hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sitte på riktig diagonal.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Sitte på riktig diagonal.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 07/12/2005 :  22:41:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Håper jeg ikke tabber meg ut helt nå

Men hvordan kan jeg selv se at jeg sitter på riktig diagonal? har ikke speil.
Og jeg vet man kan se på skuldra til hesten, men det blir nesten aldri riktig!
Er det andre ting man kan venne seg til eller se etter? Jeg må vel trene øyet som ser

Problematisk når den ene siden av hesten er full av man!

TORHILD

» VIP

Skrevet - 07/12/2005 :  22:58:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Se på utvendig skulder når du rir feks på volte, da er utvendig den som er ut mot veggen. Skulderen går frem og tilbake, frem og tilbake, og du går opp, ned, opp, ned. Idet skulderen går bak og foten i bakken skal du sitte. Tenk takten ned-ned-ned hver gang du setter deg og se på skulderen om ditt ned stemmer med at skulderen går bak. Har du masse man på utvendig så se på innvendig, men da må du tenke motsatt.

Det hjelper også å sitte og se på andre som rir, ned-ned-ned, aha! hun rir på rett =)

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 07/12/2005 :  23:01:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det vil lønne seg å forsøke å lære seg å kjenne etter. Trening, trening. Men du kan jo også sjå på innvendig skulder dersom manen er i veien på andre sida.

Redigert av - Lucinda: den 07/12/2005 23:03:55 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/12/2005 :  23:36:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sitt alltid ned når hestens utvendige forbein trår i bakken.
Da får det ikke blitt feil uansett hvilken hånd du rir på.
(Og som andre har nevnt ser og kjenner du dette etterhvert.)
Kommer du på feil diagonal, sitt ned to takter så er du i gang igjen!

Redigert av - xxxx den 07/12/2005 23:39:22 Gå til toppen av siden

Labbis

Denmark

Skrevet - 08/12/2005 :  15:36:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenk deg at du skal gjøre slik som utvendig forbein ("følge med" utvendig forbein). Når utvendig frambein går framover, skal du også gå framover (dvs "opp"). Når utvendig frambein går bakover, skal du også gå bakover (dvs. "ned"). Det er lov med litt titting på skulderen i begynnelsen, men prøv å gjør det mindre og mindre til du etterhvert kjenner hva utvendig frambein gjør.

For å se om andre sitter på riktig diagonal er det greit å se på innvendig bakbein. Når innvendig bakbein går fram, skal også rytteren gå fram (dvs "opp"). Da er det nesten som om rytteren blir "sparket opp" av innvendig bakbein.

Det er hvertfall min måte å se ting på.
Gå til toppen av siden

pacasa

» VIP

Skrevet - 08/12/2005 :  21:01:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressepacasa  Svar med kopi av melding
Etterhvert kjenner man om man er på feil diagonal, spesielt på volter. Det kjennes når man ikke er i takt med hesten. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/12/2005 :  23:16:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for mange flotte svar :)

Nå skal det bli øving fremover. Synes jeg skal lære meg og sitte riktig i alle gangarter før jeg begynner og trene på noe nytt nå.

Men hvordan kjennes det ut når jeg sitter på feil diagonal? Er det uforklarelig kanskje?

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  23:24:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Det er litt uforklarelig egentlig. Når du er vant med å ri på riktig diagonal og har gjort det lenge, så blir det bare ekkelt å ri på feil. Jeg vil påstå det er mye lettere å kjenne riktig/feil galopp enn om man sitter på riktig diagonal, men det kommer etterhvert. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 09/12/2005 :  00:36:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Dette blir litt sånn på siden men vil bare tipse deg mens du er i gang med litt ¨jobbe med deg selv arbeid¨....

Du skrev i en tidligere debatt at du mente sits var veldig viktig...noe det selvsagt er. Du har nå fått forklaring på hvordan du lærer deg å ri på riktig diagonal på en lettvint måte, som jo egentlig er greit da det er meget grunnleggende. Men etterhvert som ridningen skal avanseres så husk ditt utsagn tidligere, om hvor viktig sits er for. Med nitidig sits og balanse ridning, hvor fokusen er å bli kjent med hva som er under deg..hvordan og hvorfor ting skjer...så skal du etterhvert kunne føle med bare hoften din hvilket ben av hesten som er hvor og når... Du vil trenge dette så sårt den dagen du skal starte med overganger fra skritt til galopp/kontragalopp, til versader, travers og renvers, bytter og sideførende. For å få presise og fine overganger må du gi signaler i det rette øyeblik...dvs, skal du har en sjenkelvikning så må du spørre i det hestens flytter vekten over til det benet som skal i luften, ellers vil du få en takt over...
Derfor....bruk nå denne tiden når du alikevel skal lære deg å ¨føle¨riktig diagonal, føl på kroppen din, følg med på hestens ben og hvordan hesten lflytter vekt slik at du kan bruke dette som et ekperiment til senere bruk. Ved å føle og studere takt og rytme vil du etterhvert bli en meget observant og følsom rytter.

Enjoy your horse...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/12/2005 :  00:48:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oleo: Ja, sitsen er viktig. Sitter altid og konsentrer meg om å sitte riktig. Loddrett sits. Armene rett og sjenklene fint inntill..
Enklere og lære seg og sitte riktig først enn og avvenne en annen vane man har..
Takk for svar du :)

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  10:50:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Strengt tatt er det ikke noe som heter 'rett og gal' diagonal. I Russland før 2. verdenskrig, var det 'rett' å sitte ned når innvendig framben var i bakken, etter 2. verdenskrig har de 'gjort om', slik at det er 'rett' å sitte ned når utvendig frambein er i bakken.

I den første treningen man gjør med en hest, er det i den klassiske verdenen normalt å ri med 'vekten ut', og i den sammenheng er det da mest logisk å sitte ned når utvendig framben er i bakken. Videre i hestens utdannelse, når den er så langt i utdannelsen sin at den skal vendes på vekten, så er det mer riktig å sitte ned når innvendig framben er i bakken.

I klassisk ridning, er det derfor slik at har man i en rideøkt først begynt å sitte ned på et frambein, (utvendig eller innvengig) så skal man fortsette med å sitte på enten utvendig eller innvendig gjennom hele økten. Men nå er det også slik at når man kommer oppover i hestens utdannelse, så bruker man mer den dype sitsen, slik at i praksis så blir det til at man sitter mest på 'det utvendige' frambenet.

Dette fordi det er lettere å lage tramp i bøylen idet man setter seg ned, det er ikke like lett å trampe ned i bøylen idet man reiser seg opp, ikke like lett vil ikke si umulig, med trening går det å gjøre det også, men det er altså lettere å forsterke tramp i bøylen idet man setter seg ned.

Om man ser bort fra dette med tramp i bøylen, så spiller det liten rolle hvilken diagonal man 'rir' på, med tanke på vekt-distribusjon.

En annen ting er det at hesten vil alltid ta lenger steg med det benparet som vi ikke sitter på, og litt kortere steg med det benparet som belastes. Om hesten arbeider ulikt med diagonalene, så kan man bruke lettridning til å manipulere dette - til en viss grad. Spesielt i traverser hvor hesten har lett for å miste fremadbydning kan man bruke lettridning for å få det 'ledende' benparet til å gripe mer frem.

Men til elementær ridning, d.v.s. uten å tenke på å forbedre hestens gangarter, og ri 'på vekten', så er regelen at man normalt sitter ned når utvendig framben er i bakken.

I den klassiske ridningen er det hesten som bestemmer hva som er rett.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  11:02:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for et lærerikt og interessant innlegg Destrier
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/12/2005 :  11:08:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Destrier

Dette vet jeg ikke helt om jeg skjønte: Mener du at hesten bestemmer fordi man da sitter på den diagonalen som passer best i forhold til å styrke hesten? (unnskyld at jeg må ha ting inn med teskjeer innimellom *rødme*)

Kan jeg da spørre et spørsmål for å dra dette videre: Hvis man eksempelvis rir en hest som er noe stiv og "faller innover" (så bør man begynne å skritte til hesten er sterk nok til å bære seg, ja jeg vet det;), men når man rir på rideskole hender det seg man får utdelt det "råtne eplet" og har en ridelærer som syns at "det er slik vi skal gjøre" og da gjør man som oftest så godt man kan med det man har).
Bør man da sitte på ytre forbein for å "balansere" for hesten, eller bør man gjøre motsatt for at man skal få hesten til å "balansere seg selv"?
*klør seg litt i hodet*

Guro

Kristine: sorry at jeg kupper tråden din litt, kan lage en ny om du syns dette blir forstyrrende:-)

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/12/2005 :  11:35:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro: Bare kupper tråden du, lurte på det samme selv

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 10/12/2005 :  22:29:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En hest som er noe stiv og "faller innover"

Det er nettop derfor det normalt er 'rett' å sitte ned når utvendig frambein er i bakken, for å hindre den i å legge vekten til innvendig skulder. Elementær ridning dette her.

Å arbeide hesten i skritt vil ikke 'løse' dette problemet, da hesten har en annen balanse i skritt enn i trav.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 10/12/2005 :  23:40:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Ja, jeg vet at dette er normalt, og det var ikke det jeg mente å spørre om i grunnen. Uttrykte meg vel helst litt klønete. Jeg vet hvorfor jeg sitter på utvendig skulder (i grunnen sitter man vel i forhold til innvendig bakbein??) (altså at ideen er å hjelpe hesten å bære vekten riktig), derfor lurte jeg på om dette forholder seg annerledes etter klassiske tanker, iom at du skriver følgende:

Kopi av melding:

Jeg skjønte bare ikke helt hva hesten bestemte utfra ditt innlegg.

Jeg vet også at skritt er firetaktig og derfor annerledes enn totaktige trav, men per de innlegg jeg har lest av det du skriver så har jeg fått en oppfatning av at hesten skal bære seg i den nederste gangarten (dvs skritt her), og være tilstrekkelig myk osv. før man begynner å trave, og at man sånn sett ikke vil møte problemet med "traversvinging" når man rir etter de prinsippene.

Jeg spør ikke nå for å være vanskelig, men fordi jeg trodde jeg skjønte substansen i ditt første innlegg fram til den siste kommentaren.

Guro

edit for å gjøre om en formulering så jeg virket litt mindre sur, og litt mer spørrende;-)

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning

Redigert av - Guro den 11/12/2005 00:07:18 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.8 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.