hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest med klaffeil
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hest med klaffeil
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  11:11:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Lurer på om noen her har erfaring med hester med klaffeil. Har fått med meg at det er at hestene får mindre luft enn vanlig, men hvordan påvirker dette hesten både ridemessig og i stallen?
I mitt tilfelle er det snakk om en spranghest på åtte-ni år. Han kan per dags dato gå opp til 140 om han har en god dag. Er en slik sykdom noe som kan skape problemer senere i livet? Er en slik hest noe man bør kjøpe uten særlig større risiko enn ved kjøp av friske hester?

xxxx

Skrevet - 11/01/2005 :  15:36:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det diagnosen ; " for lang bløt gane"/"Palatum molle elongatum" du mener?
Noen kaller det også feillege av myke gommen.

Fejllejring af den bløde gane
Kulde: Dyrlæge Julie Fjeldborg

Hvad er fejllejring af den bløde gane?

Ved fejllejring af den bløde gane forstås en tilstand, hvor den bløde gane lægger sig oven på strubelåget. I modsætning til mennesker kan heste kun trække vejret gennem næsehulen. Dette skyldes at den bløde gane hos heste er lang, og at den under vejrtrækning ligger fast forankret under strubelåget. Således bliver der opretholdt et lufttæt sejl mellem mundhule og næsehule. Brydes dette sejl under arbejde anses det for at være patologisk/sygeligt.

Fejllejring af den bløde gane benævnes ofte ganesejlslammelse. Kun i få tilfælde er der imidlertid tale om en egentlig lammelse, og i disse tilfælde er symptomerne helt anderledes.

Hvad er symptomerne på fejllejring af den bløde gane?

Symptomerne på fejllejring af den bløde gane opstår pludseligt; oftest under store præstationsydelser, f.eks. i slutning af løb eller når hesten går i holdning:

Der høres en snorkende lyd, når hesten puster luften ud.
Hesten stopper og begynder at trække vejret gennem munden, og foretager synkebevægelser for at få den bløde gane på plads.
Den snorkende bilyd opstår fordi luften presses frem på hver side af den bløde gane, når hesten puster luften ud. Herved sættes den bløde gane i svingninger.

Årsagen til at hesten stopper op er, at den ikke kan få tilstrækkeligt med luft, idet indgangen til næsehulen delvis blokeres.

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen?

Diagnosen vil i mange tilfælde først eller kun kunne stilles, når hesten arbejder under sine sædvanlige arbejdsbetingelser, dvs. travheste bag vogn, ridehest under rytter osv. Men af og til vil det være muligt at fremprovokere fejllejringen ved at aflukke begge næsebor. Herved oparbejder hesten et kraftigt undertryk i svælghulen, som kan få et slapt ganesejl til at fejllejres.

I nogle tilfælde vil man ved endoskopi kunne observere et for langt ganesejl, hvilket ses ved at ganesejlet hvælver sig ind i svælget, specielt under indåndingen. Hvorvidt hesten har problemer grundet dette, vil udelukkende kunne ses ved en kikkertundersøgelse, samtidig med at hesten motionerer på løbebånd.

Hvordan behandles fejllejring af den bløde gane?

For langt ganesejl behandles ved en operation. Her forkortes den bløde gane, samtidig med at der bortskæres en lille del af underhalsens muskler.

Hvordan er fremtiden for din hest, hvis den har fejllejring af den bløde gane?

Efter operation vil hesten i 60% kunne fungere normalt.

Hvorfor får hesten fejllejring af den bløde gane?

Man kender ikke den egentlige årsag til dette. Formodninger går på gentagne luftvejsinfektioner, som da kan give et slapt ganesejl. Af andre forklaringer angives at manglende træning medfører krampe i underhalsens muskler, som indirekte har indvirkning på den bløde gane.

Hvad er risikoen for, at din hest får fejllejring af den bløde gane?

Dette vides ikke.

Hvad kan du gøre for at nedbringe risikoen for, at din hest får fejllejring af den bløde gane?

På ungheste anbefales det at behandle luftvejsinfektioner, da man anser disse for værende risiko for senere udvikling af fejllejring.

Redigert av - xxxx den 11/01/2005 16:23:30 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  16:52:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke sikker på om det er det jeg mener, men jeg skal snakke med eieren av hesten seinere i dag, så får høre hva hun sier. Takk for svar iallefall :) Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/01/2005 :  17:14:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare hyggelig!

Om det er det samme har jeg en del nyttig info. om det, hesten min er nemlig operert 3 ganger nå av kirurg-spesialister i Sverige og har vært til mange etterkontroller,(senest i går).
Så langt ser det bra ut og hun har blitt ridd så og si normalt imellom rekovalenstidene.

Kjedlige greier uansett, mistet mye tid.
Skulle egentlig ha hjem hesten etter den svenske Breedersen som gikk i okt., men hun måtte opereres både rett før og senest nå rett før jul, så det lureste var å la henne bli igjen fant jeg ut.
Dessuten har de mer kompetanse på dette i Sverige, så kanskje var det hell i uhell...

Gi meg beskjed da om det er det samme, jeg tror det er det...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  17:39:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg vet om en hest som er operert for dette (gjort i Norge), og den fungerer veldig godt i dag. Det er selvfølgelig en risiko å operere en hest i det hele tatt, så sånnsett er det litt skummelt å belage seg på dette. Vet ikke om dette er en hest du tenker på å kjøpe, eller bare ha på for. Hvordan hesten fungerer i dag grunnet dette er vel best å høre med eier. Også med hensyn på hvordan du skal trene en slik hest.

Jeg ville uannsett vært litt skeptisk til å kjøpe, selv om dette sannsynligvis kan gi en god hest for pengene sånn ridemessig. Dessuten, vil hesten kunne brukes på en rettferdig måte ridemessig? Man kan operere, men er det en risiko man har råd til å ta?

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/01/2005 :  18:12:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis det er snakk om å kjøpe, eller å ha på helfor, ville jeg satset på å finne en hest uten slike relativt alvorlige feil. Det finnes tross alt veldig mange friske og sunne hester.

Har du veldig lyst på hesten, kan du naturligvis diskutere saken med en veterinær, helst en uavhengig og ikke den faste veterinæren til eieren av hesten. Men som sagt: Det finnes mange friske, søte, koselige, flinke hester som du sikkert kan få minst like mye glede av.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/01/2005 :  18:48:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ragnhild:
Det har kostet mye i veterinærutgifter, men forsikringsselskapet har dekket alt faktisk.
Men om hesten må opereres ville jeg tenkt meg om ja....Og de fleste må det hvis de skal kunne fungere.

Det hesten min hadde (feillege av myke gommen) er ikke arvelig, så såfremt hesten kan brukes som planlagt er det ingen redusert bruk verken til avl eller ridning.Det er jo det positive.

Har ellers hørt og snakket med flere veterinærer, og de fleste hestene som får dette kan brukes helt normalt etter operasjon.
Det er blitt en god kunnskap etterhvert på dette, og ihvertfall i Sverige har de positive erfaringer.

Så det negative:
Det som imidlertid er vansklig her er at operasjonen/e er meget risikofyllt.
Tar de vekk liiit for mye, havner maten i luftrøret og hesten er død.
Derfor er min hest (og flere) operert over 2-3 ganger.
De bruker som regel lazer da det er mindre risikofylt da de kan behandle hesten stående.

Min ble imidlertid operert første gangen liggende i narkose, noe som kan få en alvorlig utgang om kirurgen tar for mye.
De skulle egentlig bruke lazer først men kirurgen som utførte det var på ferie, og hesten var blitt så dårlig at den ikke klarte puste ut i skritt..!
Derfor ble hun operert et annet sted og uten lazer, så de safet slik at hun ble mye bedre men måtte inn en gang til.

Det er vanskligere for kirurgen å se når hesten ligger i narkose, kontra stående med laserbehandling.

Det blir også mange timer/uker med vasking/rensing etter inngrepene og hesten blir seff hoven.
Om ikke hesten er cool i hodet (noe min takk og lov er) må også hesten kun stå i boks 1 uke etter inngrepet.
Det er bla. for at hesten ikke må stresse seg opp for da kan det bli alvorlige infeksjoner og annen problematikk.
Deretter er det ca. 2 uker med kun skritting.

I tilegg er det etterkontroller, også løping på tredemølle med innført kamera for å se at det fungerer som det skal igjen og at man har fått fjernet det som trengs.

Mye "ball", så finner du en hest som ikke har fått dette er valget enkelt..

Nå er gudskjelov alt over for min hest (faktisk siste kontroll i dag i Helsingborg) og hun skal ikke opereres mer.
Hun er fortsatt noe "trang" i veggene, men skal etter kirurgenes mening, kunne fungere helt normalt fremover.
Hun trenes hver dag nå, og det eneste som henger igjen er litt hevelse etter alle inngrepene.
Om en stund kan jeg endelig reise ned å ri henne, blir fint å kunne planlegge mer fremover.

Lykke til, å tenk deg om.
Som du ser er det mye man må igjenom.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  19:13:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Et godt, gammelt utsagn er at man ikke skal kjøpe seg problemer; de får du nok av uansett. :-s Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 12/01/2005 :  00:41:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så sant ,så sant...

I mitt tilfelle utviklet hesten det synlig/merkbart 1 år etter kjøp, men hadde hun hatt det merkbart når jeg første gangen så på henne, hadde jeg nok styrt unna....
Mye pes både for hest og eier...

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2005 :  20:15:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Det var tydeligvis ikke det vi trodde det var. Det eier sier er at han er født med en for lang lukkeklaff i halsen, noe som av og til fører til at han får litt matrester opp i nesehulen som han må hoste ut for å rense nesen. Han kan og ha litt hardere pust når han går virkelig hardt. Han får 80% av oksygenopptak i forhold til normalen, så ved store kraftanstrengelser kan han gå sur i musklene og få melkesyre. Hun har ridd treningsøkter på halvannen time, og det har gått fint. Så vidt jeg har fått med meg er han startet opp mot 130 og det har gått veldig fint. Han fungerer godt i det daglige.
Han er altså ikke syk i den forstand, og kan heller ikke bli dårligere.

Det er snakk om kjøp, men det er selvfølgelig noe jeg evt vil tenke meg godt om på.
Noen som har noe erfaringer med dette da?
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/01/2005 :  01:03:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siterer deg:
Kopi av melding:
Det eier sier er at han er født med en for lang lukkeklaff i halsen.

Trodde det var "for lang myk gane" jeg da, for det er den som bla. "styrer" pusten ut (lukkeklaffen/muskelen) og om det er for trangt og/eller slapt slik at den ikke åpner som den skal, får hesten besvær med ut-pusten samt hoster/harker om man rir den i kort form i nakken.
(Det var også slik vi merket symptomene i starten.)

Ikke godt å si dette egentlig, pusten kunne også være litt "hard" til tider på min hest.
Det var faktisk slik vi fikk mistanker, for hesten pustet for mye i forhold til hvor god form vi visste hun var i.
Problemet var jo da at hun ikke fikk ut nok pust og inn oksygen...

Nå er hesten min forøvrig ferdigbehandlet og ris normalt,og hun vil aldri bli dårligere igjen så jeg vet hun vil fungere nå til mitt og trenerens bruk.
(Dette er ikke noe som "vokser" ut igjen når det først er fjernet,)

Jeg ville uansett sjekket dette med denne hesten skikkelig opp med veterinær som har god erfaring/ekspertise når det gjelder diagnosen jeg har nevnt.
Her i Norge er ikke kunnskapen og erfaringen alltid like god som i Sverige,Danmark og Tyskland feks.

Det har ihvertfall jeg erfart nå, og jeg vil bare fortelle deg litt om bakgrunnen for det.
Helt i starten (mens hesten fikk diagnosen i Sverige) ringte jeg rundt til alle de store klinikkene her hjemme i Norge og spurte generelt om denne diagnosen, men ingen kunne gi noe klare/tydelige svar syntes jeg.

Treneren min som hadde hesten da, fikk imidlertid raskt bestilt time for operasjon, en spesialist i kirurgi, Nick Jansson ved Skara Dyrehospits som lå 4 timers kjøring fra Skåne som hesten befant seg i, men som var verdt kjøreturen..
Vi fikk mye informasjon fortløpende; for verken treneren, jeg eller andre i miljøet hadde erfaring med dette fra før.
De orienterte bla. om hvorfor hun hadde fått dette og de forklarte også mye omkring tidligere opererte hester og dems erfaringer, samt hvor mange registrerte tilfeller osv.osv.
Han sa at hun ikke var verre enn de andre han hadde operert, og de var friske igjen alle sammen selv om egentligen prosenten for det ligger på 60-70%.
(Fordelen min var at hesten ennå var ung, og at han var en av Sveriges beste på området, det har jeg også fått høre i ettertid.)

Første og største inngrepet ble altså foretatt på Skara Dyrehospital,(det andre på Helsingborg dyrehospital) hvor også størstedelen av travhester behandles.
Travhester er de hestene som forøvrig er oftest operert for dette, deretter kommer Varmblods Ridehest.
I Norge sa en "eplekjekk" travtrener at slike hester ofte ble kasserte her hjemme fordi dette var arvelig, i Sverige sa de det stikk motsatte og bare sukket når jeg fortalte det jeg hadde fått vite her hjemme....

Og som du ser av innlegget jeg har postet fra en veterinær i Danmark om diagnosen, har ikke dette noe med arveligehet å gjøre men derimot bla. luftveisinfeksjoner/plager i ung alder slik at muskelen (lukke/åpneklaffen) blir deformert og slapp.

Uansett hva det feiler denne hesten du kanskje skal kjøpe:
Jeg ville sjekket opp dette nøye,bare for sikkerhets skyld jeg da.

Redigert av - xxxx den 13/01/2005 01:09:39 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  17:39:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Godt mulig at det hesten har er "for lang myk gane", jeg har virkelig ikke peiling. Men jeg er absolutt var når det gjelder kjøp av den. Har fått flere tilbud, så jeg får se hva jeg ender opp med. Tenkeboksen er et fint sted ;) Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/01/2005 :  18:25:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lykke til da!!

Hilsen Nancy.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  22:53:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Takk, og takk for supre svar (= Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.