hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Behandling av sommereksem...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Behandling av sommereksem...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Berit_og_Glanni

Skrevet - 24/12/2005 :  13:11:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noe her som vet om noen alternative metoder for hester med sommereksem - noe annet enn å bruke eksemdekken liksom...? Noe som virker óg!!! Har egentlig ikke lyst til å ha hesten inne på boks to tredjedeler av døgnet etter som han trives mye bedre ute.

maane

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  17:23:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ökozon! Du kan lese mer om dette på hjemmesiden. Husker ikke adressen her og nå, men du finner den sikkert hvis du søker. Det er en behandling som begynner tidlig på våren og er både tilskudd som hesten spiser og kremer smøres på. Har ikke prøvd selv, men har hørt det er veldig bra! Bruk av dekken i tillegg er nok også lurt. Det er relativt dyrt, men man må jo vurdere om det er verdt det hvis hesten får det bedre.

God Jul!
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  21:11:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hei!
jeg har erfaring med eksem da min har hatt det de siste 3 sommerene!
jeg lar han gå ute hele sommeren dag som natt med eksem dekken!
smører han med alovera og gir han tang og tare mel og det funker kjempe bra!
mer info når jeg har lest litt om tare melet som står i stallen

jule klem

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 26/12/2005 :  10:17:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, takk for svar :) Det er ikke prisen på sommerdekken jeg tenker på, men folk rundt omkring her blir så gale hvis de ser hesten går med dekken i varmen... *bygdeting* har en hest på stallen fra før med eksem, og det går nesten ikke én dag uten at noen spør hvorfor i all verden den hesten går med dekken...! Ganske plagsomt... Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 26/12/2005 :  10:18:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ops! Glemte en ting! Tigull: Hva er tag og tare mel, og hvor kjøper du det? Vet du prisen? Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  15:10:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
*Var ikke prisen på dekken jeg tenkte på heller, men prisen på ökozon. Skrev litt feil. Mange her som synes eksemhesten vår ser rar ut om sommeren (særlig med hette...), men eksemhester må ha dekken. Det er det mest effektive og hesten får det mye bedre. Hesten min står ikke på stall, men går ute hele sommeren og det går bra med dekkenet. Da får man heller tåle at folk spør...

Her er en link til et sted man kan kjøpe Ökozon:

http://hemsidor.torget.se/users/i/ingel/manex.htm
Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  15:30:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner oxo til folk som bruker Økozon,og det skal visst virke kjempegodt uanz hvor hardt hesten er ramma av sommereksemen...Eneste som er synd er at det egentlig ikke er lovlig i Norge.
Selv skal jeg nok kjøpe det å bruke det til hestene vi har importert fra Island,bare for å forebygge at di ikke utvikler sommereksem.

Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 26/12/2005 :  17:19:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, tolka nok det med prisen litt feil jeg... Men er dekken effektivt selv om hesten går med trær, for vi har liten mulighet til at de får gå uten trær pga. en bonde som har kyrne sine på beitet vårt hele sommeren gjennom, og han vil jo selvfølgelig ha størst mulig beite til dem. Blir litt vanskelig dette... Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 26/12/2005 :  17:25:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet dere forresten om dette er mer effektivt enn kortison? Har noen erfaring med bruk av kortison? Har hørt det skal være bra. Gå til toppen av siden

FUNI

Skrevet - 26/12/2005 :  21:07:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo Jeg har hatt eksem hest i alle år jeg har dervet med islandshest og det er 15 år. Begynte med kortison så fort det begynte å bli forsket på og det med glimrende resultat! Og etter noen år så er det faktisk noen hester som blir friske, altså trengs ikke sprøytes med kortison!
Og de hestene som blir sprøytet her går ute hele sommeren i skog med masse trær å klø sei på men lar vær forde de ikke føler behov for å klø!
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  23:35:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
naboen gav kortison til sin shettis, utviklet forfangenhet. Dyrlegen skyldte på kortisonen..
Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  00:59:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
tang og tare mel er noe du får kjøpt i sverige tror jeg!
det er iallefall vist gode resultater på islandshest.

det koster ganske mye for en sekk er ikke helt sikker på pris for det er mamma som betaler!
skal finne fram litt mer info men hesten hadde fri i dag så jeg var ikke innom for stallmesteren vår møkket og foret for meg!

islandshester skal ha dekken på seg om sommeren om de har eksem sånn er det!
folk vil heller la de gå uten dekken og få sår da ?

kortison er ikke veldig bra tror jeg for det er jo ikke bra for mennesker heller det går rett i hjertet på folk om man går for lenge på det!

alovera juice er også veldig bra og gi islandshest!

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  00:59:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding

det koster ganske mye for en sekk er ikke helt sikker på pris for det er mamma som betaler!
skal finne fram litt mer info men hesten hadde fri i dag så jeg var ikke innom for stallmesteren vår møkket og foret for meg!

kortison er ikke veldig bra tror jeg for det er jo ikke bra for mennesker heller det går rett i hjertet på folk om man går for lenge på det!

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  01:00:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  01:00:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  02:14:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kortison er siste utvei. Det er gift for kroppen, og kun et alternativ til avliving.

Min plan til neste sommer er dekken, stall på natten og Hilton Herbs Top Coat i fôret. Vurderte Ökozon, men fant ut at det ble for dyrt. At folk spør det får man heller tåle! Hadde hesten min på et offentlig beite (gårdsmuseum) sommeren -04, og fikk daglig spørsmål om hvorfor hesten min hadde fluehette. Og om hun ikke hadde det; om det var noe galt med øyet hennes, siden det er blått. Synes det er flott at folk spør og viser interesse jeg, istede for å konstantere dyreplageri med en gang. Dårlig unnsyldning for å ikke bruke dekken.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.