hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vil ikke på henger..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Vil ikke på henger..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

binders

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  18:11:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebinders  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebinders  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte Archi i Danmark og da han kom frem med hestetransporten fikk han masse skryt, for en så snill og rolig hest på henger var ikke vanlig..sa han som hadde kjørt ham fra Danmark og hit til Norge.
Archi hadde til og med fått større plass fordi han sto så pent og rolig.
Noen uker senere skulle jeg ha ham på hengeren får å se hvordan han var å ha på. Det gikk greit..helt til hengeren tippet (støttene bak var ikke på) vet at jeg var blind og dum og teit som ikke la merke til dette Dagen etter skulle vi ha ham hjem til stallen hos mamma, vi brukte 1 1/2 time for å få ham på.
Nå får jeg ham ikke på i det heletatt. Han nekter. Og jeg nekter å bruke vold! Han stopper hver gang han får begge forbeina på hengeren (ikke lemmen) da vil han ikke lengre : / ( det var her hengeren tippa)
Vi har prøvd mat, longe-tau bak stumpen (da nærmer han seg ikke hengeren en gang!) har vært veldig toldmodig med ham og gitt ham masse tid, men ingen ting ser ut til å fungere.
Og jeg er meget fortvila, særlig nå som jeg snart burde ta ham med meg til en ridehall for å trene.

Råd? Anyone?

hilsen fra en desperat person

Mia

http://www.archi.nimphelos.net

Redigert av - binders den 18/12/2005 18:13:56

Lucinda:

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  18:30:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Har du prøvd å blende han for å få han innpå? Både syn og hørsel helst.

Det fungerer på åringshoppa mi som stod på henger første gang da ho var stygt skada på beite og eg måtte hente henne ned derifra, og i tillegg klarte ho da å hoppe opp og få frambeina over bommen så ho hadde ingen gode minner om den turen.

Eg har blenda henne for å få henne inn og ho har fått mange korte turer i henger med mat og kos og kraftfor osv. Så no går det ann å få henne innpå uten å blende henne.

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  18:41:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
hestene her på stallen hadde ikke blitt frakta på henger på 3-4 år da vi skulle ha dem med oss bort i sommer. de var jo ikke direkte redde siden de ikke har blitt skremt på hengeren, men vi brukte laaang tid på og få dem på. så når vi kom hjem igjen bestemte vi oss for at vi burde lære dem og bli trygge på hengeren sånn at vi slapp og drive på i flere timer neste gang. vi er også av den oppfattningen av at vold og tvang bare gjør ting værre.

vi brukte god tid på og la dem snuse på og tusle rundt hengeren. så fikk vi dem til og sette et forbein på lemmen, roste dem og ba dem rygge ned igjen FØR de tok initsiativet selv. sånn at de lærer at de ikke skal gå av før vi ber dem. så fortsetter vi med og kreve litt og litt mere, 2 forbein på lemmen, rose, rygge av igjen. kanskje ta en pause, leie litt rundt hengeren, så prøve igjen. ta deg goood tid, ikke press på for mye. tenk med deg selv, hvordan føler du deg hvis noen prøver og presse deg til noe du er livredd for?
tror du må forbrede deg på og bruke lang tid på dette, siden hesten har hatt en ubehagelig opplevelse med henger. det er ikke gjort på en dag..

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  18:46:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det fungerer på åringshoppa mi som stod på henger første gang da ho var stygt skada på beite og eg måtte hente henne ned derifra, og i tillegg klarte ho da å hoppe opp og få frambeina over bommen så ho hadde ingen gode minner om den turen.

Eg har blenda henne for å få henne inn og ho har fått mange korte turer i henger med mat og kos og kraftfor osv. Så no går det ann å få henne innpå uten å blende henne.

Opprinnelig postet av Lucinda:

blendig er vel greit for enganstilfelle, men det løser vel ikke problemet over lengre tid? hesten er jo fortsatt redd for og gå på henger.. uh så ekkelt det hadde hvert hvis noen hadde tatt bind for øya mine å tatt meg med til et sted jeg var livredd for og være.. særlig hvis det var noen jeg virkelig stolte på..

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  19:14:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde også endel problmer med min forrige hest. Hun gikk helt fint på lastebil, men henger var ikke så lett.. første gangen prøvde vi med tau, men hun lurte bare rompa unna og ble bare verre og verre. Jeg fikk litt hjelp fra den ene treneren min (som kan en god del nh metoder), og til slutt gikk hesten rett på!

Siden hesten din har opplevd en meget ubehagelig episode med hengeren, er det ikke rart at den er redd, men med mye toldmodighet og trening, skal du nok klare å få han på igjen!
Det jeg gjorde, var å trene jevnt på hengeren, og da ikke når jeg skulle ut å kjøre. Jeg leide henne bare litt fram til lemmen, og gikk hun fint framover, fikk hun ros og vi gikk unna og hadde en "timeout". Slik holdt vi på om og om igjen. Treneren min øvde også på å longere henne på hengeren, og i prinsippet (vi kom ikke så langt) skal hesten kunne "pekes" på hengeren! En annen ting jeg fikk beskjed om, var at hvis hun rygget, så skulle jeg rygge henne mange steg, for det var jeg som skulle bestemme når hun skulle rygge! Men kluet var altså å gå sakte fram og la henne sakte men sikkert bli trygg på hengeren.
På slutten gikk hun rett på og sto hun støtt på hengeren! Hadde vært fint om du hadde fått hjelp fra noen som kan slike "snille" metoder, jeg ville i allefall aldri klart det uten treneren min!

Hege Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  19:15:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg ville tatt meg god tid og trent på dette noen ganger i uka, over lengre tid.
Da vil dere kunne løse problemet, og han kan få skjønne at det ikke er farlig på hengeren.
Gå rolig frem og ikke press hesten så den blir stresset, og avslutt alltid treningen med rolig hest og før hesten er lei. Ros masse og vær fornøyd med bare små steg fremover av gangen.

Tid er ditt beste hjelpemiddel.

Therese
Gå til toppen av siden

Eli K

» VIP

Skrevet - 18/12/2005 :  19:22:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvist du har mulighet til det kan det være et triks å parkere hengeren inni innhegningen til hesten, slik at hesten er i nærheten av hengeren uten å oppleve press om at den må på hengeren. Da føler den seg ettervært tryggere på at hengern er en ok ting som slettes ikke er så farlig. Du kan også legge ut høy og kraftfor inni hengern, slik at når hesten da blir sulten kommer den nok til å gå inn for å spise...legg ut en sti m høy/pellets på lemmen og vidre inn i hengeren.
Første dagen kan du legge foret bare på lemmen, å øke på gradvis dag etter dag hvor langt inn i hengern du legger foret. Dette er jo litt tidkrevende, men jeg har hørt om flere som har benyttet seg av denne metoden med godt resultat.
Lykke til med problemløsingen
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  19:22:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
T T T...: Ting Tar Tid....!

For denne hesten som har erfart at hengeren er en farlig plass å være,er det bare tullete å lure han innpå ved å blede han ol...det eneste man da kan oppnå er at hesten blir enda mer usikker,og gjerne også usikker på menneskene rundt ham.
Han må lære at det ikke er farlig å gå på henger,han må lære det fra grunnen igjen... Og du må dessverre regne med at det kan ta lengre tid med han enn med en som aldri har vært på henger...ettersom han har hatt en skremmende opplevelse som nok vil henge lenge i...
Det jeg hadde gjort her var å vise hesten at hengeren ikke er noe farlig sted å være...
Har du mulighet å la hengeren stå i luftegården en liten stund? Da kan du legge høy inn i den,til å begynne med helt i åpningen,så hesten får tak i det fra utsiden,etterhvert litt lengre inn så han må opp på lemmen og gjerne inn med frembeina for å spise. Men ikke så han må helt inn,og kan få panikk og prøve snu seg på hengeren for komme ut....!
Utenom dette må du også drive litt henger trening,så han forstår den heller ikke er farlig selv med folk i enden av leietauet...

Ikke press hesten for mye...litt press,og ettergift hver gang hesten gir tegn til å ville prøve...

Alfa og omega her er nok tid...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  19:36:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
jepp, det med å sette hengeren i luftegården er nok en bra ide..
tid er det beste hjelpemiddelet..

binders, jeg er veldig intresert i høre hvordan det går med hengertreningen etterhvert

-Ray Hunt

Redigert av - mariie. den 18/12/2005 19:40:10 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 18/12/2005 :  19:59:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jepp, det med å sette hengeren i luftegården er nok en bra ide..
tid er det beste hjelpemiddelet..
Opprinnelig postet av mariie.

Jepp. Spessielt på vinteren. For da kan du legge høy og/eller litt mjøl inni. Som belønning. Synes det er best at hesten venner seg til hengeren selv, for da kan den ta den tiden den trenger, uten at den blir presset av et menneske..

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  20:03:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Jeg syns også du kan sette hengeren i lufte gården.

Åsså kan du begynne helt på nytt til å vende han på å gå i mellom å inn trange ting igjen. Begynn med å få hesten din til å løpe mellom deg og et gjerde. Så kan du pakke den inn i plast, la den få teste området å gå inn i et ukjent rom. Hester er klaustrofobisk å den har fått svekket tillit til henger. Derfor må du starte opptrening til henger på nytt. det ville jeg i allefall.

Lykke til

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  20:04:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

blendig er vel greit for enganstilfelle, men det løser vel ikke problemet over lengre tid? hesten er jo fortsatt redd for og gå på henger.. uh så ekkelt det hadde hvert hvis noen hadde tatt bind for øya mine å tatt meg med til et sted jeg var livredd for og være.. særlig hvis det var noen jeg virkelig stolte på..

Vel det har no løyst mitt problem. Eg fekk hesten innpå og den har fått oppleve mange korte fine turer på hengeren og funnet ut att det ikkje var så farlig likevel. Så no går den innpå uten denne metoden sjølv om vi enda ikkje er på plass der eg vil være. Den andre hesten min går innpå åleine mens eg står igjen utenfor hengeren. Slik vil eg ha åringen også med tiden. For ja ting tar tid som Lene seier.

Det er mi erfaring men er jo klart att dette er ein metode som ikkje nødvendigvis passer for alle hester. Men som sagt den fungerte veldig veldig fint for åringen min.

Gå til toppen av siden

binders

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  20:32:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebinders  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebinders  Svar med kopi av melding
Tusentakk for mage fine forslag :) skal oppdatere dere med hvordan det går fremover ^_^
har hørt at det er mange som har plassert hengeren i innhegningen, kan jo prøve på det : )
ellers så har jeg latt ham snuse på hengeren og hver gang han har gått på så har jeg rost ham masse og rygget ham av, før han gjør det selv. Men jeg klarer ikke å få ham til å stå der lengre enn 2min med snusing før han vil rygge av igjen : /
Og han vil ikke lengre inn enn med to frambein inne på hengeren :(

Mia

http://www.archi.nimphelos.net
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 18/12/2005 :  20:33:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nettopp det, det har løst DITT problem, som var å få hesten på hengren. Hesten derimot har ikke blitt et problem mindre.
Jeg ser på slikt som meget kortsiktig og lite gjennomtenkt. Hva er det viktigste, å få gampen på eller få gampen fortrolig?

Støtter luftegård forslaget eller så må du nesten sette av noen timer noen ganger i uka å trene med tillit og trygghet når hesten er omkring hengeren. Ikke tenk at du skal ha som mål å få hesten på hengren, ha som mål å få hesten til å slappe av i nærheten og ved hengeren. Hvis hesten din rygger når du nærmer deg lemmen så er ikke tiden inne enda... For og puss på lemmen, kos dere, ta den tiden det trenger, det vil lønne seg i lengden....

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Vel det har no løyst mitt problem. Eg fekk hesten innpå og den har fått oppleve mange korte fine turer på hengeren og funnet ut att det ikkje var så farlig likevel. Så no går den innpå uten denne metoden sjølv om vi enda ikkje er på plass der eg vil være. Den andre hesten min går innpå åleine mens eg står igjen utenfor hengeren. Slik vil eg ha åringen også med tiden. For ja ting tar tid som Lene seier.

Det er mi erfaring men er jo klart att dette er ein metode som ikkje nødvendigvis passer for alle hester. Men som sagt den fungerte veldig veldig fint for åringen min.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  22:34:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
spør kanskje litt dumt nå men hvordan fikk du hesten UT da hengeren tippa? Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  22:34:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er nettopp det, det har løst DITT problem, som var å få hesten på hengren. Hesten derimot har ikke blitt et problem mindre.
Jeg ser på slikt som meget kortsiktig og lite gjennomtenkt. Hva er det viktigste, å få gampen på eller få gampen fortrolig?

Opprinnelig postet av oleo

Jo hesten er no fortrolig med hengeren og kan gå på uten å bli blenda. Så ja da vil eg sei hesten også har eit problem mindre.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.24 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.