hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Behandling av sommereksem...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Behandling av sommereksem...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

maane

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  10:51:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kortison er ikke risikofritt, og er ingen langvarig løsning. Det er langt fra alle hester det har noen effekt på også. Ingen hester blir friske av sommereksem, men den kan lindres. Den kan godt gå der det er trær, men det er jo fristende å klø seg mot trærne. Hvis den får dekken og evt. behandling tidlig vil den ikke ha behov for å klø seg mot trærne. Den får jo også litt ly under trærne hvis det er dårlig vær. Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 27/12/2005 :  11:14:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
" Synes det er flott at folk spør og viser interesse jeg, istede for å konstantere dyreplageri med en gang. Dårlig unnsyldning for å ikke bruke dekken."
Kristy: De gjør jo det! Sier det er dyreplageri altså. Og jeg har jo ikke sagt jeg ikke vil bruke dekken, bare om dere vet om noen ALTERNATIVE metoder slik at jeg muligens kunne ha sluppet noen stygge blikk og kommentarer....
Vet forresten noen om en hest med mild sommereksem trenger dekken? Han har ikke så mye.
Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  12:04:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten klør seg bør den bruke dekken selv om eksemen er mild. Om den først begynner å klø har den vanskelig for å stoppe og kan bli hoven i man og hale, og få sår. Du kunne jo evt forsøkt med ökozon og sett om hesten begynner å klø. Om den ikke gjør det går det kanskje an å la være å bruke dekken om det går bra. Men man må følge nøye med. Viktig å kjenne ved manfestet om det er hovent eller varmt. Om det er det må dekkenet på. Men personlig ville jeg ikke latt være å ta på dekken, så slipper man risikoen for at den begynner å vise symptomer. Har den først begynt å klø vil den nok prøve å klø med dekken også, noe som fører til en del tid foran symaskinen...

Du får bare forklare de som lurer at dekkenet ikke er varmt. Det puster og er nødvendig fordi hesten er allergisk mot knott. Det burde de fleste forstå. Skjønner at det ikke er noe særlig med stygge blikk og kommentarer, men slike folk er vel ikke fornuftige nok til å prøve å finne ut grunnen til hvorfor ting er som de er. Du får bare prøve å heve deg over det og tenke at du vet best selv.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  12:54:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hesten min skal ha dekken fra dag en på beite om han skal!
vurderer og ha han på stallen!

han fikk ikke så ille eksem når jeg klippte han om sommeren vet ikke hvorfor men det men.

han skal nok gå ute i padocken 14 dager natt og dag men vi får se kommer helt ann på når araberen som også står inne om den skal ut eller på stevner / kurs

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  12:55:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
dessuten må man bare godta at hesten har sommereksem og da må det behandles jeg gir f i om folk kommenterer at min hest har dekken!
heller det en masse sår.

bruk dekken uansett hvilken form for eksem hesten har for det hjelper veldig med dekken

FUNI

Skrevet - 27/12/2005 :  14:57:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kortison er ikke så farlig som alle skal ha det til! De får 2 milliliter kanskje 2-3 ganger i løpet av en hel sommer! det er like lite/mye som en hund med eksem får! Mange sier att forfangenhet og tidlig død er bivirkninger, men min hest har vært forfangen 1 gang og han gikk fortsatt på kortison da han måtte avlives pga. epilepsi. Noen dyrleger behandler faktisk forfangenhet med kortison! Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 27/12/2005 :  17:42:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, hvis det er sånn noenlunde som med mennesker er ikke kortison farlig. Kortison brukes jo som medisin. Men det KAN bli farlig, nemlig hvis man får for mye! Det er jo ikke akkurat noe man burde gjøre selv, dyrleger setter jo sprøyter med kortison, hadde de gjort det hvis hesten ikke tåler det? FUNI: vet du pris på kortisonsprøyter? hvor mange behandlinger har du i løpet av "eksemsesongen"? Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 27/12/2005 :  19:05:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kortison er ikke et middel jeg vil omtale som medisin. Kortison bør kun brukes når ingenting annet virker, som en slags "siste utvei", kortison er ødeleggende, og hemmer kroppens naturlige reaksjoner.

Kortison er en kjemisk variant av et hormon (kortisol) kroppen selv produserer, men med ulike kjemiske forbindelser, noe som gjør at kortisonen har bivirkninger i motsetning til kroppens eget kortisol.
Kortisol er livsviktig for cellene, og dermed også alle levende organismer. Faren ved bruk av kortison er bivirkningene man får, som kan være veldig ødeleggende.

Gir man kortison når hesten har eksem er det som skjer at kortisonen demper aktiviteten i cellene som reagerer og gjør at eksemen trer fram i form av kløing . Det er forsåvidt greit nok det, det er bare det at man ikke kan velge at kortisonen kun skal virke på denne typer celler. Kortisonen hemmer også naturlige reaksjoner i andre celler, og ved langvarig bruk av kortison er det stor sjanse for at reaksjonsmønsteret i cellene blir ødelagt eller sterkt redusert.

Kortison fjerner altså ikke problemet, men manipulerer kroppen til og tro at det ikke er der... En lite heldig handling mener jeg.

Et knippe bivirkninger av kortison som følge av at normale celler rammes av kortisonens evne til å hemme cellenes aktivitet:

-Nedsatt immunforsvar, immunforsvaret bremses , infeksjoner får lett tak i kroppen.
- Kroppen forandres. Fett blir fordelt annerledes i kroppen, og kroppsfasong endres.
- Hudforandringer, huden blir tynn og skjør. (Ikke ideelt på en eksemhest..)
-Kortison påvirker blodtrykket
-Det er faktisk også psykiske bivirkninger ved bruk av kortison. F.eks rastløshet,

Det er langvarig bruk av kortison som er farlig, ved kortvarig bruk greier som regel kroppen og komme seg på fote igjen, og bivirkninger opptrer heller sjeldent.

Ved hester som er avhengige av kortison for å ikke klø seg ihjel, kan man istedet for å putte på med kortison, vanne ut litt av dosen med antihistaminer som demper kløingen, og på denne måten prøve å unngå flest mulige bivirkninger.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  20:28:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
tusen takk for et kjempe bra innlegg elisabet e!

det var kjempe lærerikt

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  21:15:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Ja, kjempe bra!:)
Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 28/12/2005 :  02:07:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva skjer om du bruker det én sommer? Gå til toppen av siden

FUNI

Skrevet - 28/12/2005 :  19:44:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo! er egentlig ganske enig med elisabeth e. Det er ikke bra om du bruker kortison sammenhengende over flere år. Men i følge veterinærer hær jeg bor er ikke dette veldig risikofylt. men det vil altid være unntak!
vi har ei hoppe hær på beite om sommerene og ho har gått på kortison hvær sommer i snart 6 år. Ho får nå bare 1milliliter på en sommer. og er symtomfri! kortisonen koster ca 200 kroner for 2 milliliter pluss dyrlegen da! men kjenner du dyrlegen får du somregel ha litt kortison hjemme som du kan sette sjøl! bare det ikke kommer i blodet er det ikke farlig.. antall behandlinger varierer fra hest til hest. normalt gir man første når "sesongen" begynner og så følger mann med hesten om sommeren og ser om denn begynner å klø, når den klør setter mann nye 2 milliliter. så rundt 3-4 ganger vil jeg tro kommer litt an på hvor ille det er! men det viktigste er att det er rette kortisonen! (Kenakort-T 40 mg/ml)
Gå til toppen av siden

Bera

» VIP

Skrevet - 30/12/2005 :  02:06:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ble anbefalt å prøve et eksemmiddel som heter Horsol når jeg flytta til Sverige i høst. De andre på stallen hadde brukt det på sine, og mente det var det eneste som hjalp.
Prøvde det derfor først på den ene hoppa mi. Etter at jeg hadde brukt det hver dag i ei uke sluttet hun å klø, så da gikk jeg først ned til annenhver dag og så til to ganger i uka.
Siden det fungerte så bra på henne, sendte jeg også en flaske hjem til de som har den andre eksemhoppa mi hjemme i Norge.
Det hadde fungert like bra på henne også..
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  12:40:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er Horsol? Var hestene kraftig angrepet? Mer info takk!

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Bera

» VIP

Skrevet - 30/12/2005 :  19:39:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Horsol er et kløestillende middel som man får kjøpt hos veterinærer i Sverige.
Det er flytende, og man drypper det i i manen og halen. Vet at det også har blitt brukt til psoriasis hos mennesker.

Hestene mine var nok ikke av de verste. I sommer var de symptomfrie med dekken, men på høsten begynte de å klø som besatt. Prøvde alt aveksemmidler i Norge, det var noen som hjalp på sår men ingen stoppa kløa. Ble derfor ganske overrasket når de sluttet å klø etter ei uke når jeg kjøpte dette middelet.
Etter noen uker tok jeg til og med av dekkenet.
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.