hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridning etter vaksine og tannrasp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Ridning etter vaksine og tannrasp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

beno

Skrevet - 13/01/2005 :  08:26:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Jeg har nettopp satt vaksine og hatt tannrasp på hesten min. Kan den ris normalt dagen etterpå ?
Mvh. Beno

Opal

» VIP

Skrevet - 13/01/2005 :  09:05:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester skal ikke ris svette de to første dagene etter vaksinering.

Når det gjelder tannrasp er det jo litt avhengig av hvor ille det var.....Hvis veldig ille ville jeg nok latt hesten fått litt ro...
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  13:36:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Her praktiseres faktisk ikke svette FEM dager etter vaksinering, men selv syntes jeg dette er tullete. Dagens vaskiner er bedre en de før og det tar ikke hele fem dager før vaksinen har trukket inn. Jeg har også hørt to dager uten å svette er vanlig, men at det egentlig ikke skal ha noen betydning i de nyere vaksinene. Allikevel best å være på den sikre siden.

Var forsiktig med bittet etter tannrasp; hesten er gjerne litt sår og ekstra følsom i munnen etter tannrasp.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  13:54:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ikkje ri hesten svett dei første dagane etter vaksine. Du utsetter jo immunforsvaret til hesten litt når den får vaskine og det blir verre dersom hesten også blir svett. Den kan da bli sjuk, sjølv om det nok skal ein del til før ein normalt frisk hest blir sjuk. Men man gambler ikkje med sånt.

Det er ikkje uten grunn att det skal ha gått minst 7 dager frå vaskine til stevnestart.

Når det gjelder tannrasp kjem det nok ann på ein del, men ved normal tannrasp skulle det ikkje vere noko i vegen for å bruke hesten som normalt.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  15:35:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
En annen ting som kan skje (men vet ikke hvor ofte) er at hesten reagerer allergisk på vaksinen. Har opplevd at en hest fikk en liten kolikk pga vaksinen (aldri hatt det verken før eller siden), og da ble det bare byttet tilbake til den forrige type vaksine som ble gitt.
Hege Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.15 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.