hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er ikke reglene like for alle?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Hestemarked.no
 Er ikke reglene like for alle?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

lino

» VIP

Skrevet - 08/12/2005 :  11:24:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Denne tråden ble ikke stengt, mens denne ble det, til tross for at de handler om det samme, bare forskjellige personer..
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110

Prince Barclay xx

Skrevet - 08/12/2005 :  11:31:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm..
Syntes jeg og var rart?:P
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  12:42:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
kansje fordi den som ikke ble stengt ble laget først????eller vetsje g...teit uansett...
Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 08/12/2005 :  13:30:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Satt nettopp og stussa på det samme.. Begge er jo offentlige personer, og bør tåle at treningsmetodene deres blir disukert, så lenge det ikke blir angrep på treneren personlig.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  13:45:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Godt spørsmål. Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 08/12/2005 :  14:02:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Satt nettopp og stussa på det samme.. Begge er jo offentlige personer, og bør tåle at treningsmetodene deres blir disukert, så lenge det ikke blir angrep på treneren personlig.

Opprinnelig postet av Anniken B.

Ja, det blir for dumt om man ikke kan diskutere treningsmetoder her inne.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  14:43:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Treningsmetoder kan man nok diskutere lino, men ikke mennesker. Slike debatter kan fort føre til personangrep :-) Gå til toppen av siden

MIX

Skrevet - 08/12/2005 :  14:58:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Begge disse trådene er av en slik art at de bør stenges. Den første tråden det henvises til ble fjernet helt, da det hadde oppstått endel debatt rundt denne, og den var enklere å fjerne enn å modifisere med advarsel (vi bruker ofte siste alternativ når det er mulig, fordi folk skal se at vi rydder opp her, og fordi dette har vært savnet fra brukerne tidligere).

Vi som administrerer MIX-forumet har ikke anledning til å følge opp og lese alle tråder til enhver tid. At noen tråder fjernes raskere enn andre kommer rett og slett av at det er ikke alle vi finner umiddelbart. Dersom du mener at en tråd er utenfor våre regler, eller på andre måter er uheldige, oppfordrer vi dere til å tipse oss om dette ved å klikke på innleggets knapp merket med "upassende?". Da varsles vi umiddelbart, og får ryddet opp snarest.

Vi har i noen sammenhenger fjernet/sperret debatter lenge før det har oppstått uheldige innlegg. Men så lenge det dreier seg om personer vil man før eller siden møte de som er denne personen imot, og som ønsker å kritisere vedkommende. Vi har hatt flere slike tilfeller før, og av den grunn har vi valgt å forby dette helt, også før eventuell personuthengelse finner sted, fra første stund.

MIX, administrator Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  22:32:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjære MIX :)
Det er helt greit dere stenger for personlige angrep, men jeg mener stadig at disse 2 debattene handler om NH trening og måten det blir gjort på. Jeg har forstått det sånn at dette er et hesteforum og all slags trening er diskuterbart. Nå trenere tilbyr kurs til private hesteeiere ser jeg stadig ikke problemet i at metodene kan bli diskutert her på forum..
Takk :)
Gå til toppen av siden

MIX

Skrevet - 08/12/2005 :  23:04:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har vi tidligere hatt debatter som har begynt med en uskyldig form, f.eks. ved diskusjon om treningsmetoder, men også via andre "uskyldige" tema. Hadde disse debattene bestandig vært personsnøytrale, så hadde det vært greit. Men vi har hatt flere eksempler på at "uskyldige" debatter som dreier seg om navngitte personer, også som har hatt en veldig positiv start, har endt opp med å være direkte personangrep som overhode ikke henger på greip i forhold til virkeligheten og som heller ikke er ønskelig at forekommer her. Det er folk som gir beskyldninger om direkte dyremishandling og bedrageri. Dette har ingenting med f.eks. debatt angående treningsmetoder å gjøre. Treningsmetoder kan forøvrig debatteres selv om man ikke kritiserer personer i denne saken. Vår oppfattelse er også at slike utsagn i stor grad heller ikke stemmer med virkeligheten, og at slike rykter er svært uheldig at kommer ut.

Den dressurdebatten som ble sperret er forøvrig klart vinklet mot hvor vidt vedkommende rir og instruerer på en riktig måte eller ei, og med oppfordring om å plukke ut både negative og positive sider. Ikke debatt som fokuserer på vedkommendes teorier.

Når det gjelder hvor vidt man har lov eller ikke lov til å diskutere andres treningsmetoder så kan det henvises til en sak i Tyskland, hvor et av de store Hestemagasinene, nylig tapte sin rettsak i forbindelse med at de hadde skrevet en artikkel om treningsmetoden til en verdenskjent dressurrytter. Denne rytteren er hva man vil kalle en offentlig person, som også tilbyr sin lære via komersielle kanaler. Denne rettsaken legger likevel til grunn at vi ikke bør og kan kritisere folk på denne måten. Det som i utgangspunktet er en kritikk av en treningsmetode, har etterhvert blitt til en kritikk av denne ryttern, som er frontfiguren og den som har nådd lengst av de som benytter denne treningsmetoden. Vedkommende opplevde kritikken av treningsmetoden som direkte personangrep etterhvert.

Det er forøvrig vanskelig å skille mellom hvilke debatter som er eller lett kan ende opp som direkte personangrep. Noen debatter er soleklare i denne kategorien, i forbindelse med at en navngitt person direkte henges ut i en debatt. Det vanskelige blir når man trekker inn en person på en positiv eller mer nøytral måte, uten og forsøke å gå til angrep. Det som likevel er uheldig er at man før eller siden møter en som har sin kritikk mot vedkommende, og at det da sklir uheldig ut. Vi mener det ofte er best å la være og komme til det punktet, da man bør få lov til å mene både positive og negative ting om folk. Men for å ikke forby kun det ene, ser vi det best at man forbyr begge deler.

Det kan også diskuteres om hvorvidt det er riktig eller galt og f.eks. navngi ekvipasjer i forbindelse med at man snakker om et arrangement eller mesterskap. Vi har til nå valgt å godta det, da dette som oftest blir i mer refererende form, og ikke en direkte debatt om de det gjelder. Vi er likevel klar over at det ikke finnes noen klar linje mellom hvorvidt en slik debatt har større eller mindre sjanse for å ende uheldig ut, eller er en debatt med navngitte personer, enn f.eks. en debatt som begynner nøytralt eller positivt f.eks. om en bestemt treningemetode som en eller flere navngitte personer utfører.

Skillet er ikke alltid klart, men når vi enten er sikre eller i tvil om et innlegg kan være av uheldig vinkling, velger vi å stoppe debatten før den utvikler seg for langt. Selv om det er nyttig å dele erfaringer, er det noen erfaringer vi mener at ikke hører hjemme på et offentlig, åpent og søkbart forum på internett, men kanskje heller bare i stallgangen hjemme.

MIX, administrator Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  23:57:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Må dra en "kjære MIX" jeg også. Om det er så at dere ikke har tid nok til å moderere forumet slik at noen folk må føle seg tråkket på iom. at deres tråd blir fjernet, men ikke en annen.. Ja, da er det vel kanskje på tide å leie inn fler moderatorer, eller..?

Tyske lover er ikke norske lover, og for øvrig skrives for øvrig, ikke "forøvrig" ;-)
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  00:55:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Synes nå moderatorene skal ha ros for i det heletatt å ha blitt mer aktive og synlige. Stå på :)

Og bare for å være bitch.. Formosissima, fullt skrives med to l'er, ikke en (henviser til innlegg her). Alle gjør feil..

Redigert av - Ragnhild E den 09/12/2005 01:00:36 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  10:25:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men det må da være lov til å diskutere en offentlig rytter? Han som den 'dressurdebatten' omhandler underviser i dressur, og da er faktisk hans egen ridestil under kritikk. Du underviser ikke i en annen metode enn den du bruker selv, gjør du det da? Og om denne personen som startet den tråden har fått tilbudet om å bli instruert av vedkommende, så har den personen all rett til å forhøre seg om instruktøren på forånd. På godt og vondt! En treningsøkt kan ødelegge en hest om treneren ikke passer til hesten, og det vil iallefall jeg unngå. Jeg er veldig fristet til å si hva jeg svarte i den debatten, men skal la være, siden det tydligvis blir oppfattet som personangrep.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/12/2005 :  10:44:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men det må da være lov til å diskutere en offentlig rytter? Han som den 'dressurdebatten' omhandler underviser i dressur, og da er faktisk hans egen ridestil under kritikk. Du underviser ikke i en annen metode enn den du bruker selv, gjør du det da? Og om denne personen som startet den tråden har fått tilbudet om å bli instruert av vedkommende, så har den personen all rett til å forhøre seg om instruktøren på forånd. På godt og vondt!

Hvis du har så god førstehåndskjennskap til vedkommende det ble spurt om så er faktisk ikke dette vanskeligere enn at du sender en mail til den som startet tråden å forklarer hva du mener.

Videre vil jeg si at det ofte er slik at om man diskuterer offentlige personer så ender det fort opp med at alle vi som har 2-3 hånds kjennskap skal mene masse om vedkommende. Og om det kommer til undervisningsmetoder har man faktisk fint lite man skulle sagt om man ikke har sittet på hest mens vedkommende har stått i midten, eller man i det minste har sittet på tribunen og fulgt vedkommendes undervisning.

Men man kan fortsatt mene noe om de prinsippene vedkommende utøver, men da er det jo ingen vits i å diskutere personen, da kan vi jo like godt diskutere treningsmetoden vedkommende utøver.

Kopi av melding:
En treningsøkt kan ødelegge en hest om treneren ikke passer til hesten, og det vil iallefall jeg unngå. Jeg er veldig fristet til å si hva jeg svarte i den debatten, men skal la være, siden det tydligvis blir oppfattet som personangrep.

Opprinnelig postet av kristy

Med fare for å oppleves som uhyrlig personangripende:
Vi vil alle unngå å ødelegge den hesten vi sitter på, og det er jeg helt sikker på at denne debattsiden ikke har noe i mot heller. Men det går da vel ann å diskutere treningsmetoden, den er jo basisen for enhver trener/lærer/instruktør. Dere behøver jo ikke på død og liv å diskutere de som utøver treningen personlig eller hur?? Evt kan vel det være en bikommentar, av typen: "jeg har hatt gode opplevelser med å trene for ****" eller "under trening for ### opplevde jeg at vi var svært uenig om meningen med/utføringen av/holdningen til".

Videre er det også en stygg tendens her til at mange ikke klarer å holde slike diskusjoner på et saklig nivå, og jeg kan faktisk forstå ønsket om å rydde opp før det eskalerer.

Guro

Redigert av - Guro den 09/12/2005 10:51:01 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  10:50:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ragnhild: Jeg kan sikkert lete igjennom dine innlegg for å finne en feil også, sånn bare for å påpeke det her. Jeg påpekte at MIX-moderator konsekvent skriver "for øvrig" feil, og tro det eller ei, da blir det ikke så vanskelig å finne ut hvem som poster fra dette navnet, egentlig. (De har jo selv påpekt at det skal vi ikke vite noe om)
;-)

Redigert av - Silje-og-Tindra den 09/12/2005 10:52:11 Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  12:09:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
da blir det ikke så vanskelig å finne ut hvem som poster fra dette navnet, egentlig. (De har jo selv påpekt at det skal vi ikke vite noe om)

Hæ? Dette har ikke jeg fått med meg noe om...
Menne...spiller det noen rolle da???

Ellers har jeg min mening om diskusjoner ang "offentlige personer"...
For det første,hvem "bestemer" egentlig når en person er blitt "offentlig"?
Personen selv? Eller andre som har meninger om dette...?
Selv om noen tilbyr timer,og undervisning,gjør ikke det dem til offentlige personer,vel? Hva med oss da? Vi som poster ut meninger og råd på et offentlig forum...er vi "offentlige personer"?

Problemet med å diskutere personer offentlig,er jo at det er så mange meninger,og ikke minst forskjellige mennesker som er med å diskutere...og selv om noen klarer å følge god debatt-kultur,så skjer det mer enn ofte at noen ikke klarer det.
Og da er man med ett over fra å diskutere metoder til å diskutere person...
Dermed er det vel lettere å overholde/sette regler hva som er tillatt å debatere på offentlige forum,enn hva en har lov til å "mene" og ergo skrive om...

Takker for meg. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.