hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Aktivisere hestene på beite
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Aktivisere hestene på beite
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2005 :  09:43:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Siden hestene mine er så glad i å spise ting som er giftig... Så tenkte jeg på om jeg kanskje kunne aktivisere de med å legge ut andre godbiter rundt om kring på beite så de har noe annet å bedrive tiden sin med enn å stå å spise eik hele dagen.

Er jo ikke hva som helst jeg kan legge ut, for om de ikke finner det med en gang og det blir liggende blir det jo ødelagt. Tenkte da på ting som brød, gulerøtter og lignende.

Man har jo disse da:

Men kjøpte de som skoies hadde før som ligner, og disse likte ikke hestene mine... Aner ikke om disse smaker omtrent det samme...
Hester er jo gjerne ikke så glad i ting som smaker for sterkt eller kunstig.

Noen som har noen forslag til hva jeg kan finne på? Som ikke koster for mye...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Redigert av - Roxira den 07/12/2005 09:49:30

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 07/12/2005 :  09:52:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Hva med å dra på et grønnsakslager og hente vrakgulrøtter? De får du sikkert gratis, så lenge du peller de ut selv... Jeg har henta gulrøtter mange ganger, og for de er jo dette søppel og de blir glad for å bli kvitt det. Så lenge du sorterer ut det som er muggent, funker det supert!

Du kan jo også dra på butikken der du handler og spørre om du kan få det gamle brødet som blir igjen om kvelden... Noen butikker tar litt for dette, noen gir det bort gratis. Men igjen; dette er søppel for butikkene. Nå kan du jo ikke legge hauger av brød rundt på beitet, men det går jo ann å gi litt?

Epler kan også funke fint, så lenge det ikke blir for mye :)

Edit: leste ikke hele innlegget ditt jeg ;) Men gulrøtter kan jo iallefall ligge en god stund før de er ødelagt!
Har hørt om flere hester som "tar helt av" når det gjelder sånn LikIt stein...de slikker og slikker helt til den er tom. Og det kan jo umulig være bra...?

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

Redigert av - Anette&Ali&Aurello den 07/12/2005 09:54:33 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/12/2005 :  11:41:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Susanne!

Er det ikke noen mulighet for å kappe ned disse forbaskede trærne?
Du leier jo stallplass, og om dette er et beite du har fått tildelt så burde vel stalleier/ ansvarlig for stallen sørge for at dine hester ikke har tilgang på ting som kan være giftig for de.
Synes først og fremst du burde ta opp dette da jeg personlig ikke synes slikt går an.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2005 :  15:43:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei Susanne!

Er det ikke noen mulighet for å kappe ned disse forbaskede trærne?
Du leier jo stallplass, og om dette er et beite du har fått tildelt så burde vel stalleier/ ansvarlig for stallen sørge for at dine hester ikke har tilgang på ting som kan være giftig for de.
Synes først og fremst du burde ta opp dette da jeg personlig ikke synes slikt går an.

Opprinnelig postet av Renegate

Det er VELDIG mange av disse trærne.. Er liksom ikke bare snakk om en 5-6 stk...
Og utenfor beite er det også mange og nøttene triller jo inn på beite.

Er ikke så mye håp å snakke med folk der borte, for de sier ikke hei engang.. Og det er liksom sånn at man må ta seg av sin egen hest...

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2005 :  15:46:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Edit: leste ikke hele innlegget ditt jeg ;) Men gulrøtter kan jo iallefall ligge en god stund før de er ødelagt!
Har hørt om flere hester som "tar helt av" når det gjelder sånn LikIt stein...de slikker og slikker helt til den er tom. Og det kan jo umulig være bra...?

Opprinnelig postet av Anette&Ali&Aurello

Kjøpte noe lignende en gang, men det var ikke noen suksess, smakte så vidt på den og rynket på nesa og gikk... Men det var jo et annet merke.

Er sikkert mange hester som står mye inne som blir "avhening" av disse og sikkert matvrak også...
Men side de blir hengende ute, så kanskje de ikke er så spennende at de spiser de opp med en gang?

Må jo få laget noe tak over de på en eller annen måte også, så ikke regnet regner de bort.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  00:50:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Kjøpte sånne "slikkesaker" til mine,varte i nøyaktig 10 min. De gomlet i seg hele greia,var veldig enkelt å bite av store biter. Dårligste kjøpet jeg har gjort. Synes det høres slitsomt ut å måtte legge godbiter rundt omkring til dem. Å flytte dem til et annet sted er kanskje heller ingen mulig løsning. Jeg ville nok heller ha gitt dem fri tilgang på grovfôr hvis det er praktisk mulig,eventuelt gitt de en halmball de kan stå og dra ut av. Så lenge halmen er tørr og av ok kvalitet bør de ikke ta noe skade av det.. Shettisen min synes det er kjempestas å ødelegge halmhuset.. Håper du finner en grei løsning!
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  09:36:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Vi pleier å legge høyet i små dunger rundt om kring. Gjerne slik at de må lete etter neste haug. Det er også lurt å sette vannet lengst mulig unna maten, slik at hestene må bevege seg mere mellom mat og vann. Så kan du ha godbiter en helt annen plass igjen. Leste en gang en oppskrift fra en som laget "snadderkuler" som hun hengte opp i trærne rundt om kring. Skal se om jeg finner den. Var på barfotlista (der er vi veldig opptatt av å få hestene til å bevege mest mulig ute). Et annet tips er å gjerde inn en gate som hestene går i. Denne kan du jo legge uten om trærne kanskje? Så har du mat i en ende og vann i en ende. Hestene setter også stor pris på ei sandgrop til å rulle seg i. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 08/12/2005 :  13:29:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har også mat i en ende og vann i en annen...

Jeg tror også at å gi hestene en del grovfor ute kan være bra...hvis de har grovfor tilgjengelig hele/store deler av dagen blir de jo mindre sultne...og dermed spiser de (forhåpentligvis) mindre på det som er giftig...

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 08/12/2005 13:29:34 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  14:07:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Mat og vann i hver sin ende fungerer iallefall IKKE på hestene mine... Da dropper heller latsekkene å drikke... Prøvde å sette vannbøtte oppå en liten helling så det skulle bli lettere for meg å fylle vann men nei.. Da kunne jeg ha vannet selv mente de!
*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 09/12/2005 :  00:02:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har et forslag - dog kanskje noe "spesielt" og utradisjonelt...
Men slik som situasjonen er hos deg nå(har smuglest litt på dagboka di ) høres det ikke ikke ut som at hestene har godt av å gå på det beitet med giftig materiale siden de reagerer såpass negativt med rennende mage, matt pels etc..
Uansett - regner med at hestene dine er gode venner/går godt sammen? Hva med å sette opp ekstra gjerder innenfor hovedgjerdet? La det gå i slangemønster/sirkler rundt hele beitet - du ender til slutt opp på samme sted - f eks 6 meter bredt? Slik kan du unngå de giftige trærne som hestene reagerer på. I tillegg vil det faktisk skape endel bevegelse også - ihvertfall om du da legger høy rundt omkring i systemet(og selvfølgelig vann). Om hestene f eks skal ha vann - og står på motsatt side - må de gå hele veien rundt langs det nye gjerdet istedenfor tvers over - som er snarveien. Det samme med høyet som er lagt ut på forskjellige poster - de vil ofte bevege seg fra post til post - fordi den neste haugen selvfølgelig er mye mer fristende! Tips da er selvfølgelig at du har tilgang til midten - så du slipper å gå rundt hele veien selv for å legge ut mat
Vel, kanskje ikke optimalt - men så lenge du heller ikke har mulighet til å flytte hestene er det kanskje verdt et forsøk? Forutsetter også selvfølgelig at hestene går bra sammen - veldig dumt om en hest som ofte blir jaget blir sperret mellom to dominerende hester(ja, systemet har jo sine svakheter)...
Lykke til ihvertfall
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  08:02:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
He he, det var akkurat dette jeg prøvde å forklare, men du gjorde det så mye bedre. Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  04:59:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Nå er jeg helt oppgitt over hestene mine!! Byttet beite som jeg egentlig bare kan bruke om sommeren, for en ukes tid uten lov rett og slett for å se om hestene mine ble noe bedre i magen av det...
Var noen eike trær på dette beitet også, men under halvparten av hva det er på det andre beite, og siden det er noen gress tuster her og der så tenkte jeg at eika ikke kom til å være så populær når de fikk smaken på gress!!

Men så feil kan man ta... De står under de 3 eike trærne som er på forsiden av beite og der står de hele dagen og leter etter eike nøtte og blader... Ot spiser bark...
DUMME hester er det eneste jeg har å si!!
Er flott løvskog, gress og bekk på andre siden av beite pluss at det er tørt der (ikke gjørme), men der har de ikke vært engang!!!
Beveger seg nesten bare kun på en liten platting rundt disse trærne og kommer ned når det er høy å få!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  10:11:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Forslaget til Dikselen var ikke så dumt! Hvis du avgrenser området er det lettere å fjerne eikebladene der de går, eller hvis det ikke er blader over det hele, å gjerde inn der det er minst

Høres nesten ut som om hestene dine er blitt avhengige av eik! Vet ikke om det går an men...

En annen løsning kan være å sette på dem munnkurv mens de er ute. Høres ikke så snilt ut kanskje, men er uansett bedre enn at de skal gå og være dårlige i magen sin
Lykke til hvertfall, hva du nå enn setter i gang med
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  19:10:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Eikomaner.. Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 11/12/2005 :  19:57:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da får du gjerde inn området rundt de få trærne som står der da... Så de ikke kan gå dit, det er jo ikke bra for de! Få tak i noen stolper og tråd fortest mulig, kan jo ende skikkelig galt det her.
En annen ting er at det ikke er bra for hestene å spise store mengder med gress som har vært gjennom en frostperiode... Det er veldig sterkt, i verste tilfelle kan hestene bli forfangne...
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  21:25:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Da får du gjerde inn området rundt de få trærne som står der da... Så de ikke kan gå dit, det er jo ikke bra for de! Få tak i noen stolper og tråd fortest mulig, kan jo ende skikkelig galt det her.
En annen ting er at det ikke er bra for hestene å spise store mengder med gress som har vært gjennom en frostperiode... Det er veldig sterkt, i verste tilfelle kan hestene bli forfangne...

Opprinnelig postet av Dikselen

Det er ikke veldig mye gress på dette beite, de spiste det jo ned i sommer, er bare kommet opp max 1cm...

Resten av hestene på stallen har jo gress hele vinteren, og ikke noe har skjedd med de.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.