hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan takle vold i skolen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Hvordan takle vold i skolen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  21:49:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Mari: Har du tenkt på hvorfor denne gutten reagerer som han gjør? Forstår han alt i timene på skolen? Er han med i vennegjengen, eller er han litt for seg selv? Har du tenkt på at han kanskje har litt andre problemer enn deg som alltid har bodd i Norge og lever trygt i et eget hus og har alt du trenger?

Mener ikke å si at det er greit at noen slår, men kanskje å tenke litt om hvorfor det skjer...

Forøvrig er jeg ganske enig i det Renegate og Formosissima skriver...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  21:58:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Det er nok noe der... Han er med de andre, men slik som han oppfører seg vil ingen være sammen med han.. Har prøvd det faktisk, men da fikk jeg en spyttklyse i ansiktet til svar. Tror ikke det er noe mer jeg kan gjøre... Er ikke bare hans feil, også vår på mange måter.. Håper han oppfører seg når han kommer tilbake etter å ha vært utvist da.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  22:08:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Vi hadde en episode på skolen hos oss der en medelev angrep en anne nmed kniv. Var ikke særlig morsomt eller riktig av den som gjorde det, men jeg tror det er litt som A&A&A skriver at det skjer på grunn av noe. I "mitt" tilfelle var også den som angrep fra en annen kultur, og det kan ha noe å si. De er vandt til å håndtere situasjoner på en annen måte, og tenker annerledes tror jeg... Men det er alldeles ikke riktig for det...
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  23:22:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Nå har jeg bare lest fort over noen av innleggende her, men jeg kan spytte ut litt av mine erfaringer.

Bare for å ha sagt det, missy, det jeg reagerer på med innleggene dine er at du sier "de". Mulig at de du har vært i kontakt med har vært slik du sier, men det er akkurat det å skjære alle under en kam som er så ufattelig dumt!

Vel, så litt om meg og mine erfaringer. Jeg er født og oppvokst på Holmlia eller "Lille Pakistan" som det også blir kalt. Mange husker sikkert Holmlia-drapet på Benjamin, Victor som døde og for ikke så alt for lenge siden, Lise som blei drept (ikke på holmlia, men hun kom herifra). Ja, det er mange utlendinger på Holmlia. På en skole med ca 500 elever (om jeg ikke husker helt feil), var vi 40 forskjellige nasjonaliteter, og det er en del. At det var noen av innvandrerene som fant på kødd osv er ikke til å legge under bordet. Men det var sannelig meg like mange norske som gjorde det samme.

Mamma fortalte meg for ikke så lengesiden en liten episode da jeg hadde begynt på barneskolen. Hun hadde spurt om hvordan det var å ha flere utlendinger i klassen, og da hadde jeg bare sett rart på henne og spurt hva hun mente med det. Ja, det var flere utlendinger i klassen min, men for meg så var det helt normalt, det var slik det skulle være.

På ungdomskolen var vi omtrent like mange med innvandrerbakgrunn som nordmenn i klassen, og når jeg ser tilbake på det nå, ser jeg på det som en berikelse jeg har hatt i livet. Det har nok gjort at jeg har fått litt mer forståelse og toleranse enn hva mange andre har fått med seg. Som Formosissima sier har heller aldri jeg hatt noe problemer med folk med innvandrerbakgrunn (kun den ene gangen hvor en ville bli venn med meg på t-banen, rare menneske. Var dog ikke noe problem, jeg bare gikk). Har hatt flere problemer med nordmenn.

Poenget er at ja, det finnes selvsagt innvandrere som ikke kan oppføre seg, og det er de vi hører om. Men hører vi om de innvandrerene som oppfører seg akkurat som nordmenn? Nei, det gjør vi da ikke. Hadde en i klassen fra Vietnam, han hadde klassens beste nynorskkarakter (litt morsomt egentlig), og var knallgod i matte. Flere var engasjert i elevrådet, stilte opp på alle mulige ting, engasjerte seg og var med. Akkurat som "vanlige nordmenn" gjorde.

Det er jo denne generaliseringa som er så skummel.. "De" er et farlig ord å bruke.

Blei et langt og rotete innlegg, men poenget er vel at generalisering er og blir dumt! Man har ikke, og får aldri møtt alle!

Edit for å legge til:
Neste torsdag skal mamma og jeg til et asylmottak og gi fra oss en haug med leker, spill, bøker og andre barneting som vi ikke har plass til mer. Da skal jeg se hvor mye narkotika jeg blir tilbudt..

Redigert av - Ragnhild E den 02/12/2005 23:22:41 Gå til toppen av siden

siljeho

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  00:58:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slenger meg bare på i debatten her jeg.

Lino: nå er det vel ikke akkurat sånn at norske jenter "tvinges" til å gå i slike klær. Som et individ må man ha mot til å stå imot ting. Blir som om en vennegjeng røyker og du ikke klarer og stå imot. (bare ett eks). Vet at det er et stort press i samfunnet i dag, men klarer man ikke å velge hvilke klær man skal gå i uten å få refs, er det noe alvorlig galt.

Og til hele greine om utlendinger, respekterer de jeg så lenge de respekterer meg. Men nå må dere ikke bare ta innvandrere hardt, for vi nordmenn er pokkern ikke så uskyldige som vi skal ha det til altså. nordmenn har lett for å dømme innvandrere, ser man hudfargen stenger man de ute med engang. som sagt sier ikke alle nå. Men vi må seriøst slutte å legge skylda på de som kommer hit. Det er utrolig mange norske som knvstikker, driver med dopsalg, banker opp folk uten grunn. Trur igrunn det står ganske likt mellom alle jeg. Hadde det kanskje folk hatt litt mer respekt for hverandre her i hverandre, trur jeg det ville hjulpet ganske mye!! Men slik er desverre ikke verden,

Mvh Silje Gå til toppen av siden

LilleMint

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  09:07:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLilleMint  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLilleMint  Svar med kopi av melding
Vi har også noen sånne "typer" i klAssen. Han viser finger'n bare jeg snur hue litt jo.. og hvis jeg erter en annen gutt eller jente så bryr han seg og flyr på meg(han tror at jeg erter han) så,han er også utenlandsk. jeg tror han har det litt tøft hjemme han er jo adoptert ..
Si i fra til en lærer

- Jasmine og Ponniene - Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  13:09:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Minttu: Har du aldri tenkt over at han kanskje ikke liker at du erter andre? At det kanskje er du som er problemet her, og ikke han som "flyr på deg hvis du erter en annen gutt eller jente" - han prøver kanskje å forsvare dem?

Du sier at denne gutten er adoptert. Da er han ikke utenlandsk. Han er like norsk som deg, meg og alle andre som er oppvokste i Norge, med norske foreldre. At han er adoptert, betyr bare at han kommer i en annen innpakning enn den standard norske blonde og blåøyde. Normer og leveregler overføres ikke via blodet. Denne gutten har sannsynligvis lært alt av sine norske foreldre.
Og tøft hjemme? Jeg tror de fleste som er adopterte og vet det, er sjeleglade for nettopp det.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  16:10:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
De som er født i Norge, eller bor her utenom asylmottak, ser jeg på som norske. Det er en grunn til at dette har skjedd, det er helt klart..

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  16:18:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Mari: Hva skjer dersom en familie som bor på asylmottak får seg leilighet? Er de norske da, eller? (Måtte bare ;-) Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  16:22:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mari: Hva skjer dersom en familie som bor på asylmottak får seg leilighet? Er de norske da, eller? (Måtte bare ;-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Om de får oppholdtilatelse i Norge, og velger å bosette seg her, ser jeg på den som nordmenn med utenlandsk bakgrunn!! Akkurat det samme med andre folk fra utlandet som bosetter seg her..

Ullsokken

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  18:02:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du sier at denne gutten er adoptert. Da er han ikke utenlandsk. Han er like norsk som deg, meg og alle andre som er oppvokste i Norge, med norske foreldre. At han er adoptert, betyr bare at han kommer i en annen innpakning enn den standard norske blonde og blåøyde. Normer og leveregler overføres ikke via blodet. Denne gutten har sannsynligvis lært alt av sine norske foreldre.
Og tøft hjemme? Jeg tror de fleste som er adopterte og vet det, er sjeleglade for nettopp det.

En utlending (og nå bruker jeg uttrykket med samme mening som deg Formosissma) kan bo hvor lenge han/hun vil i Norge, men jeg kommer aldri til å se på han/hun som en nordmann.

Om jeg hadde flyttet til England for alltid, hadde jeg fortsatt vært norsk.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  21:02:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ullsokken: Nå er ikke en som blir adoptert vanligvis en som flytter frivillig til et annet land fordi den har lyst da.

Teoretisk: Du blir adoptert til england som 1 mnd. gammel. Du vokser opp med engelske skikker, normer, levesett og ikke minst engelske foreldre. Du vet kanskje ikke at du er adoptert. Er du norsk eller engelsk da? Er du norsk eller engelsk selv om du vet at du er adoptert?

Alle jeg kjenner som er adopterte er norsk. De ville blitt svært skuffede hvis jeg kalte dem koreanske, vitenamesiske, afrikanske osv. De er norske, på lik linje med deg, meg, dronning Sonja og katten til naboen.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  22:36:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ullsokken: Nå er ikke en som blir adoptert vanligvis en som flytter frivillig til et annet land fordi den har lyst da.

Teoretisk: Du blir adoptert til england som 1 mnd. gammel. Du vokser opp med engelske skikker, normer, levesett og ikke minst engelske foreldre. Du vet kanskje ikke at du er adoptert. Er du norsk eller engelsk da? Er du norsk eller engelsk selv om du vet at du er adoptert?

Alle jeg kjenner som er adopterte er norsk. De ville blitt svært skuffede hvis jeg kalte dem koreanske, vitenamesiske, afrikanske osv. De er norske, på lik linje med deg, meg, dronning Sonja og katten til naboen.

Enig der

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  23:07:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Enig der

Opprinnelig postet av Mari^_^

Enig!

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  23:26:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Enig der

Opprinnelig postet av Mari^_^

Enig!

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Uenig.

Om jeg hadde vært adoptert bort til en Engelsk familie hadde jeg fortsatt vært norsk. Noe annet er utenkelig for meg.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.