hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Omskolering av travere!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Omskolering av travere!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  21:03:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg ville bare høre litt om hvor lang tid dere har brukt på å omskolere traveren deres?!Nå blir jo kanskje en traver aldri helt ferdig omskolert, men hvor lang tid har dere brukt på å lære dem de forskjellige øvelsene?

Selv har jeg bare skritta og trava han (galoppert litt på tur). i to år. Galopp på bane har vi først begynt med nå.
Trent mye horsemanship som har hjulpet veldig!
Sjenkelvikninger lærte han ganske fort, versader skjønner han ikke bæra av (og jeg gjør det kanskje litt feil..)hehe.
Ellers begynner han å bli litt mer "løst" opp, ikke så stiv,så nå klarer han å gå greit på volter.
Galoppen går ok, men han blir lang og flat under fatninga og noen ganger kommer traver-travet istedenfor galoppen,så det må vi øve mer på!
Og nå går han stabilt på tøylen i skritt,smått i trav.
Økninger er han også blitt flink på!
I longeringa er han blitt kjempeflink til å lystre på stemmen!

Så hva har traveren deres blitt flinkere til og hva må øves mer på!?
Synes det ville vært gøy å hørt litt hvordan dere har lagt opp trening og mål for traveren deres!

Dikselen

» VIP

Skrevet - 26/11/2005 :  21:36:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, morsom tråd, fint å dele erfaringer med andre "likesinnede":)
Har selv en x-traver(varmblods), har hatt han i 1| 1/2 år, han har gått mange, mange løp tidligere(tror jeg telte meg fram til 96 løp totalt).
Han hadde en del plager da jeg fikk han, det har tatt omtrent et år å få han i akseptabel tilstand(lang historie, muskellåsninger og tannproblemer var mye av problemene, i tillegg til veldig tynn).
Han har hatt en fortid hvor han tidligere har løpt ut(antageligvis pga smerter), jeg har også hatt et par veldig ubehagelige opplevelser der i starten. Så jeg brukte noen måneder på å bare skritte for å få han avslappet og rolig, vi skulle skritte rolig, ikke jogge avgårde. Etter hvert har ting løsnet litt og vi har både travet og galoppert på tur, han har lært seg å fatte galopp rolig uten å ruse avgårde(men han er fortsatt veldig heit, tenner lett).
Har trent endel lange tøyler med han, noe som har hjulpet veldig. Han har lært seg å samle seg mer, trave sakte sakte. Angående versader er det først i det siste han har begynt å greie det(dog på den ene hånden) i skritt, både på lange tøyler og når jeg rir. Trente først kontraversader fra bakken for å styrke opp muskulaturen(han hadde ingen muskler), også for å lære han "prinsippet" med å stille seg. Trent mye trykk/ettergift fra bakken for å lære han å vike for press. Har så vidt begynt på travers - men det er veeeldig vanskelig. Sjenkelvikninger går greit, også rygging.
Vi har en lang vei å gå. Men føler at vi er på rett spor nå, han har endelig blitt såpass frisk at jeg kan begynne å trene ordentlig med han. Istedenfor å ha hodet i været tar han nå kontakt med tøylen - og enkelte ganger glimter han skikkelig til, hever ryggen og bruker hele seg - ser også at "riktig" muskulatur begynner å komme. Trener han kun med sidepull da han responderer veldig dårlig på bitt(tygging og gaping) men har så vidt begynt å venne han til å bare ha et bitt i munnen. Så håper på et konstruktivt år hvor vi kommer oss et steg videre - var helt grønn da han kom til meg men føler at jeg har lært enormt det siste året - selv om mye gjenstår:)
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 27/11/2005 :  00:26:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg har jo nettop begynt omskoleringen av dyret mitt, så denne tråden kan bli interessant :)
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  11:05:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Har holdt på med hesten min i et halvt år nå. De to første mnd brukte jeg kun til longering, og leiing på tur, jeg ville ikke ri på henne, da jeg var redd et kunne ødelegge ryggen hennes ( hadde null muskler i ryggen, selv om hun hadde vært i hard trening som traver inntil et par dager før jeg fikk henne). Etterhvert som longeringa begynte å vise resultater, begynte jeg å ri litt på henne, bare 5 minutter daglig, for å venne henne til det, og hun lærte veldig fort! Hadde jo de vanlige startproblemene man ofte har med travere, at både sjenkel og tøylekontakt førte til at hun bare rygga og rygga, men gikk bare ei ukes tid før hun skjønte hva jeg mente. Nå i dag har vi kommet langt i både skritt og trav, hun går veldig rolig og jevnt i både trav og skritt, men går ikke på tøylen enda. Har også fått henne veldig var for sjenkel og tøyler, så hun er ganske følsom. Fatningene fra skritt-trav er vel de jeg er mest fornøyd med per dags dato. Tar en liten halvparade, hun samler seg kjempeflott, før hun lett "hopper" over til trav Har fått noen til å filme mens jeg rir, og man kan ikke se at jeg gir sjenkel en gang! :D Galoppen begynner å gå greit på longe, men har ikke prøvd så mange ganger mens jeg har ridd henne, å få henne over i galopp, og de gangene har vært ganske mislykka, blir bare et forferdelig traver-trav, så det må nok øves litt på ja;) Ellers så hopper hun greit, men blir veldig over ivrig, så drar veldig mot hinderet, såp må trene på å få henne litt roligere før hinderet, så hun får samla seg, så hun får mer kraft i spranget, for nå er hun veldig flat over hinderet.

Det var det jeg kom på å skrive i farta! Lykke til videre alle sammen, som har gitt en traver ett nytt liv! :)

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  11:11:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har omskolert kaldblodstraveren min jeg å=)
vært masse slit, glede og tårer, men nå begynner ting å løse seg=)
han har gått noen løp, men var ikke noe god. når jeg fikk ham, kunne han ingen ting. stresse, stresse å atter stresse var alt han gjorde. men kjøpte han gjorde jeg alikevel=P angrer ikke nå lenger. men i begynnelsen angret jeg en del. alt som sto i hodet på ham, var å trave fort, galoppere FORT og være først. nesa var opp i skyene og ingen respons på sjenkler eller tøyler. han reagerte sjeldent på det jeg ba han om. men han blei jo litt roligere etterhvert da, men konkuranse innstinktet, den RASKE galoppen og hodet i været var der fortsatt. prøvde flere forskjellige sorter hjelpetøyler, men ingenting funket.etter litt over et halvt år, bristet han foten sin=( sto i 4 måneder! opererte og greier. men frisk ble han, å vi skulle begynne å trene han igjen. jeg begynte med å trene masse horsemanship med ham. pat parellis sawy system. han lærte seg at det faktisk går ann å gjøre tin uten å stresse. holdt p med kun horsemnaship i 14 dager.
så skulle jeg begynne å ri
jeg ble sjokkert altså. rolige hesten! han gikk helt fint i skritten, så når jeg ba han om å trave så gikk han inn i en rolig trav gjett om jeg var sjokka. etter en måned ca , fikk jeg han til å gå litt på tøylen. å der plutselig en dag kom det kort galopp å !! først bare noen steg på den ene hånda, og nå kan jeg galopere kort galopp med ham heletiden. åsså på tur.
dete r jo noen dager som er dårligere enn andre, og alt forandrer seg fra dag til dag, men jeger utrolig fornøyd jeg=) horsemanshipen hjalp oss noe så utrolig!. jobbet mye med bommer, forpart og bakparsvendinger. fraryggen å. å mye volter. passer åsså på at ahn er helt rolig når vi ex skal fatte galopp. (den fatter han for så vidt veldig lettt uten å trave seg opp=))
rir også en del sjenkelvikningerm ed ham, å vi trener litt på versade og traver, mem det får vi ikke helt til enda.
han er blitt så utrolig flink. skikklig allround hest. fin på tur, flott i dressur, å hopper råbra=D jeg kan til å med ri ham i bare taugrime, i trav skritt og galopp og har til å med hoppent med mden. å alt er avslappet og roligt!
mitt råd til dem som skal omskolere en traver, er å bruke MASSE horsemanship. pass på at hesten alltid er rolig før du begynner på en ny øvelse. å får du ikke til noe, så gå til bake til det hesten kan! prøv å vær tålmodig, å ikke bruk hjelpetøyler eller sterkere bitt. det kan ofte bli til en ond sirkel!
LYkke til videre til alle osm skal omskolere traverene deres!

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  11:31:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
I dagboka på vip'en min kan den som er interessert se litt av hva jeg gjorde med ex-traveren jeg hadde. Han hadde ikke blitt brukt etter travkarrieren feilet, og var derfor ikke grunnridd. De hadde ridd ham med knall og fall som resultat, da han bukket av rytteren etter kort tid.
Han har nå flyttet til ei som bygger videre på grunnlaget jeg la.

Det er litt viktig å merke seg at kaldblodstraveren er bedre bygget for å kunne fungere som en god ridehest enn varmblodstraveren er. Det er derfor EKSTRA VIKTIG å bygge muskelstyrke og rygg på en varmblodstraver før en begynner å ri den opp. De har også ofte en sterk samvittighet på dette med å ikke galloppere, slik at de trenger mye positiv respons på det før de slapper av med det og trives med det.
Dette betyr ikke at en bare kan sette seg opp på en kaldblodstraver og ri i vei. ;-)

Jeg har hatt noen travere opp igjennom, og har alltid startet på grunnbasis med alle før jeg har tenkt tanken om å sette meg opp. Rygg, tenner og bein (og resten av hesten) MÅ være i orden.

Jeg har sett mye "stygg" ridning der folk jager/rir en umusklet traver opp i gallopp og jubler over en hest som går som en banan med hodet i været, og maser den runde på runde på ridebanen i denne skadelige kroppsholdningen. Da er det fritt fram for ryggproblemer (Kissing Spine, for eksempel) og allskens adferdsvansker. Noen ser ikke at årsaken til at hesten setter hodet i været veldig ofte skyldes at den ikke har muskler til oppgaven den blir pålagt å løse. Før en avfeier det som "traveradferd" må en se om den er fysisk utrustet til å bære rytter.

Det finnes ingen snarveier til styrke, og det er vel egentlig regel nummer 1 å merke seg...
Å bygge muskler slik at hesten kan bære rytterens vekt uten ubehag eller smerter er det viktigste av alt.

Mvh Line.

Edit; vil legge til at det er vanskelig å sette noen tidsramme på omskolering da det kommer helt an på det enkelte individet, utgangspunktet det har, og framgangsmåten man velger.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 27/11/2005 11:33:23 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 27/11/2005 :  12:11:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg bare lurer på én ting:
mange har fortalt meg at jeg må ri hesten min i terreng for å bygge opp muskler. Men når vi gjør det, nekter han. Han går helt fint helt til vi skal over på en liten grusnedoverbakke som fører til en sti vi må "klatre opp". Da vegrer han og tuller seg, snur seg flere ganger og går ganske langt for å slippe å gå ned der

Jeg mistenker at dette er fordi det er ubehagelig (eller vondt?) for ham å gå der. Hvis han aldri har gått i terreng før kan vel det være årsaken?

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  13:20:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det KAN være at han synes det er "vanskelig" å måtte se hvor han setter beina hele tiden. Og hester er som kjent late og kan kvie seg for den mentale utfordringen det tross alt er å "stokke beina rett" i krevende terreng.

Det kan også hende utstyret ikke passer helt. Og at det glir/flytter på seg og klemmer eller gir annet ubehag i bratt terreng.

Hvis hesten er av det bedagelige slaget kan den være lite motivert for en fysisk utfordring som klatring faktisk er. Men klatringen i seg selv kan være tøff hvis ikke alle musklene er i orden og han/hun får strekk på en muskel når han/hun klatrer.

Sjekk derfor ut utstyr og muskler for å utelukke at hesten prøver å si fra at noe er galt.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 27/11/2005 :  13:41:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Har sjekket utstyret, og det passer helt fint :)
Skal få noen til å se på musklene også, men tror ikke det er noe galt med dem..

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 27/11/2005 :  18:50:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang galopp med travhester- skjønner ikke at "alle" maser og stresser med den. Selvfølgelig er det gøy når hesten klarer galoppen men... Tror jeg red for instruktør i ca 2 år og ca 1 helg i mnd før Bajass faktisk klarte og fatte galopp og holde den en liten stund Og før det var det bare ca 2 steg knapt nok og vi hadde prøvd å "lure" han Han var ikke klar før verken i hodet eller i kroppen så jeg sier at den kommer når alt er klart
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 27/11/2005 :  19:09:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Angående at hesten "tuller" i bakker kan kommeav låsninger i ryggen. Hørt at Dixon tidligere syntes det var veldig vanskelig å gå spesielt i nedoverbakker. Og det var ikke så rart - da jeg sjekket han med equiterapaut rett etter ankomst var han totalt låst - fra nakken og til halen, han hadde null bevegelse i ryggen. Etter å ha ordnet oppi dette har vi ikke hatt et tilsvarende problem, han søker naturlig ned og går omtrent med hodet i bakken når vi er på klatretur(både oppover og nedover). Så hadde jeg vært deg hadde jeg sjekket ut om han kan ha noen låsninger!
Helt enig med Line i at det er kjempeviktig å bygge opp muskulaturen riktig før man begynner å kreve noe særlig av de. Og mitt tips atter en gang er å gå "lange tøyler" - med mye sideførende bevegelser for å styrke ryggmuskulaturen. Og at man er helt sikker på at hesten faktisk er frisk - mange problemer kan unngås da - og andre problemer som har vært der forsvinner om det skulle vise seg å være noe galt.

Hilsen Gro:)
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2005 :  19:03:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa mi har vel ikke gått travløp eller blitt trent til det, men er stressa nok for det! Har hatt henne i ca 1år og 3(?) måneder, og har endelig klart å få henne til å fatte kort galopp fra trav. er fortsatt stressa, men kan skritte av og til nå! dette er en stor forbedring fra da jeg fikk henne, for da hadde hun kansje skritta 2ganger? Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 29/11/2005 :  19:28:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Angående at hesten "tuller" i bakker kan kommeav låsninger i ryggen. Hørt at Dixon tidligere syntes det var veldig vanskelig å gå spesielt i nedoverbakker. Og det var ikke så rart - da jeg sjekket han med equiterapaut rett etter ankomst var han totalt låst - fra nakken og til halen, han hadde null bevegelse i ryggen. Etter å ha ordnet oppi dette har vi ikke hatt et tilsvarende problem, han søker naturlig ned og går omtrent med hodet i bakken når vi er på klatretur(både oppover og nedover). Så hadde jeg vært deg hadde jeg sjekket ut om han kan ha noen låsninger!

Opprinnelig postet av Dikselen

Takk for tipset, skal sjekke dette ut :)

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2005 :  11:51:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gøy å høre hvordan dere har lagt opp treninga!
Jeg skjønner heller ikke hvorfor alle stresser med galoppen.. jeg har først nå etter 3 år begynt å galoppere med hesten min, men han klarer bare ikke å balansere seg,så må virkelig jobbe og da galopperer jeg ikke mer enn en runde hver vei med han, for i og med at han sklir såpass inn i svingene kan det bli farlig for både hest og rytter. Han trenger også mye trening når det gjelder fatninger,da han får det typiske traver :"strekke seg rett ut og opp i travertrav!" hehe.

Hadde vært gøy å høre mer om Pat Parellis sawy system!
Gå til toppen av siden

Bentemor

Skrevet - 30/11/2005 :  12:28:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sliter med galoppen jeg da, men det kommer etterhvert når han blir sterkere. Det er ikke noe problem på tur, men på banen. Nå må jeg nevne at gampen er LAT også, og ikke helt gidder når det blir tungt heller, og at jeg ikke orker å sitte rundt han ordentlig lenge av gangen heller da... Kan vel heller si at vi er litt late begge to. Starta LC i sommer med et overraskende resultat på 65% de to gangene jeg starta LC, og må jo innrømme at det var i galoppen vi fikk noen trekk...... Synd jeg måtte gi meg med å ri i høst siden de siste gangene jeg rei for instruktør fikk vi en flott galopp på tøylen på begge sider, men desverre fikk jeg ikke trent videre på det. Men med trening til våren igjen håper jeg at vi kommer tilbake til det stadiet igjen. Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2005 :  14:12:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
skjønner heller ikke stresset med galoppen.. på lasso kom den av seg selv=P trava rundt på bana, å plutselig i et hjørne fattet han kort galopp.. uten at jeg ba han om å gjøre det. vanligvis er jeg veldig konsekvent, med at han ikke skal gjøre ting uten at jeg ber om det, men den gangen fikk han galopere videre. den korte galoppen varte bare 3-4 steg. men så utviklet den seg som dagene gikk...
nå er han så flink, å galoperer masse kort galopp:) fatter kort galopp fra rolig trav:) han fattet den korte galoppen for første gang, rett etter vi begynte å trene horsemanship, så jeg er sikker på at det var det som fikk han til å skjønne at han skulle ta det med ro

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.