hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Små ponnier, store ryttere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Små ponnier, store ryttere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

skli

» VIP

Skrevet - 13/12/2005 :  21:58:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
til roxira. synes ikke det var noe galt med deg og hesten din! når jeg nevte kaldblods er de noe sterkere og har en annen byggning en f.eks welsh.
For tur-/for og hobby brukes ikke heste på samme måte. glemte å skrive at det var konkuranse det var jeg mente. men det er flere her som ikke helt er på samme niva med hva jeg mener er en liten ponni og stor rytter. jeg synes ikke roxita var en stor rytter på liten ponni, men en fin harmonisk rytter på ponni.
Det er mulig dere synes jeg har fordommer. har kanskje det også da jeg ikke vet av alle rytterne i verden, men har "oppfattelsen" fra en ekvipasje som var 170cm høy ca på en gotlandsruss på 123cm i 100cm kl. ponnien skalv i beina og ble avlivet etter kort stund med denne rytteren pga feil rytter på feil hest. selv om denne hesten var trent til denne rytteren ganske så lenge.
Jeg skal finne et bilde av slike ekvipasjer som jeg snakker om så kan dere bedømme selv..
jeg har heller ikke sagt noe om noen her inne.. så ingen her bør føle seg truffet for har ikke sett noe slikt på noen av bildene jeg har sett her!!
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/12/2005 :  22:02:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det er mulig dere synes jeg har fordommer. har kanskje det også da jeg ikke vet av alle rytterne i verden, men har "oppfattelsen" fra en ekvipasje som var 170cm høy ca på en gotlandsruss på 123cm i 100cm kl. ponnien skalv i beina og ble avlivet etter kort stund med denne rytteren pga feil rytter på feil hest. selv om denne hesten var trent til denne rytteren ganske så lenge.
Opprinnelig postet av Superflue

ja, og dette er meget sjeldent.

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 13/12/2005 :  22:29:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Synes dere var skjønne, jeg Roxira! :)

Som jeg sa - jeg ville ikke hatt en så liten hest, men det er ikke pga hvordan man ser ut når man rir den eller hva andre mener, men fordi jeg trives best på store hester!
Vil ikke ha det på meg at jeg er enig med hovedinnlegger, for det er jeg altså ikke!

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

skli

» VIP

Skrevet - 13/12/2005 :  22:39:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå dømmer jeg ikke noen, jeg sa noe jeg syntes ikke påstod noe som var rett eller galt. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  22:41:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
er du sikker på at det var KUN pga for stor rytter at ponnien ble avlivet?
at det ikke lå noe mer bak, eks svakhet el i beina?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

skli

» VIP

Skrevet - 13/12/2005 :  22:46:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
er ganske sikker på det ja. dylege sa det var pga av overbelastning, da pga av rytterens forhold til hestens kapasitet.
( http://www.horsedeals.com.au/content/thumbs/40252.jpg ) hesten klarer det sikkert, men jeg synes ikke dette er pent på konkuransenivå.
samme hva dere andre sier.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  22:48:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Skjønner mindre og mindre av denne debatten nå jeg... Ponnien jeg rir på er en liten Norlandshest på 128 cm i mankehøyde... Ingen Kaldblods med andre ord...
Selv er jeg 163cm og lubben... Har også kraftig beinbygning så jeg er ikke noen liten rytter.

Hadde selv heller ikke kjøpt en såpass liten ponni nå, men jeg klarer ikke kvitte meg med lille gullet som har har hatt siden jeg var 10år!

Da jeg red drev jeg å konkurrerte med ponnizen min. Dressur, sprang, mounted games, kjøring, brukhest ridning.. Ja, det meste med andre ord!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

skli

» VIP

Skrevet - 13/12/2005 :  22:49:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Roxira, på bildene synes jeg ikke du så stor ut for ponnien i det hele tatt! det er bare tull om noen har sagt det, når jeg mener stor rytter og liten ponni mener jeg ikke slike som deg i det hele tatt! Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  23:12:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
1. aldså! nå må dere se hva jeg snakker om da! jeg snakker ikke om hva en hest KAN klare. eller om tillfeller å kose seg med en shettis et par ganger i uka! jeg snakker om å trene opp å konkurer med disse hestene. harmonien mellom hest å rytter der er litt mer nødvndig enn på tur!
2. en shettis klarer en mann på 120 kg en runde på banen den og! men se litt på hva jeg snakker om da! 3.å dere som har kladblodsponnier osv. de har en helt annen byggning enn en sportshest, eller en konuranse norlandshest, snakker ikke om turhester,forhester eller hobbyhester, men aktive konkuranseryttere og hester som trener ofte!
Opprinnelig postet av Superflue

1. Litt vanskelig siden du har det med å skifte meninger opptil flere ganger i denne tråden.

2. Slutt å overdrive så grønnjævlig. Helt unødvendig.

3. Nordlandshesten er en kaldblodig rase, eller er det kanskje forskjell på en nordlandshest som blir brukt som hobbyhest og en nordlandshest som blir brukt i konkurranser?!
Syns du har en nedverdigende måte å omtale alt annet et konkurranseridning på som jeg ikke liker. En hobbyhest eller en turhest blir også trent regelmessig, og kanskje like hardt som en konkurransehest/ponni som ikke er på elitenivå. Slik du skriver så høres det ut som at vi som "bare" har hobbyhester rir eller mosjonerer hesten når vi finner det for godt - en gang i uka, en gang i måneden.. Og hvorfor drar du inn fòrhester? Man kan da ha en fòrhest som man bruker i konkurranser?

Så; førsteinnlegget ditt, eller temaet i denne tråden:
Jeg syns du skal bry deg mindre om andre og mer om deg selv. Det finnes nok av folk på stallene rundt om som forsurer livet til andre fordi de vet og kan alt best selv.
Angår det deg om noen på 180 cm rir en nordlandshest/welchponni/diverse på 120-140 cm? Kan ikke de få ha det morro med ponnien sin så lenge de selv og ponnien trivs og får noe ut av ridningen være seg de konkurrerer eller bare rir på hobbybasis?

Raving madness suits me fine

Redigert av - Ullsokken den 13/12/2005 23:14:37 Gå til toppen av siden

skli

» VIP

Skrevet - 13/12/2005 :  23:26:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ullsokken: 1, skrev et synspunk, la til noe ettersom det kom inn flere ting i samtalen. 2, en shetlandsponni klarer nok en runde på banen med 120 kg på ryggen, legg merke til EN runde. 3, sa ikke noe om trenings forsjeller på hobby hester og konkuranse hester. sa heller ikke noe om hva som er rett eller galt, hva jeg mener om folk, men et synspunk jeg hadde. Ikke noe negativt om nordlandshester. men er ofte litt vansligere med edlere raser i konkuranse. ser at det er mange gode kaldblodsraser i konkuranse i dag også.
Førsteintrykket ditt av dette; prøver ikke gjøre det surt for noen, sier ikke at jeg vet eller kan best, sa ikke at det angikk meg at noen gjorde slik, fordi det var mitt synspunk.
Kanskje du skal bry deg mer om deg selv og ikke så my om hva andre mener da?

Vil ikke lage noe krangel, eller dømme noen eller noe i det hele tatt. har vell gjort det ganske klart at jeg henger ikke ut NOEN her, og det var bare et synspunk. det traff tydeligvis mange på et sårt punk og det beklager jeg.
Og for å være enig med flere av dere så er det ingenting som er så gøy som å ha det bra sammen ponnien sin uansett ! det er jeg helt enig i.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  23:30:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det vil også være vansker med å gi korrekte signaler, ergo ridningen blir kanskje deretter også (nå snakker jeg om høye mennesker på lave ponnier, ikke om 15-åringer på nordlandshest osv).

Opprinnelig postet av Formosissima

Det finnes også 15åringer som er forholdsvis høye. Fra 170-190 ca.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Ja, det har du helt rett i. Men dette er ikke majoriteten, og mennesker som er så lange håper jeg klarer å finne seg en hest med mer passende høyde. :-)
Gå til toppen av siden

skli

» VIP

Skrevet - 13/12/2005 :  23:38:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er jo lettere å ri en "passende" hest. (derfor kanskje det er litt rar for meg å se lange ryttere på sprangbanen uten sjenkel muligheter)
Er litt lei duskusjonen egenlig, står på mitt, men er enig i at å ha det gøy er viktigst uansett hva man driver med innen hestesporten!
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  00:00:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Roxira : Jeg syntes dere passer kjempefint sammen, du og ponnisen din :o) Og jeg håper så inder lig at du velger og begynne og ri igjen.. Tenk på hestene dine, så glade de vil bli for og få jobbe for deg igjen? :o)
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  00:02:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvor høy er du superflue? Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  00:02:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, må bare le litt nå (er litt sent for meg, og er dødssliten av å skrive oppgave):) Superflue, du hadde rett som du skrev i din juledebatt med at du har valgt litt feil tema; du valgte et sikkerstikk for å få "halve" hestemarked på ryggen!
Ellers vil jeg ønske deg velkommen hit:)

Skjønner poenget ditt, men nå har du sikkert lært at det er viktig å prøve å formulere seg så presist som mulig, det er lett å misforstå hverandre her inne:)

Og til Roxira: du passer kjempe fint til hestene dine, så fortsett å ri!! Du er overhode ikke for store til de.

Hege Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.