hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gå tur med innspenningstøyler..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Gå tur med innspenningstøyler..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

xxxx

Skrevet - 28/11/2005 :  17:32:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja..Om man vil bruke bitt fordi hesten kan bli redd, da bør man kanskje heller trene mer på at hesten stoler på deg og ser på deg som en trygg leder?
Mye fjoll og tull ute i forskjellige situasjoner tyder på at hesten ikke vil støtte seg til den som håndterer den.Så det er egentlig et annet tema du tar opp der.

Ulydighet kontra manglende tillit til den som leier/redsel for ting, er i mine øyne to forskjellige ting og må trenes bevisst på begge deler.

Om min hest skulle vise angst for noe og begynner å hisse seg opp å gå forbi eller oppå meg, ber jeg den gå et stykke bak meg (i sin "boble" hvor den har lært å gå selvstendig) ved å bruke kroppsspråk.
Ikke ved å fysisk presse den bakover i grimeskaftet.
Det er ikke slik hester kommuniserer med hverandre, de bruker bevegelser som å slå med halen og vende seg rundt, blikk osv. og det prøver jeg også.
(Nå har ikke jeg noen hale , men jeg bruker enden på leietauet..)

Om man ikke benytter seg av denne metoden å håndtere hest på forstår jeg godt at du må bruke mer fysisk makt som å ta et tak i bittet for å få den til å høre, eller bare vite at bittet er der så du kan prøve å nappe i det.
For meg blir det feil, altfor tungvint og risikabelt. Jeg blir aldri sterkere enn en hest om en slik situasjon skulle oppstå..
(Det fikk jeg erfare som liten 13 åring på rideskolen når jeg leide store hester som jeg hang etter i leietauet eller tøylene og som var "betong" i kjeften etter alle som hadde halt og dratt i dem..)

Lettere å prøve å kommunisere slik de gjør, er nå bare min erfaring. Og da holder det med grime, tau,kroppsspråk og timing.

edit pga. skriveleifser..

Redigert av - xxxx den 28/11/2005 17:48:53 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  17:46:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Helt enig med In Nacyville

Og du klarer å få satt ord på ting også.

Therese
Gå til toppen av siden

*Jane*

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  18:01:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Også helt enig i det Nancy skriver her...

Jeg selv har aldri håndert hest på den måten. Kan ikke si at jeg aldri har hatt muligheten til det, for det har man jo alltid, men jeg har aldri satt meg så veldig inn i det. Men mener selvfølgelig at man skal kommunisere med hesten på dens språk og skulle virkelig ønske at jeg var flinkere til det.

Konkluderer med at hvis man klarer å kommunisere med hesten på den måten, hesten er lydig og har tillit til deg og stoler på deg er det ikke noe problem å leie i grime (selvom jeg selv ville brukt bitt i visse situasjoner med trafikk ol.).
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  18:07:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Hvorfor i allverden skal man drive og røske i hesten? Dette er direkte skadelig om den har grime på, like mye som om den har bitt i munnen. Røsking i grime lager skader i nakken, noe som helt klart kan være skadelig. Får man skader i nakken, forplanter de seg gjerne videre til skuldre og hofter.

Om hesten er farlig når den leies, ville jeg absolutt ikke leid den på noen tur...

Ærlig talt, hva er det dere driver med?

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

*Jane*

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  18:13:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Destrier

Det er vel ingen her som skriver at de røsker i hesten sin?
Om hesten er farlig skal man selvfølgelig jobbe med det før man går ut på tur.

Det som diskuteres her er egentlig bruk av bruk av grime vs. bitt på leietur og håndtering.
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  18:20:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Men da har ivertfall jeg fått svar på mitt spørsmål, og konkluderer med at jeg ikke skal prøve innspenningstøyler på leietur (og ikke tenke når jeg ikke får sove..).

Syns forøvrig det var ganske høy kvalitet på diskusjonen her nå!

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/11/2005 :  19:10:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor i allverden skal man drive og røske i hesten? Dette er direkte skadelig om den har grime på, like mye som om den har bitt i munnen. Røsking i grime lager skader i nakken, noe som helt klart kan være skadelig. Får man skader i nakken, forplanter de seg gjerne videre til skuldre og hofter.

Om hesten er farlig når den leies, ville jeg absolutt ikke leid den på noen tur...

Ærlig talt, hva er det dere driver med?

-Huh? Nå datt jeg helt ut her jeg. Det er vel ingen her som har anbefalt å røske hesten verken i bitt eller med grime..
Faktisk det helt motsatte Destrier, slapp av.

Redigert av - xxxx den 28/11/2005 19:11:28 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  19:15:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
*Jane*: Det er vel enkelte av debattantene her som insinuerer at vi som leier hestene i bitt i enkelte situasjoner, røsker i bittet uansett.

Ja, målet er at hesten skal stole nok på deg til at man skal kunne leie i grime osv., men dette er ikke gjort over natten, og jeg synes fortsatt at hesten skal få gå på beite o.l. (dersom dette er langt unna), og velger derfor å leie med hodelag.

Det ene beitet hos svigers er f.eks. 10 minutters gåtur fra gården. Denne veien er smal, noe uoversiktelig, trafikkert av traktorer osv., og i tillegg må man over en uoversiktlig planovergang og forbi et renseanlegg(!). Fordi vi ofte leier ned alle hestene samtidig (6+ stk.), er det nødvendig å føle at man har kontroll over situasjonen når man leier ned nye hester, derfor blir disse leid i bitt. Ikke for å røske og rive, men for å -føle- at man har kontroll.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 28/11/2005 :  21:32:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ikke vits.. Om ikke hesten går i rett form uten(les:at den iikke KAN) må den läre det först. Hvis den kan det, men du ikke gidder/kan, er det hvetfall ikke noe vits (heheh,..MIsforstå meg rett:)

Opprinnelig postet av sunnyann

Blir vel halshugd nå....
Bare et srørsmål i en ellers så lite konstruktiv debatt..
Må en hest lære å samle seg eller er det vi som må lære oss å be om det riktige??

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.