hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ponniryttere = uansvarlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 ponniryttere = uansvarlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2003 :  15:58:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei

mange plassr har jeg lest at ponniryttere er så uansvarlige og bare river i munnen til hesten sin hele tiden... selvsagt har jeg sett noen av de også, men jeg synes faktisk det er flere av de på de store hestene... når jeg drar på stevner så gleder jeg meg faktisk til å se ponni klassene fordi det er mye fart og krappe svinger der. blant hesterytterne så er det mange som ikke er flinke nok til å trene hestene sine, og derfor er de nødt til å ta det mer med ro... jeg kjenner mange ponniryttere, og alle de er ansvarlige ryttere so kjenner ponniene sine og vet hva de kan greie. det artigste jeg ser på stevner er ekvipasjer som stoler såpass på hverandre at de gir alt

hvordan er din oppfatning av ponniryttere? og vennligst hold debatten saklig, selv om det er et krangle tema... det er mulig å diskutere uten å bite hodene av hverandre...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***

Guro
» VIP

Skrevet - 24/09/2003 :  18:12:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

blant hesterytterne så er det mange som ikke er flinke nok til å trene hestene sine, og derfor er de nødt til å ta det mer med ro... jeg kjenner mange ponniryttere, og alle de er ansvarlige ryttere so kjenner ponniene sine og vet hva de kan greie. det artigste jeg ser på stevner er ekvipasjer som stoler såpass på hverandre at de gir alt

Vel, bare en liten ting: Det er ofte vanskeligere å svinge en stor hest på en femøring, enn en vendbar liten ponni. Og dette kommer nok ikke bare av trening:)

Nå har det seg sånn at de "store" er ofte forbilder for de "små" (her ponnirytterne) og ofte vil kulturen gjenspeiles. Altså: sitter de store med lange sporer og mye bitt og maringaler osv. så vil nok det samme fort sees hos de yngre. Med mindre de har fornuftige trenere osv. Derfor syns jeg at det å si at det er veldig stor forskjell på ponniryttere og andre ryttere er litt for enkelt!!

Ei heller bør man dra alle over samme kammen. Det er jenter og gutter der ute som helt garantert bør lære seg at beina og sete kan brukes til noe annet enn å jage hesten fram, men det er også de som setter hest og sikkerhet i høysete.
Mye av denne "de sitter og drar dem i munnen" høres fra jenter og gutter (mest jenter i grunnen..) på ponnirytterenes egen alder, evt noe eldre. Ofte ungdom i samme situasjon som meg. Vi har foreldre som ikke har råd til å sponse oss med ponnier og treninger osv. og da er det lett å la missunnelsen ta deg. Og proklamere at disse sitter bare der og ødelegger ponnien (dessverre finnes det de som har gjort det ), med å rykke og dra og at de iallfall ikke kan å ri. Det kan jo få en selv til å føle seg litt bedre...men om det er sant, snilt og ærlig, det spørs vel mer.

Hvorfor ikke heller fokusere på de som er flinke (jeg har falt for Tiril Weum Elstad og Little Harry..friske raske og stort sett med gull i blikket:-))som _ikke_ drar hesten i munnen, og kanskje kan vokse opp til å bli bra forbilder for neste generasjon med ponniryttere!!

Altså, jeg tror de finnes de som sitter og haler og drar og sliter og pisker...men jeg tror størstedelen av ponnirytterne er som alle oss andre. De rir fordi de elsker disse firbente dyrene og fordi det er sabla gøy. Det er bare at de har foreldre med litt mer penger enn mange av oss andre!!! (noen tok feil stork ) Derfor har de disse ponniene som hopper hus og er lekrere og dyrere enn noen hest jeg noengang kommer til å ha råd til

Guro

Redigert av Guro den 24/09/2003 18:15:54
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2003 :  16:57:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vel, bare en liten ting: Det er ofte vanskeligere å svinge en stor hest på en femøring, enn en vendbar liten ponni. Og dette kommer nok ikke bare av trening:)

jeg vet da det, men hester kan faktisk bli ganske smidige med litt trening... kjenner ei som har en hest som nesten kan snues på en femøring... hun er skikkelig morsom å se på, en stor hest på 170 som er smidigere og har mer motor enn alle ponniene jeg har sett til sammen:)

ja, mange ponniryttere ser på de store og hermer etter dem, men de fleste (som jeg kjenner) finner fort ut at lange sporer og lignende ikke er så lurt på ponniene... jeg mente ikke å dra alle over en kam, men jeg holder nå enda en knapp på ponnirytterne her iallefall...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

miss horse

Skrevet - 28/09/2003 :  11:56:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
HEIZAN

Tenk deg en rytter som rir 1.30 på en hest som er 1.70 høy. Tror du at hvis en av ponni rytterne som rir 0.90m og 1.00 meter vill klart å ri den hesten i den 1.30klassen, det tror ikke jeg, kansje noen men de aller fleste hadde vært hjelpesløse............................. Grunnen til at ikke de som rir hester rir fort er fordi: Hvis de hadde ridd fort hadde de reve alt som var, hesten ville blitt flat og den hadde ikke rukke å trukke bena opp under seg før den var over hinderet. Og hesyten ville mest sannsyneligt stoppet fordi den synes det var skummelt å bare brase på på de store hinderene.
Desuten kan ikke hestene ta de krappe svingene, de er så store i forhold til ponniene

Du skjønner ponnien er så små og kvikke så de rekker det, men det gjør ikke hestene.

Det er grunen til at hestene ikke kan bli ridd så fort og så krappe svinger

KOZ KOZ fra Miss Horse
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2003 :  15:27:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tenk deg en rytter som rir 1.30 på en hest som er 1.70 høy. Tror du at hvis en av ponni rytterne som rir 0.90m og 1.00 meter vill klart å ri den hesten i den 1.30klassen, det tror ikke jeg, kansje noen men de aller fleste hadde vært hjelpesløse.............................

jo, det tror jeg. den hesten er ikke den enkleste å ri på, men det er neimen ikke alle ponniene heller nei... hun som eier hesten er ikke så mye høyere enn de ponnirytterne heller, men hun er såpass flink at hun kan komme langt. men det kan hun ikke med en ponni da... og hun er 20 år forresten, og red ponnier helt fram til hun fikk den hesten hun hadde på fôr året før hun fikk Capaya...

Kopi av melding:
Grunnen til at ikke de som rir hester rir fort er fordi: Hvis de hadde ridd fort hadde de reve alt som var, hesten ville blitt flat og den hadde ikke rukke å trukke bena opp under seg før den var over hinderet. Og hesyten ville mest sannsyneligt stoppet fordi den synes det var skummelt å bare brase på på de store hinderene.
Desuten kan ikke hestene ta de krappe svingene, de er så store i forhold til ponniene.

jeg har aldri sagt at hester kan ta like krappe svinger som ponniene heller, eller løpe like fort som dem. det vet jeg at de ikke klarer, men man kan komme langt med trening... menmen, jeg bare spurte om andres mening om ponniryttere jeg...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2003 :  17:46:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ang. ponnier så er det ofte unge jenter som sikkert føler at de MÅ prestere. De har fremfor alt foreldre og trener som "pusher" på. Enkelte blir vel litt ivrige i "kampens hete". "Ponni-mamma" har jo faktisk blitt nærmest et skjellsord, det er en grunn for det. Hvordan forvente at barnet blir anderledes - eller kan stå i mot presset. De pisker neppe ponnien sin fordi de liker det.

Ser man på de som rir hest er det ofte eldre personer. Enkel psykologi tilsier at en person på 18 har lettere for å stå i mot press fra omgivelsene enn en på 12.

Men for all del - det forekommer mye stygg ridning på "begge sider". Men etter hva jeg har sett - ponniryttere er værst.

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2003 :  18:56:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
hallo, er det noen som er enige med meg her??!! jeg bor i en middels stor by hvor ridemiljøet ikke har vært det største (begynner heldigvis å ta seg opp nå), og hvor barn rir for å ha det gøy! er steinkjer virkelig den eneste plassen i norge hvor det er slik??? her er det faktisk de "store" som bryr seg om prestasjoner og om å vinne, de "små" har det bare gøy... "ponni-mamma" er faktisk ikke så utbredt her, og private trenere? har bare en som jeg vet om her, og det er hun som trener oss på stallen min. det er ganske få som pisker ponniene her også, rett og slett fordi de ikke trenger det... så, ikke dra alle ponnirytterne under en kam, vær så snill. som du sier: 12-åringer har ikke lett for å stå i mot press. hvordan tror du de føler når alle oss "store" står over dem og sier at de er udugelige?

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/09/2003 :  19:27:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Tror du motsier deg selv litt nå Kristy; du sier at hos dere rir ponnirytterne for gøy, men så sier du goså at det ikke er så lett å være tolv år og stå imot presset når de blir fortalt at de er udugelige.

Vel, jeg tror vel kanskje både Vixi og jeg i stor grad tenker på de ponnirytterne vi ser rundt på lands og elite stevner for ponni. De som rir store klasser med sine ponnier. Og som ofte har en mamma og en pappa som er litt overentusiastiske, og skal oppfylle sine egne drømmer gjennom barna.

Tror allikevel det er viktigst å fokusere på dem som faktisk er med og er tålmodige. De som holder hester, holder tepper, trøster og oppmuntrer. De som bruker timer i kalde ridehus mens barna rir, de som sikkert har sett flere 60 cm klasser enn alle oss til sammen. Bare for at barna deres skal få dyrke _sin_ lidenskap.
For disse finnes, og barna deres er heller ikke de som banker løs på ponniene sine.
Jeg prøver ikke å dra alle over en kam (tror jeg til og med nevnte en spesiell ekvipasje som jeg syns virker flinke i mitt første innlegg..)
Likevel er det en god del "umoden" riding hos ponnirytterne i sprang.
Hvor det er verst vil jeg likevel ikke si noe om (altså senior kontra ponni), da jeg ikke har førstehånds kjennskap til disse miljøene!!

Til sist: tror det var i Hestesport jeg leste, der fikk ponni og ungrytterne i _dressur_ NM skryt for at deres ridning var langt mer følsom og vennlig enn det seniorene viste fram.
Dette er en ting jeg _aldri_ har lest om sprangmiljøet...og det har kanskje en grunn!?

Guro

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2003 :  19:43:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror du motsier deg selv litt nå Kristy; du sier at hos dere rir ponnirytterne for gøy, men så sier du goså at det ikke er så lett å være tolv år og stå imot presset når de blir fortalt at de er udugelige.

hvordan motsier jeg meg selv da? kan være jeg som er ung og dum, men det skjønner jeg faktisk ikke... ja, her så rir ponniryttere for gøy, de jeg snakker vil bare ha det morro med ponniene sine, hvis de vil komme noen sted så kjøper de større hester... de som er i 14-16 års alderen altså... de som er yngre tror jeg ikke ser noe poeng i å vinne, de gjør det bare for gøy. streben etter å bli nr 1 kommer senere... de prøver iallefall. det jeg mener er: de vil ha det gøy, men det er ikke så lett når noen står over dem og sier: du er ponnirytter, så du kan ikke ri... det er nemlig slik de oppfatter det... og jeg snakker ikke om de som rir ikke elite, de jeg snakker om er de som bare rir på klubb og distriks stevner... rett og slett fordi jeg ikke har sett noen elite stevner for ponni (liten by, liten intresse)... meningen min med denne debatten er å se om det er flere enn meg som mener at ponni ryttere ikke er de monstrene som mange sier de er... jeg synes ikke det... dette ble veldig rotete, og det beklager jeg. er sliten i hodet, klarer ikke å tenke helt rett nå...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/09/2003 :  19:56:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
oki, da misforsto jeg litt, jeg trodde du refererte til at deres trenere sto og jaget på dem (evt mammaer) var bare der jeg følte at du motsa deg selv litt...men da gjorde du ikke det.
Unnskyld

Guro

Gå til toppen av siden

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2003 :  15:13:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
ville bare si det at jeg er selv en ponni rytter på 15 år og blir ganske pist når dere utaler OSS som ponniryttere. for det dere da gjør er å omtale alle under samme kam, og det er feil!!!
vi er bare to ponniryttere på stallen og vi kjemper sammen som et team ikke som konkurenter. vi hadde blitt nektet å starte om vi dro hestene i munnen el behandlet dem på enmåte som hesten sansynligvis ikke ville trives med. nabostallen feks er noe helt annet, mange river og sliter og druser slik hestene sine at jeg blir helt rød i toppen når de med hell og flaks kaprer 1 plassen. med druse mener jeg altså folk som kommer med komertarer som "ehm jeg hadde kontroll hele veien altså" så henger de slik på tøylene at ponnien nesten revner i munnen!!! Jeg sier det bare: alle bør passe på seg selv, det er ikke meningen at 1 plassene/plaseringene våre skal gå på helsa løs for ponnien. Dere som driver slik, og sier jeg gjør ikke slikt!!! tenk hardt over hva du styrer med når du rir på bana, du vet det kanskje ikke men, du GJØR det.
ps hesteryttere kan være like fæle som ponni ryttere, og jeg synes ikke ponniryttere utmerker seg!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 01/10/2003 :  20:01:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Trekk pusten og tell til ti Purreløk, så leser du det vi har skrevet en gang til, tror vi alle nevner at det finnes positive elementer, og at vi for all del _ikke_ drar alle over samme kammen...

Men at det finnes de som haler og drar osv. men det sier jo du også så jeg tror vi er ganske enige alle sammen.

Guro

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 10/10/2003 :  19:57:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei hei!

Jeg var å så på Norway Grand Prix i år, som var i drammen.
Da jeg satt å så på en av rytterene som red der, som ikke var like god som de andre (reiv ganske mye, og dårlig tid), så hørte jeg bak meg: Hun der burde holde seg til ponniene, ponni-rytter!!!
Da ble jeg litt forbanna...Selv om de fleste begynner med ponni, og så går over til hest etter et par år, så betyr ikke det at de nødvendigvis trenger å være dårligere. Hva med f.eks. meg da (nå mener ikke jeg å si at jeg er like flink som dem i Grand Prix) Jeg får ikke lov å kjøpe meg hest, mamma vil at jeg skal beholde nordlandshesten min, og da har jeg ikke penger til å kjøpe meg større hest...jaja da sitter jeg jo låst da, da vil jeg selvfølgelig gjøre det beste utav det.
Derfor vil jeg prøve å starte stevner med denne hesten, siden det er det jeg er interresert i, hesten hopper jo opptil 90 cm, da starter jeg stevner med denne hesten på det nivået da.

Vil jeg være en dårligere rytter enn de som rir hest på det samme nivået???
Da mener jeg at du er en bedre rytter dersom du får en høy plasering med en ponni enn en hest, hestene er jo mye større enn ponniene, og dermed er det lettere for den og hoppe disse hinderene enn for en ponni(somregel da...).
Jeg har også sett folk som rir ponnier i samme klasse som hester, da ser jeg ponni-ryttere som er mye bedre enn hest-ryttere...

Og forresten: Jeg vet ikke om dere legger merke til det selv, men det var noen som sa: ponni-ryttere og andre ryttere.
Ville bare nevne det...

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.