hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Veldig tykk i benet, ikke halt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Veldig tykk i benet, ikke halt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  20:37:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

jeg har fått et stort problem med Freja nå i jula og lurer på om noen andre har vært bort i noe lignende? det startet på onsdag, da jeg skulle ta henne inn fra havna hadde hun DET kjempe tykke bakbeinet, helt nede fra koden og opp til hasen. Men hun haltet ikke verken i skritt eller trav(I hvertfall ikke synlig halthet). På torsdag var det ingen bedring og jeg ringte dyrlegen, han mente det kunne være en infeksjon fra et sår(hun har hatt noen småsår på benet) og etter dyrlegens anbefalinger ble det nøye vask med grønnsåpe over hele benet og jodosanomslag om natta, samt mye bevegelse på dagtid for å holde blodomløpet i gang. (Når hun beveger seg går hevelsen noe ned)
Fredag og lørdag var det ingen endring i tilstanden, men i dag var det SKIKKELIG ILLE, hun var tykk helt fra koden og helt opp, t.o.m juret var hovnet opp. Hun har ikke feber og er fremdeles ikke synlig halt. Ringte dyrlegen i dag IGJEN, fikk som svar at det kunne vente til i morgen siden hun ikke hadde feber o.l (Og her sitter jeg og bekymrer meg)
Men det jeg lurer på nå er om noen av dere andre har vært borte i noe lignende?

Hilsen Hilde

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  21:22:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Høres veldig ut som det jeg har på hesten min. Ta en titt på denne debatten så ser du hva jeg sitter med iallefall. Viktig å få ned hevelsen så det ikke blir slik, noe som har skjedd med min. Mye bevegelse så blodsirkulasjonen holder seg i gang. Ellers er kontakt med veterinær også veldig greit. Og bare for å informere: Noen hester kan reagere på jodosanomslag. Hvis det ikke går ned ville jeg prøvd kloramin istedetfor. Lykke til, og få høre hvordan det går! Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  22:18:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grøss Nå leste jeg hele debatten, og jo det kan desverre være noe slik. Freja er faktisk i hvertfall like tykk i bakbeinet som Crisco var på bildet, tror hun er mer... uff, jeg er så bekymret.. t.o.m juret er hovent...Hun har aldri hatt noe slikt før, men mye tyder på at det kan være det samme som det som ble beskrevet i debatten desverre. Nå står hun i hvertfall med jodosanomslag i natt og det første jeg skal i morgen tidlig er å dra rett til stallen og få beveget på henne også ringe dyrlegen igjen.....Typisk at det skjer midt oppi jula med alle disse helligdagene
Hun har hatt noen småsår etter broddene ute i havna, og jeg har vært så nøye med å vaske og rense de, trodde jeg i hvertfall....hmmm
Hadde Crisco feber?
Den dyrlegen jeg snakket med i dag syntes det var rart at hun verken hadde feber eller haltet, men han sa at hun nok måtte ha antibiotika. I morgen tidlig skulle jeg ringe igjen og da ville det være en annen dyrlege på vakt som visstnok hadde mer greie på hest, samt at han sikkert kunne komme til stallen da. Skal ta en tur inn på vipen din jeg og lese om Crisco. Og ja jeg skal fortelle om hvordan det går videre med Freja. Tusen takk for svar

hmmm...lurer på om jeg får sove i natt...full av bekymring
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  19:54:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Cisco hadde ikke feber, ikke halt, ikke noen tegn til sykdom annet enn et særdeles hovent bein. Veterinæren skjønte egentlig veldig lite for hun satt seg ned og trykka og skviste og moste rimelig hardt på beinet som var hovent, men han reagerte ikke. Rikka ikke på et øre en gang. Og med den hevelsen, så burde han det mente hun. Det eneste jeg vil anbefale seg er å prøve å få ned hevelsen, så det ikke blir kronisk hovent slik det har blitt med Cisco. Der har det gått i bindevevet (eller noe slikt), og det får man ikke ned igjen. Så masse bevegelse for å få ned hevelsen er det eneste jeg kan anbefale. Du kan jo også nevne lymfangitt/blodforgiftning for veterinæren din og høre hva h*n sier om det. Gå til toppen av siden

anitab
» VIP

Skrevet - 27/12/2005 :  12:26:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg har fleire gongar vore borti liknande. Det som har vore årsaka, er sår som gir betennelse i foten. Såra kan vere bitte små, og nesten umulig å oppdage. Første gongen hesten min hadde dette, fann dyrlegen såret ,og brukte eit animalintex-omslag til å legge på over natta. Det dreg ut betennelsen. For å finne såret, kan det vere lettare dersom du brukar grønsåpevatn, vaskar og går over heile det hovne partiet med fingrane, pirkar litt. Dersom såret er heilt lukka, er det kanskje bra å pirke litt på det, så det opnar seg før du legg på omslaget.

Du kan prøve animalintex, det skadar ikkje. Slik legg du det på: Klipp opp omslaget i passande storleik. (Eg brukar å dele det i tre like store delar). Bløyt det i lunka vatn, gjerne kokt. Klem ut overskotsvatn så omslaget er fuktig. Legg det på foten (såret), og tull godt med vatt rundt (er å få kjøpt på store rullar), omtrent som eit bandasjeunderlag. Bruk ein sjølklebande bandasje til å halde fast vatten med. Oppå der legg du stallbandasje, kanskje må du ha to for å dekke skikkelig. Obs, det er viktig å polstre godt, blodsirkulasjonen må ikkje stoppe.
La stå over natta med omslaget, du ser på det brukte omslaget at det har trekt ut materie, gult og luktar ekkelt.

NB, sidan hesten er såpass hoven, bør du få hjelp uansett denne gongen. Dersom betennelsen ikkje gir seg, kan det verte til blodforgiftning. Men eit slikt omslag er bra å ha på lur, det kan stoppe betennelsen ved seinare høve. Mange hestar som er veldig ømfintlige for små sår, det er veldig ulikt frå hest til hest.

I tillegg, ei opplysning når det gjeld bevegelse. Eg merka på mine hestar som har hovna på grunn av slikt, at hevelsen går ned under bevegelse. MEN: det vart verre etterpå.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  13:29:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden det har gått så mange dager, vil jeg anbefale at dyrlegen kommer til deg og ser på hesten. Om det er lymfangitt, så kan dette behandles selv med feks kloramin, men når det ikke går over etter 3 dager, må dyrlegen komme og behandle det. Veldig synd at dyrlegen du snakket med ikke skjønte hva det var, en alvorlig lymfangitt bør tas så raskt som mulig...
Hege Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 27/12/2005 :  15:14:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ha fått en veterinær til å komme raskt og få gitt hesten antibiotika (betennelsesdempende) og evt. finadyn (hevelsesdempende).
Det er vanlig ved slike tilfeller.
Slik du beskriver det; er det en betennelse et eller annet sted så lenge hevelsen vedvarer. Den må stoppes slik at man hindrer at det utvikler seg enda mere.

Redigert av - xxxx den 27/12/2005 15:17:57 Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 28/12/2005 :  12:20:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Høres ut som du har fått en reaksjon på jodomslag syntes jeg. En venninne la på det på hesten sin og reaksjonen var mega tjukt ben i laaang tid etterpå. Jodomslag ville jeg ikke brukt uansett da mange hester nå reagerer allergisk på dette og mange dyrleger anbefaler det faktisk ikke lenger, ikke de som har greie på hest i hvertfall.

Neste gang du får tjukt ben uten grunn er Back On Track veldig bra. Det er en bandasjeplate som inneholder kinesiks leire, den er helt myk som en vanlig bandasje plate, men varmen fra hestebenet blir ført tilbake til hesten med en høyere varme, infrarød stråling, som øker blodsirkulasjonen og dermed gjør at slaggstoffer og div. dras fortere vekk. Bruker kun det på tjukke hesteben selv og vet at det funker, og du kan bruke det på deg selv og!! De fleste hestebutikker har disse nå, ihvertfall har Skoies de og Høøks.

Verdt å kjøpe selv om de er dyre. Koster nærmere 4oo,- for en plate, men det er de verdt. Håper det ordner seg med hesten!!

Lykke til

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/12/2005 :  17:34:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke at et jodomslag kan resultere i en slik type hevelse, mht. slik du beskriver dette.
(Altså med forbehold da jeg ikke har sett hestens bein selv, men bare må anta utifra egne erfaringer.)

De hestene jeg som oftest har brukt jod på er fullblodser med tynn pels og hudlag sammenlignet med mange andre raser.
Ingen av de har noen gang fått en slik reaksjon som beskrives her og det burde da ha skjedd på en eller flere hester, så mange år som jeg har brukt det.

Som dyrlegen sier tror jeg det kommer av et tråkksår eller lignende.
Det er helt utrolig hvor lite et sår kan være for at bakterier på en brodd feks.,kan resultere i en betennelse.
Noen hester har et sterkere immunsforsvar og får ikke feber eller halter med en gang heller,men det kan komme senere når betennelsen har spredd/utviklet seg.

Om dette hadde vært en allergisk reaksjon pga. jod ville hesten med stor sannsynlighet hatt litt feber og utslett på huden der omslaget sitter. (Omtrent som en blister-effekt).
Jeg har sett hester reagere på både jod og kloromslag, men da har man blandet for sterkt og det har blitt en blister-effekt.
Eller så har omslaget sittet på hesten for lenge (over 10 timer) slik at det har blitt for varmt/sterkt.
Altså at det har etset slik at hudpartier blir røde,såre og kan falle av.

Ut fra det du beskriver er det jo ingen slike symptomer, men hevelse som er typisk kjennetegn på bakterieinfisert småsår.
Som jeg skrev tidligere er det nok best og få en veterinær til å se på det.

Uten at jeg er noen veterinær og heller ikke har sett hesten, høres dette ut som en betennelse som må stoppes med antibiotika.
Omslag kan også hindre det,men det burde helst vært lagt på mye tidligere/med en gang.
Lykke til!

Redigert av - xxxx den 28/12/2005 17:54:41 Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  19:28:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Araberen min har sliti med mugg en god stund, mest i den ene koden.
I følge forrige eier fikk han det tidlig i høst engang.
Jeg har hatt han i snart 2 og en halv mnd å han er enda ikke helt kvitt muggen, men han har såklart blitt mye bedre siden vi begynte å behandle han med engang han kom.
Vi har prøvd en del, først vasket vi han en periode med grønnsåpe(veterinærens anbefaling), tørket godt og så smurte på sinksalve. Når vi hadde gjort dette en stund så fortsatte vi bare å holde muggen myk ved å smøre med sinksalve eller spenol.
Men så begynte han å hovne opp i koden, ikke mye men nok til at du så at den koden var tykkere enn de andre.
Ringte da dyrlegen igjen som sa vi skulle spraye med jodesan, og så smøre med hibitane, for så å legge på jodesanomslag om natta. Gjorde dette i 4-5dager men uten spesiell bedring.
Så nå vet vi ikke helt hva vi skal gjøre. Han er hoven om morgnen men hevelsen går noe ned etter han har gått ute en stund.

Kan dette ha utviklet seg til lymfangitt? Eller ville han vært enda mer hoven da?

Skrev dette her i.o.m at dette er noe av det samme problemet som de andre hestene her har. Det er bare ikke så ille, enda...
Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  19:29:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk alle sammen Fikk en dyrlege til å komme å se på Freja den 26 desember, en med litt mer peiling Og han nølte ikke engang med å komme, han var der en time etter at jeg hadde ringt. Hun fikk diagnosen lymfangitt og fikk sprøyter med antibiotika og kortison. Allerede samme kveld var benet nede i normal størrelse. Nå får hun også antibiotika morgen og kveld(Pasta) Skal få det i 5 dager. Ellers så har jeg fortsatt med å vaske beinet med grønnsåpe samt å la henne stå inne om natta med jodosanomslag(etter dyrlegens råd) Ellers går hun ute i havna fra kl 07 til ca 1500 med varmebandasjer(også råd fra dyrlegen) på ettermiddagen tømmekjører jeg henne, leier henne eller rir. Hun skulle få mye bevegelse uten å anstrenge seg.
Dyrlegen sa at desto raskere benet kom tilbake til normal str desto mindre var sjansene for at det ble kronisk, så nå er jeg veldig optimistisk siden hun hadde fått normal str allerede på kvelden den dagen dyrlegen var der. Men det blir spennende å se når antibiotikakuren avsluttes.

Jeg er i hvertfall glad at jeg omsider fikk tak i en dyrlege som skjønte hva dette var, og han sa at ved slike hevelser så måtte hesten så snart som mulig få antibiotikakur(ved mistanke om lymfangitt) Dette var en litt eldre dyrlege og som han sa, så hadde han sett mange skremmende alvårlige tilfeller av lymfangitt gjennom årene, pga at eierene ikke trodde det var så alvårlig siden hesten verken haltet eller hadde feber.

Nå håper jeg at Freja blir helt bra igjen Men fy søren hvor nervøs jeg ble da t.o.m juret var hovnet opp og når den eneste dyrlegen som gikk ann å få tak i IKKE HADDE PEJLING (sånn er det på helligdager)

Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  19:41:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten kan få lymfangitt både fra småsår og mugg.
Jeg er noe usikker på hvor raskt beinet til Freja hovnet opp. Men hun så helt fin ut kvelden før, på formiddagen neste dag så hun ut som en stokk(skikkelig tykt ben) fra hoven og opp til hasen, neste dag var hele låret og juret også like hovent. Hevelsen gikk noe ned under bevegelse, men kom like raskt tilbake etterpå.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/12/2005 :  20:06:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja ,ikke sant.
Regna med at det var slik. Nå ordner det seg nok!
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  22:06:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Så bra at du har fått ned hevelsen! Skal se at ting ordner seg for deg da! Bra at det ikke blei slik som Ciscobein har blitt (ikke det at det plager han noe, men det ser jo litt merksnodig ut).
Redigert av - Ragnhild E den 28/12/2005 22:06:50 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.09 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.