis er barbert (selv om han begynner å bli litt bamse igjen, søte hesten ).

Redigert av - Ragnhild E den 28/12/2005 22:02:19 Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  22:01:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva er fordeller/bakdeller med dekkenhester?

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  22:14:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hester som går med dekken får mindre vinterpels enn de uten dekken. For mye pels kan være plagsomt for hester i hard trening siden de svetter så mye, derfor velger noen å ha dekken på eller barbere for at hesten får kortere pels og svetter mindre.
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  22:32:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg bruker dekken på min ute og kun inne hvis han er svett...da bruker jeg ull dekken...han gikk med dekken i høst oxo...
så han er nok en dekken hest ja...ser ikke no feil med å bruke det..han har en fin pels, selvom den er lang...

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 29/12/2005 :  21:52:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis det er pinnhardt ute rir jeg bare i skritt. Rir da mye bakkeintervaller, eller kjører arbeid m/trykkvogn, i skritt. Å skritte slik er god trening for hesten.

Bruker aldri dekken under trening, det har jeg aldri skjønt vitsen med..Bruker et vanntett lendedekken når det er eksremt kaldt/nedbør, men aldri ellers. Hesten får et lunt og godt ullteppe på seg når den kommer tilbake til stallen.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 29/12/2005 :  22:53:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Akkurat nå er det iskaldt her i Bergen, så jeg rir med et ulldekken over oss. Rir for tiden bare i skritt, siden beistet mitt er veldig stresset for tiden..

Bruker dekken omtrent hele tiden, siden han er barbert og jeg er redd han skal bli kald.
Han står ute hele dagen, og er det ikke nedbør bruker jeg ulldekken om dagen. Ellers står han med et vanntett vinterdekken hvis det regner.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  22:54:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
På vinteren rir jeg inne i ridehuset eller på tur.
I ridehuset går det i alle gangarter. På tur blir det mest skritting.
Når jeg skritter på og av hesten slenger jeg over et fleece dekken, så jeg og hesten kan holde varmen. På tur rir jeg alltid med fleece dekkenet slengt over oss. Etterpå når jeg har salt av slenger jeg på ulldekkenet han står inne med.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Linn&Bajazzo

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  23:28:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinn&Bajazzo  Svar med kopi av melding
Jeg rir/kjører mye på tur, og på jorder når det ikke er for mye snø. På tur går det i alle gangarter stortsett, men er det mye snø på jordene så blir det bare skritt.
Hestene våre bruker sjelden dekken, så de har godt med pels. Blir de svette etter trening så får de på seg et vanlig svettedekken.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.