hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tester meg, hiver meg av...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Tester meg, hiver meg av...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Emblan-min

Skrevet - 27/12/2005 :  21:16:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg hadde islandhesten Embla på halvfor to ganger i uken, det var det jeg skulle begynne med. Vi red altiv på tur siden hun er skolehest og derfor dritlei av banen. Så turer var jo bra for henne, hun er 7 år ca og vokste opp på rideskolen, så har blitt brukt der siden hun var innridd.

Jeg fikk lov å ha henne på halvfor å dro ut på turer med henne, jeg valgte henne siden jeg har hatt noen dårlige erfaringer med turer på hesteryggen, som at de har tatt ut og al ble vilt. Men første turen med Embla fikk meg til å føle meg veldig trygg i salen og det ble en glede for oss begge å ri på tur. Vi red to ganger i uken på tur, på mandager alene, fordi da var det rideskole og ingen andre å ri med på tur. Lørdager kune jeg ri med folk, men likte meg så godt på tur alene, da gikk embla best også så jeg valgte å dra før de andre. Etter mange fine turer, hvos hun aldri fant på noe tull. Det var bare at hun skvatt noen steg til siden eller skulle prøve å komme seg til noen andre hester som var på vei hjem. Alt gikk fint til hun en dag ble skremt og galopperte utover på jordet, jeg dro henne inn og fikk bremset henne, selv sjkert over dette pluttselige utbrudet. Men det gikk fint, se bort ifra at hun trippet hele veien bortover jordet mot grusveien som vi skrittet opp til stallen igjen. Kanskje jeg gjorde den feilen at isteden for å ri inn på stien hun hadde skvetti, så red jeg rett frem på jordet, mot veien, så vi kortet av litt.. Men senere også når jeg bare veide henne fordi jeg merket hun trippet og ble så ustabil, det virket sm om hun skulle esplodere nårsomhelst, så jeg gikk av og ledie henne. Så eksploderte hun heller i henda mine og steilet høyt over meg og jeg jobbet hardt for å holde henne. Jeg bestemte meg etter det for å ta henne med ned å leie henne. Det skulle jo gå bra. Men neida, når vi kom ned prøve hun tre ganger å stikke og var en grusom hest å være i nærheten av.. Den siste gangen bukket hun og sparket bakut og klarte å rive seg løs fra grepet mitt og galopperte opp grusveie og stoppet oppe i stallen. Jeg gikk opp og hentet henne og red henne en time på banen etterpå..
Jeg ble veldig engstelig og redd etter den episoden. Jeg vil så gjerne ta fatt i henne og dra henne med ned, dobbelt så fort men jeg tørr ikke. jeg var ute på tur her om dagen hvor vennina mi red embla og jeg red en annen vallak. Embla kastet av vennina mi ved å bukke henne av, jeg vet ikke om hun ble skremt engang, pluttselig lå bare vennina mi på bakken med tøylen i hånda, heldigvis, hvis ikke ville hun nokk ha stikki.

Dette er et problem, fordi jeg vil så gjerne fortsette med den herlige turhesten jeg hadde, og kanskje hun bare testet meg!? Jeg vet ikke sikket, jeg vet at første gangen nede ved elven så ble hun skremt.. men etterpå.. Uansett så er jeg for redd til å bare hive meg på igjen.. Hva skal jeg gjøe!? noen tips!? Jeg har et problem her, og jeg vil så gjerne ut på tur med henne i snøen igjen...

LivogZara

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  21:27:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
har du sjekket at alt utstyr passer?
er hun frisk?

Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 27/12/2005 :  21:34:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alt utstyr passer ja, og hun er frisk som ei fisk :P Så det er helt i orden med det... Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  21:46:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
begynn med bakkearbeid. opparbeid respekt og tillitt.
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  23:57:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke jobb med henne alene.Få hjelp.
Gjerne for eksempel instruktøren ved rideskolen som jo sikkert kjenner hesten godt.
Ikke ri ut på tur igjen før du har full kontroll og føler deg trygg på banen og i håndtering av henne på bakken.

Hun merker så veldig godt når du er spent og engstelig og det forsterker hennes oppførsel og smitter henne."Mennesket sier at det er farlig her,da er det jammen best å passe seg!"
For en hest er det naturlig å "sette til side" det de oppfatter som en svak leder. En rytter som er usikker kommuniserer til hesten at han/hun ikke er istand til å ta vare på hesten og den vil da føle at "her er det plass for en ny sjef,meg!"

Ved at du stadig håndterer henne i situasjoner som gjør at du blir usikker vil du gjøre henne sikrere og sikrere på at du ikke er noe å bry seg om.
Let derfor etter omstendigheter der DU føler deg trygg.
Om det kun er når du leier henne rundt på en ridebane så begynn der. Men få hjelp.
Om dette er en hest som fungerer i rideskolen til vanlig er det noe i forholdet mellom dere som har gått på tverke.
Det å ha en på bakken som vet hva han/hun driver med,ikke er redd OG kjenner hesten vil være en god støtte for deg til å vite når og hvordan du skal reagere på det hesten gjør.

Lykke til!!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 31/12/2005 :  14:43:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for et veldig godt råd der :) Du har helt rett! Skal nokk ta meg opp noen hakk og begynne på banen som du sa. Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 31/12/2005 :  14:48:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men har noen noen tips om hvilke måter jeg kan få hene til å se på meg som leder og en kamerat. Jeg vil jo liksom ikke bli noe hun tenker på som dårlig. Men når jeg skal leie henne litt og ri henne litt på banen, hva kan jeg der gjøre for å bli en respektert leder? Samtidig som jeg bevarer vennskapet vårt. Noen forslag? Eller ideer til evnt øvelser? Gå til toppen av siden

Spinnvill=)

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  17:46:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hun er snill og hører på deg uten å protestere når du leier henne og rir henne, må du huske på å rose henne godt! Da vet hun at du kan være en venn også, men at det er DU som bestemmer! Jeg mener ikke at du skal gå rundt og gi henne godteri hele tiden, men å gi henne et klapp på halsen og snakke til henne med en rolig, men bestemt stemme!
Det hjalp i hvertfall meg med å bli kvitt noen av nykkene til den gamel hesten min..!

Kenzo - diamanten<3
Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 31/12/2005 :  18:52:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
jah, det er lurt :D Det gjør jeg også fra før av, så har vendt meg til det. Hehe, men takk skal du ha.. :) Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  12:36:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Noen hester gjør rett og slett det; prøver å kaste av rytteren for å teste rytteren ut. Red selv en kaldblodstraver tidligere som gjor akkuratt det der, merket hun at du var så mye som LITT usikker eller skeptisk, da prøvde hun å få deg av, alt utstyr var tilpasset akkuratt den hesten, og hun hadde ingen smerter eller noe. Men når hun merket en rytter ikke var snev til redd og urolig, gikk hun eksemplarisk! Da var det null problem Bare vær bestemt å prøv å ikke bli skremt... Bare vis hvem som er sjefen! Men, sant det, det er ikke så lett som det høres ut som.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.