hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kort eller lang hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Kort eller lang hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lucinda:

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  19:19:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Når du leiter etter hest å bruke til dresurridning, tenker du da på om den er lang eller kort? (Tenker her på lenga på hesten og ikkje høgda)

Veit det er ein del varierte meininger om dette. Nokon vil ha kort hest for den har lettare for å samle seg, nokon vil ha ein lang hest fordi den har lettare for å lenge seg.

Nokon som har meininger om dette. Er det ein faktor du synest er viktig når du ser etter hest?

TORHILD

» VIP

Skrevet - 27/12/2005 :  20:14:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm.... ser på helheten, utseende, bygning, gemytt osv. Kort eller lang er ikke så viktig, men helst noe midt i mellom =)
Gå til toppen av siden

<3 <3 Mickro <3 <3

» VIP

Skrevet - 27/12/2005 :  22:14:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja... Enig med TORHILD her

Helheten er veldig viktig! Vanskelig å foklare hvordan hesten burde være eksteriør messig men prøver; kort og enkelt så burde den ha mindst mulig avvik fra hvordan "standar hesten" ser ut hehe... Riktig proposisjoner... Harmonisk bygd! Feil beinstilling, for lange bakbein i forholdt til frambeina, og andre eksteriør "feil" som kan virke inn på bruken av hesten eller som kan gi slitasjer, problemer (vondt for hesten) o.l. er ikke ønsket!

Ang lengden på ryggen; En lang rygg er mye svakere enn en kort rygg, dette er ganske greit å huske på synes da jeg....
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  22:20:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg ville hatt normal lengde på rygg, verken lang eller kort. Men måtte jeg velge mellom de to ville jeg definitivt valgt kort rygg. Har ridd hesten med lang rygg og det er noe herk å få samlet, spesielt når hesten har lite framdrift.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  14:08:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skulle jeg hatt dressurhest skulle den vært kort. Det er en selvfølge for meg. Kort, sterk rygg (en rund, myk overlinje generelt)

Jo kortere sterkere rygg, desto lettere for hesten å samle seg.

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 28/12/2005 :  15:03:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer helt an på hvordan dressur du mener? Klassisk dressur ala barock eller englesk dressur eller type tysk tradisjonell dressur?
Jeg ville i utganspunktet hatt en hest med mer kort enn lang rygg. Fordelene er jo ryggaktiviteten. Hester med koretere rygg har mere egnethet for samling og bæring. Det blir mere anatomisk riktig. Ryggen bør ikke være for kort, i dressur ønsker man stor sete frihet i salen, noe som kan bli vansklig å få tilpasset på en hest med for kort rygg.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  20:10:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg tenker nok mest på engelsk dressur ja.

Eg har egentleg ikkje tenkt så veldig mykje på det med lang og kort rygg før eg var på trening for ein instruktør som sjølv rir på Grand Prix nivå no i november.

Han bemerka med ein gang att eg jo som eg veit, har ein ganske lang hest. Vi snakka litt om det da. Har jo tidlegare høyrt ein del som trekker inn det med att den lange fjordingen ikkje egner seg for dressur osv osv blant anna pga den ofte er lang lang, men blei overraska over instruktøren som i allefall hadde sine meininger om att den lange hesten var å foretrekke, så sant den klarte å samle seg da. Og det meinte han att min klarte fint.

Kanskje eg må være meir påpasselig med aktiviteten bak, eg veit ikkje for eg har egentleg berre ridd lange fjordinger så langt opp i dressur, men det er ikkje noko stor kunst. Og da får eg gjerne med meg det att hesten kan lenge seg lettare. Det er dog ikkje noko vi har så lett for enda.

No har eg tidlegare hatt muligheten til å ri ein fjording som var forholdsvis kort i ryggen, i allefall i forholdt til den eg har sjølv. Men må sei att den hesten var mykje meir krevande å få samla enn min egen. Det kan jo ha forskjellige andre faktorer det da. Vanskelig å sei.

Men eit interessant tema da. Ser jo det er ulike meininger om det.

Og Oleo har eit poeng med det med for kort rygg i forhold til å få eit godt salleie på hesten. Det blir jo eit problem på hester med veldig kort rygg. Veit jo att enkelte sliter med det.

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 28/12/2005 :  23:46:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
(Litt off topic ift. dressur, har ikke særlig peiling på det å få en hest til å samle seg, men...):

Hesten min har også lang rygg i forhold til høyden/størrelsen. (Travhester er jo avla for å være lengre enn de er høye..dermed foretrekker jeg hester med lang rygg i og med bruksområdet jeg er interessert i; trav.)
Jeg syns lang rygg er en stor fordel plassmessig, fordi han går helt klart for seg, og har god plass mellom forbein---> bakbein. Dermed trenger han ikke et eneste beinbelegg i konkurranser eller trening. Varmblodsen til kjæresten min har kort rygg, den skalper og løper på seg i ett sett, og må ha "halve selekammeret" på seg under trening, fordi han får ikke god nok plass, og går på seg og får masse småsår. Og å sko den med brodder er helt umulig, da går han bare og binder seg fordi han er så redd for å gå på seg, og vil ikke ta i...

Tenker derfor at dette kanskje også vil gjelde for dressurhester, at hvis de blir for korte har de lettere for å gå på seg/binde seg?

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 28/12/2005 23:50:09 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 29/12/2005 :  02:08:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt søtt da...
En hest med kort rygg som er skodd riktig og blir ridd riktig har ikke mindre kontroll på sine 4 ben enn en med lang rygg....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  11:30:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
En kort rygg er sterkere enn en lang, en lang rygg er mer smidig enn en kort, en kort rygg gjør det vanskeligere for hesten å balansere, en lang rygg gjør det lettere, en kort rygg gjør det vanskeligere for hesten å traversere, en lang rygg gjør det lettere, en hest med kort rygg har naturlig mer styrke til å gjøre øvelser 'over jorden', osv. osv...

Kort eller lang rygg, begge deler har sine fordeler og begrensinger. For kort eller for lang derimot - det bør man unngå, men her som ved alt annet gjelder regelen om at et godt temperament og arbeidsvilje kan utjevne alle eksteriøre 'feil'.

Hopper er gjerne lenger i ryggen enn hingster/vallaker, fra naturen side. Dette for å få plass til føll.

Ellers kan det være morsomt å se hva dere legger i begrepene 'Klassisk dressur ala barock, engelsk dressur og type tysk tradisjonell dressur'? Hva med Fransk, Spansk/Portugisisk, Østerrisk/Ungarsk som jo i tillegg til Tysk er de opprinnelige 'stilartene' innen dressur-ridning?

Strengt tatt er det vel ingenting som heter Engelsk dressur, da denne nasjonen neppe har noen lange tradisjoner innen dressur-ridning (med unntak av Newcastle - men han levde mesteparten av sitt liv i Nederland/Belgia). Om man kommer til land som Spania og Portugal - sier de gjerne at man 'rir Engelsk' om man rir lettridning, og det er jo rett - i og med at lettridningen ble 'oppfunnet' i England, sammen med det lette setet.

Forklar gjerne. :)

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  11:48:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
det ble en lign diskussjon på kryssavl debatten. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  11:51:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ellers kan det være morsomt å se hva dere legger i begrepene 'Klassisk dressur ala barock, engelsk dressur og type tysk tradisjonell dressur'? Hva med Fransk, Spansk/Portugisisk, Østerrisk/Ungarsk som jo i tillegg til Tysk er de opprinnelige 'stilartene' innen dressur-ridning?

Strengt tatt er det vel ingenting som heter Engelsk dressur, da denne nasjonen neppe har noen lange tradisjoner innen dressur-ridning (med unntak av Newcastle - men han levde mesteparten av sitt liv i Nederland/Belgia). Om man kommer til land som Spania og Portugal - sier de gjerne at man 'rir Engelsk' om man rir lettridning, og det er jo rett - i og med at lettridningen ble 'oppfunnet' i England, sammen med det lette setet.

Forklar gjerne. :)

Opprinnelig postet av Destrier

Tja, eg svarte engelsk dressur fordi eg rekner med att det oleo meinte med det var ala det vi vanlegvis konkurrerer i når manrir konkurranser i dressur, men tja er jo ikkje sikkert det var det oleo meinte så burde gjerne få detklarlagt før eg svarte på det.

Men ja, det eg hadde i tankane med dressur her var altså type dressur som vi rir når vi konkurrerer dressurridning her til lands.

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 29/12/2005 :  14:08:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Litt søtt da...
En hest med kort rygg som er skodd riktig og blir ridd riktig har ikke mindre kontroll på sine 4 ben enn en med lang rygg....
Opprinnelig postet av Oleo

Hallooooo.... Slike svar er unødvendige. Du kunne godt ha motargumentert saklig i stedet for å svare "litt søtt da" Skal du ha meg til å føle meg dum eller?

Som sagt, jeg har ikke særlig peiling på dressur og det å få hesten til å samle seg, men jeg har erfaringer med korte/lange rygger. Det må da gå ann å komme med ideer jeg sitter med og de erfaringene jeg har, selv om de ikke er fra dressurverdenen, og selv om svartet jeg gav var litt off topic.

Korte/lange rygger har faktisk mye å si for en traver. Tenkte kanskje at det samme gjalt for dressurhester, men kanskje det ikke har noe å si her, da de ikke skal opp i samme farten. Men hester med korte rygger som skal opp i stor fart har vanskeligere for å få plass til bakbeina, særlig hvis de er linjetravere. Dettte er uavhengig av riktig skoing. Skoing kan hjelpe litt, men en for kort rygg kan hemme dem. Dette kan du ikke si meg imot.

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 29/12/2005 21:16:16 Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  19:59:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det eg hadde i tankane med dressur her var altså type dressur som vi rir når vi konkurrerer dressurridning her til lands.

Det heter kort og godt konkurransedressur, og finnes i alle land som har tilslutning til F.E.I., slik vi har her i landet gjennom NRYF. Programmene man rir på stevner kalles også spesialdressur.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 29/12/2005 :  21:37:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Litt søtt da...
Opprinnelig postet av Oleo

Hallooooo.... Slike svar er unødvendige. Du kunne godt ha motargumentert saklig i stedet for å svare "litt søtt da" Skal du ha meg til å føle meg dum eller?

Som sagt, jeg har ikke særlig peiling på dressur og det å få hesten til å samle seg, men jeg har erfaringer med korte/lange rygger. Det må da gå ann å komme med ideer jeg sitter med og de erfaringene jeg har, selv om de ikke er fra dressurverdenen, og selv om svartet jeg gav var litt off topic.

Korte/lange rygger har faktisk mye å si for en traver. Tenkte kanskje at det samme gjalt for dressurhester, men kanskje det ikke har noe å si her, da de ikke skal opp i samme farten. Men hester med korte rygger som skal opp i stor fart har vanskeligere for å få plass til bakbeina, særlig hvis de er linjetravere. Dettte er uavhengig av riktig skoing. Skoing kan hjelpe litt, men en for kort rygg kan hemme dem. Dette kan du ikke si meg imot.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Når du reagerer slik du gjør nå så må du nødvendigvis har følt deg litt dum da, i stedenfor å bare la det vært søtt???!!!

oleo

» VIP

Skrevet - 29/12/2005 :  21:42:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det eg hadde i tankane med dressur her var altså type dressur som vi rir når vi konkurrerer dressurridning her til lands.

Det heter kort og godt konkurransedressur, og finnes i alle land som har tilslutning til F.E.I., slik vi har her i landet gjennom NRYF. Programmene man rir på stevner kalles også spesialdressur.

Opprinnelig postet av Destrier

Ja, jeg mente vel egentlig konkuransedressur, beklager det lucinda, kjenner ikke så godt til all historikk og div fra hundre år tilbake. Men at det er en liten forskjell kan man vel enige om?

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.