hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kort eller lang hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Kort eller lang hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Tone_

Skrevet - 29/12/2005 :  22:21:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når du reagerer slik du gjør nå så må du nødvendigvis har følt deg litt dum da, i stedenfor å bare la det vært søtt???!!!
Opprinnelig postet av Oleo

Jeg reagerte slik jeg gjorde fordi du provoserte meg med å kalle innlegget mitt for "søtt". Mulig jeg tolket det feil, men jeg tolket det en smule ironisk. Jeg synes ikke innlegget var "søtt". Jeg synes det var noe i det jeg skrev, selv om det var litt off topic, og kanskje ikke gjelder for dressurhester i den grad jeg spekulerte over. Det omhandlet hvertfall det med lang/kort rygg, og fordeler/ulemper med det?

Hvis noen synes at innleggene mine er helt på tur, foretrekker jeg heller at de skriver at de synes det jeg skriver er feil, i stedet for å kalle det for "søtt".

Ja, du fikk meg til å føle meg litt dum, ikke pga. at jeg ikke står for innlegget mitt, men fordi du kom med en slik merkelig kommentar til det som jeg tolket som litt "ovenfra og ned" -aktig.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 29/12/2005 :  23:22:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare le litt jeg.... Her er du på et offentlig forum og tåler ikke litt ironi engang? Hadde jeg vært stygg og spydig så skulle jeg sagt unnskyld men...det er ikke tilfellet... Så litt må du da tåle...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  23:36:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg er faktisk helt enig med Tone & Svarten. Det er greit å vite at man ikke hører ironien i de skrevne ord. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 29/12/2005 :  23:42:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig jeg er hårsår, men det går ann å være høflig selv om en er offentlig?

Jeg var ærlig mot deg, og sa at det du skrev fikk meg til å føle meg litt dum. I stedet for å beklage, ler du av meg nå. Det er litt uhøflig, synes jeg.

Tone_

Skrevet - 29/12/2005 :  23:46:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk Formosissima, trengte den støtten...!

Ironi er generelt dumt å bruke på et forum, der all kommunikasjon skjer skriftlig. I tillegg kan ironi virke støtende... Jeg synes det er bedre å skrive på en måte der en unngår misforståelser..

oleo

» VIP

Skrevet - 30/12/2005 :  00:18:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var du som lurte på om det var ironi...jeg bare svarte på det du skrev jeg. Jeg sa jeg syntes det var søtt. Ferdig med den saken..
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

siljeho

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  01:09:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
man kan jo ikke beskylde noen for at det man har skrevet er ironisk. Det kan man jo ike vite når det skjer skriftlig. Så synes det er teit og overreagere slik når hun selv sier det ikke var noe ironisk eller slemt i det hele tatt. Om hun mener det eller ei, vet vi vel ikke, men man må jo tro på at det hun sier er riktig. Og thats it liksom.

Mvh Silje Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  01:18:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med Tone & Svarten. Jeg synes man skal forholde seg saklig, og om noen misforstår kan man i det minste rette opp og forklare i stedet for å le av vedkommende. Jeg synes faktisk innleggene fort kunne tolkes som spydige, selv om de kanskje ikke var ment slik. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 30/12/2005 :  10:31:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Back to topic:
Når jeg sier barokk/klassisk dressur tenker jeg vel i grunnen på den utdanningsrekkefølgen som feks Bernt Branderup forfekter. Når man sier "moderne dressur"/engelsk dressur/konkurransedressur så tenker jeg på den utdanningsrekkefølgen som feks da Peer Waaler høyst sannsynlig forfekter.

Det er vel også sagt at en noe kortere rygg (enn hva man avlet en stund for noen år tilbake sånn jeg har skjønt det) vil være fordelaktig i konkurransedressur, da det er de "samlede" øvelsene som teller mest på sluttresultatet. Men jeg vet ikke så masse om sånt. Men veldig lang eller veldig kort rygg tror jeg vel at jeg ville unngått "samme hva".

Guro
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 30/12/2005 :  13:44:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det er vel også sagt at en noe kortere rygg (enn hva man avlet en stund for noen år tilbake sånn jeg har skjønt det) vil være fordelaktig i konkurransedressur, da det er de "samlede" øvelsene som teller mest på sluttresultatet. Men jeg vet ikke så masse om sånt. Men veldig lang eller veldig kort rygg tror jeg vel at jeg ville unngått "samme hva".
Opprinnelig postet av Guro

Tja.. Hester med kort rygg har gjerne ikke de samme store bevegelsene, med "heng" som Destrier nevnte, som de med litt lengre rygg. For eksempel de spanske hestene er veldig gode i de samlende bevegelsene, men de taper poeng allikevel pga at gang betyr veldig mye for de gode karakterene i dressurkonkurranser.

Den "perfekte" hest, som scorer max på alt, finnes vel ikke. De egenskapene som gir max utelling på noen type øvelser, gjør gjerne at man får noe mindre utelling på andre.
Gå til toppen av siden

Marianne:)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  18:28:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
når jeg skal leite etter hest vil jeg helst ha en midt i mellom eller kort. for hvis den er lang, vil jeg se veldig liten ut syns jeg vertfall!

KNEGG fra Marianne&Tordensky =D

Redigert av - Marianne:) den 14/01/2006 20:23:24 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  22:03:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tone: Synes du kommer med noe interessant jeg!
Min hest,eller rettere sagt ponni er liten og har kort rygg. Han slår seg sjelden under ridning,men har en tendens til å slå seg litt i fullt trav under kjøring. Og han ruller lett over i galopp hvis han får lov,det virker som han ikke får "stablet beina riktig". Det er ikke viljen det står på.. Han er ride- og kjørehest,men vi synes det er moro med litt hurtigtrening en sjelden gang. Han har både gått barfot og med sko,han slår seg mer med sko på. I forhold til travhest tror jeg du har et viktig poeng,i hvert fall hvis de har et linjetrav. I forhold til dressur må jeg si at jeg ikke har ridd mange nok hester til å merke noen forskjell på rygglengde. Men hesten min har ingen problemer med at han er kort i ryggen,og han er godt skolert.
Gå til toppen av siden

Campari.

Skrevet - 02/01/2006 :  02:37:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
En kort hest er mye lettere å samle enn en lang hest. Den er derfor lettere å ri på plass! synes jeg=) Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 03/01/2006 :  13:23:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
(Litt off topic ift. dressur, har ikke særlig peiling på det å få en hest til å samle seg, men...):

Hesten min har også lang rygg i forhold til høyden/størrelsen. (Travhester er jo avla for å være lengre enn de er høye..dermed foretrekker jeg hester med lang rygg i og med bruksområdet jeg er interessert i; trav.)
Jeg syns lang rygg er en stor fordel plassmessig, fordi han går helt klart for seg, og har god plass mellom forbein---> bakbein. Dermed trenger han ikke et eneste beinbelegg i konkurranser eller trening. Varmblodsen til kjæresten min har kort rygg, den skalper og løper på seg i ett sett, og må ha "halve selekammeret" på seg under trening, fordi han får ikke god nok plass, og går på seg og får masse småsår. Og å sko den med brodder er helt umulig, da går han bare og binder seg fordi han er så redd for å gå på seg, og vil ikke ta i...

Tenker derfor at dette kanskje også vil gjelde for dressurhester, at hvis de blir for korte har de lettere for å gå på seg/binde seg?

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Du har kanskje et poeng der..
men forskjellen her er hvordan hestene plasserer beina. travere har mer fraspark, og dermed kanskje mer kontakt mellom for- og bakben.
Mens en dressurhest ideelt sett skal bære seg på bakparten, og fobeina skal ikke "befinne seg lenger bak enn der rytteren sitter, så da kommer ikke for- og bakbein så lett i kontakt at de tråkker seg..

Håper ikke du lar vær å komme med dine synspunkter selv om du ble litt fornermet her tidligere. synes det er intressant å høre hva folk innen andre hestesportgrener har å si:)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

ayera

» VIP

Skrevet - 23/01/2006 :  14:15:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er faktisk bevist at hester med land rygg har lettere for å pådra seg ryggskader, og at de med korte(seff, ikk alt for korte) rygger har lettere for å samle seg... Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.