hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten vil ikke være ute
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Hesten vil ikke være ute
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lyngen

Skrevet - 12/12/2005 :  12:13:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lyngen kommer ut ved 7-7.30 tiden om moringen, og syntes det er på tide å komme inn ved 16-17 tiden. Han står sammen med 10 andre, de har fri tilgang, og de trives sammen. Men 3-4 stk av de steller seg ved porten rundt 16 tiden og står der til vi kommer å tar de inn, for dagens trim.
Har prøvd å sette de ut etter dagens trim, ved 19 tiden på kvelden, men da sto de bare ved porten og hang. Skjønte ikke helt hvorfor de ble satt ut igjen. Lyngen kan ikke bli igjen alene på beitet, da får han helt dilla, og løper fra og tilbake til han blir tatt inn.
Men når vi slipper de på sommerbeite(ikke ved stallen), er det ikke snakk om at de vil inn.

Tror det har litt med vane å gjøre.
Noen skriver her at hestene står ute til 22-23 tiden? stenger stallen aldri hos dere? og når bruker dere hestene hvis de står ute fra 7-23(eller er trening iberegnet den tiden)
Hos oss har vi stenge tid kl 22, for da skal hestene ha fred og ro.
De flesten hestene blir tatt inn rundt 16-18 for å blir brukt. De fleste er ferdige til kveldsfor som er kl 20.00.
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  16:34:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Har prøvd å ha hest i egen stall eller utegang hjemme og på utleiestall med opptil 30 bokser. Har hatt den samme hesten hele tiden. Konklusjonen min er at vi får akkurat de hestene vi legger opp til sjøl. Det er opplegget vårt rundt hestene som er avgjørende for denne oppførselen,og det er vi som legger grunnlaget.
Eks.1:Hesten min sto hjemme på stall med en annen hest,ingen av de ble stående aleine ute på kveldstid. De hadde ikke fri tilgang på fôr,men jeg var nøye på at de ikke skulle ha eksakt lik fôringstid hver kveld.
De ble fôret seinest 21,de stilte seg aldri tidlig ved porten da hele "flokken" var samlet og de ikke forventet mat tidlig og til et fast tidspunkt.
Eks.2:Mine to hester gikk ute hele døgnet i vinter,den ene har levd rimelig fritt,den andre har stått på stall i alle år. De hadde nesten fri tilgang på grovfôr,faste tider for når jeg fylte vann og ga kraftfôr,var veldig sjelden noe mas. De stod på yndlingsplassene sine,uavhengig av utelys eller ei. Oversikt var det viktigste.Eks.3:Hesten min står på en stall med 10 bokser inne og 2 utebokser.
Forholdene er lagt bedre til rette enn på mange andre staller.
Men her stiller hestene seg ved porten,og det blir noe stress når første hest blir tatt inn for å trenes. De fleste går i paddock aleine. Nå blir alle tatt inn tidligere pga. at noen blir stresset. Så står de som ikke blir brukt og venter utåmodig på mat i 2-3 timer. Hesten min har flyttet ut i den ene uteboksen,og jeg vil påstå at han er mer avslappet etter at han flyttet ut sammen med kun èn ponni.
Hestene veit at de andre hestene går inn,det er mat og trygghet inne (de vil gjerne være med de andre uavhengig av om det er hester de ser på avstand,eller som de deler paddock med.).
Hester har sterke innstinkter,og det er vi som tukler med det i hesteholdet vårt. En hest tåler kulde bedre enn oss,og jeg vil si at hestene har større behov for trygghet med mat og tilhørighet,derfor denne oppførselen.

Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  13:49:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine hester synes heldigvis det er helt ok å være ute i mørket.
Noe annet ville blitt vanskelig med tanke på at det ikke er mange timene dagslys her nord på denne tia av året.

Vi har utelys på den nederste delen av paddocken, og øverst oppe i skogen er det gatelys som skinner.
Men de bruker hele området også når det er mørkt.

Eneste gangene de ikke vil være lenge ute er om maten tar slutt, da krangler de en del.
Og selvfølgelig når det regner vannrett.
Men da får de heller være ute i flere omganger og inne noen timer imellom.

Tror nok de ville vært mer utålmodige om de ikke hadde hatt selskap av hverandre.

Anette Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.