hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Omskolering av travere!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Omskolering av travere!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2005 :  16:09:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt min kaldblods i 9 år, hun ble travtrent frem til hun var 8 år, og mer stressa traver skal man lete lenge etter (angret endel på kjøpet det første året, men i dag kan jeg aldri tenke meg å selge henne), hesten kunne ikke skritte; Full gass hele tiden. Red kun på tur de første åra, og prøvde å holde formen hennes ved like (hun var topptrent da jeg fikk henne), jeg trodde hun var stressa pga av mye energi, så jeg trente henne hardt, intervaller og i bakker. Det var ikke før etter noen år at jeg fant ut at hun var stressa fordi hun trodde hun alltid skulle løpe (slik de fleste travere gjør), egentlig er hun en kjempelat hest, så det var igrunn da omskoleringen begynte (fikk mye hjelp av en dyktig forrytter, og tips av Ellen Ofstad i starten). Begynte å ri på timer, både sprang og dressur, og red kun i skritt på tur (hvis hun stresset, travet kun hvis hun var rolig og avslappet, og det gjør jeg fremdeles). I sprang har hun virkelig talent, vi hoppet bane på 110-120cm (startet noen klubbstevner, ingen slo oss på tid hvis vi var feilfrie), men hun trenger fart, og jeg er blitt veldig pystete, så nå holder vi oss til dressur. For noen år siden begynte jeg å ri kun privattimer, og det var da omskoleringen virkelig fikk fart; Nå er hun fin og avslappet, går lett til tøylen (har alltid vært myk i munnen), går øvelser til middels dressur (versader, kontraversader, sjenkelvikninger i skritt og trav, travers i skritt, fordels- og bakdelsveninger). Jeg trener også dressur fra bakken, med lange tøyler; Holter tok alt med en gang; versader, travers o.l, og nå har vi begynt forarbeid til piaff! Holter er blitt ekstremt lydig for stemme (jeg brukte stemme til å stanse henne helt fra starten, for å dra i tøylene på en traver fører jo bare til at den løper fortere, for det er jo det den har lært), jeg kan styre bevegelsene hennes fra mange m avstand (dette ble svært nyttig i sommer da hun hadde føll; Bebis måtte leies ned fra beitet (hvis ikke var hun både høyt og lavt, og vi måtte gå langs trafikkert vei), og Holter kunne gå løs (jeg kan t.o.m be henne gå til veikanten dersom hun begynner å gå midt i veien (folk har lurt på om jeg har lært henne norsk, hehe). Vi har også begynt med konkurransekjøring, begynte i høst, Holter lekte traver og skulle bare gå voltestart de første gangene, tok noen kjøretimer, og på kjørestevnet en mnd senere slo vi hele gjengen i dressurdelen - aldri vært så stolt av hesten min før! Hun kan fortsatt bli stressa på tur (hvis vi rir alene), men hun er lydig og lett å håndtere, så det går igrunn greit. I trav har hun også blitt roligere, kan hisse seg opp noen ganger, men lett å roe. Vi gallopperer heller sjelden på tur, av og til over jorder, og da går hun i rolig, fin gallopp (merkelig nok, hun blir mer stressa hvis vi skal galloppere langs en vei). Jeg tror nok aldri hun kommer til å bli helt avslappet, hele tiden, på tur. Men så lenge hun ikke er redd noe som helst, og ikke stikker, så ser jeg ikke så store problemer med det.

Når det gjelder gallopp, så har ikke jeg trent gallopp på et år tror jeg; Trener masse versader for å styrke rompa, da vil galloppen automatisk bli rundere og 3-taktig. Holter har svært dårlig gallopp fra før, den kommer nok aldri bli bra, men bedre kan den bli, og godkjent på dressurstevner.

Omskolering tar tid, og masse tålmodighet, og jeg tror ikke jag kommer til å ta på meg det arbeidet en gang til (men man skal vel aldri si aldri...)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 01/12/2005 16:21:56 Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2005 :  22:17:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
En annen ting som vil hjelpe er å ikke ri travhestene i så "stram" form som dressurhestene vanligvis blir ridd i,da travhester er lært opp til å løpe fortere når tømmene blir strammere,så ri heller traveren i litt løsere form,ihvertfall frem til den blir sterkere. Noen travere stresser også mer hvis man tar for mye i innvendig tøyle. Så man bør konsentrere seg mer om ytre tøyle og utvendig sjenkel!
Men selvfølgelig er jo også travere forskjellige!
Gå til toppen av siden

nala

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  09:50:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er kjæmpe fint å fått et emne om travere..

men æ lurer på hvordan dere trener opp ryggen til hestene deres...

hvordan øvelser bruker dere?

det enkle er ofte det beste;) Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  10:31:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg går mye "lange tøyler" med traveren min. Trener sideførende øvelser som versader/kontraversader. Samt trave sakte, sakte.
Startet med å trene dette inn fra bakken, etter hvert videreførte jeg det til ridingen - når han var sterk nok
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2005 :  20:38:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er totalt grønn når det gjelder versader,jeg har prøvd og prøvd og ei annen har også prøvd,men han går bare inn mot banen, uansett hvor mye sjenkel vi legger på og prøver å lede med tøylen så går han bare imot og rett fram..
sjenkelvikninger går bra.
Så jeg lurer på hvordan dere trener det inn fra bakken? Gjør dere det under tømmekjøring eller?

Må bare få legge til at for første gang i dag etter snart tre år klarte traveren min å fatte perfekt og galoppere rolig fire runder på volte!! Ble så glad! hihi
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2005 :  21:45:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten min er totalt grønn når det gjelder versader,jeg har prøvd og prøvd og ei annen har også prøvd,men han går bare inn mot banen, uansett hvor mye sjenkel vi legger på og prøver å lede med tøylen så går han bare imot og rett fram..
sjenkelvikninger går bra.
Så jeg lurer på hvordan dere trener det inn fra bakken? Gjør dere det under tømmekjøring eller?
Opprinnelig postet av Julie=)

Er igrunn ganske lett Bruk hodelag og lange tøyler (glidetøyler eller kjøretømmer). Bruk veggen/gjerdet som støtte, og begynn me kontraversader, gå selv mellom veggen/gjerdet og hesten, ved hestens kryss, i det hesten løfter utvendig framben, tar du litt i tøyla på samme side, da styrer du hesten til å sette det benet litt til siden, og iom at du går ved hestens kryss, hjelper du den med å holde bakparten litt innenfor sporet, hesten vil da sette utvendig bakben mer under seg; Og der har du en kontraversade

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  11:19:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Natalie S

Skjønte ikke forklaringen din med hvordan man skal bruke den innvendige tøylen.

Forklar mer, er du snill.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  20:11:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Natalie S

Skjønte ikke forklaringen din med hvordan man skal bruke den innvendige tøylen.

Forklar mer, er du snill.

Opprinnelig postet av Destrier

Ehm, skjønner ikke helt hva du spør om nå (men dette kan vel igrunn du 100 ganger bedre enn meg). Men det jeg beskrev her var bare hvordan få stillingen til å få til en versade, altså ta litt i innvendig tøyle (evt utvendig hvis det er en kontraversade (utvendig tøyle er da den tøyla som er nærmest veggen/gjerdet)) i det hesten løfter innvendig framben, slik at den setter ned denne litt innenfor sporet (skulder inn), siden man selv står ved hestens kryss vil ikke bakparten med en gang følge etter, og innvendig bakben settes dermed mer innunder hesten, for å kunne holde stillingen og versaden støtter man opp med utvendig tøyle ("trenger" ikke innvendig tøyle lenger, på en måte). Er nok utrolig dårlig på å ordlegge meg (men heldigvis gjør jeg det riktig i praksis)

Mvh Natalie

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  21:34:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Jeg bruker først og fremst utvendig tøyle (andre tøyleeffekt), fulgt av en liten halvparade på samme tøyle og ettergift på begge tøyler slik at hesten fortsetter i versade. Det er ettergiften som bestemmer at hesten min skal gå i versade (kontraversade, travers eller renvers - det er når jeg 'gir' at hesten kan fortsette bevegelsen 'selv').

Støtte med tøylen etc, trenger jeg ikke å gjøre, det fører normalt kun til forvirring... Men ettergiften den kan jeg ikke klare meg uten, for det er den som forteller om jeg har gjort 'det andre' riktig.

Synes det ser ut som du gjør veldig mye, men det er ikke sikkert du gjør det i praksis. Kan hesten din fortsette 'av seg selv', med hengende tøyle, så er du ikke langt unna.

Redigert for å si at jeg om nødvendig bruker også den første tøyleeffekten, men da etter den andre, i sekvens.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 12/12/2005 21:44:31 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  22:32:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hehe, nei, jeg gjør igrunn ikke så mye, hesten går versade, kontraversade etc uten at jeg trenger å gjøre stort, og fortsetter øvelsen uten særlig tøylestøtte, den tøyleeffekten jeg beskrev brukte jeg første gang jeg prøvde versade med lange tøyler (tips av ellen ofstad), for å hjelpe hesten med å forstå
Mvh Natalie

Redigert av - Natalie_S den 12/12/2005 22:51:15 Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  10:05:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
I en kontraversade går rytteren i ytterposisjon, d.v.s. mellom hesten og veggen. Innvendig side er den siden hesten er bøyd til, d.v.s. ut til veggen i en kontraversade.

Det du beskriver gjelder hvordan få den til å ta det første steget, men det er ettergiften som gjør at det fungerer. Glemmer man å gi etter på tøylen, blir det bare tull.

Videre må vi lære hesten at den ikke skal gå dit nesa peker og at den skal fortsette sidebevegelsen. Inntil den har lært det, må vi som du sier, bruke endel tøyle. Men to-tre skritt gjør de aller fleste hester relativt enkelt, og om vi da er nøye med å rose og belønne - så går resten forholdsvis greit. E. O. var med på et par kurs hos oss for et par år siden, hvor hun lærte begynnelsen.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  10:17:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I en kontraversade går rytteren i ytterposisjon, d.v.s. mellom hesten og veggen. Innvendig side er den siden hesten er bøyd til, d.v.s. ut til veggen i en kontraversade.

Det du beskriver gjelder hvordan få den til å ta det første steget, men det er ettergiften som gjør at det fungerer. Glemmer man å gi etter på tøylen, blir det bare tull.

Videre må vi lære hesten at den ikke skal gå dit nesa peker og at den skal fortsette sidebevegelsen. Inntil den har lært det, må vi som du sier, bruke endel tøyle. Men to-tre skritt gjør de aller fleste hester relativt enkelt, og om vi da er nøye med å rose og belønne - så går resten forholdsvis greit. E. O. var med på et par kurs hos oss for et par år siden, hvor hun lærte begynnelsen.

Opprinnelig postet av Destrier

Jepp Helt enig, da har jeg heldigvis ikke misforstått

Mvh Natalie

Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 14/12/2005 :  01:24:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kom over en repotasje om en varmblodstraver i Sverige - som tydeligvis har drevet med mye arbeid fra bakken

http://www.stallsmart.nu/article.aspx?forumID=54&articleID=525
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  10:35:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Bare å jobbe seg videre det Gro, om noen år 'er du der' du også vet du.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 14/12/2005 :  20:45:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det hadde ihvertfall vært utrolig moro å få det til, selv om det er langt fram i tid Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.