hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Føll henger med hodet dagen etter vaksinering
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Føll henger med hodet dagen etter vaksinering
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

hannev

Norway

Skrevet - 21/12/2005 :  15:58:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Føllet har fått sin andre grunnvaksine og jeg synes hun reagerer litt mye på vaksinen, mulig jeg også bekymrer meg for mye. Men jeg vil gjerne høre litt hva andre har erfaring med. De to gangene hun har fått har hun vært noe stiv i halsen og hengt litt med hodet dagen etter. Hun har altså ikke vært helt pigg så hun har fått stått inne. Hun har ellers god matlyst. Det er vel en etter- bivirkning, og jeg ble fortalt om en hest som ikke tålte vaksinen og hesten slapp unna med re- vaksinering pga bivirkningene den fikk. Er det noen som kjenner til det? Føllet har kommet seg i løpet av kvelden og da er hun i form igjen.
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det.

xxxx

Skrevet - 21/12/2005 :  17:03:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm..Det er jo en viss risiko for bivirkninger etter vaksinering, som oftest er disse kortvarige og ufarlige.
Noen vaksiner forårsaker bivirkninger oftere enn andre, men alvorlige bivirkninger forekommer sjelden.
Forbigående lokale reaksjoner på injeksjonsstedet kan forekomme, som du jo har oppdaget tidligere også.
Om det skulle vise seg at dette er tilfelle av anafylaktiske eller allergiske reaksjoner, gis adrenalin og/eller korttidsvirkende glukokortikoider.

Generelt om vaksinering av føll:

Føll etter vaksinerte hopper bør ikke vaksineres før de er fem måneder gamle, fordi føllet har fått overført antistoffer med hoppemelka.
Disse vil kunne innvirke på vaksinen og gi dårligere effekt.

Føll etter uvaksinerte hopper kan vaksineres fra de er tre måneder. Drektige hopper bør ikke vaksineres i siste tredjedel av drektigheten.
Hesten må være absolutt frisk og uthvilt ved vaksinasjonen.
(Bare friske og uthvilte hester vaksineres).

Den må ikke utsettes for ekstra påkjenninger som hard trening/mye "herjing" i luftegården, lengre transporter, sterk kulde (kan jo være en faktor i disse dager..) o.l. de første 10 dager etter vaksinasjonen.

Går nok bra skal du se!

Redigert av - xxxx den 21/12/2005 17:09:41 Gå til toppen av siden

Bentemor

Skrevet - 21/12/2005 :  19:10:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Drektige hopper bør ikke vaksineres i siste tredjedel av drektigheten.

Hvorfor ikke det? Dyrlegen jeg bruker anbefalte at jeg skulle vaksinere hoppa mi ca. 1 måneds tid før føllet skulle bli født... Og det ble gjort.....
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 21/12/2005 :  19:32:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vaksinasjon av høydrektige hopper er generelt forbundet med en viss risiko. De kan få bivirkninger som feber feks.
Ved vaksinering tilføres dyret den mikroorganismen (bakterie, sopp eller virus) dyret skal beskyttes mot.
Dyret svarer på vaksinering bl.a med å produsere antistoffer mot mikroorganismen.
Under denne tiden kan høydrektige hopper ikke være motstandsdyktige nok og bli influensa/virus/høy feber-smittet, og vil som oftest da abortere.
Abort er vanligst i siste tredjedel av drektigheten.

Redigert av - xxxx den 21/12/2005 19:38:18 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/12/2005 :  21:34:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan ikke si jeg la merke til noe som helst da Oleo ble vaksinert, første gang for tre månder siden, andre for en og halv måned siden. Han ble sluppet rett ut på løsdriften igjen, ingen svette, ingen trøtte øyer...
De reagerer forskjellig men vet at det finnes noen bivirkninger.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 21/12/2005 :  22:24:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Det var nyttig informasjon! Jeg ikke om mora var vaksinert men uansett var føllet over 5 mnd da den fikk den første vaksinen. Har også lest at det forekommer bivirkninger men jeg håper det er forbigående!
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 21/12/2005 :  22:29:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Går nok bra skal du se. Så lenge det ikke er verre bivirkninger enn det du beskriver til nå.
Har aldri erfart noe annet selv heller mht. føll/vaksinering.
Er du usikker,kontakt dyrlegen.Bedre å tjate med de en gang for mye enn en gang for lite..

Redigert av - xxxx den 21/12/2005 22:32:28 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  08:54:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Norlandshesten min er ikke seg selv etter vaksine... Slapp og rar.. Så han får fri en del dager etter vaksinen..
Vaksinerte hestene mine en sommer da det var veldig varmt, noe jeg ALDRI skal gjøre igjen!!!
Da ble de så dårlige at de klarte ikke spise, så ut som de hadde rabies! Rant sikkel fra munnen hele tiden og vi true i de vann med flaske for å få i de væske!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  17:33:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Drektige hopper bør ikke vaksineres i siste tredjedel av drektigheten.

Hvorfor ikke det? Dyrlegen jeg bruker anbefalte at jeg skulle vaksinere hoppa mi ca. 1 måneds tid før føllet skulle bli født... Og det ble gjort.....

Opprinnelig postet av Bentemor

Veterinæren min vil ikkje vaksinere hoppa mi i dei siste 3 mnd før følling, pga at forskning viser at det er større sjanse for abort då. Før blei det sagt at hoppa skal ha vaksine ein mnd før følling så fosteret får i seg litt av antistoffa frå mora, men dette har dei visst funne ut at kan vere skadelig.

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Bentemor

Skrevet - 23/12/2005 :  00:33:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skadelig, på hvilken måte da?
Det var dyrlegen som ville vaksinere ho 1 måned før ho følla, det var jo så flott med disse anti-stoffene som føllet fikk fra sin mor. Tok jo det som god fisk jeg da... Visste ikke at det var økt abortfare engang. Denne dyrlegen jeg bruker driver kun med hest, og er oppdretter i ganske så stor skala selv, så jeg regna jo med at han kunne sine saker.
Det ser jo ut til at det har gått bra da, føllet er så friskt atte. Foreløpig... Håper ikke det kan komme senskader med dette.
Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  17:11:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
"I følge boka" medfører det liten risiko å vaksinere høydrektige hopper, mener å tro at den er like liten som de komplikasjonene jeg har oppdaget på føllet mitt. Altså stivhet i halsen og byll ved injeksjonsstedet de første dagene etter vaksinering. Dette har man gjort undersøkelser på både i England og Sverige hvor man fant kompikasjoner på 0,63% og 0,8% av hestene som ble undersøkt etter vaksinering. Man bli klok av å lese, bare man finner riktig side! God jul alle sammen, hesten min er i stor form!
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  23:16:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min reagerte også på en vaksine hun fikk. Hun var ikke føll, men en hest er en hest:) Hun ble også veldig slapp dagen etter vaksinen og hovnet veldig opp rundt stikket. Nå husker jeg ikke om det var dagen etter eller om det var noen dager etter, men hun fikk i allefall et lite utslag av kolikk (og denne hesten har verken før eller siden hatt kolikk), merket det veldig godt da hun var et matvrak uten like, men ikke "støvsuget" boksen som vanlig. Det gikk heldivis veldig bra med henne, og hun kviknet for til, men dyrlegen sa at enten var hun en hest som ikke kunne få vaksine (er visstnok noen slike, og disse blir faktisk fritatt fra vaksine...), men i dette tilfellet hadde dyrlegen gitt en ny type vaksine, så vi gikk bare tilbake til den gamle.
Hege Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 26/12/2005 :  17:56:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Heisann det ene føllet jeg hadde ble skikkelig syk av vaksinene, det varte i flere dager før han ble frisk igjen. Ellers har jeg ikke hatt noen hester som har reagert.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  23:31:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skadelig, på hvilken måte da?
Det var dyrlegen som ville vaksinere ho 1 måned før ho følla, det var jo så flott med disse anti-stoffene som føllet fikk fra sin mor. Tok jo det som god fisk jeg da... Visste ikke at det var økt abortfare engang. Denne dyrlegen jeg bruker driver kun med hest, og er oppdretter i ganske så stor skala selv, så jeg regna jo med at han kunne sine saker.
Det ser jo ut til at det har gått bra da, føllet er så friskt atte. Foreløpig... Håper ikke det kan komme senskader med dette.

Opprinnelig postet av Bentemor

Ja, dyrlegen som eg bruker driv også med hesteoppdrett Hadde lest i diverse bøker osv at hoppa burde vaksinerast siste mnd før følling, men spurte altså veterinær for å vere sikker. Slik eg forsto det var det ganske ny forskning dette med vaksine minst 3 mnd før. Det har visst vist seg at det er større sjangse for abort i siste mnd dersom hoppa blir vaksinert då. Så det er jo berre for å vere på den sikre sida. Sidan det gjekk bra med hoppe og føll er det nok ingenting å bekymre seg for. Det har jo blitt gjort slik i årevis, det er berre i det siste at statistikkar har vist at ein bør gjere det før 3 siste mnd. Ein lærer jo heile tida..slik er det med forskninga også:)

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.