hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kort eller lang hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Kort eller lang hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

HanneBF

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  23:44:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Hmm... Interressanet debatt.

JEg tenker mer på hele rammen på hesten, og går ut etter kvadratisk eller rektanguler hest. Det kan være så mye forskjellig. En kort hest trenger nødvendigvis ikke ha kort nakke, eller omvendt. Så om hesten er lang eller kort i ryggen har ikke så mye å si, man bør heller, som mange har nevnt her, tenke på helheten.

Jeg selv går mest etter helhet, men liker kvadratiske hester, da jeg selv har en ganske kvadratisk hest som er genial både i forlenginger og samlinger (jeg sier ikke at alle er det). Jeg har ridd en del forskjellige hester opp gjennom årene, både med lang og kort rygg, noen som er godt proposjonert og noen som er mindre godt proposjonert. Jeg mener at så lenge hesten går med harmoni, selvbæring, kan samle seg og forlenge seg og er ridbar, spiller det ikke så stor rolle om hesten er kort eller lang. Det er heller ikke så viktig for meg at hesten har verdens største trav, men et godt skritt og en god galopp kommer godt med. Travet kan man gjøre enormt mye med, tro meg. Jeg har selv fått noen overraskelser på min egen de siste mnd'ene. Det er ikke sikert hesten med den største gangen når lengst, det kan være den lange/korte hesten som hadde ekstremt god selvbæring, harmoni og ridbarhet...

Keep on going. Velg det som du føler er riktig. Det kan hende man ender opp med et helt annet resultat enn man hadde i tankene. Tro meg, for jeg skulle hverken ha hoppe eller unghest, og jeg skulle bruke laaaaaaang tid på å finne hest, da jeg kjøpte den vakre hoppen min som 4åring 9dager etter at jeg solgte ponnien min. (Mille var den første og eneste hesten jeg prøvde) ...

(noe av dette var litt off topic, men jeg syns noe av det hørte litt med)

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  09:27:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Jeg tror noen i denne diskusjonen blander sammen lang rygg og lang lend. Det er lengden på lenden som først og fremst har med styrke 'i ryggen' å gjøre. D.v.s. har man en hest med lang lend, må man være mer forsiktig med å belaste den, og bruke lenger tid på å bygge den opp. Så som Amillion sier, må man se på hele hesten i en slik vurdering.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  10:49:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
(Litt off topic ift. dressur, har ikke særlig peiling på det å få en hest til å samle seg, men...):

Hesten min har også lang rygg i forhold til høyden/størrelsen. (Travhester er jo avla for å være lengre enn de er høye..dermed foretrekker jeg hester med lang rygg i og med bruksområdet jeg er interessert i; trav.)
Jeg syns lang rygg er en stor fordel plassmessig, fordi han går helt klart for seg, og har god plass mellom forbein---> bakbein. Dermed trenger han ikke et eneste beinbelegg i konkurranser eller trening. Varmblodsen til kjæresten min har kort rygg, den skalper og løper på seg i ett sett, og må ha "halve selekammeret" på seg under trening, fordi han får ikke god nok plass, og går på seg og får masse småsår. Og å sko den med brodder er helt umulig, da går han bare og binder seg fordi han er så redd for å gå på seg, og vil ikke ta i...

Tenker derfor at dette kanskje også vil gjelde for dressurhester, at hvis de blir for korte har de lettere for å gå på seg/binde seg?

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

travere med kort rygg vil jeg tro har lettere for å tråkke på seg når de setter opp tempo litt, og jeg har pr dags dato til gode å se en dressurhest på bane i samme hastighet.

skulle jeg funnet en dressurhest ville jeg også først og fremst sett på helheten, om jeg likte hesten generelt og om det var en hest som var samarbeidsvillig.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  13:09:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Trur ein del har missoppfatta det eg er ute etter i denne debatten. Eg spør ikkje (ikkje som eg tenkte i allefall) kva du ser etter for å få ein god dressurhest, men dersom du skal ha ein dressurhest om det da er viktig for deg om den er lang eller kort. Som ein av detaljane. Altså er eg ikkje ute etter å vite alt man vil sjå på. Veit att det er andre tiong som gjerne er viktigare å sjå på om man skal tenke alt.

Eg vil enkelt og greit få masse synspunkter på fordeler og ulemper med lang og kort hest. Og synest det da er veldig greit å få fram det Tone&Svarten nemner angåande trav også sjølvom det sånn sett er dressurbiten eg er mest ute etter.

Håper eg da kanskje lettare får fram kva eg egentleg spør om.

Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 07/02/2006 :  14:36:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det var du som lurte på om det var ironi...jeg bare svarte på det du skrev jeg. Jeg sa jeg syntes det var søtt. Ferdig med den saken..

Hvorfor syntes du det var 'søtt' at hun vurderte om en kort hest hadde lettere for å slå seg i forhold til en lang? Jeg tolket også søtt her mer som 'så dum du er (sier med søt stemme som til et barn), så klart det ikke er slik'..

Jeg skjønner tankegangen hennes godt, selv om jeg vet alle uansett om den har kort eller lang rygg har den kontroll på bena sine.

Ang. rygglengde med tanke på dressur, så har jeg alltid trodd at kort rygg fremfor lang rygg er å foretrekke, eller ikke direkte kort rygg, men at hesten har en kvadratisk ramme i stedet for lavrektangulær som traverne ofte har. Nettopp på grunn av at de har enklere for å samle seg og løfte ryggen.

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja

Redigert av - NinjaChristin den 07/02/2006 14:40:40 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 08/02/2006 :  20:50:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det var du som lurte på om det var ironi...jeg bare svarte på det du skrev jeg. Jeg sa jeg syntes det var søtt. Ferdig med den saken..

Hvorfor syntes du det var 'søtt' at hun vurderte om en kort hest hadde lettere for å slå seg i forhold til en lang? Jeg tolket også søtt her mer som 'så dum du er (sier med søt stemme som til et barn), så klart det ikke er slik'..

Jeg skjønner tankegangen hennes godt, selv om jeg vet alle uansett om den har kort eller lang rygg har den kontroll på bena sine.

Ang. rygglengde med tanke på dressur, så har jeg alltid trodd at kort rygg fremfor lang rygg er å foretrekke, eller ikke direkte kort rygg, men at hesten har en kvadratisk ramme i stedet for lavrektangulær som traverne ofte har. Nettopp på grunn av at de har enklere for å samle seg og løfte ryggen.

Opprinnelig postet av NinjaChristin

Ja, tolk det akkuratt som du vil du... Jeg vet jo selv hva jeg la i det.

Men å si at en hest med kort rygg har lettere for å slå seg enn en med lang er jo egentlig litt snålt spør du meg.. Den hesten som har den ryggen er da skapt slik fra naturen sin side og da vil jo hesten bevege seg i takt med sin egen kropp. Å bruke en travhest som eksempel blir da litt feil, da trav i så høyt tempo uansett ikke er naturlig....og det er jo da sikkert en grunn til at mange travhester har nettopp lang litt rygg....for å unngå å slå seg selv i frambena. Er vel noen glupinger som har skjønt dette for lenge siden, at det var et problem...så da endrer vi hesten.... En hest i det fri ville ikke gått et liv å slått seg på frambena fordi ryggen var for kort. Da ville den tilpasset rytme og gange etter sitt eksteriør. Så, alt til sitt bruk

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.