hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Humper i trav, få roligere trav.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Humper i trav, få roligere trav.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ina_R

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  13:20:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Løkken humper litt i trav, og noe som ikke gjør det bedre er at jeg ikke har den beste balansen heller.

Har i det siste ridd endel barbak, og har merket at det har hjulpet endel.Men samtidig traver han ganske fort, men de få gangene han traver rolig er det mye lettere å sitte i arbeidstrav.
Men har dere forslag til hvordan jeg kan få han til å trave roligere? (øvelser)

(ble litt rotete)
Håper på svar.

Ina og Løkken<3

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  13:27:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Har du prøvd å ta mange halv parader? Fungerer fint på hesten min :) Vært på kurs nå. Lærte det at hvis man tar 2 halvparader i minuttet, og man rir i en time, så blir det 120 halv parader i løpet av en time. Hvis man trener på dette veldig ofte, vil man til slutt få en fantastisk hest, som adlyder den minste kommando. Vet ikke helt om jeg tror på det, meeen;)

Går ihvertfall ann å prøve å ta halv parader når du kjenner at løkken begynner å løpe fortere :)

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  13:30:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prinsipper fra Sentrert ridning har mange fine "øvelser" eller ideer du kan tenke på.

For å roe ned travet tenker man ofte på halvparader. Dette er vel og bra, men ofte stresser hestene mer fordi mange får en tendens til å bli hengende.
Det beste er å styre tempoet med SETET og PUSTEN. Samtidig er det kjempeviktig å tenke TAKT. Det er du som med setet skal bestemme takten til hesten- og husk å aldri ti over takten til hesten! Vil du roe ned travet, pust laaange dra langt ned i magen, "tenk" rolig, bruk setet til å holde igjen bevelgelsen ved å styre takten i et roligere tempo og steng igjen bekkenet ditt. Men husk at det kun er takten du skal "temme"- stegene må ikke bli stutte slik at hesten går oppover! Det er derfor også viktig å tenke ut med stegene og følge diagonalgangen til hesten.

Jeg har selv litt samme problem med unghesten jeg rir, og om jeg tar for mye i tøylene (les halvparader) henger han seg veldig på. Det er derfor kjempe viktig å styre tempo med sete og være oppmerksom på sin egen kropp rett og slett! Å tenke rolig, eller å tenke hvordan du vil at hesten skal gå, hjelper også kjempe mye. Er ofte tanken som teller;)

Hege Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  13:30:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Tror jeg må prøve å begynne med det. Har lært det for en liten stund tilbake, må bare grave det fram.
Han er ikke så veldig lydig på sete, så det må trenes litt på.. Må vel låne noen bøker på biblioteket.

Takk for svar

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  13:34:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Hege: Har vel blitt mye slapp ridning i det siste etter at jeg sluttet på kurs. Skal skjerpe meg nå. Må grave fram det jeg har lært når jeg red på kurs, og lese noen bøker. Og til neste år kanskje jeg må melde meg inn i Vaadan hestesportsklubb og trene litt på bane. (noe som Løkken misliker sterkt)
Har kjempelyst å jobbe litt med Løkken :)

Nå skal jeg reservere noen bøker på biblioteket:)

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/12/2005 :  13:35:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det og trave over bommer er fint.
Jeg fikk roa traven til kalblodshoppa jeg hadde på fôr med det. For da måtte hesten konsentrere seg og løfte føttene. Og da gikk det litt senere.
Og hver gang jeg staret og trave over bommene, så sa jeg med rolig stemme: "Rooolig". sa det gjerne med litt utstrakt O. Og etter hvert da, så kunne jeg si roolig uten bommer, og da traver hun roligere.

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/12/2005 :  13:40:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mitt forslag er ikke å jobbe noe særlig med hesten men kun med deg selv. Du bør få instruksjon i sits og balanse... Vær kritisk. Mitt forslag er klassisk sentrert ridning.
Å jobbe med å bære seg selv vil hjelpe deg til å slappe mere av sete, over/under sjenkel, hender og hode som igjen vil hjelpe deg med å kunne sitte tyngre på baken og bli tyngre/lengre i bena slik at du vil få en mere stillesittende og rolig sits. Det at man humper kan til dels ha noe med takten og gangen til hesten, men jeg heller til å tro at dersom du er et uromoment for hesten vil også gangen og rytmen forstyrres vesetnlig. Dersom du drimot blir roligere og mer balansert så vil du kunne jobbe med hestens takt og rytme uten å forstyrre.
Anbefaler deg å lese Sentrert ridning av Sally Swift eller ride with your mind med Mary Wanless. Tips er og å sjekke salen...er du helt sikker på at den ligger som den skal, at salen passer hesten din? Kanskje salen ikke passer deg...

Lykke til.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  13:40:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan godt trene på dette på tur også! Er ikke nødvendig å trene inn alt på bane.
Jeg mener forresten ikke at man ikke kan ta halvparader. Halvparader er også kjempe nyttig, men ikke alene!

Hege Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  13:47:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Oleo: har bare hesten på for jeg en dag i uka, så stoler på eiern at salen passer. Hun har mye mer greie på dette enn jeg ;) Det med å få undervisning kan bli vanskelig. Det må bli få timer på Vaadan eller noe. Men jeg skal se litt. Men for tiden går det ikke pga manglende penger..Men skal se om biblioteket har de bøkene.

Hege: Fint å trene på tur ja. Men fint å ri på bane å.. Har ikke ridd på bane på et halvt år nå, og av en eller annen grunn syns jeg det er bedre å trene på bane. ;)

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 15/12/2005 :  21:00:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, atter en gang - lange tøyler kan anbefales til å lære hesten å trave rolig! Om du trener inn et rolig trav fra bakken er ihvertfall min erfaring at det "sitter" når du rir også Gå til toppen av siden

politano

» VIP

Skrevet - 15/12/2005 :  21:17:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med dikselen :) Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  20:38:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Hm.. Har du prøvd å longere den i trev..? Da kontrolere du jo hesten fra bakken og len lystrer gjerne bedre.. Et annet tips er at du henger (med vilje) litt etter med sitsen i travet.. (Hold det!! Det er vanskelig, du får dårlig balanse og føler at det ikke stemmer og akuratt det gjør hesten også, så om du klarer å holde rytmen litt etter stegene til hesten vil hesten synes det er ekkelt å trave med deg "på slep" og roe ned tempoet.. ROS!!!!

Dette skal fungere ganske bra!!

Prøv!! Lykke til!

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  11:59:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Takk for svar..

Problemet med longering er at det rett og slett det virker ikke som om han har gjort det før, men når snøen kommer bort har jeg planer om å "lære" han det. (Dette er ikke sikkert at han ikke kan det men)
Tror absolutt det er noe som kan fungere. (og i tilegg liker jeg veldig godt å longere)

Har nå lest boken "sentrert ridning" av Sally Swift. Har faktisk lært de fire grunnprinsippene da jeg red på rideskole. Men fikke med meg mange gode knep som jeg kan bruke, og ting jeg skla prøve å fokusere på.

Sånn nå er det bare å begynne å trene

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  12:07:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Takk for svar..

Problemet med longering er at det rett og slett det virker ikke som om han har gjort det før, men når snøen kommer bort har jeg planer om å "lære" han det. (Dette er ikke sikkert at han ikke kan det men)
Tror absolutt det er noe som kan fungere. (og i tilegg liker jeg veldig godt å longere)

Opprinnelig postet av *Ina&Løkken*

Husk å være bittelitt obs første gangen du longerer, ikke alle hester ser på det som en treningsøkt, mer som en "nå-kan-jeg-løpe-fritt" økt. Lykke til!!

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  09:53:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Okei.. Men blir nok en stund til, mye snø her, og ingen plasse jeg kan longere på. Må vente til snøen har smeltet bort
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  14:48:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden du synes det humper i traven virker det som om du og hesten din ikke har funnet den rette takten...

Som mange sier her, VIKTIG!!!!

Jeg ville startet med å ri saaaakte trav, dette kan du styre med lettridninga di, lettere å få til ved å ri uten stigbøyler for da må du bruke hele deg til å ri saaakte. Når du kjenner at hesten venter på deg, har du kommet et godt stykke på vei.. På denne måten kan du også høyne kvaliteten på hestens trav ved at den får hvil i steget!

Du kan øve på balanse på hesten hvis du rir lett og sitter nede en takt og står 2 takter osv.

Lykke til..

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.