hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vil ikke på henger..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Vil ikke på henger..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  23:30:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Ei som stod på stallen før hadde hest som ikke ville på henger. Hun tok med seg en haug med gulrøtter, litt høy, en longeline og masse tålmodighet. Hun satt seg inn på hengern, hadde hesten rett mot, og satt innerst. Første dagen satt hun i to timer og venta på at hesten kom på, men den kom på. Etter hvert tok det kortere og kortere tid. Den går fortsatt ikke helt 100% på, men absolutt forbedret seg (og dette er siden i sommer). Som flere sier her: TTT! Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  23:34:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
TTT

Er tilhenger av denne selv.
Tror det er den mest holdbare metoden i det lange løp.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  00:42:57  Vis profil  Svar med kopi av melding

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det er nettopp det, det har løst DITT problem, som var å få hesten på hengren. Hesten derimot har ikke blitt et problem mindre.
Jeg ser på slikt som meget kortsiktig og lite gjennomtenkt. Hva er det viktigste, å få gampen på eller få gampen fortrolig?

Opprinnelig postet av oleo

Jo hesten er no fortrolig med hengeren og kan gå på uten å bli blenda. Så ja da vil eg sei hesten også har eit problem mindre.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Ja, det er jo fint for dere... Jeg er bare ikke enig at dette er måten å trene en ufortrolig hest.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  01:20:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det er nettopp det, det har løst DITT problem, som var å få hesten på hengren. Hesten derimot har ikke blitt et problem mindre.
Jeg ser på slikt som meget kortsiktig og lite gjennomtenkt. Hva er det viktigste, å få gampen på eller få gampen fortrolig?

Jo hesten er no fortrolig med hengeren og kan gå på uten å bli blenda. Så ja da vil eg sei hesten også har eit problem mindre.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Ja, det er jo fint for dere... Jeg er bare ikke enig at dette er måten å trene en ufortrolig hest.

Enig med deg oleo.

Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  09:05:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg har mye erfaring med akkuratt det. Og det er så klart helt natulig at hesten ikke vil inn i hengeren etter en slik ulykke. Først prøver man med line på hver side. Dere bør være 3 personer. Fest line på hver side av hengeren, og la noen holde på hver side. Ikke kryss linen med engang. En leier hesten og går på hengeren, prøv å lokk med kraftfòr, og la han IKKE få en smakebit før han er inne! Veldig viktig, om du vil bruke den lokke metoden. La gjerne hesten gå løs der hvor hengeren er, før dere prøver å få han inn.

Om hesten ikke lar seg lokke, kan dere prøve å krysse linen når han er på vei mot hengeren, for å "tvinge" hesten inn. Det vil være naturlig for hesten å gå fremover om du krysser tauene bak han, men er ikke alltid det hjelper når det står en henger frem for hesten.

Om ikke det går, så er det en måte som veldig ofte funker. Uanett om hesten har hatt skrekk for hengere. Du går mot hengeren uten å se deg tilbake, lei han, gjerne med hodelag, ikke begynn å gå saktere når du går på hengeren, gå i samme tempo. Om hesten viker unna og nekter, så ikke prøv å dra eller godsnakk med han for å prøve å få han inn. Du går heller noen meter tilbake, og går mot hengeren igjen og gjør akkuratt det samme. Ofte vil det ta timer, spessielt når han har en vond opplevelse med det. Men det funker, til slutt vil de fleste hester gå inn.

Man skal IKKE blinde hesten med teppe, jakke o.l. med det første. Det er en av de siste løsningene. Når hesten ikke ser, er det lett for at hesten snubler og slår seg. Men om ingenting annet funker, må man jo prøve det også. Gå rett på hengeren uten å nøle. Mest sannsynlig går ikke hesten på om han er redd da heller. De er ikke dumme dyr.

Er hesten din redd for lyden? Det kan hende han forbinder noe lyd med ulykken også. Bare for å være på den sikre siden, kan man godt ta på litt høy eller lignende på lempen.

Det er en siste metode om ikke noe av dette funker. Men det er utrolig vansklig å forklare, og bør gjøres av en som kan det. Pluss at du trenger spessielt utstyr. Da går hesten på hengeren uansett, men det er ABSOLUTT siste mulighet. Ta kontakt med en ridelærer i området, de kan ofte hjelpe.

Om du ikke vil ta det store steget å få hesten inn på den dramatiske måten, så kan du ringe en hestetransport å se om han vil inn på hestebilen. Det er ofte de fåretrekker det.

Noen hester går foresten bedre inn på hengeren om det er en annen hest innpå også. Eneste dumme da, er at du får mindre plass til å få hesten din innpå. Jeg anbefaller å åpne "midtgangen" i hengeren, så det er størst mulig plass når han skal på.

Med engang dere har fått hesten på, MÅ noen lukke igjen luken straks!! Veldig viktig!! Ellers får ofte hesten sjangsen til å "ombestemme" seg. Husk godt og friskt høy i hengeren. Ofte trøstespiser hester, men det er bare bra om de gjør det på henger, om de er redd, det hjelper på.

Lykke til. Du kan alltids ta kontakt med en ekspert (ridelærer) o.l. Har selv hatt KURS med ridelærer om akkuratt dette, har fått mye help og lært mye

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!
Redigert av - Torpedo den 19/12/2005 09:08:37 Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  10:22:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Med engang dere har fått hesten på, MÅ noen lukke igjen luken straks!! Veldig viktig!!

Nei,nei,nei......

Kjære vene,man skal da liksom lære hesten at dette ikke er farlig? Ikke at den må for all del holde seg unna,for ellers har den ikke sjangs,den blir "fanget" så snart den kommer inn....

Man må la hesten få tid til å venne seg til hengeren,og med en metode som ikke frem-provoserer mer redsel...
Hesten er bytte-dyr fra naturens side,med en innebygget redsel for trange rom;klaustrofobi.
Hva tror du skjer om en redd hest endelig moter seg opp til å gå inn for å titte,så smeller lemmen igjen bak den før den engang får sjangs til å finne ut om det er farlig....?
La hesten få ombestemme seg så mange ganger det er nødvendig før den finner ut det ikke er noe å være redd for! Det er eneste måten hesten kan lære seg at dette ikke er noen potensiell "hule" med rovdyr rett innfor,klar til middag...
Derfor T T T...
En hest som er styrt av redsel,er dessuten direkte farlig å sperre inne slik som blir foreslått her... Har selv vært vitne til en hest som fikk panikk i det lemmen ble lukket. Hesten spente seg bokstavelig talt ut av hengeren...og som resultat måtte hesten avlives pga av store skader,og hengeren var total-vrak...
Det er krefter i disse dyrene,så istedet for å risikere å fremprovosere panikk, så bør man belage seg på å samarbeide med hesten,og lære den måten den skal oppføre seg på(ikke alt er nedarvet i instingt,dessverre )...i dette tillfellet,gå fint på hengeren,og bli stående...

Vil bare legge til at jeg her snakker om en hest som er redd for å gå på henger,ikke en som rett og slett ikke "har så lyst i dag"....da vil man kunne gå frem på en annen måte

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 19/12/2005 11:26:36 Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 19/12/2005 :  10:44:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Å sette hengeren i luftegården er lurt. Så kan han bestemme selv når han vil gå på. Min 2 åring har klaustrofobi og det tok meg en liten stund å skjønne det.....men da jeg fant ut av det, var det nok å bare flytte på midtlemmen og så går han på. Men før jeg kan skyve den på plass må jeg lukke baklemmen, så gå rundt å sette på plass midtlemmen og så binde han. liker ikke at midltemmen kommer på plass, men det må han lære om jeg må av gårde med to. Så det kan jo være et ting å flytte midlemmen også om det ikke er forsøkt, så plassen blir større og tryggere.

Lykke til!!

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  10:57:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i det Lene skriver her. La hesten få lov og ombestemme seg, klaustrofobi er ikke til og spøke med. Spesielt ikke når " klastrofoben " veier flere hundre kilo..

Selv liker jeg og jobbe etter nh-metodene, jeg plukker litt her- og der av hva jeg lærer på kurs og leser. Deretter tar jeg det etter magefølelsen min og hva jeg tror vil passe hesten min.
Og så jobbe med dette i god tid før en skal avsted med hesten på hengeren, gjerne uker og dager før. Slik at hesten blir godt kjent med hengeren og ikke minst trygg med- og på den.

Noen hengere har hestene skråstilt, da er det lettere og laste dem syntes jeg. ( Større plass og virker lysere ). Men på fleste ( enkle og doble ) står hesten rett frem på, de har jeg noe mer respekt for. Har hørt om noen ulykker med lasteren og bommen fremme..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  11:05:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg trente endel lastetrening med føllet mitt i høst, og bruker den metoden Ellen Ofstad bruker i filmene sine og på kursene. Jeg leier hesten så langt den selv tør, roser den, og rygger den bort (før den selv gjør det, slik at jeg "gjør hestens ide til min ide", se på ørene til hesten, de viser hvilken vei hesten har tenkt seg ). Babyen min var mildt sagt livredd lemmen første dagen, men etter et kvarter satte hun begge frambena oppa, og jeg rygga henne ned igjen, ros og nammis. Noe mer krevde jeg ikke den dagen, neste gang gikk hun oppå med en gang, men fortsatt litt skeptisk med å sette bakbeina oppå. 3. gangen jeg trente på henger ruslet hun rett inn. Helt enig i at TTT, men du verden så fort det faktisk går når man ikke krever så mye av hesten hver gang, har man tid til å ta det i hesten tempo, går det faktisk fortere enn forventet
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  11:25:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Helt enig i at TTT, men du verden så fort det faktisk går når man ikke krever så mye av hesten hver gang, har man tid til å ta det i hesten tempo, går det faktisk fortere enn forventet

Hyyysj,Natalie....det er jo det de må finne ut av selv....
Dess lengre tid en setter av til dette,dess mindre stresser en,for en har ikke dårlig tid (samme som hesten som har all verdens tid,de har ingen avtale),og dess fortere går tingene på "skinner"...

Men om man "forventer" dette,så legger en ubevisst press på hesten for at det skal gå fortere,som man da ble fortalt...selv om man tror man bruker god tid...
Altså..forvent at dette vil ta dager/uker...så ser du heller på det som en bonus om det går fortere...

Noen som i det hele tatt forstod den der...?

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  11:27:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Har nok rett i det med lemmen, at man ikke bør smekke den igjen med engang. Tenkte nok for mye på min egen hest. Han er ikke redd, bare sta og bortkjemt på det området kan man si. Må så klart se det ann på hesten. Skulle nok ha lagt til litt ekstra ord om akkuratt det. Så klart er det farlig å sperre hesten inne i hengeren om den er vilter og ukontrollbar, livsfarlig. Håper du skjønte at det ikke var det jeg egentlig mente :) Tenkte for mye på min egen hest akkuratt der. Men de bør stå noen klar til å ta opp lemmen når hesten evt er klar.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  11:29:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Der sa du det; tid tid tid tid. Det er noe av det viktigste! Tid og tålmodighet. Jeg tok meg god tid sist jeg skulle ha hesten min på henger. Det hele tok nok rundt 4 timer. Men heldigvis går alt greit når han først er inne :)
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  11:41:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Helt enig i at TTT, men du verden så fort det faktisk går når man ikke krever så mye av hesten hver gang, har man tid til å ta det i hesten tempo, går det faktisk fortere enn forventet

Hyyysj,Natalie....det er jo det de må finne ut av selv....
Dess lengre tid en setter av til dette,dess mindre stresser en,for en har ikke dårlig tid (samme som hesten som har all verdens tid,de har ingen avtale),og dess fortere går tingene på "skinner"...

Men om man "forventer" dette,så legger en ubevisst press på hesten for at det skal gå fortere,som man da ble fortalt...selv om man tror man bruker god tid...
Altså..forvent at dette vil ta dager/uker...så ser du heller på det som en bonus om det går fortere...

Noen som i det hele tatt forstod den der...?

Opprinnelig postet av Lene.

Ups...hehe

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Flira

Skrevet - 19/12/2005 :  12:36:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten er helt klart nødt til å få tid på seg og forbinde den hengeren med noe positivt.Å la den stå i innhengingen med hesten er nok en bra løsning.Nå har jeg heldigvis ikke problemer med lastevansker,heller tvert i mot.Hesten humrer og er helt ivrig når hun ser henger,og går rett inn.Hun er glad i å reise og har heldigvis ikke opplevd noe traumatiserende.Ofte bruker vi henne for å lokke andre vanskelige hester inni hengeren,det kan jo være en ide det også.Men ikke legg press på hesten,det må gå i dens tempo,men høy og annet lokkemiddel kan jo få den i andre tanker.Flytte skilleveggen til en side så blir det ikke så klaustrofobisk trangt.
Blending,tau og lemping inn av hest er jeg helt imot,det løser ingenting.Vi måtte ta en ponni på hver side av låret mens en dro og to kastet han inn,men det endte med at han satte seg på rumpa og klarte å hoppe unna.Etter det stressa han og skrapa iltert i bakken.Jeg nekta å være med på det flere ganger,og ponnien nektet å nærme seg lemmen.Men med rolig snakk,ros og lokkemiddel nærmet han seg og gikk halveis opp lemmen.Krevde ikke mer av han.Dagen etter gikk han nesten helt inn og uken etter gikk han frivillig inn.Men han rakk ikke den langtransporten han skulle på da.Men slik er det,hengertrening må til i blant,hvis de reiser sjeldent.

Men det dumme er jo at han hesten din var grei før den ulykken,så sånt burde ikke skje,og man skal aldri stresse med pålastingen,men nå er skaden gjort og jeg håper han blir helt fin igjen.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  14:22:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har mye erfaring med akkuratt det. Og det er så klart helt natulig at hesten ikke vil inn i hengeren etter en slik ulykke. Først prøver man med line på hver side. Dere bør være 3 personer. Fest line på hver side av hengeren, og la noen holde på hver side. Ikke kryss linen med engang. En leier hesten og går på hengeren, prøv å lokk med kraftfòr, og la han IKKE få en smakebit før han er inne! Veldig viktig, om du vil bruke den lokke metoden. La gjerne hesten gå løs der hvor hengeren er, før dere prøver å få han inn.

Om hesten ikke lar seg lokke, kan dere prøve å krysse linen når han er på vei mot hengeren, for å "tvinge" hesten inn. Det vil være naturlig for hesten å gå fremover om du krysser tauene bak han, men er ikke alltid det hjelper når det står en henger frem for hesten.

Om ikke det går, så er det en måte som veldig ofte funker. Uanett om hesten har hatt skrekk for hengere. Du går mot hengeren uten å se deg tilbake, lei han, gjerne med hodelag, ikke begynn å gå saktere når du går på hengeren, gå i samme tempo. Om hesten viker unna og nekter, så ikke prøv å dra eller godsnakk med han for å prøve å få han inn. Du går heller noen meter tilbake, og går mot hengeren igjen og gjør akkuratt det samme. Ofte vil det ta timer, spessielt når han har en vond opplevelse med det. Men det funker, til slutt vil de fleste hester gå inn.

Man skal IKKE blinde hesten med teppe, jakke o.l. med det første. Det er en av de siste løsningene. Når hesten ikke ser, er det lett for at hesten snubler og slår seg. Men om ingenting annet funker, må man jo prøve det også. Gå rett på hengeren uten å nøle. Mest sannsynlig går ikke hesten på om han er redd da heller. De er ikke dumme dyr.

Er hesten din redd for lyden? Det kan hende han forbinder noe lyd med ulykken også. Bare for å være på den sikre siden, kan man godt ta på litt høy eller lignende på lempen.

Det er en siste metode om ikke noe av dette funker. Men det er utrolig vansklig å forklare, og bør gjøres av en som kan det. Pluss at du trenger spessielt utstyr. Da går hesten på hengeren uansett, men det er ABSOLUTT siste mulighet. Ta kontakt med en ridelærer i området, de kan ofte hjelpe.

Om du ikke vil ta det store steget å få hesten inn på den dramatiske måten, så kan du ringe en hestetransport å se om han vil inn på hestebilen. Det er ofte de fåretrekker det.

Noen hester går foresten bedre inn på hengeren om det er en annen hest innpå også. Eneste dumme da, er at du får mindre plass til å få hesten din innpå. Jeg anbefaller å åpne "midtgangen" i hengeren, så det er størst mulig plass når han skal på.

Med engang dere har fått hesten på, MÅ noen lukke igjen luken straks!! Veldig viktig!! Ellers får ofte hesten sjangsen til å "ombestemme" seg. Husk godt og friskt høy i hengeren. Ofte trøstespiser hester, men det er bare bra om de gjør det på henger, om de er redd, det hjelper på.

Lykke til. Du kan alltids ta kontakt med en ekspert (ridelærer) o.l. Har selv hatt KURS med ridelærer om akkuratt dette, har fått mye help og lært mye

Opprinnelig postet av Ida&Tornado.

Jeg syns dette er et extremt dårlig forslag...
Når man trener hesten sin og man er avhengig av å ha med seg 2 medhjelpere så har man ikke det å gjøre hesten trygg som mål, men å få det gjort. Ikke belønne hesten før den har kommet helt inn? Hvordan kan du vite at den aktuelle hesten har det helt ok inni i hengeren, kanskje det er lemmen som lager det største problemet for hesten? Det er etter mitt syn å spørre om alt på en gang.
Måle med slik trening er å gjøre hesten så trygg og så komfortabel med situasjonen at man kan laste hest alene. Å kunne stå på utsiden og lose hesten inn(man står jo faktisk i veien når man står i hengeren), sette på bommen bak også lukke lemmen. Alene...
Det finns tusen alternativer til hvordan en kan få hesten PÅ hengren, men det finns ikke så mange måter å få en hest trygg, det er kun tiden som vil lege dette. Ha god tid og unngå stress. Ha aldri dårlig tid når man skal laste en hest.

Min hest hadde en ulykke på henger. Alt som var en lek før ble traumatisk og grusomt for min hest etter dette. Fikk inspirasjon av Ellen Ofstad og bestemte meg for å starte helt på bunnen. Vi skulle uansett ikke ut på noe innen en dato...vi hadde all den tid det ville ta.
Det første jeg skjønte det var hengeren som ulykken skjedde i kunne ikke brukes, den var litt mørk inni og den dag i dag liker hun ikke hengere med noe mørkt i.

Vi startet med å kose og spise på lemmen...da dette var helt ok og hun slappet av så ba jeg om noen skritt til...samme prosedyre, kos og mat og fri. Noen ganger når hun var veldig motivert til å gå opp så rygget jeg hun av... Vi holdt på kanskje toppen 10-15 minutter hver gang. Små doser med jevne mellomrom.
Når hun da også syns det var ok å gå direkte uten stopp, halveis inn i hengeren ble det kos og stell på hengren. Dette gjorde vi lenge... Hun kom til slutt helt inn og spiste middag og ble pusset ubundet, helt avslappet. Da dette var helt topp så begynte jeg å laste henne mens jeg var på utsiden av hengren.
Hun hadde en tendens til å slenge rompa ut på den ene siden etter å ha kommet opp på lemmen, og dette fikk jeg da manøvrert ved å legge pisken på rompa hennes(har ikke lange nok armer). Til slutt lot jeg hun fortelle hvor fort vi skulle ta opp lemmen. Så fort hun lea på et øre, eller tok et skritt tilbake gikk lemmen ned igjen. Den dagen hun sto å gomlet høy og ikke tittet seg tilbake da lemmen gikk opp så tok vi den helt igjen. Hun spiste høy, koset litt og tutla...så ned igjen med lemmen og ut. Slik ble det også i lang tid, før vi kjørte en liten runde rundt låven, så en liten svipp på veien og tilbake osv osv... I dag er hun helt fortrolig med hengeren, jeg stå utenfor og hun rusler rolig inn. Aldri svett eller stresset etter turene våre. Jeg lar alltid midt-lemmen stå åpen, hun liker å ha litt plass. Aldri en knyst eller en bevegelse under transport. Tror hun står i real sjøgange... Ser bare at høynettet beveger seg
Jeg laster også alltid hest med smal lærgrime, ikke nylongrime. Lærgrimen ryker om hun skulle henge seg fast i noe, det gjør ikke nylon. Har også alltid med meg lommekniv og Maglite, dersom noe skulle skje. Jeg bruker aldri transportsokker, hun liker ikke disse. Nå er min hest barfot, men da hun hadde sko så fikk hun på seg gummibusser, de beskytter der hun evt ville tråkket seg.

Så..igjen... Tiden er verdifull når man skal reparere slike mentale skader, her vil ingen triks og kjappe løsninger lønne seg i lengden.

Lykke til.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.