hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - strupepiping
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 strupepiping
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  12:57:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei...
er det noen som kan fortelle litt om det?
vil yteevnen bli veldig redusert?
kan hesten fungere normalt uten kirurgisk inngrep?

har lest noe om det, men syns det er lite informasjon... vet jo hva det dreier seg om, men vil vite mer om det...

kom med alle innspill , blir veldig glad for tilbake melding...

oleo

» VIP

Skrevet - 11/12/2005 :  13:41:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så vidt meg bekjent så er det vel en lammelse i stemmebåndet som ikke trenger å være kronisk. Lyden oppstår da ved at åndedrettet hindres. Så lenge en ikke merker at hestens daglige form og almenntilstand endres så er det ingen fare, men vet at det kan oppereres ved tilfeller hvor det går utover prestasjonsevner. Kjenner ikke til noe ved det kirurgiske rundt dette.
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/12/2005 :  16:06:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en hest (snart 6 årig Quarter, som går aktivt som konkurransehest) som utviklet en nærliggende diagnose (for lang bløt gom/ "klaff-feil"/ osv.) som 3,5 åring.
Vi opererte henne 2 ganger i Sverige.
Pga. av at disse diagnosene har såpass mange likhetstrekk, kan jeg kanskje hjelpe deg litt når det gjelder "strupepiping" også.

Om bla. "strupepiping":
Hester kan utvikle fysiske problemer i luftveienes strukturer (pharynx, larynx, den bløte gane, epiglottis (strupelokket), luftrøret) som kan forvolde delvis obstruksjon av luftveiene.
Dette kan medføre abnorme respirasjonslyder ("strupepiping" og "ganeseilslammelse",sistnevnte hadde min hest) og åndenød.

Større raser (som f.eks. varmblods,både trav og ridehest) er mest tilbøyelige til å få disse problemene, især hvis de brukes til konkurranseridning.
Men i de fleste tilfeller kan problemet fixes ved hjelp av kirurgi.

Strupepiping er et symptomkompleks som viser seg ved en mislyd i forbindelse med pusting.
Når hesten jobbes økes luftstrømmen, som skal transportere ned til lungerne. Ved strupepiping blir det mindre plass i svelget enn normalt. Mislyden oppstår som regel fordi det er en lammelse av en brusk. Bruskenes funksjon er å utvide seg i forbindelse med at hesten trekker pusten inn.
Ved en lammelse av den ene eller begge bruskene utvides den ikke. Den venstre brusken er den som som oftest er lammet.

Symptomene blir som nevnt en mislyd i forbindelse med at hesten puster inn.
Utover dette kan og mislyden bli åndenød.
Hesten får som regel nedsatt prestasjonsevne.
Hesten har ikke feber.
Mislyden er vedvarende.

Dyrlegen stiller diagnosen ved få en status over sykdomshistorien og en klinisk undersøkelse.
Hesten undersøkes først i ro og dernest under arbeide. Under arbeide høres en typisk bi-lyd ved innpusten.
I noen tilfeller longeres hesten, i andre ris den.
Ved å foreta en kikkertundersøkelse av hestens svelg kan man se bruskene bevege seg ved pustingen. En lammelse av den ene eller begge er utgangspunktet for at man kan stille diagnosen.

Strupepiping behandles ved å operere.
Hesten er i full narkose under inngrepet.

Operasjonen skal gjenskape bedre plass i svelget slik at luften kan passere problemfritt igjennom.

Brusken festes så i den maksimalt utvidede stillingen. Det er viktig at hesten har fullstendig treningsfri i 6 uker etter operasjonen.
Dette skal sikre at bruskene ikke overbelastes under helingen.

På et hospital som jevnlig utfører slike operasjoner er det en frisk-prosent på nær 90%. Med dette mener man at hesten fungerer helt fint og presterer det den blir pålagt, samt at lyden er helt forsvunnet eller kun høres av og til.

Behandlingsforløpet etter operasjonen er som oftest:

4 ukers fullstendig boksro
4 uker skritting for hånd
4 uker hvor man begynner å trave litt
4 uker hvor man langsomt øker i treningsintensiteten.

Dette lange etterbehandlings-programmet skal sikre at suturen forankrer seg godt og grundig. Dette er med all sannsynligvis en av grunnene til den høye succe-raten.

Fremtiden er altså god, HVIS hesten din blir operert.
Man sier at 60-70 % av de opererte hestene kommer seg helt.
De resterende blir som regel vesentligt bedre. I enkelte tilfeller er det nødvendig å operere hesten igjen, hvis "tråden", som holder bruskene sprenges eller skjærer seg igjenom brusken.

Strupepiping oppstår fordi hesten får en lammelse av nerveforsyningen til brusken. Nerven heter Nervus Reccurens. I noen tilfeller oppstår lammelsen uten at hesten har hatt en sykdom tidligere.
I andre tilfeller har det vært en annen sykdom innvolvert tidligere f.eks. kverke, influensa, lungebetennelse og andre lidelser i hestens luftveier.
Feks. mindre halsinfeksjoner som unghest på utegang med for dårlig tilsyn/ingen behandling.
Noen mener at forgiftninger også kan være årsaken.
Direkte byller og betennelsestilstander omkring nerven kan også gi strupepiping.

Hva er risken for at hesten din får dette?
Risikoen er egentlig liten. Store langhalsede hester er mest utsatt for sykdommen, om ikke arvelighet og tilstander som nevnt over har oppstått som ikke er blitt oppdaget i tide.
Sykdommen strupepiping er arvelig men den omfatter ikke alle diagnoser som har likhetstrekk med denne som feks. lammelse av ganeseilet; ("klaff-feil/" for lang myk gom").

Hva kan du gjøre for å redusere risikoen for at hesten din får strupepiping?
Unngå å avle på hester som har denne lidelsen.

En "normal" hest i ro trekker pusten ca. 20 ganger i minuttet.
Hver innånding bidrar med 4 liter luft, altså et minuttvolum på 80 liter. En hest som arbeider kan ha bruk for et minuttvolum på 1500 liter luft! De øvre luftveiene skal derfor gjennomgå en stor endring for å imøtekomme en sådan økning i luftstrømmen.
Da en lammet brusk nedsetter luftstrømspassagen er det ikke vanskelig å skjønne hvorfor denne mislyden oppstår.

-Håper dette kan være til hjelp .

Redigert av - xxxx den 11/12/2005 16:24:48 Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  19:38:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
hesten til venninna mi ble nylig operert for dette i sverige..nå er han helt frisk og skal snart starte løp igjen..
www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  22:15:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
ufattelig bra innlegg nancy ;)
takk så meget...hesten min har det kanskje , vet faren hans har noe av det...kun hørt lyden en gang...og som du sier det er vist arvelig...
mye kostet en sånn operasjon? dyrlegen tok en helse sjekk på han i aug, og da hørte hun vist noe små surklinger fra hjertet, men sa det ikke var noe mye å bekymre seg for...og satte diagnosen at han var helt frisk,han fikk en sprøyte med b vitamin, for at han hadde noe mangel, som gjorde at han var veldig slapp, men nå er frisk og rask(tror jeg).

dyrlegen kommer att til uka for vaksniasjon, og kan da be henne ta en liten helse sjekk igjen...

har veldig lett for å engste meg selv ved en liten ting...

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 11/12/2005 :  23:41:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er operert for slakk gane/klaffefeil. Feilen ble raskt diagnostisert ved lysing i halsen av Dyrlegen. Han ble brent i halsen, som er en relativt ny behandlingstype, med forholdsvis god effekt. Dette er en operasjon som måtte tas i narkose, og operasjonen kostet ca 4000 kr. der jeg gjorde det, på Forus hesteklinikk.

Han er blitt en god del bedre etter operasjonen, men ikke helt bra, desverre.

Han fungerer som regel helt fint i trening, men i stress-situajoner, hvis han blir for hissig og jeg må dra for mye i tømmene, kan den karakteristiske "burelyden" i halsen komme. Denne pleier somregel å gi deg etter hvert, når han blir roligere..

Det er en del ting en kan gjøre også, for å hjelpe hesten med slakk gane å få nok luft:

- Å bruke en litt stram nesereim/evt kryssnesereim, gjør at hesten holder munnen lukket, og konsentrerer seg å puste gjennom nesen i stedet for å få luft som irriterer inn i munnen og halsen.

- I tillegg er å binde tungen under trening/løp lurt, for å hindre at tungen ligger for langt bak i munnen og legger press på ganen og hindrer luft. Det er viktig å dra tungen godt ut, og feste tungestroppen så langt bak som mulig.

- Hvis hesten er for hissig kan det bli aktuelt å bytte til et litt skarpere bitt, for å hindre at en drar for mye i bittet, og dermed "drar luften ut av hesten"..

- I løp bruker jeg luftsjekk, for å få hodet flatt og fram, åpne for luftveiene og hindre at han henger for mye i sjekkbittet.

- I tillegg finnes en spesiell, nylaget slags "nesereim" som travhester med slakk gane kan bruke under løp, den har en hard underkant som presser den bløte ganen opp... denne må brukes med forsiktighet, og skal helst tilpasses av dyrlege. Kan hindre hesten å puste ved feil bruk...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 11/12/2005 :  23:47:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting til... Kross: Ble hesten din lyst i halsen (et spesielt skop brukes..) når dyrlegen undersøkte han?

Det er den eneste måten for å stille diagnosen helt korrekt. Hvis ikke, ville jeg bedt han/henne om å gjøre det når han kommer til uka.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  01:04:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Mulig dette er det samme? Står noen gode svar der og. Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  19:20:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lurt på om hesten min har strupepiping, da jeg hører en sånn ekstra pustelyd eller hva jeg skal kalde det... Men har egentlig ikke vært så bekymret da jeg har diskutert det mye med venner og hesten ikke plages noe av det. Men hun har ikke fått den diagnosen av dyrlegen så veit ikke da...
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  20:23:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
nei han ble ikke det..en av hestene på stallen har den spesielle nesereimen...løs gane og strupe piping er vel ikke helt det samme som jeg har skjønt...men takker veldig for alle innlegg...
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.