hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gå tur med innspenningstøyler..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Gå tur med innspenningstøyler..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ullsokken

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  19:32:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Om man ikke har anledning til å mosjonere hesten mer enn å leie den en tur en dag, vil det da være noen vits i å e.eks bruke innspenningstøyler for å få hesten til å bruke seg i litt større grad enn om den "bare går der"?

Bare tatt ut av det blå. Bærtur?

Raving madness suits me fine

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  19:53:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

ikke at jeg egentlig har noen peiling på den type hjelpemidler, men jeg vil vel kanskje tro at da knekker den bare nakken siden da driver du ikke bakparten hvis du skjønner Da ville jeg vel heller tømmekjørt en tur..? eller longert litt?

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  20:08:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke vits.. Om ikke hesten går i rett form uten(les:at den iikke KAN) må den läre det först. Hvis den kan det, men du ikke gidder/kan, er det hvetfall ikke noe vits (heheh,..MIsforstå meg rett:)
Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  20:23:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

skjønte ikke helt hva du mente jeg sunnyann!
mener du at det ike er noen vits eller hva..??

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  21:01:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dette lurer jeg også på. :-) Kunne vært kjekt med litt forandring av og til. Kanskje ikke som en hel mosjonsøkt, men som deler av den? Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 26/11/2005 :  22:28:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke ha leid hesten med innspenningstøyler for at den skal få bedre/mer variert mosjon. Den vil kun bremse seg å knekke i nakken, få et for kort stivt steg og vil ikke få mer musklatur.
Den kan også bli "seig" i munnen og respondere dårligere pga. feil timing og forarbeid mht. til ettergiften som er svært viktig mht. trening med innspenning.
Da ville jeg heller feks.ha tømmekjørt og lært hesten sideveis-øvelser og div. bom-arbeid.
Da vil hesten også få stimulert det psykiske/mentale, noe som er like viktig som det fysiske.
Det får den ikke ved å bli "bundet fast" på leietur i kort skritt rett fram på en grusvei..

Innspenningstøyler bør brukes slik at den som håndterer kan studere hesten på mer riktig avstand for bla. å se at den bærer seg korrekt og går godt frem mot bittet og slipper.
Den som står på bakken er en pådriver bakfra for å hjelpe hesten på rett vei til å forstå signalene,ikke gå ved siden av å leie med små skritt og "håndbrekket på".
Innspenningstøyler er et hjelpemiddel i utdanningen mot å få hesten mer opp fra forparten og i samling/på tøylen, ikke et "leketøy".

Lykke til!

Redigert av - xxxx den 26/11/2005 22:43:59 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 27/11/2005 :  00:34:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Stemmer i med Nancy her, det virker mye lurere å enten tømmekjøre hesten eller å lære den/seg litt langtøyle dressur. Da får man trimmet både seg selv og hesten både fysisk og psykisk :-)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  17:09:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Leietur kan være kjempebra trening det, jeg prøver ofte å finne bakker(evt. fjell) å klatre opp og ned i, grøfter å hoppe over, trave, galoppere, vasse+++

Syns hesten har godt av en fridag innimellom, og på en skikkelig leietur får den allikevel brukt alle musklene sine.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 27/11/2005 :  17:45:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå var det vel ikke det som var tema, men å bruke innspenningstøyler mens man leide..
Leieturer i kupert terreng i grime er helt topp, gjort det mye selv.
Gå til toppen av siden

*Jane*

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  20:49:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor grime Nancy? Går vel fint ann å leie i hodelag også? I mange situasjoner er man jo også nødt til dette for å ha mer kontroll på hesten.

Men jeg må si meg enig i det at jeg ikke ser noen grunn til å leie hesten med innspenningstøyler.

Redigert av - *Jane* den 27/11/2005 20:51:31 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 27/11/2005 :  22:31:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Andre får gjøre som de selv ønsker,men jeg leier aldri hesten på tur med hodelag og bitt. Jeg vil beholde en myk og sensitiv munn og det vil jeg ikke risikere å ødelegge ved å dra hesten etter meg eller korrigere den direkte i munnen/ med bitt når jeg ikke sitter i salen.

Da er taugrime og et langt tau et mer riktig redskap synes nå jeg så lenge man ikke rir. Bare min personlige mening.
Har man ikke kontroll på hesten sin når den skal leies slik at man må ha på bitt å røske den i munnen ville jeg trent lydighet først inne på en bane med taugrime,stemme og kroppsspråk.
Det har jeg gjort på alle mine hester og ingen av de har flydd ut på leieturer i grime når dette er trent inn.
Jeg tømmekjører også unghestene (2 og 3 åringer) jeg har hatt kun i grime. Ikke noe problem så lenge hesten har lært seg signalene på stemme og vike unna for press med tømmene først inne på en bane.

Om en hest skulle få fullstendig panikk vil den fly ut selv med bitt.

Ellers får det være opp til hver enkelt å gjøre det de synes fungerer best. Det er mange veier til Rom.

Redigert av - xxxx den 27/11/2005 22:46:51 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  23:39:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Er VELDIG enig med In Nancyville her. Får faktisk frysninger på ryggen med tanken på leietur med innspenning. Hva skal det være godt for? Selv velger jeg heller å tømmekjøre eller litt langetøyler dressur langs veien (jobber litt med versader ol.) dersom turen skal være noe mere enn bare litt kos. Koseleieturer foregår i grime. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  12:19:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Slenger meg på In Nancyville og Fröya.

Tømmekjør eller langetøylerdressur i stede, og koseturer i grime.

Therese
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  16:00:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dere som mener man kun skal leie i grime; når du leier hingster rundt mennesker og andre dyr - gjør du dette i bare grime? Jeg synes selvfølgelig at hesten skal være veloppdragen nok til å kunne leies i grime. For min del kan den gjerne være så lydig at den bare dilter ved siden av meg - men av og til sier situasjonen noe annet, og jeg leier med bitt. Dette er f.eks. ved håndtering av hingster og andre uforutsigbare hester - og også hvis jeg skal leie en hest jeg ikke kjenner over en lengre av stand.

Nei, jeg røsker ikke i bittet osv., men det har rett og slett med trygghetsfølelsen å gjøre :-)

Men dette ble litt O.T.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/11/2005 :  17:08:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når du nå tar opp det med hingster og bruk av hodelag for å ha kontroll:

I mitt miljø (og inklusive meg selv) leier vi også hingster i grime.
Ikke noe problem så lenge de er oppdratt.

På Norway Open i sommer longerte jeg faren til hoppa mi (avlshingsten Little Jacki Favor) i kun nylongrime og et tau, med 7-8 andre hester inne i ridehuset rundt oss.Både hopper,vallaker og hingster varmet som vanlig opp samtidig.
Ikke noe problem, hingstene er bevisst trent på lydighet og sosialisering.

Under bla. premieutdeling osv. står hingstene 20 cm. nærme hverandre uten å lee på et øre.
Har aldri skjedd noe som helst under de stevnene og treningene jeg har sett.
Det skyldes ikke flaks,men god håndtering og lydighet fra starten.

Redigert av - xxxx den 28/11/2005 17:14:58 Gå til toppen av siden

*Jane*

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  17:15:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okay Nancy, skjønner hva du mener og er enig i mye av det.
Jeg syntes også at man bør ha såpass kontroll på hesten at man slipper å røske den i munnen. Ofte hjelper ikke det i det hele tatt og hesten blir gjerne mer hissig. Men milde ettergivende tak i bittet er noe helt annet enn røsking.

Men det jeg mener og som Formosissima også sier er det situasjoner hvor man bør leie med bitt for sikkerhestens skyld. Alle hester kan reagere på ting uannsett hvor lydige de er. Og leier man hvor det er mye ting hesten kan reagere på (spesielt trafikk) er det tryggest å leie med bitt. Ikke for å røske hesten i munn eller dra den etter meg, men for å kunne gjøre anholdinger (som man også kan gjøre med grime, men ikke på samme måte) hvis hesten blir hissig el. Hvis hesten skulle finne på noe kan dette være farlig for andre som også evt. befinner seg i sistuasjonen.

Men dette er da min mening. Også litt O.T.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.