hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan takle vold i skolen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Hvordan takle vold i skolen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2005 :  22:33:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
helt enig med deg Susanne..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/12/2005 :  22:50:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er svært lite lurt som jente, å slå noen tilbake. Menn slår på en helt annen måte og med en helt annen kraft enn kvinner. Jeg snakker av erfaring, som ikke nødvendigvis har kommet i klasserom. Å slå tilbake løser iallfall ikke problemet.

Bare sånn på sidesporet. Hva er en utlending for noen av dere egentlig? En utlending er også en fra sverige, danmark, england, island osv., bare sånn at det er nevnt. :-)
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2005 :  23:11:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Jeg har slått på noen blåøyne,men aldri blitt slått tilbake. men er det en gal utlending som er kjent for at han ikke har noen hemninger hadde jeg aldri tord det så klart. Vi har en utlending her jeg bor,å han har knivstukket 3 personer på 2 år. å han gikk bare et år ubetinget. Sjønner ikke at de får bo i norge i det heletatt. Han drepte nært en i år, han stakk kniven i magen til den andre å dro den oppover, han ble sendt til sykehuset i levanger,men de måtte kjøre til namsos for å hente mere blod. Send dem hjem sier bare jeg.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 01/12/2005 :  23:24:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har lært selvforsvar på skolen. Det synes jeg er bra!

Enig med missy! Bøller skulle blitt utvist av landet!

Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  09:18:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
når jeg sier utlendinger så mener jeg alt som ikke er født innenfor norges grense! og da mener jeg også sverige og danmark og england! i norge gjelder VÅRE regler enten de liker det eller ei!
og engelskmennene er ikke så værst når det gjelder slossing..er en grunn til at skotter og engelskmenn nesten ikke har noe tenner igjen

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  10:03:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
For noen utrolig ignorante og tankeløse egosentrikere enkelte av debattantene her er

Jeg er så sint at jeg freser

De mer eller mindre rasistiske kommentarene mange av dere kommer med sier mye om deres forkastelige holdninger til andre mennesker av utenlandsk opprinnelse og hvor blottet dere er for empati for andre enn dere selv og det såkalte
Kopi av melding:
jødisk-kristne rettssystem

Jeg blir fysisk kvalm når unge individer som dere selv er så trangsynte at dere ikke ser "trærne for bare skog", er dere virkelig så godt "opplærte" at selvstendige tanker utenfor det halvrasistiske og jantelovbefengte systemet av norske såkalte moralske normer og regler er totalt fraværende?

Det er lov å tenke litt selv kjære dere, tenke litt lenger enn nesa rekker...eller rett på andre siden av Svinesundbroen.

Grrr....

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  10:19:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For noen utrolig ignorante og tankeløse egosentrikere enkelte av debattantene her er

Jeg er så sint at jeg freser

De mer eller mindre rasistiske kommentarene mange av dere kommer med sier mye om deres forkastelige holdninger til andre mennesker av utenlandsk opprinnelse og hvor blottet dere er for empati for andre enn dere selv og det såkalte
Kopi av melding:
jødisk-kristne rettssystem

Jeg blir fysisk kvalm når unge individer som dere selv er så trangsynte at dere ikke ser "trærne for bare skog", er dere virkelig så godt "opplærte" at selvstendige tanker utenfor det halvrasistiske og jantelovbefengte systemet av norske såkalte moralske normer og regler er totalt fraværende?

Det er lov å tenke litt selv kjære dere, tenke litt lenger enn nesa rekker...eller rett på andre siden av Svinesundbroen.

Grrr....

Opprinnelig postet av Renegate

Totalt enig.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  11:58:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Det er vel hver sitt syn etter hvor man kommer fra o.l.

Mange som kommer fra litt mindre tettbebygdesteder er ikke alltid like vandt til å ha mennesker fra andre land boende på samme sted, og når det ofte går igjen i media at det er mennesker med utenlandskopprinnelse som begår div. kriminelle handlinger, så legger en seg et syn deretter.

Jeg er ikke rasist, jobber selv sammen med en muslim med utelandsk opprinnelse, og jeg ser på han som akkurat de andre, for det er han jo også!
MEN; kall meg hva dere vil; meg jeg klarer ikke helt å akseptere at muslimene her i landet skal få praktisere div. skikker som bruk av Burka, det er etter MITT syn total undertrykkelse av kvinnene, og jeg (desverre), klarer bare ikke å respektere det.
Når vi reiser til Iran o.l, respekterer VI deres kultur der nede, og kler oss med hodeplagg o.l. Så da syns jeg at siden vi kan føye oss etter dem, kan de føye seg etter oss også!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  12:03:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Er jeg rasistisk når jeg sier at de som knisvstikker og dreper våre,skal reise hjem??? Det som ikke er norske som kommer hit med vold og narkotika! å tro meg jeg vet hvor alt i mitt nærmiljø kommer fra. Vi har et asylmottak her,å det er ingen plass det er så mye narkotika som der.
Å jeg må få si at de som kommer hit å forurenser vårt miljø,trekker kniven på torget, skal reise hjem der de kommer fra. Jaja,så er jeg kanskje rasistisk,men jeg har normer og verdier jeg også. Å mine normer lever disse på asylmottake ikke opp til. det er hver eneste dag et innslag i avisa om hvordan de har drept noen eller blitt tatt for salg av narkotika til mindreårige osv osv.
JA,send dem hjem! når de ikke gjør annet en å komme hit å årne bråk! En som har vært avhengig av å drept for å leve, kommer alltid til å se på drap anneledes enn oss, Hver helg har det sjedd etter eller annet på asylmottaket. Kall meg rasistisk, men jeg har mine egene ærfaringer jeg går ut i fra. Å hadde du bodd her jeg bor, hadde du ment det samme. Jeg har til og med vært i støtte gruppe for disse, men det eneste vi fikk som takk. var at de gikk behærk å dro opp kniven å ranet oss. Så jeg har til å med vært på den "gode" siden, men jeg har lært, at de vil alltid være anneledes, å de vil aldri se på ting på samme måte som oss. Så de normene og verdien er helt forskjellige fra land til land.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  12:13:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er jeg rasistisk når jeg sier at de som knisvstikker og dreper våre,skal reise hjem??? Det som ikke er norske som kommer hit med vold og narkotika! å tro meg jeg vet hvor alt i mitt nærmiljø kommer fra. Vi har et asylmottak her,å det er ingen plass det er så mye narkotika som der.
Å jeg må få si at de som kommer hit å forurenser vårt miljø,trekker kniven på torget, skal reise hjem der de kommer fra. Jaja,så er jeg kanskje rasistisk,men jeg har normer og verdier jeg også. Å mine normer lever disse på asylmottake ikke opp til. det er hver eneste dag et innslag i avisa om hvordan de har drept noen eller blitt tatt for salg av narkotika til mindreårige osv osv.
JA,send dem hjem! når de ikke gjør annet en å komme hit å årne bråk! En som har vært avhengig av å drept for å leve, kommer alltid til å se på drap anneledes enn oss, Hver helg har det sjedd etter eller annet på asylmottaket. Kall meg rasistisk, men jeg har mine egene ærfaringer jeg går ut i fra. Å hadde du bodd her jeg bor, hadde du ment det samme. Jeg har til og med vært i støtte gruppe for disse, men det eneste vi fikk som takk. var at de gikk behærk å dro opp kniven å ranet oss. Så jeg har til å med vært på den "gode" siden, men jeg har lært, at de vil alltid være anneledes, å de vil aldri se på ting på samme måte som oss. Så de normene og verdien er helt forskjellige fra land til land.

Opprinnelig postet av missy_

Hehe.. Jeg har ikke sagt noe om at du er rasistisk om det er meg du sikter til!
Innlegget mitt var mine meninger, og jeg kommer fra en av disse lite tettbebygde bygdene på landet, hvor det ikke finnes så mye som en mørk person! Så jeg er ikke vandt til mennesker med utelandskopprinnelse, men jeg prøver å akseptere det som kan aksepteres..

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 02/12/2005 :  12:15:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Helt enig med Renegate.

Og når vi er inne på burka: det er sjelden burka brukes i Norge. Burke er tross alt heldekkende med et kun et lite "nett" forran øynene.
Og hvorfor må de være undertrykkelse der folk har andre klesskikker enn oss. Om dere tror vi ikke har strenge regler når det gjelder klær i norge også, er dere virkelig blinde. Unge jenter tvinges til å gå i korte skjørt og trange topper som så vidt dekker puppene. Ikke nødvendigvis ved skrevet lov eller vedtatt lov, men flertallets makt er veldig sterk.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  12:22:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av missy_

Hehe.. Jeg har ikke sagt noe om at du er rasistisk om det er meg du sikter til!
Innlegget mitt var mine meninger, og jeg kommer fra en av disse lite tettbebygde bygdene på landet, hvor det ikke finnes så mye som en mørk person! Så jeg er ikke vandt til mennesker med utelandskopprinnelse, men jeg prøver å akseptere det som kan aksepteres..

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Nei,det var ikke deg jeg siktet til!

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/12/2005 :  12:47:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Både ja og nei Missy...
Nei du er ikke rasistisk fordi du mener at "strengste straff bør gjelde" om man knivstikker noen. Men du er bra rasistisk hvis du tror at narkotika ene alene kommer derfra og at de forpester miljøet deres. Dette rett og slett fordi det er en for enkel unnskyldning. Dessuten føler jeg at "der er det masse narkotika" baserer seg på noe så enkelt som sladder...Har du vært der på rassia kanskje? Og hvordan vet du at disse får tak i narkotika? Så vidt jeg vet er det ikke folk som bor på asylmottak som har mest penger, eller lettest for å få tak i dem heller. Takket være mange mennesker i Norge så kikker man veldig hardt på disse når de er i butikken, for "slike stjæler som ravner", så de må være bra gode til å stjele om de skal få med seg særlig mye...
Til sist vil jeg oppfordre deg til å lese litt om Viking-tiden, så kan du jo etterpå ta standpunkt til hvilke kulturer som er voldelige eller ei. For vi er jo så fredelig her på haugen må vite :-p

Samme hva om burka er kvinneundertrykkende eller ei: jeg tror enkelte her bør lese noen historiebøker, og prøve å få en forståelse av hvordan utviklingen i et samfunn foregår. Videre tror jeg også noen av dere bør prøve å prate med noen norske krigsveteraner, og høre deres historier, så kan dere dra paralleller via utvikling av det meste, fram til i dag, og vips fallera så nærmer dere dere sikkert historien til mange flyktninger i Norge.

Mari:
Jeg tror kanskje mye av problemet er kommunikasjon, samt at denne gutten sikkert er redd store deler av døgnet, og du er på flukt fra ditt eget land, og siden på flukt fra din egen far, så tror jeg ikke det er særlig kult å være til. Nå ble jeg så sint mens jeg satt her og leste, så unnskyld hvis jeg ikke har fått med alle opplysningene riktig: men om han er troende muslim står (slik jeg har fortstått det) ære ganske sentralt i deres religion, dette _kan_ (jeg sier ikke at det gjør det) bety at det er vanskelig å skjule seg, fordi det ikke bare er faren hans som er ute etter dem, men kanskje enda flere også, som skal hjelpe han som har en dårlig kone som løper sin vei. Du kan jo tenke deg selv, ikke får du venner, alle kikker rart på deg, og skolen stiller opp med sanksjoner når ting har skjært seg...hva gjør du da? Jo antagelig blir man ganske desperat...Jeg vet jo ikke hva som skjer, men jeg tror at det å være livredd kan gjøre ganske mye rart med folk..

Slik situajsonen har utviklet seg gjør du kanskje lettest i å ikke innvolvere deg, jeg tror ikke han kommer til å angripe deg bakfra for å si det sånn ;-)

En annen ting er at det kan godt hende de ikke har så flust med penger, og da antar jeg at "medlidenhet" fra "alle og enhver" heller ikke er så kult, når man er oppdratt til at man skal fikse ting selv. Så koselige forslag om å dele nistepakke osv. kan fort oppfattes om å dele ut allmisser.

Det er ofte et minefelt å omgås andre mennesker, inklusive de vi har kjent fra barnsben av, så å prøve å forstå noen som helst ikke vil prate med oss er enda vanskeligere. Hvis du virkelig vil gjøre en innsats, så er det jo en mulighet for å bare oppføre seg normalt, ikke gi han noen særbehandling, hverken den ene eller den andre veien.

Sier forøvrig som Formosissima: ikke slå tilbake..det nytter fint lite, du er og forblir svakest likevel.

~Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning

Redigert av - Guro den 02/12/2005 12:48:49 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  13:05:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
A, G, S & A skrev:
Kopi av melding:
Det er vel hver sitt syn etter hvor man kommer fra o.l.

Mange som kommer fra litt mindre tettbebygdesteder er ikke alltid like vandt til å ha mennesker fra andre land boende på samme sted, og når det ofte går igjen i media at det er mennesker med utenlandskopprinnelse som begår div. kriminelle handlinger, så legger en seg et syn deretter.

Jeg kommer fra et lite sted. Det er et asylmottak der. Det er -mange- flyktninger og asylsøkere der. Jeg overlevde helt greit. Nå bor jeg i Oslo, og her er det fler flyktninger og asylsøkere enn det er mennesker på hjemstedet mitt, jeg har fortsatt ingen problemer med dem.

Jeg har hatt -en- skremmende opplevelse med en asylsøker, men det løste seg ved at jeg bestemt så "Nei!". Skal jeg derimot regne på hvor mange skumle opplevelser jeg har hatt med nordmenn, blir det langt fler.

Og apropos media. Det er nettopp dette media gjør. Når en nordmann begår en kriminell handling, sier reporterne "en mann i 40-årene fra Gol knivdrepte sin datter", mens dersom en innvandrer foretar seg noe slikt, er det "en innvandrer/en person av utelandsk opprinnelse". Media -vil- at man skal tenke at det er fler innvandrere o.l. som foretar seg slik, enn nordmenn. Derfor omtaler de saker slik. Faktum er at det er minst like mange nordmenn som begår kriminelle ting, som innvandrere. Husk at en "mann av utenlandsk opprinnelse" like gjerne kan være en farbror fra Sverige.

Kopi av melding:
MEN; kall meg hva dere vil; meg jeg klarer ikke helt å akseptere at muslimene her i landet skal få praktisere div. skikker som bruk av Burka, det er etter MITT syn total undertrykkelse av kvinnene, og jeg (desverre), klarer bare ikke å respektere det.

Nå vi ikke glemme at det er langt fler religioner i Norge enn kristendom og islam da. Burka er et svært sjeldent fenomen i Norge. Jeg bor som nevnt i Oslo; jeg tror jeg har sett en burka en gang.

Og ærlig talt, skal man se på religionene og det fæle de gjør. Hva har ikke kristendommen gjort? Tør jeg nevne et noe forsnevret syn på menneskeraser i 1940-årene? Tør jeg nevne en viss paragraf i grunnloven, som takk og lov er fjernet (denne hindret jøder fra å komme inn i landet)? Tør jeg nevne årlige korsfestinger? Tør jeg nevne korstogene? Tør jeg nevne norske damer som blir undertrykket av norske menn, fordi deres tro er alt som betyr noe? Tør jeg nevne at jeg bl.a. gikk i klasse med en jente som ikke fikk være med på telttur med 3 andre jenter, fordi det kunne skje noe "upassende"? Denne jenten fikk ikke gå på ball eller discotek heller, fordi det ikke sømmet seg etter Guds ord å danse.

Mizzy skrev:
Kopi av melding:

Nei, du er ikke rasistisk dersom du sier at de som faktisk gjør noe galt bør dra tilbake. Derimot er du rasistisk om du skjærer alle under en kam og sier at alle driver med narkotika og annen kriminalitet.

Angående narkotika, så var (og er?) dette problemet så stort på mitt hjemsted, som har tja, 7000 innbyggere, at det ble kalt inn politi og forskere fra Oslo for et seminar. Der kom det frem, at mitt hjemsted, et lite og traust sted i Gudbrandsdalen har en like stor narkotikaaktivitet som Oslo (i forhold til innbyggertall). Og hvem stod for dette? Jo. Nordmenn.

Kopi av melding:
det er hver eneste dag et innslag i avisa om hvordan de har drept noen

- For en del måneder siden: En norsk mann dreper sin 80-år gamle mor med x-antall knivstikk, Otta, mitt hjemsted.
- 9. November: En norsk mann dreper og begraver sin kone, Tønsberg.
- Her en dagen: En norsk mann (64) skyter og dreper sin kone og sin stedatter, Fredrikstad.
- I dag: En norsk predikant innrømmer å ha forgrepet seg på en norsk jente, Vennesla.

osv.

Kopi av melding:
Å hadde du bodd her jeg bor, hadde du ment det samme.

Neppe. Jeg har som sagt bodd et slikt sted selv.

Kopi av melding:
Så de normene og verdien er helt forskjellige fra land til land.

Det skulle vel egentlig bare mangle, at normer og verdier er helt forskjellige fra land til land? I Amerika er for eksempel vold "helt OK", mens å ligge med hverandre før ekteskapet f.eks. omtrent er en dødssynd. I Norge er for eksempel alkohol helt OK, og ungdom ned i 13 års-alderen drikker seg stupfulle fordi det er kult. Mange av de norske ugjerningene skjer i fylla. Muslimene, så vidt jeg vet, rører ikke alkohol.

Slik kan jeg holde på i evigheter.
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 02/12/2005 :  13:31:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Vondt å lese at så mye norsk ungsom har så mange fordommer... Jeg er veldig enig med Formosissima her, det går ikke an å si at "alle er sånn og sånn"! Ja, det finnes enkelttilfeller, og som Formosissima sier: media ELSKER å framheve dette! Det finnes jaggu mye snusk blandt nordmenn også!

Jeg går på en skole der det er nesten 500 internasjonale studenter, jeg har venner som er muslimer, jøder, buddhister, shinto, ja til og med et par kristne! Det er kjempeålreite folk alle sammen, og jeg synes det er utrolig interessant og ikke minst viktig å lære om de forskjellige kulturene for å kunne forstå hvorfor vi er forskjellige, og isteden for å synes at forskjellig er noe negativt prøve å snu det til noe positivt som kan gjøre hverdagen litt mer spennende!

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.