hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Uansvarlige ryttere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Uansvarlige ryttere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Braga

Norway

Skrevet - 22/05/2003 :  15:43:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
I gymtimen i dag var jeg vitne til noe som jeg vil kalle uansvarlig ridning. På oppvarmingsrunden var det to ryttere som passerte oss. Det første som gjorde meg litt små arg, var at begge rytterene red uten hjelm. Rytterne stoppet litt foran oss for å stramme salgjorden eller no, og vi gikk forbi dem. Rett før vi skulle krysse en sidevei, så kom begge rytterene i trav og galopp på asfalten. De svinger inn den veien vi skulle over i galopp, og noen av de jeg gikk sammen med var på vei ut i veien, og ble nesten ridd ned. Hvis de ikke hadde passet seg hadde de antageligvis blitt trampa ned. En rytter bør alltid ri i skritt forbi fotgjengere. En annen ting var at det så ut som de galopperte forbi oss bare for å tøffe seg.

Burde folk som dette hatt lov til å ferdes i trafikken? Jeg mener at folk som oppfører seg så uansvarlig, ikke burde hatt lov til det. Det er situasjoner som dette som kan skade både mennesker og dyr. Jeg synes ikke ryttere som rir uten hjelm, traver og galopperer på asfalt og nesten rir ned fotgjengere har noe i trafikken å gjøre.

Braga

Ida KR

» VIP

Skrevet - 22/05/2003 :  17:46:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er de få rytterne som oppfører seg slik du her beskriver som ødelegger ryktet til alle oss andre. Det er noen, men heldigvis få, mennesker som synes det er "tøft" å ri forbi fotgjengere, biler, og det som verre er, i hundreoghelvete. De samme menneskene er gjerne de som kjører seg i hjel med bil fordi de måtte "tøffe" seg for passasjerene med å kjøre fort.

Hvis dere veit hvor hestene står oppstallet bør dere melde ifra/klage til stalleier om episoden. Det bør på ingen måte aksepteres at ryttere oppfører seg som idioter i trafikken (eller i skogen for den saks skyld)!!!

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 25/05/2003 :  10:27:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!!

Hvordan kan folk oppføre seg slik?
Ikke bare setter de folk rundt seg i fare, men de setter jo seg selv og hesten sin i fare også.

Jeg mener at dette er noe som burde vært straffbart.
De burde fått bot.
De skader jo folk rundt seg hvis de rir dem ned!

Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 27/05/2003 :  13:41:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva synes dere om ryttere som lager "hinder" i skogen av pinner og sånn, og som ikke rydder opp etter seg??
vi har noen sånne i skogen ved oss, i tillegg gallopperer de forbi andre hester.
vi som har travere er ikke vandt til shettisser, som disse er, og derfor blir hestene ekstra redde når ponniene i tillegg gallopperer forbi oss.
det er sinnsykt irriterende når vi rir vanlig tur, på hester som ikke skal hoppes med, og så må vi gå av hestene for å rydde opp hindre som kommer til å være tilbake på samme sted dagen etter! enda værre er det å måtte gå av vognen for å rydde de bort!
Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 27/05/2003 :  17:05:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så lenge det ikke er privat grunn de rir på, synes jeg det er dårlig gjort av de som setter opp hinder i skogen der andre ferdes. Hvis man først skal sette opp hinder, så får man rydde opp etter seg! Jeg synes du skal snakke med disse rytterne (hvis du ikke har gjort det allerede), og be dem ta hensyn til andre som rir og kjører i skogen. Det å galloppere forbi andre ryttere er mildt sagt idiotisk. Det kan ende med at både mennesker og dyr blir skadet. Ta noen alvorsord med disse rytterne før det skjer en ulykke. Får håpe at det ikke er det som må til for at de skal skjerpe seg.

Braga
Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 27/05/2003 :  21:21:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes det i det hele tatt er uansvarlig av lefdal å slippe disse ut. det er skoleponnier de rir på. ungene er max 10 år gamle. de faller av i svingene(noen rir barbak(!)), og hopper på igjen..
det er helt sykt!
Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 27/05/2003 :  22:33:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes du skal ta kontakt med Lefdal. En seriøs rideskole bør ikke slippe 10-åringer alene ut på tur. En 10-åring vil aldri klare å holde hodet kaldt hvis det skjer en ulykke. Jeg er enig med deg at det er uansvarlig av en ridesskole å slippe ut ryttere på tur på denne måten. Ta kontakt med rideskolen, det ville iallefall jeg gjort.

Braga
Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Skrevet - 26/06/2003 :  23:01:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Si i fra til folk som ikke har vett til å tenke selv!!!
Det ødelegger alt! Folk blir sure, sinte og redde, og setter til slutt opp "ridning forbudt" skilt! Det er dårlig gjort av dere som bare racer avgårde, forbi andre hester og mennesker! Det dere gjør er å ødelegge for dere selv!!! Hadde selv en venninne som tok full galopp gjennom en gårdsplass, og min hest som vil være "førstemann" (i galopp) ble jo heeelt forstyrra og sto bare å trippa og dansa. Like farlig det for gående. Vel å merke lekte det små barn på gårdsplassen, og det kunne vært ganske farlig! Ble dritsur på jenta, og sa i fra! Gjør for all del det!

Og husk: VIS HENSYN!!! =)
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 27/06/2003 :  16:40:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Nei, huff! Man burde være forsiktig i trafikk, og man må oxo tenkt på beina til hesten. Hesten kan jo få vondt i beina, bli hoven osv. av å trave/galoppere på asfalt!

Og jeg er oxo enig at man ikke burde sendre en 10 åring ut på tur alene....

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 28/06/2003 :  10:18:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Naa er jeg lei dette! Spesielt ekkelt for meg, som rir en hest som bykser til siden og blir livredd naar noen kommer forbi han med litt fart. Skjoonner han godt jeg, han hadde noen vonde opplevelser da han var loopshest...

Ihvertfall er jeg lei! Her har vi en saann slags treningsbane som jeg kaller det... Det er en slags galoppbane der det ikke er loop, og vi kun bruker den til trening. Desverre er det slik at hver gang jeg tar hesten min(som allerede har vonde minder fra slike looyper) ut for aa trene litt, flyr det noen forbi meg i fullgallopp, enten mot meg eller bakfra! Og naa mener jeg FULL galopp ogsaa! Jeg falt faktisk av sist gang jeg red der paa grunn av dette! Rytteren stoppet litt, spurte om det gikk bra, foor saa aa galoppere videre! ARGG! Om jeg skal ri der igjen, maa jeg nok opp foor noen andre er der...

Og i dag skulle jeg ut paa tur. Paa torsdag naar jeg red ut paa tur sist, var det en mann som kom i galopp bakfra paa asfalten rundt en sving, saa vi skvatt skikkelig! Hesten min flooy til siden med skikkelig hjertebank! Og mannen bare galopperte videre! At det gaar ann!

Saa i dag naar jeg red paa tur, kom det rundt 5 stykker galopperende rett mot meg paa en gangvei. Det sier seg selv at det ikke er forsvarlig, saa jeg ropte om de kunne skritte forbi. Eten hoorte de ikke meg eller, oversaa meg, for jeg ble naermest ridd ned! Jeg fikk ett lite unnskyld fra en av de, men det var det...

Paa tilbake veien samme dag hoorte jeg hover mot asfalten som galopperte... fort... Da bestemte jeg meg for aa hoppe av og smyge meg inn til kanten, og det var virkelig flaks, for det var ett lag paa 8 eller 10 stykker som galopperte full fart opp mot meg, jeg tror de konkurerte. Ingen av dem senket farten da de saa meg, og hesten min ble livredd. Han begnyte aa steile og vri paa seg og nektet aa gaa. Skjoonner han gaatt jeg, selv hadde jeg ikke mye lyst til aa ri tilbake... Etter vi hadde roet oss litt, leide jeg han hjem til stallen.

Etter 3 nesten ulykker og ett fall paa en uke,har jeg lite lyst til aa ri andre steder enn ridebanen.

Men er det noe jeg kan gjoore med dette? Denne uken var jeg sikkert veldig uheldig, men ellers er det ikke sjelden jeg treffer paa slike ryttere. De er alle fra stallen, men jeg aner ikke hvem de er, og hvet ikke om jeg kan gjenkjenne de. Jeg fooler meg litt "sladrehank" om jeg sier noe, og dessuten har jo jeg en vanskelig hest som kanskje ikke taaler saa mye og jeg kan ikke akkurat forvente at alle skal tilpasse seg til oss... Hva om vi lagde en regel at "all forbipassering(hester eller mennesker), skal foregaa i skritt eller rolig trav", ville det veart rimelig? Og tror dere noen vil foolge regelen?

Overreagerer jeg? Greit nok, det er ikke bare disse andre sin skyld, men jeg tror ikke det er mange som fooler seg trygge naar de blir ridd ned paa tur... Dessuten er dette en stor stall, og det blir ofte mye "sikksakk ridning" og store grupper som rir sammen paa tur. Folk maa jo faa galoppere litt ogsaa... noen forslag?
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/07/2003 :  01:35:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å sprenggalloppere forbi andre ryttere, gående, syklende, biler, whatever er UAKSEPTABELT UANSETT!! Det finnes absolutt ingen unnskyldning. Ryttere, gående, syklende, alle andre skal passeres i skritt eller KORT trav hvis det er GOD plass. Dette er en regel som burde følges absolutt over alt.

Dette skal du ta opp, og du skal ikke gi deg. Hvis du ikke er voksen, få med deg noen godt voksne, for da blir du tatt mer seriøst. True gjerne med å kontakte kommunen eller grunneier i området. Dette vil de antagelig prøve å unngå, fordi det ofte oppstår problemer i slike situasjoner, og det ender med forbud mot å ri her og der. Ok, et eventuelt forbud ville ramme deg også, men hvis du uansett ikke kan ri i området på grunn av disse idiotene, så har du ingenting å tape. (Om du faktisk skal ta kontakt med grunneier eller kommune i siste omgang hvis du ikke kommer noen vei, får du heller vurdere hvis tiden kommer. Men det kan faktisk bli eneste mulighet.)

Ryttersport i Norge er spesielt avhengig av goodwill fra omgivelsene, fordi det mange steder ikke finnes egne rytterstier hvor man kan trave og galoppere. Derfor MÅ vi passe på at ikke enkelte driver på som du beskriver, ellers blir det bare ridebaneridning i fremtiden for oss. OG ridebaner er det jo ingen som vil ha noe sted, så det kunne bli en stusselig tilværelse..

Stå på! :)
Gå til toppen av siden

FrkFlorett
» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2003 :  21:35:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFrkFlorett  Svar med kopi av melding
jeg syns det er nogså ille med hensyns løse tømmer hoggere og jeg... var på ridetur med min hest, og travde raskt på min traver trygt på en sti, før rundt en sving der en idiotisk tømmer hogger hadde samlet alle kvistene i ein haug midt i stien( der folk pleier å ferdes) vi såg ikke det, så vi måte ta hoppet på flekken liksom( hadde hesten bråstoppet hadde jeg fløget av) kvist haugen var både høy og bred og uflid, så me måte hoppe veldig bra... og det kunne ha endt aldeles galt! jeg vett om flære så rir der, i full galopp.... og ikke alle hestr klarer å takle sånne brå hindere like kvikktenkt som min hest, og kommer det en ponni, fykker jo stakkar rytteren nesten garantert av! hensysløshet kan føre til noe( hovsporene burde ha vore nok til at tømmer hoggeren forstod at det ferdens ryttere der....
men anyway... jg gikk av og brukte 3 timer på og rydde den haugen vekk, sånn at ikke unger skader seg... og jeg må si at jeg ble ganske sur, ikke bære at min hest kunne ha blitt skadet, men somsagt andre folk, og unger kan få seg en real flyvetur...

...hest er livet...
Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 17/07/2003 :  14:21:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Beaty - hvor i landet er det du holder til? Høres ut som om det er alt for mange uansvarlige ryttere der. Noen bør gjøre noe.

Selv har jeg den meningen at ingen under 16 år skal ri på tur uten å ha med noen over 16 år. Sikkert ikke så populært, men det skjer for mange ulykker og nesteulykker med unge jenter til hest. Dette kunne vært unngått om de alltid måtte ri med noen mer ansvarsbeviste. (å ri i området umiddelbart nær stallen er OK - og så lenge ingen veier blir krysset)

Gå til toppen av siden

FrkFlorett
» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2003 :  20:24:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFrkFlorett  Svar med kopi av melding
jeg er 16, og er totalt enig med snella
fleste folk under 15 galopperer i full fart på asfalt, har gjærne ingne kontrol over hesten sin... ale av ryttere under 15 jeg kjenner, sliter med det problemet sp kalles uansvarlighet. selv har jeg venninner, søskenbarn med hest ( flesteparten under 15) og ALLE er uasvarlige på alle måter. men for al del, den mest uansvarlige av alle jeg kjenner er 18 år så ikke alltid de over 16 er så ok heller.

...hest er livet...
Gå til toppen av siden

OzzyO

» VIP

Skrevet - 22/07/2003 :  15:30:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
for å si det slik...
ryttere under 16 år har ikke Lov til å ri/kjøre hest i trafikken!
hesten blir regnet som et kjøretøy vet dere.. (vi skal jo alltid ri på høyre side av veien,mens når vi er til fots skal vi alltid gå på venstre,har dere noengang tenkt på det? det er fordi hesten blir regnet som et kjøretøy!)

(hunder blir regnet som kjæledyr og skal holdes i band.
derfor,springer en hund ut i veien å blir påkjørt er det hunde-eigers egen feil.. springer en hest derimot ut i trafikken og springer på en bil å ødelegger seg/bilen er det ikke hestens feil da den blir segnet som husdyr og forsikrings ansvaret havner på bil-eiger..)

men er det rytter under 16 år,er jeg ikke sikker på om dette gjelder..
selv om jeg vet det finnes mye Dyktige ryttere der ute på 13-14 år,og utrolig mangen som uansvarlige på 20. så er det slik loven er her i norge.. dette er et twisted land!

spør du meg burde det være en ferdighets prøve du måtte ri og bestå for å så få ett "trafikk-bevis"

mvh.Mona

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 25/07/2003 :  17:14:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

ryttere under 16 år har ikke Lov til å ri/kjøre hest i trafikken!
hesten blir regnet som et kjøretøy vet dere..

Jeg tror ikke dette stemmer. Sykkel er også regnet som et kjøretøy, men man kan allikevel sykle i trafikken før man er 16 år. Det stemmer at man skal følge samme regler som biler, det vil si også de samme regler som sykler. Såvidt jeg vet, finnes det ingen lover eller regler for at man må være så og så gammel for å ri i trafikken.

Ideelt sett burde det kanskje vært det. Men i et land som Norge, hvor alt er så dårlig tilrettelagt for ryttere, så ville en slik regel gjort det umulig for unge ryttere å bevege seg utenfor gården i det hele tatt mange steder. Derfor er det umulig å gjennomføre noe slikt i Norge - dessverre.

Men et trafikkryttersertifikat er kanskje ingen dum ide.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.