hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva har jeg kjøpt meg inn i? :(
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hva har jeg kjøpt meg inn i? :(
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  23:40:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Nå er jeg egentlig skikkelig deppa her..

For å ta alt fra begynnelsen (skal prøve å gjøre det litt kort).

Jeg kjøpte Cisco i mai/juni og fikk han i slutten av juni. Da jeg var å så på han blei jeg informert om at han hadde et hovent kodeledd (noe jeg og så), men at dette var mugg han hadde hatt som liten som ikke var blitt behandla. Dette hadde gitt han blodforgiftning og lymfangitt (uten at jeg er 100% sikker på hva det hadde/har å si). Det blei sagt at dette ikke hadde noe å si for hans prestasjon, og jeg så han blei hoppa med og ridd godt, og det hadde det ikke. Han har også blitt røntga mange ganger, uten noe utslag. Bøyd opp til 0 grader i alle ben.

Så fikk jeg han, alt var fryd og gammen. Hadde han ca halvannen måned (er ikke helt sikker på tidsrammen), og plutselig en dag var han hoven fra koden og opp til kneet i tillegg til den hovne koden han hadde fra før av. Veterinæren skjønte ingen ting, for han hadde vondt kun de to-tre første dagene, ellers viste han ikke tegn til ømhet. Ikke halt, ikke vondt når veterinæren trykka rundt på beinet. Det blei en lang periode med utprøving av forskjellige ting.
1 uke med varmebandasjer om natta og bare skritt. Ingen forandring.
2 uker med innsmøring av Blue Lotion, varmebandasjer om natta og vanlig ridning. Ingen forandring.
10 dager med kortisonkrem utskrevet av veterinær, varmebandasjer om natta og vanlig ridning. Ingen forandring.
Denne veterinæren skjønte ingen ting, mente jeg bare måtte innfinne meg med at beinet var sånn.

Greit, jeg var ikke helt fornøyd med det, men tenkte at så lenge han ikke har vondt eller det gjør noe for prestasjonen hans, så er det jo ikke noe farlig. Så skulle ei anna på stallen til Jarlsberg, og jeg slang meg med så jeg kunne fått tatt røntgen av beinet, bare for å konstantere at det ikke var noe ødelagt. Veterinæren på Jarlsberg så på beinet, mente det ikke var noe vits å røntge og ga meg beskjed om følgende:
Barber beinet hans, skrap av alle skorper (han har noen småsår), vask med BioTex og smør på en krem til den nette sum av nesten 500,-. Dette skal gjøres i ti dager.

Jeg gjorde så. Null forandring. Så da tenkte jeg greit, nå gidder jeg ikke bruke mer penger på veterinærer som ikke klarer å fikse det. Jeg innfinner meg med at beinet er hovent. Han har ikke vondt og ting går bra. Dette er vel nå ca en måned siden.

Så sitter jeg hjemme i sofaen i Oslo i dag (Cisco står i Tønsberg og fôrrytteren min har han i dag). Mobilen er tom for strøm, og jeg setter den på lading, skrur den på og ser at jeg har to ubesvarte anrop fra fôrrytteren min. Uvanlig, hun pleier aldri å ringe meg når hun har Cisco. Så får jeg to meldinger:
"Ring meg så fort du ser denne meldinga!"
"Ring nå! Beinet til Cisco er ille! Vi får ikke tak i dyrlege.."

Gøy, nei.. Ringte henne og hun kunne fortelle at beinet nå er smell hovent fra koden og langt oppover låret. Jeg har ikke sett det selv, men det høres ikke bra ut. De hadde tilslutt fått tak i veterinær. Han hadde tydelig vondt når hun tok på det, men tror ikke han halta. Så nå står han med kloraminomslag på beinet og fått antibiotika. Veterinæren skulle komme tilbake i morra og se på det da. Så da får jeg oppdatering.

Jeg får ikke sett han før på søndag, for jeg må være i Oslo.. Men nå er jeg skikkelig deppa. Hva har jeg kjøpt meg inn i? Akkurat nå har jeg mest lyst til å selge hele hesten og kjøpe meg en hardfør shetlandsponni som det ikke er NOE galt med.. Uff...
Dette er ikke gøy! :(

..takk til alle som har orka å lest seg helt ned hit, og hvis det er noen som har noe fornuftig å si vil jeg bli glad for noen trøstende ord..

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  23:59:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er noe som heter kronisk lymfangitt, og om din hest har det vil det nok dessverre ikke gå over. Kommer av manglende behandling av infiserte sår/ mugg tidligere.
Hadde en fullblodshoppe på stallen for en del år tilbake som jevnlig fikk utslag i form av et ben som var sprenghovent opp til pattene.
Hun fikk antibiotika og hun måtte leies/ skrittes mye for å få i gang blodtilførselen.
Synes det er noget merkelig at din veterinær stiller seg usikker til dette da det ikke er noen "ukjent eller mystisk" lidelse/ sykdom. Hvis jeg var deg ville jeg kontaktet en annen veterinær så fort som mulig, ikke for å skremme deg men det er alvorlig om det går for langt.

Viktig at den blir sjekket for feber og at den blir leid rundt.

Lykke til..

Edit for å få med at , ja innlegget ditt var langt og jeg fikk derfor ikke helt med meg med en gang at du hadde fått tak i en annen vet.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 12/11/2005 00:02:05 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  00:06:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg visste at han ville ha hoven kode resten av livet grunnet kronisk lymfangitt (tror det har blitt nevnt i en sammenheng en gang) men jeg ante ikke at det kunne spre seg. Har merka at hevelsen har gått ned når jeg har ridd han.
Jeg har nevnt lymfangitt til begge veterinærene jeg har vært i kontakt med. Den ene sa at h*n hadde sett hovne bein helt opp til låret pga. lymfangitt, men fikk aldri den betegnelsen på Cisco. Den andre sendte meg da hjem med den kremen.

På hvilken måte kan det være alvorlig? Jeg får få fôrrytteren min til å ta tempen på han i morra..
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  00:12:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan visstnok bli kronisk hovent om ikke antibiotika, omslag og bevegelse blir fulgt opp ganske kjapt. Tror det kalles "elefantben".
Men nå har du fått vet til å se på ham og gitt antibiotika så ikke ta sorgene på forskudd.

Få forrytteren din til å leie han også, gjør at hevelsen går ned kjappere og forhindrer mer opphopning i lymfekjertlene.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  00:22:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg får gjøre det. Tusen takk for svar, du skal vite at jeg virkelig setter pris på det. Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  10:06:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, det var en trist sak. Håper det går bra med hesten din og at hevelsen går ned igjen. Lykke til ;)
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  11:45:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff ja, jeg føler virkelig med deg nå.
Fortell oss hvordan det går med go`gutten da

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  12:16:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kanskje en periode uten sko kan gjøre noe for sirkulasjonen og opprenskning i opphopede avfallstoffer? Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  13:16:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kanskje en periode uten sko kan gjøre noe for sirkulasjonen og opprenskning i opphopede avfallstoffer?

Opprinnelig postet av Fröya

Hoppen jeg referer til i mitt tidligere innlegg gikk barfot da hun var avlshoppe, men det tror jeg ikke hadde noen særlig effekt hverken den ene eller andre veien.

Edit for å få med at: det kan jo være verdt et forsøk, alle monner drar osv

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 12/11/2005 13:31:04 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  14:15:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Huff, trist når det skal være slik. Eikdokka står nå i full hvile, og skal stå i 3 måneder. Ikke frisk før om 1 år eller noe, og kan aldri brukes 100% normalt igjen.

Håper alt ordner seg for Cisco og deg Ikke gi opp !

Therese
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  17:13:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Hørtes ikke noe særlig ut.. Får håpe du finner ut av det..

Hva som har skjedd med Eikdokka da?

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  18:29:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
OT: Eikdokka forstrekte ei sene på beite,pga. at hun ble alene igjen i gjerdet og begynte å stresse. Og pga. feil "diagnose" og instrukser fra vetrinæren gikk alt til h..
Heldigvis dro vil til en annen vetrinær for en stund siden, fikk tatt ultralyd og rønkten av foten. Og hun skulle egentlig hatt bokshvile i 3 måneder fra dag en, ikke være frisk etter 2 uker som den første vetrinære ga oss beskjed om..

Fått vite noe mer om Cisco Ragnhild?

Therese
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  19:22:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Huff, så utrolig trist Ragnhild!!
Krysser fingrene for at alt ordner seg! Er ikke noe gøy når dyra blir syke, og enda mindre gøy er det når man ikke finner ut hva som er galt...:(

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  22:48:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg har, pga Oslotur ikke hatt mulighet til å være i stallen i dag heller, så jeg har enda ikke sett beinet selv. Men jeg har en flott fôrrytter som har holdt meg oppdatert og passa på Cisco.

I går kveld fikk han altså antibiotika og kloraminomslag. Hevelsen har gått noe ned fra i går, heldigvis (ei av jentene på stallen hadde blitt kvalm når hun hadde sett beinet. Kanskje like greit jeg ikke så det..). Veterinær var å så på det i dag og konstanterte blodforgiftning/lymfangitt (har omtrent forstått at det er det samme?). Han har fått tre sprøyter og står nå med bandasjer. Jeg får antibiotikakur å gi han fra mandagen, og veterinæren kommer innom for å sjekke i morra også. Da får jeg antageligvis svar på litt mer som når/om han blir frisk, når/om jeg kan ri osv.

Bortsett i fra beinet er han frisk som en fisk. Ikke høy/lav temp, spiser som bare det, ikke halt og er spretten og skvetten som før. Fôrrytteren min leide han på to turer, så han fikk bevegd litt på seg.

Så nå er det nesten sånn at jeg gleder meg til i morra så jeg får litt svar på om han blir frisk og andre ting..

Takk for svar alle sammen..! Den følelsen med å ha syk hest og ikke vite så mye om fremtiden er ikke en kul følelse. Men det er faktisk veldig godt å ha noen å kunne "snakke" litt om det med. Kjæresten synes det er utrolig kjip situasjon han og, men det blir liksom ikke det samme å snakke med han om det, som det er å snakke med dere. Takk..!
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 13/11/2005 :  00:07:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Huff da, dette var kjipe greier.. Wanda hadde lymfangitt i sommer, og det var ikke no gøy... Gikk heldigvis over da.

Det kommer nok til å gå over, men kanskje du bør gi han noe forebyggende så det ikke så lett kommer igjen..? Jeg vet ikke av noe som selges i Norge, men her i England vet jeg det finnes produkter på markedet som skal hjelpe til med å holde blodsirkulasjonen godt i gang, og å holde blodet "friskt". Noen andre som vet av noen liknende produkter i Norge..? Du kan jo evt spørre en veterinær om det, eller produsenter av diverse fôrtilskudd. Hilton Herbs har iallfall veldig mye forskjellig til hest, urtetilskudd det da, så de medisinske stiller seg sikkert skeptiske til dette..

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2005 :  23:11:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Så selvopptatt som jeg er regner jeg med at noen lurer på hvordan det går med meg og dyret, og siden jeg tviler på at hele bønsjen er inne å leser i dagboka mi kopierer jeg det jeg skreiv inn der, hit:

14.11.2005:
Okei, da har jeg fått en ordentlig samtale med veterinæren. Og jeg tror ikke jeg er så optimistisk.. Men vi veit mer om en uke. Vel, for å oppsummere det veterinæren sa:
* Han skal rides normalt så lenge han ikke er halt.
* Han skal gå mest mulig ute/bevege seg, tørt (dvs. ridehus nå for tiden).
* Han skal ha bandasjer hele tiden, antagelig livet ut.
- Stallbandasjer om dagen: Vanlig, fra koden til kneet.
- Utebandasjer: Stramme, fra koden til kneet.
- Nattbandasjer: Vanlig, fra koden til ca midt på hasen. Han skal stå med jodosanblanding i en uke fremover, senere som stallbandasjer.
- Ridebandasjer: Stretch-bandasjer.
* Hvis ikke hevelsen har gått ned på en uke har jeg et problem...
* Jeg bør kontakte selger.
* Jeg bør kontakte forsikringsselskap.
* Hvis jeg en gang skal selge han vil jeg veldig lite sansynlig få den prisen jeg ga for han..

Det var det hun konkret sa. Ellers føler jeg meg vel egentlig ganske lurt av både selger og iallefall selgers veterinær. Også føler jeg meg som en dum og naiv jente som ikke fikk en uavhengig veterinær til å se på han, men jeg klarte virkelig ikke tro at en veterinær ikke ville informere om at noe slikt kunne skje.

Cisco har det heldigvis ikke vondt, og veterinæren sa at han antagelig ikke kunne skjønne hvorfor han fikk enda en dag fri. Da hun skulle helle på jodosanblandingen sa hun at han antagelig ville reagere litt, for det var ganske ekkelt for de fleste hester. Cisco leet ikke et øre. Hun satt også rett bak bakbeina hans og klemte og skviste, også kommenterte hun "Sånn her burde man jo absolutt ikke sitte, men Cisco er jo en utrolig snill pasient!" Og det er han. Hun skulle sette en sprøyte med antibiotika på han, og jeg lurte på om jeg skulle ta på han grima og holde han, men hun mente det ville gå bra uten. Så jeg satt ikke på grima, hun stakk han og fylte to store sprøyter med antibiotika, og han stod pent stille. Han er utrolig snill iallefall..!

Men jeg kommer ikke unna det. Tanken på å selge han har absolutt slått meg.. Han er en herlig hest, det er ikke det. Men jeg vet ikke hvor mye jeg orker den usikkerheten med beinet hans. Penger har jeg vel egentlig innsett at jeg taper uansett.. Jeg får se nå hvordan beinet ser ut etter denne uka med jodosan og hvordan det går.

*sukk*

Så det var siste nytt.. Bilder av beinet kan forresten sees på vip'en min, sånn omtrent her:
http://www.hestemarked.no/vip/9190/C55.jpg
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.