hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "oppbevaring" av hesten om natten
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 "oppbevaring" av hesten om natten
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

netland

Norway

Skrevet - 14/06/2003 :  17:01:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!
til sommeren har jeg og 2 andre venninner tenkt oss på en fjelltur med 1-3 overnattinger, men vi lurer litt på hvordan hestene skal stå når vi sover.. hadde med oss strømmgjerde en gang, men de klarte å bryte seg ut ifra innhegningen..
er det noen "metoder" dere kan annbefale som er grei å bruke??
har hørt litt om noen håndgjern aktige greier som festes på 2 av hestens bein, men dette kan da ikke være behagelig for hesten...
kom med foslag..!

*K*

Maisha

Skrevet - 14/06/2003 :  17:53:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heller, fotlenker kan gå men da må hesten vennes på det først, du kan lese mer om fjelltur og heller på hest.no under turriding der finer du masse tips ;)
Jeg har brukt å hatt en med strømtråd (uten strøm) og det har gått fint, men ikke alle hester er like var for tråden, men da går an å kjøpe en liten batteridrevet strømgjeter.
Insektetene kan gjøre hestene gale og da stikker de gjerne av, så jeg vil anbefale å dra på seinsommeren eller høsten da det er mindre insekter.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 15/06/2003 :  00:09:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bind fast hesten! Det er ikke noe som er kjedeligere enn å våkne om morgenen midt oppi ødemarka milevis fra folk, også har hesten stukket av! Strømtråd uten strøm vil jeg ikke anbefale, da mine erfaringer med det slett ikke er særlig positive..

Jeg har ingen erfaringer med fotjern, men om hesten er vant til det ser jeg ikke bort ifra at det kan være en grei løsning.

Men å binde hesten er etter min mening det beste. Hesten tåler fint å stå bundet over natta, husk bare å sørge for at den har fått drukket seg utørst før du binder den, og at den har mat.

God tur!

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Maisha

Skrevet - 15/06/2003 :  12:04:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er viktig at hesten får spist nok på turen, og det får den ikke når den står fastbundet. Da må du evt ha med endel kraftfor. Så ta med tråd og la hestene få mulighet til å beite før dere binder dem ha med mye tråd slik at dere får satt opp to høyder, usannsynlig at de stikker hvis dere passer dem. Men det skal mange timer spising til før hesten får spist nok gress.. Hvis dere skal ha med all maten hesten skal spise på turen må dere ha et par ekstra kløvhester til det:/Anbefaler fortsatt å ikke dra når det er mye insekter spes. når de står fastbundet, de blir temmelig stressa, spes. når de ikke får rørt seg i tillegg. Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 15/06/2003 :  23:40:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du får ikke akkurat mye søvn for ditt eget vedkommende hvis du skal sitte oppe og passe hesten hele natta. Personlig så foretrekker ihvertfall jeg å være forholdsvis uthvilt, også på tur..

Det er bedre å ha hesten bundet og å ta seg litt ekstra tid til å samle mat til den/evt. bringe hesten til maten, enn å stå uten hest om morgenen mener nå jeg.

Og mat er viktig ja.. Men så skal det heller ikke være særlig vanskelig å sørge for å gi hesten tilgang på mat midt på sommeren.. (Kraftfor bør medbringes hvis hesten er vant til å få det)
Det går jo an å leie hesten rundt, og evt. å skifte plass når den har spist det bart der den står.

Enig i at turene ikke bør arrangeres midt i verste knott- og myggtiden. Det blir fort slitsomt, stressete og ikke minst utrivelig både for hest og rytter.

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2003 :  07:25:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Enig med frik. Det er lurest å binde hesten. Har vert på mange overnattings turer med hest og har alltid bundet hesten. Vi har vanligvis vert 5-7 hester og har hatt ett tykt tau med som vi binder mellom to trær, og så binder vi hestene i dette tauet. Det fungerer helt fint. De har enten spist det gresset som er rundt, eller fått medbragt høy.

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2003 :  15:57:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er også enig med FRIK...
Har aldri vert på overnattingsturer med hest..
Men ville nok foretrukket og bindt hesten el. jeg også..

Gå til toppen av siden

HeleneFøllesdal

Norway

Skrevet - 06/10/2003 :  17:06:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHeleneFøllesdal  Svar med kopi av melding
hei
nå pleier jeg ikke ri på overnattingsturer, men jeg reagerte litt i forhold til binding av hest på natta. er det ikke en viss fare for at hesten får panikk midt i skævven? (greit det er det også med spilt, men det er kanskje mindre sjanse for at elg og sånt kommer inn i stallen).. vet ikke jeg ass.. men jeg hadde kanskje laget en innhegning av strømtråd, personlig synes jeg det er bedre å måtte lete litt etter hesten enn å måtte finne den fordi jeg ser at leietauet er slitt...
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/10/2003 :  23:55:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Det er ikke noe problem å binde hesten som nevnt.De fleste hester er jo vandt med det fra vår daglige håndtering.Har de lært å vike unna for press, så husker de godt dette.(og vi binder da hesten fast under bilkjøring...)

En måte å lære hesten og ikke "klause", er å ta et langt fletta bomullstau som er festa til en vanlig nylongrime, slippe hesten alene ut i luftegården.Da vil den etterhvert tråkke på tauet, og etter noen få "spadere", skjønner de fort at henger de fast, må de stå der.Dette er bare et annet alternativ enn å lære det i kjettinger på stallgangen, hvor gulvet som regel er av betong om hesten skulle skli osv.

Uansett må det vises stor forsiktighet ved innlæring av dette, og det bør voksne gjøre om noe skulle skje.

Litt på kanten av temaet dette her , men jeg forsto det slik at de fleste ville binde hesten på tur, og det er nok det beste så lenge hesten har lært hva det vil si å stå bundet.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/10/2003 :  23:57:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen.

Dette er vel neppe et aktuellt tema nå forresten, da disse jentene var på tur i sommer etter alt å dømme....
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.