hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ponnisprang Farlig og vilt eller morsomt og nyttig
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Ponnisprang Farlig og vilt eller morsomt og nyttig
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bobbie

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2003 :  13:02:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBobbie  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBobbie  Svar med kopi av melding
Heizann. Vil gjerne høres andre meninger om ponnisprang. Hos veldig mange "hestefolk" blir ponniryttere satt på en slags svarteliste, for ridninga si. Og det er sånn at mange påstår at ponniryttere drar og sliter i hestens munn og rir for fort og tar altfor krappe svinger, og at da blir ponni samfunnet stempla som en slags dyreplage. Jg er selv en ponnirytter, men på flere distrikst stevner for hest/ponni ser jg faktisk at det er hestefolka som drar i hestens munn og har dedigne sporer som de sparker sparker og sparker på hesten med. Ja, noen ponniryttere drar i hestens munn og sparker og sparker. Men det er MANGE som ikke gjør sånn, så hvorofr må vi da ponniryttere som faktisk rir ordentlig bli stempla for <å, er du ponni rytter, ja da misshandler du hesten din>. Nei, nei og atter nei, alle vet at mange ponnier har MYE motor i baken sin, så masse av den farta de bruker i omhopping er det ponniene selv som lager.! Og manger er vanskelig å holde igjen så da blir det krappe svinger og høy fart. Men man ser fordet at ponnien har toppa ører og STOR trives. Men, ja noen ponniryttere sparker mye (men, isteden for hesteryttere har de mindre sporer, og mange har ikke sporer) og de drar og river i hestens munn og pisker og pisker, det er jg helt i mot, men desverre kan ingen gjøre noe mot det. Men hvorfor skal da alle ponniryttere bli stempla som noen villryttere?? Ponnine min har ikke så mye motor og siden det ikke er så veldig lenge siden jg kjøpte han så pusher jg ikke på han, men i omhopping pleier jg seff. å drive han mere fram, men river ikke i han og pisker og pisker. Og som regel får vi en feilfri runde og noen ganger en bra tid. Holder på å lære han nå at han skal gå frem ved det minste trykk, og det vet jg MANGE andre oxo trener på, så det ikke blir til å piske og piske. Så det beviser at mange ponniryttere faktisk trener på å slippe å piske og spore. Men ponnier har jo oxo den fordelen å være flinke til å snu på en femøring i en litt høy fart, men det er oxo noe man trener på så det ikke skal gå galt. Og det er feil det mange sier at de bare river hesten rundt, for de aller fleste rir med både sjenkel og tøyle.
Som sagt vil jg høre deres mening.
Min mening er den at: ja, noen ponniryttere river og sliter i hesten, men de kommer aldri så mye lengre enn til 80. Men de aller fleste ponniryttere rir veldig bra og forstår hesten og jobber sammen med den, ikke jobber mot den. Og mange som rir hester i young rider begynte med ponnier, de sier at de lærte utrolig mye av å ri ponni, eks. man kan ikke la ponnien gjøre alt og bare sitte der og rive og slite. Da går det galt. Og se så bra mange av de young riderne gjør det, de sitter der så fint og rir hesten perfekt. Så jg trur at alle har godt av å ri en ponni, og at det er veldig urettferidg at ponniryttere blir stempla som ville og dårlige ryttere.

Mvh Nina&Jasper

Nina =)

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2003 :  18:23:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heia

Jeg synes ikke at ponnirytterene "mishandler" hestene sine!!!
Syns de er veldig dyktige,og ponniene er flinke!!
Når jeg ser på ponnistevner, så gjør dem jo selfølgelig alt for å vinne.. Å det gjør jo folk i hestklassene også!!
De husjer ponnien frem,og snur dem på en 5`øring,men det er da ikke dyreplageri forde ? !!!!

Man må nesten gjøre det slik,for alle ponniene er jo raske,så da må man gjøre litt for, å klare å då en plassering el.
Tror mange som er på ponnistevner, synes rytterene ser helt crazy ut oppå der, å bare sparker å sparker på dem.. Og tror dem legger extra godt merke til dem, pga. de er så "små" på en måte...
Mens i hesteklasser, tenker lixom publikum... At åjah!!
Hun/han som rir er såpass gammel at hun/han kan sakene lixom...
Men veeldig mange "hesteryttere" sparker å pisker (ikke minst) hestene sine like mye,som ponnirytterene gjør!!
Mange ponniryttere kan faktisk være dyktigere å ri frem hesten sin uten bruk av pisken, enn "hesterytterene" kan!!
Så synes IKKE at ponniryttere rir mer tåpelig enn hesterytterene gjør!!!

Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Skrevet - 26/06/2003 :  23:04:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns ikke det er stor forskjell på ponni og hesteryttere! Det finnes mange flinke og mange dårlige i begge delene! Gå til toppen av siden

~C*e*s*s*i~

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2003 :  12:54:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside~C*e*s*s*i~  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse~C*e*s*s*i~  Svar med kopi av melding
hei!

Ponnisprang er en morsomt og veldig nytting for mange! Det er MANGE regler for ponniryttere som ikke fins for hesteryttere (frk: hvilke bitt de får ri med, sporer osv)! det fins regler for hesterytterne oxo men de er ikke SÅ strenge som under ponnistevner! Hvis man ser på endel hesteryttere ser man at dem har GIGA sporer på, mens ponnirytterne har bare det man kaller "ponnisporer" og de er mye mildere og ikke så lange! (kansje det er grunnen til at hesterytterne sitter roligere med beina?!) vell syns at det går veldig opp i opp!

Cecilie
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 10/10/2003 :  20:20:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei hei!

Var å så på et stevne, var nesten kun hester der, da så jeg en mann som sparka på alt han klarte på hesten (det var en hvit hest, å du så tydelige merker etter sporene i sida på hesten, det var faktisk sår).
Nå mener jeg selfølgelig ikke at alle heste-ryttere er slik, men det finnes jo ett par av dem i heste-miljoet også, ikke bare i ponni-miljøet.
Men får å si det slik, hvis du skal se det fra en annen side...det finnes veldig mange som kjøper seg ponni, som ikke er kvalifisert til det. Og da går jo dette ut over ponniene istedenfor hestene, siden det er det som er minst i høyden, og det er jo litt dumt.

Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2003 :  21:12:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
haizann!
d e d dommaste eg har hørt!
ponnieryttere behandle ponniane sine liga gått så hestaryttere!!
uansett så e d mange "små" onger(eg e jo d eg åg;) så e gla i ponniane sine... d e jo mange onger så e merre gla i ponbnianne så di der gamle fåkå me hest(meine ISHE alle!)
derfor meine eg att ponni å hestaryttere e liga goe å snille(såm oftes) me hesten sin! =)

bananå!
(anna)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.24 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.