hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Alene
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Alene
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

ToneK

» VIP

Skrevet - 27/12/2005 :  14:20:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Red lite tur alene før, da jeg ikke var 100 % sikker på hesten min. Hadde litt lett for å se "spøkelser" overalt, samt syntes egentlig ikke det var noe kult å gå alene. Men vi trente på det, rei litt lenger for hver gang, og nå rir jeg mye tur alene. Men sier alltid fra hvor jeg er, hvor lenge jeg blir borte sånn ca og har alltid med meg mobil i tilfelle noe skal skje. Rir også bare på steder der jeg er godt kjent og andre kjenner til.Rir også bare alene med hester jeg er trygge på. Det kan jo skje ting da også selvfølgelig, men tar som sagt noen forhåndsregler!
Noen ganger syntes jeg det er deilig å bare tusle på tur for seg selv =)
Klem fra Tone =)
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 28/12/2005 :  18:05:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe...Lucinda gjør "opprør" (hadde nok gjort det samme selv...hallo..har en egen hest og er voksen kan en ikke bli påprakket slikt?!)

Har fått inntrykk av at der er en del strenge, litt rare regler på den skolen der? Både dette med turridnigen og vesten...har også hørt en del andre smårare ting fra ei venninne av meg som har gått der oppe.. Ikke for å kritisere skolen altså, men noen av disse "reglene" synes jeg virker litt provoserende/overbeskyttende..

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 28/12/2005 18:07:01 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  18:56:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe...Lucinda gjør "opprør" (hadde nok gjort det samme selv...hallo..har en egen hest og er voksen kan en ikke bli påprakket slikt?!)

Har fått inntrykk av at der er en del strenge, litt rare regler på den skolen der? Både dette med turridnigen og vesten...har også hørt en del andre smårare ting fra ei venninne av meg som har gått der oppe.. Ikke for å kritisere skolen altså, men noen av disse "reglene" synes jeg virker litt provoserende/overbeskyttende..

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

hehe Tone, ja eg blir litt provosert av slike ting. Så derfor eg gav litt F i nokon av desse "reglane". Prøvde å diskutere dette men kom ingen vei med det så unngjekk dei derfor litt i det skjulte, hehe.

Men ellers så var no dette berre ein filleting, fornøyd med resten på skulen. Fin plass å være.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  21:32:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Rir/kjører nesten alltid alene, hvis ikke må jeg fortsatt gå et stykke for å møte andre å dra på tur sammen med. Har ridd alene på tur siden jeg var 14 tror jeg.

Har alltid mobilen med meg.

Therese
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  10:19:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg rir som regel alene, en sjelden gang rir jeg med en veninne.
Når jeg kjører gamlegutt er det ofte sammen med veninnen min ( det passer nok best for veninnen min på de dagene jeg kjører..).

Men jeg tar alltid forhåndsregler, har alltid med meg mobilen og bruker reflekser, hjelm og sikkerhetsvest. Som regel vet min mann eller datter hvor jeg rir/kjører.
Jeg syntes ikke det det er " hysterisk " eller tar bort noe av gleden ved og ri tur, om en tar slike forhåndsregler. Tvert om, jeg føler meg tryggere og slapper mer av på turene mine da.

Til tider er det både kjedeligt og trist og ri alene, men når en ikke har så mange valg så blir det slik.. Kan jo ikke svikte hestene heller ved ikke og ri

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 29/12/2005 :  10:34:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg rir også som regel alene, og foretrekker det, nettopp fordi det er så mye styr om jeg skal ri sammen med noen, og jeg er litt irritabel når det gjelder slikt, feks om jeg må vente fordi folk ikke gidder å få hestene sine til å gå ordentlig..
I går red jeg sammen med ei som mente min hest gjorde hennes hest vill, fordi hennes hest ristet litt på hodet da min gikk forbi..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  12:59:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
hehe, den hesten du snakker om Lino, den blir veeldig påvirket av andre hester ;) men ikke vet jeg om den ble det da.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 29/12/2005 :  19:10:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Neh, Ida, har jo ridd sammen med den hesten før, men da sammen med eiere (i går var det forrytter) og ingen av dem ble ville da, så det er bare tull :)
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  19:26:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det kjenner eg til også, rekner med du tenker på folkehøgskulen no. For å sei det slik så ga eg F i den regelen da eg gjekk der. Det hendte fleire ganger att eg rei åleine på tur og eg gav totalt F i dei vestane med nummer på som vi fekk. Hadde den vel knapt på meg gjennom heile skuleåret. Dette i rein protest. Synest det er heilt på tryne å skulle kontrollere folk med nummer på seg når man skal ri. Sjølv om man går på folkehøgskule så er det da etter mi meining lov å ha litt fritid som man kan råde fritt over.

Tja. Eg fekk no aldri noko kommentar på manglande vest eller att eg rei åleine, men gjorde det jo ikkje heilt åpenlyst heller da. hehe

Ja, du er nok ikke den eneste som har gjort opprør :P Den regelen er litt dum, greit nok at de har regler for å ri skolehestene på tur, men de med privathester syntes jeg bør få gjøre som de vil.

Ellers er jeg fornøyd med reglene der egentlig, det er jo først og fremst vår sikkerhet de tenker på.

Bare for å legge til at noen sentre har ennå strengere regler på dette med ridning på tur og sånt. Så det spørs nok på hvor du kommer fra. Folk som kommer fra sentre fulle av regler om lov og ikke lov vil nok ikke reagere på slike regler på samme måte som folk som er vant til å få gjøre akkurat det de vil.

Redigert av - Eva V den 29/12/2005 19:30:42 Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  19:17:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
IKKE RI ALENE PÅ TUR!

Alle hester kan stikke. Når de stikker, kan de stikke langt. Faller du av og mister bevissheten, hva da??

Jeg har ridd masse på tur alene tidligere, alltid med mobil, men det er lite vits i om du ligger bevisstløs på bakken.
For nøyaktig to månder siden, skulle jeg skritte av hesten min etter en ridetime. Vanligvis er han verdens kaldeste på tur, men han har alltid vært litt mer skvetten alene. Dette hadde imidlertid gått veldig mye bedre den siste tiden, så jeg tok det som "alene på tur-trening". Etter en stund skvatt han av en lyd, og stakk. FORT.
Jeg ramlet av, og våknet på sykehuset morgenen etter. Jeg hadde fått en kraftig hjernerystelse, krampeanfall, og har fortsatt vondt i ryggen og begge tomlene etter fallet.

Men jeg hadde griseflaks, som bare skrittet akkurat rundt stallen, og at det derfor var noen som fant meg med det samme. Hva om jeg hadde ridd 100 m lenger ned i veien, og Don hadde løpt ut på hovedveien??

Poenget er at det er lite vits med refleks, hjelm, vest og mobil hvis du ligger bevisstløs i en grøftekant 1 km unna der du egentlig skulle ri.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  19:54:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg forstår poenget med å ikkje ri på tur åleine. men eneklte av oss har faktisk ikkje noko valg dersom vi ønsker å ha hest og få ridd på tur osv. Det er ikkje alle plasser der det er muleg å få ridd i lag med noko. Slik som her hos meg.

Dessuten det meste man gjør er farlig. Men man kan ikkje slutte å leve av den grunn.

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  20:32:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir for det meste alene. Syns det er greiest; slipper styr og mas fra andre, og kan gjøre akkurat som jeg selv vil.

Rei masse på tur sammen med andre i fjor, fordi jeg gikk på fhs, og som Fjordanefolka hadde vi også regel om alltid minst to og to på tur, så da ble det bare sånn. Regelen ble opphevet rundt juletider, så siste halvåret rei jeg endel alene også. Syns egentlig at regelen var grei å ha de første mnd, før vi ble skikkelig kjent med hestene og området, men når vi endelig fikk ri alene var det en befriende følelse. Hesten jeg hadde hadde tendenser til å bli superstressa på tur med andre hester, mens hun var snill som et lam alene på tur. Angående det å ha med mobil. I området rundt fhs min var det null dekning på mobilen mange steder, så der hadde den liten virkning.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  22:02:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
IKKE RI ALENE PÅ TUR!

Alle hester kan stikke. Når de stikker, kan de stikke langt. Faller du av og mister bevissheten, hva da??

Opprinnelig postet av Marte&Don:)

Eikdokka er faktisk roligere på tur alene, og lettere å takle.
Det er heller en utfordring og ri henne på tur sammen med andre uten å ødelegge for de jeg rir sammen med. Og desverre har jeg nok ingen valg som Lucinda sier, jeg ønsker at hestene mine skal få seg tur også, men har ingen å ri sammen med.

Therese
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 05/01/2006 :  23:12:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
IKKE RI ALENE PÅ TUR!

Opprinnelig postet av Marte&Don:)

Eikdokka er faktisk roligere på tur alene, og lettere å takle.
Det er heller en utfordring og ri henne på tur sammen med andre uten å ødelegge for de jeg rir sammen med. Og desverre har jeg nok ingen valg som Lucinda sier, jeg ønsker at hestene mine skal få seg tur også, men har ingen å ri sammen med.

Opprinnelig postet av Eikdokka

Samme her!
Og om jeg skal ri med andre må jeg ri 5 meter forran de andre, pga. mærrfaktoren til Rosita..
Og når vi møter andre, så bryr ikke Rosita seg heller.Hun bare går vidre uten og protestere.
Så da rir jeg heller alene, enn at Rosita må stå og råttne bort, pga. ingen ridepartner.

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  02:13:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg tror alle har hatt en eller annen dårlig erfaring med hest en gang, men om vi alle skulle høre på de dårlige erfaringene og slutta og gjort det så måtte vi slutta med hest. Bare for å ta et eksempel: Ei venninne faller av hesten på sprangstevne og havner på sjukehus med hjernerystelse og brukket arm. Skal hun da løpe rundt og fortelle alle at de må slutte å hoppe?

Ridning er en risikosport, og det tror jeg de fleste som rir er klar over (finnes selvsagt unntak).
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.69 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.