hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sits - hvor viktig er det?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sits - hvor viktig er det?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

eligj

Skrevet - 18/11/2005 :  00:04:46  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hvor viktig synes du det er å sitte riktig? Man ser jo ryttere som får hestene sine til å gjøre ganske mye, selv om de tilsynelatende sitter feil (for eksempel krøket i ryggen, stolsits, for tilbakelent, hender for høyt, lavt, bredt, tærne ut...) Betyr det at sits ikke er avgjørende allikevel?

Er du enig i at den klassiske, lodrette sitsen er mest hensiktsmessig? (Det vil si at det er den sitsen som gir deg best mulighet til å ri bra?)

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  01:43:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg er 100% sikker på at sits har allt å si!! sitter selv en del feil, og dette ser jeg resultatet av hos hestene mine!

Sitter man mye for ekempel forover lent, blir det jo feil vektfordeling og hesten får feil vektfordeling på ryggen og kan da få ryggproblemer eller problemer med bein, skuldre osv...

Disse hestene man ser går bra med ryttere som sitter feil, er gjerne sterke og veldig snille hester som gjør det de får beskjed om... Du kan jo tenke deg selv hvor bra disse hestene hadde gått om rytteren hadde fått fikset på sitsen!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 18/11/2005 :  03:08:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jepp, jeg er overbevist om at det har noe og si. For en tid tilbake leste jeg en artikkel i et eller annet blad som rettet seg mot sykehuspersonell som satt mye i jobben sin, overskriften var; "sitt som en rytter til hest". Den korrekte sitsen avlaster nemlig leddene, man er balansert, avslappet og styrker muskler fremfor å bryte dem ned. Riding er belastende om man rir mye, og om man da sitter feil i tillegg så ødelegger man faktisk kroppen sin

For hesten sin del så gir en korrekt sits den en rolig rytter som fordeler vekten sin jevnt og som dermed gir den større mulighet til å utføre de oppgaver vi ber den om. En rytter som sitter feil vil plassere vekten sin feil på hesten - og den vil ha svært vanskelig for å utføre det den skal med den lettheten og elegansen man ønsker.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  06:52:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Enig med Kajsa og Roxira, sits har mye å si.

Ikke minst for at hesten skal kunne klare å gå riktig, men også for at det skal bli lettere for rytteren å kunne vise hesten hva man ønsker.
Merker dette med sists veldig godt på ei hoppe jeg rir nå, hvis jeg ikke sitter i balanse klarer ikke hun å gå i form. Hun klarer heller ikke utføre de øvelsene jeg ber om, enten fordi hun kommer i ubalanse pga. meg eller fordi at hun ikke forstår hva jeg ber om når jeg 'sitter feil'.

Og jeg tror at sits har mye å si for at hesten skal kunne bygge riktige muskler, og for at både rytter og hest skal unngå slitasje på muskler/ledd/sener.

Therese
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  08:17:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Enig med innleggene over. Jeg merker det selv at når jeg sitter riktig på hesten så kommer ting mer av seg selv. En gjør det lettere for hesten å utføre de oppgavene som vi krever. Ved feil sist gjennomfører hesten det vi ber om på tross av sitsen. Det kreves altså en sterk hest for at den skal bruke seg riktig om vi sitter feil. En annen ting er at det er nærmest umulig å gi korrekte signaler gjennom sete og sjenkler om vi sitter feil. En vil også feilbelaste hesten med dårlig sist over tid. Jeg er vel en av de som syntes sits er alfa og omega i ridningen min, og jeg har stort fokus på denne kontra fokus på hvordan hesten går. Men pussig det der; hesten går faktisk bra hvis man sitter riktig ;)
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  13:07:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En dårlig og en god sits er så mangt. Man kan sitte aldri så pent rett opp og ned, men ri som en fyrstikk og være 100% passiv i ridningen. Ridningen kommer ikke bare av sits, men du gir hesten et godt utgangspunkt med en riktig sits. Samtidig vil antagelig en riktig sist minske belastninger for deg som rytter.

Forøvrig ble dette temaet godt belyst på høstens seminar på Skauen - holdt av Ernst Hoyos. Han hadde høyt fokus på sits, og fukuserte mye på at dersom vi skal kreve mye av vår hest, må vi kreve mye av oss, jobbe med oss selv, og på best mulig måte tilby hesten de beste arbeidsforhold. Vi så mange flotte ekvipasjer, som har gjort det bra her i landet. Et par av punktene han trakk frem viste at selv en dyktig rytter, med en god sist, ikke nødvendigvis vil gi fullklaff selv på en veldig fin hest. Det var måten han fikk dette frem, og måten han forklarte dette underveis som gjorde det hele veldig spennende. Samtidig belyste han også endel av kombinasjon av teknisk ridning, bruk sammen med sits og erfaringen av disse. Det er mange jeg synes sitter pent, men som ikke klarer å bruke sitsen og hjelperne 100% likevel. Mens de som kanskje ikke sitter fullt så pent, teknisk sett klarer å bruke hjelperne bedre, og innvirke hesten deretter.

Dette med sits og riktig ridning blir spennende å se på når disse ryttertestene settes i gang. Det har vært høyt fokus på å ikke oppfordre til pinglete fyrstikkridning, men i tillegg til å sitte pent, bruke hjelperne riktig, også benytte dette sammen med aktiv ridning.

Jeg har sett mange som i utgangspunktet sitter pent etter regler for "hva er en riktig loddrett sits". Men ridningen ellers har vært så passiv, at de har fått svært lite ut av hesten, og sannsynligvis også sitsen som en hjelper.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 18/11/2005 13:11:29 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  13:08:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Er også enig med innleggene ovenfor!

Sitsen har veldig mye å si! Merker utrolig fort forskjell på hestene mine, dersom sitsen min blir feil.. Har fått mye utav hestene mine, ved å konsentrere meg mer om sitsen. Har jeg feil sits, bruker jeg gjerne setet feil, så blir vekten min feil fordelt osv.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  13:20:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
En god sits gjør rytteren lettere å bære for hesten,
gjør signalene klarere,
og gir rytteren bedre balanse.

Jeg er selv MEGET frustrert over min egen sits da høyrebeinet VIL ha stolsits pga hofteskade mens JEG vil ha en korrekt sits...

Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  13:47:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En dårlig og en god sits er så mangt. Man kan sitte aldri så pent rett opp og ned, men ri som en fyrstikk og være 100% passiv i ridningen. Ridningen kommer ikke bare av sits, men du gir hesten et godt utgangspunkt med en riktig sits. Samtidig vil antagelig en riktig sist minske belastninger for deg som rytter.
[...] Jeg har sett mange som i utgangspunktet sitter pent etter regler for "hva er en riktig loddrett sits". Men ridningen ellers har vært så passiv, at de har fått svært lite ut av hesten, og sannsynligvis også sitsen som en hjelper.
Opprinnelig postet av spoff

Det jeg mener med god sits er ikke først og fremst å "sitte pent" på hesten. Jeg mener med dette at en som rytter er avspent, i balanse og forøvrig innvirker slik at det brukes minst mulig krefter på dette fra rytterens side, og at hesten således blir var for selv de minste signaler. Avspenthet er vel nøkkelordet til en god sits; det å kunne forstyrre hesten minst mulig og ri i takt med hestens bevegelser for således å gjøre det enklest mulig for hesten å bevege seg, forstå og utføre signaler. En annen ting som jeg ser på som viktig er mykhet, smidighet og en generell følsomhet for hvordan hesten reagere på de ulike signalene og evnen til selvinnsikt og selvkorrigering når ting ikke fungerer. Dette blir selvsagt noe som kommer over i "rytterfølelse", men jeg mener at utgangspunktet for de ovennevnet punktene ligger i en god sits. Hvis man sitter i loddrett sits, men er stiv som en pinne; ja da har man ingen god sits etter min mening.

Kopi av melding:
Dette med sits og riktig ridning blir spennende å se på når disse ryttertestene settes i gang. Det har vært høyt fokus på å ikke oppfordre til pinglete fyrstikkridning, men i tillegg til å sitte pent, bruke hjelperne riktig, også benytte dette sammen med aktiv ridning.

Dette ser jeg frem til med stor glede. Dette tror jeg vil bidra svært positivt til rekrutteringen til dresssursporten. I tillegg vil det øke fokuset på sits; og det trenger vi i Norge som nok ligger laangt etter andre land på dette punktet. Jeg ønsker meg også større fokus på grunnleggende, klassisk ridning, og en avlivning av disse lettvinte løsningene mange tyr til for å oppnå rask fremgang. Slike ryttertester kan forhånpentligvis føre til en slik debatt og således føre til å øke kompentansen på dette området slik at Norge får flere gode ryttere i fremtiden.

edit- ble noe tull med siteringen her, får ikke til å fikse det..men det blir vel lesbart endå.. takk lucinda, da er det fikset ;)

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 19/11/2005 00:19:39 Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 18/11/2005 :  19:51:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som tur rytter i maaaange år var det ikke sitsen som sto i høysetet men klare å klore seg fast på hesteryggen
Da interessen for traver-dressur kom, ble jo sitsen påpekt flere ganger og jobbet med og fikk med tiden en ok sits Og hesten ble jo bedre å ri på også Så tror nok sitsen har noe å si ja! Men den må jobbes med hele tiden

Får vel en helt grusom sits etter krykkegåinga i over 3mnd....

Verste jeg ser er slik film-cowboy-sits...

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 18/11/2005 :  20:02:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
En kan si hva en vil men til at sitsen er viktig så vil jeg si at den er viktigst. Helst voltesits.. En rytter i balanse, med rolige hender, rolige ben(føtter som peker fremover og ikke ut til siden) med lange ben som kommer rundt og løfter hesten, en rytter som har balansepunktet i magen og bekkenet, en rytter som bruker over/under skjenkel og ikke helen, en rytter med brystene frem og skuldrene tilbake uten å bli svai i ryggen,en rytter med korrekt vriding i hoften og som samtidig ser frem og har tommelen vendt opp med like lange tøyler og har en solid ettergift på innvendig tøyle..... ......vil garantert ha en mye bedre forutsettning til å ri sin hest uforstyrret og harmonisk.

Motsettningen er da: En rytter uten balanse er en rytter som blir rund og lut i ryggen, hode vendt ned og på hesten, urolige hender som igjen urorer hestens munn, oppkrypende sjenkler, gjerne ved kanten av sjabrakken, føtter pekende utover, tøyletak pendlende fra side til side og ingen ettergift, noen sager hesten ned... ingen undersjenkel men helen som sjenkel, lite avlappet nedstittende trav....med føtter som slår ut fra side til side...helst i takt med traven slik at man slår to fluer en smekk, sjeklel og støtte, tror man...

Dette har så mye å si at man kan ikke ane det.... Skal man ha noen som helst håp om å lykkes i dressur så start med dette.....da blir det andre arbeidet mye lettere. Hesten kan tenke på seg, du på deg.
Blir man følsom på seg selv så vil hesten vise hvor følsom den er og...
Problemet er bare at dette tar tid....og få har tid til å ta seg tiden det tar... Men det er verdt det...for all fremtid..og for hestens skyld som tross alt skal gå å drasse på oss, i tilegg krever vi alt av hesten, men det er pokker ikke lett å jobbe med en på ryggen som hele tiden gir motstridende signaler og ødelegger balansen....

En god rytter er en tenkende rytter...
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  20:08:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Signerer oleo sitt innlegg her.. (og innrømmer at jeg kjente meg litt igjen i den "dårlige" beskrivelsen av sits.. Men det jobbes med!) Noe av det viktigste for å bli en god rytter tror jeg er selvinnsikt og evnen til å være villig til å jobbe med seg selv som rytter - ikke bare legge alt på hesten.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  20:53:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
christine26: det sitatet som trøbla. Dersom du endrer rekkefølga på o og u i quote så får du det nok til vil eg tru

Sits er veldig viktig ja. Og enkelte trenere/instruktører fokuserer litt vell lite på det. Eg veit eg sliter med att eg ser littned på hesten i stedenfor å sjå fram. Ingen god ting. Blir vel gjerne slik fordi eg rir veldig mykje åleine og med ridehuset for meg sjølv så da slipper eg å passe på. Det rare er att eg klarer å få blikket opp og fram når det er stemner. Får stort sett gode karakterer på sits og bruk av hjelpere. Sliter også ein del med å bruke leggen som sjenkel og ikkje hælen. Jobber med saken, men gammel vane er som kjent vond å vende.

Eg har ein fot som er 1,5 cm lenger enn den andre. Sikkert mange som sliter med til dels det same problemet. Ingen er heilt like lange i beina. Men eg har vel gjerne litt over normalen. Dette skaper litt problemer. Eg kan ikkje ha stigbøyler som er like lange så sliter enormt når eg kommer i andre salen enn min egen. Men eg klarer faktisk fint å sitte midt over hesten, men passer ikje stigbøylene til beina mine føler eg alltid att salen er skeiv, men da er det altså føttene som er problemet.

Det att eg er så skeiv har vore med på å gitt meg ein del problemer med venstre skulder som eg går til fysioterapeut for. Dette skaper også ein del spenning i nakke og øvre del av ryggen. Men fysioterapeuten seier ridninga hjelper veldig på problema mine for eg er veldig sterk i nedre del av ryggen og har som regel mindre spenninger i nakke og rygg enn han hadde forventa i forhold til skulderplagene mine.

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 18/11/2005 :  20:58:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan jo da med en gang si at man har et fantstisk utganspunkt....når man kan se sine feil, da er det så lett å begynne med det om man får litt motbakke i arbeidet med hesten...
Etter alt å tro så vil alt gå lettere dersom slike ting kommer på plass

Og en god regel etter at dette begynner å gå i automatikk er om man da i tilegg tenker at man ikke skal ri hesten på tøylen men at man skal ri hesten FREM til tøylen.....

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 18/11/2005 :  21:05:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare kommentere en liten ting til...etter at jeg leste et av de nyeste innleggene...som er et veldig viktig poeng.

Har man en hest man sliter litt med i volter, som har vondt for å samle seg, sette bena under seg, bære seg og være avslappet så er det trolig sitsen som er en stor årsak men også det at det kan være fysiske årsaker både hos heste og rytteren. Mange hester går med låsninger og spente muskler..og mange er flike til å bahandle hestene sine...men ikke glem deg selv. I veldig mange tilfeller så har rytteren også fysiske problemer.. Ta deg en tur til kiropraktiker, massør eller fysio..ta en sjekk om alt er som det skal. Da er alt tenkelig utelukket og man kan starte med blanke ark...
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  00:18:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
christine26: det sitatet som trøbla. Dersom du endrer rekkefølga på o og u i quote så får du det nok til vil eg tru
Opprinnelig postet av Lucinda:

Mvh Christine
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.