hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vil ikke på henger..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Vil ikke på henger..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bustetrollet

Skrevet - 19/12/2005 :  15:01:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er enig i det Lene skriver her. La hesten få lov og ombestemme seg, klaustrofobi er ikke til og spøke med. Spesielt ikke når " klastrofoben " veier flere hundre kilo..
Opprinnelig postet av Bente71

Enig med dere jeg også.

Rosita er litt sånn. Først går hun inn, så rygger hun bak igjen. slik kan vi holde på ganske lenge. Helt til jeg får festa klipa i grima. Lukker ikke luka bak med en gang. Men lar henne få snu hodet, så hun ser ut litt. Hun kan rykke i, men da gir hun seg og vet at det er ikke noe og kjempe for.

Vet ikke om noen har nevnt dette: Men om du kommer såpass langt at han står fin på hengeren. Så la luka stå åpen, og den skilleveggen vekk, så kan du ta med noen børster og børste han mens han står inni. Og kanskje ha noe høy og småsnakcs så den kan kose seg på hengeren.
Feks. lag en rutine at dere må inn i hengeren og børste hesten før dere går inn i stallen.
Det har funka bra på Rosita i allefall..

Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  15:53:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Som jeg sa Oleo, så tenkte jeg for mye på min egen hest når jeg skrev det innlegget :) En hest som ikke er redd... Det med å ha 2 hjelpere er og for sikkerhetsskyld. Hester er forskjellig når de skal på henger. Min steiler, og i mange tilfeller går det jo gale :) Sier hva jeg har lært.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

binders

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  21:08:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebinders  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebinders  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
spør kanskje litt dumt nå men hvordan fikk du hesten UT da hengeren tippa?

Opprinnelig postet av Lopke

det klarte han fint selv! hehe

Tusen takk for mange fine forslag og løsninger
Tenkte på det å plassere hengeren i innhegninga, men nå er det så klumpete å ulendt der at jeg vet ikke helt om det er så trygt :s
Kan også prøve det med å leie ham "på henger" litt hver dag, er godt forberedt på at det kan ta laaang tid, men det gjør ingenting så lenge han føler seg trygg og ikke er redd mer
Takk igjen for massevis av svar :D

edit: skrivefeil

Mia

http://www.archi.nimphelos.net

Redigert av - binders den 19/12/2005 21:28:34 Gå til toppen av siden

binders

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  12:47:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebinders  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebinders  Svar med kopi av melding
Nå har jeg leid archi på hengeren nesten hver dag, og i dag gikk han litt lengre på
Han fikk masse ros før jeg rygget ham ned fra lemmen igjen :)
Jeg krevde litt mer fra ham i dag, ga ham ingen respons før han gikk et lite skritt lengre. Måtte leie ham på hengeren 3 ganger før han gikk litt lengre. Etter at han hadde tort å gå litt lengre inn så ga vi oss, sånn at vi avsluttet med noe positivt
Var det riktig gjort? :s Vil bare være sikker på at jeg ikke gjør noe feil!

Mia

Redigert av - binders den 26/12/2005 12:49:02 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  14:04:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Høres ut som det går i riktig retning
Therese
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  14:42:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Med trening vil det nok gå bra. Høres ut som det gå i rett retning ihvertfall! Lykke til.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  20:18:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Hm.. Daytona er også skeptisk når det gjelder hengeren.. Da vi henetet henne brukte vi fem timer på å få tak i henne.. (hadde stått leeeeeenge på dette beitet, tydelig uten noe mye menneskelig oppmerksomhet) så vi var like før å gi opp da vi skulle prøve å lokke henne inn i hengeren. Det vungerte ved at vi tok en lang gjerdetråd og lagde en liten "innhegning" og trakk mer og mer innover mot hengeren. Så lot vi henne stå å finne litt ut selv mens en satt inne i hengeren og lokket på henne med kraftfôr og saltsein.. og når framhovene var inne i hengeren dyttet vi på henne med gjerdetråen så hun gikk inn og lukket lemmen.. Da fikk vi tak i henne.. (Grunnen til at v ikke fikk tak i henne var at hun nektet med grimen) Like før vi ga opp, etter 5 timer.. Men vi fikk HELDIGHVIS tak i henne!

Etter dette var hengeren grei og hun var ikke serlig redd.. nølte kun litt en gang i blandt.. Så dro vi på rideleir og hun gikk rett inn. da vi skulle hjem etter uka på leiren gikk hun også rett inn. Men så måtte det selvfølgelig skje: På hjemveien tråkket hun igjennom gulvet i hengeren og ble selvfølgelig skremt. Vi måtte ta henne ut av hengeren og sette henne inn på den andre siden (siden det var dobbelhenger vi dro med).
Hesten ville ikke gå inn da hun fikk en støkk av opplevelsen, så jeg knøt genseren min rundt øynene på henne og leide henne rundt i volter noen ganger. Da gikk hun heldighvis inn på hengeren. Jeg aner virkelig ikke hva jeg skulle gjort om hun hadde nektet... to mil hjem og en hest som vi ikke fikk på transporten. Utrolig flaks at dun gikk på... Etter dette trente jeg henne på hengeren og jeg ser at hun nøler.. Men under treningen fikk jeg henne til å gå inn 3-4 ganger, så hun har heldighvis ikke blitt redd...

*Da hun tråkket igjennom hengeren ble jeg sint! De vi kjøpte den av sa at gulvet skulle holde, men det var en plange rett bak hjulet som røyk... Daytona ble ikke skadet, men tør ikke å tenke på hva som KUNNE ha skjedd... hva om hun hadde tråkket enda dypere og fått benet skurt bortover asfalten? lite hov gjen da ha..
Noen dager senere skulle fi frakte ei ku med hengeren og da tråkket den igjenom på samme sted på den andre siden.. Gikk bra med kua også..

Men vi fikk hengeren billigere på grunn av dette da.. (2,5 tusen for en dobbelhenger i fin nok stand). Men anbefaler dere å skifte disse plankene som ligger rett bak hjulene på hengeren. spruter opp stein og sand som sliter på treverket vettz... (er sikkert ikke alle som har en slik henger de hjulene er "bygn in" i hengeren for bedre plass, men min er iallefall slik) oppfordrer dere til å sjekke uansett!

Et tilp til deg, Binders:
Når du har kommet såppas langt med treningen av Archi at du får han inn kan du la han spise av fôrbøtta du har satt inn (men ikke så mye) så avslutter du FØR han har fått spist noe serlig av fôret.
Neste gang du trener lar du akuratt samme bøtte stå på samme plass med like mye fôr i. Også denne gangen må han forlate fôrbøtta uten å få spise så mye som han helst vil. Da vet han at det ligger uoppspist for inne i hengeren og må lixom "få spise det opp før noen andre gjør det".
Lurt spør du meg..

Huff, dette ble langt og uforståelig.. Håper dete skjønne hva jeg mener..

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

binders

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  23:12:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebinders  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebinders  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Et tilp til deg, Binders:
Når du har kommet såppas langt med treningen av Archi at du får han inn kan du la han spise av fôrbøtta du har satt inn (men ikke så mye) så avslutter du FØR han har fått spist noe serlig av fôret.
Neste gang du trener lar du akuratt samme bøtte stå på samme plass med like mye fôr i. Også denne gangen må han forlate fôrbøtta uten å få spise så mye som han helst vil. Da vet han at det ligger uoppspist for inne i hengeren og må lixom "få spise det opp før noen andre gjør det".
Lurt spør du meg..

Opprinnelig postet av Andrea & Daytona

må prøves ut
bra at det gikk bra med hesten og kua :)

Mia

Gå til toppen av siden

binders

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  19:31:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebinders  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebinders  Svar med kopi av melding
Prøvde ut det med å ha en bøtte med snop i.. fungerte supert! Første gangen så satte han bare forbeina inn på hengeren og stakk hodet ned i bøtta, jeg lot ham bare få ta noen få jafs før jeg bestemt rygget ham ned igjen og gikk noen runder. Når jeg vendte ham mot henegren skal jeg si det var en som hadde det travelt! Mamma hadde i mellomtiden plassert bøtta litt lengre inn på hengeren, men Archi brydde seg ikke..denne gangen gikk vi ca midt inn på hengeren :D Han strakte nakken så godt han kunne og var litt anspent. Denne gangen lot jeg ham også bare få ta noen jafs og roste ham masse før jeg rygget ham ned.

Men, hvordan få ham til å bli stående på hengeren selv om jeg ikke har med noen godbiter? eller etter at han har spist opp godbiten? (har pleid å rygge ham ned før han har kommet så langt!)
Jeg kan jo ikke fortsette med godbiter i all evighet :s

Mia

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  20:18:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Høres ut som om du er på vei, riktig vei med andre ord! Så jeg tror at hvis du bare fortsetter med dette du holder på med nå, så kommer det nok til å ordne seg. Fint at du alltid avslutter når det går bra, istedet for å gå så langt at du risikerer at hesten plutselig ombestemmer seg.

Ang. å få han stående på hengeren, så vil jeg i første omgang være sikker på at han står helt stille utenom også, når han han ikke stå på hengeren.
Lykke til!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.