hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - øm rygg/bakpart
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 øm rygg/bakpart
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

amazing

Skrevet - 12/10/2003 :  19:09:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min sto på beite i nesten to måneder i sommer, og da han kom tilbake derfra, red vi mest på tur, og litt på banen i to uker, bare for å myke han litt opp. var utrolig stiv. og etter to uker begynte vi med litt bomarbeid. skrittet og travet over noen bommer, og etterhvert var han blitt kjempe myk, og hadde fått en god del musker både i bak- og frampart. så etter ca. 4 uker begynte vi med bitte små hindre, ikke høyere enn 40-50 cm. så hoppet vi 1-2 dager i uken, men etter at vi begynte å hoppe, har han blitt litt øm i ryggen. jeg har fått bekreftet fra veterinæren min og flere at salen sitter akkurat som den skal, og det derfor ikke bør være den som er problemet. han står med dekken inne om natten, og om morgenen reagerer han nesten ikke hvis jeg presser på ryggen, men rett før jeg skal ri, senker han ryggen da jeg presser på.. og etter en treningsøkt reagerer han ikke i det hele tatt. jeg kjenner at han er stiv med en gang jeg begynner å ri, men etterhvert blir det borte. han blir ikke sur elle rnoe når jeg legger på salen.. han er bare blid når han skjønner at han skal på tur, og står helt rolig når jeg skal opp. er ivrig på tur og gjør (stort sett) akkurat som han blir bedt om, (men har i det siste begynt å kaste veldig på hodet i trav..)..har litt problemer med å trave på volte på høyre (?) hånd.. på venstre går det helt fint, men ikke på høyre.. igår stoppet han opp, og sparket bakut når jeg la hånda mellom salen og manken, for å sjekke at ikke salen lå nedpå (noe den da ikke gjorde..;))..prøvde å legge hånda mellom der fler ganger, og han sparket bakut alle gangene (merkelig nok).. tøyer ut ryggen hans etter hver ridetur, men dagen etter er han like øm.. kjennes ut som at han er ganske anspent i ryggen.. hva bør jeg gjøre med dette? er det bare det at han er stiv, siden han blir bedre etter oppvarming...??
hmm

heidi2

Skrevet - 14/10/2003 :  20:37:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres ut som om hesten din har noe som ofte blir kaldt for "cold back". Dvs at hesten er stiv/ømmer i ryggen når muskulaturen er kald.

Du sa veterinæren hadde sa at salen passer, nå synes jeg det er viktig at en kvalifisert saltilpasser tar seg av den jobben. Har dyrlegen ellers funnet noe "galt" med hesten din? Dersom en hest ømmer i de ryggmusklene vi kan palpere(kjenne) så kan du være ganske sikker på at hesten har spenninger/spasmer i den dypere ryggmuskulartueren også.

Den er viktig at du varmer opp hesten godt, gjerne leier den/longerer litt før du i det hele tatt setter deg opp i salen. Riktig trening er viktig så om mulig bør du få hjelp av en dyktig trener.

En massør eller kiropraktor kan nok gå inn og få løsnet opp i eventuelle muskel spasmer.

Pass også på at du holder hestens rygg varm. Dersom den har lite muskler/fett er varmetapet over ryggen ofte stort.

Du sier også at du tøyer ut hesten rygg etter arbeidet. Det er flere måter å gjøre dette på, hvordan gjør du det?
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/10/2003 :  00:15:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Som nevnt tidligere,vil jeg anbefale deg og kontakte en Kiropraktor.De sjekker også ut leddfunksjoner og muskelapparatet.Det er sikkert låsninger,og det fixer en Kirop...kjapt!Vil anbefale deg veterinær og Kiropraktoren;Lise Sundem-meget dyktig dame!Hun er vet.her på Hestemarkedet også.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.