hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Araberen=)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Araberen=)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

MelanieogSandra

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2005 :  20:52:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMelanieogSandra  Send %s1% en ICQ meldingMelanieogSandra  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMelanieogSandra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Noen araberfan her?

-Meg

Opprinnelig postet av Melinda;)

Araberfan her!
jeg har ei fullblods araberhoppe på 8!
polsk.
veeeeeeeeeeldig søt og snill!

Araber fan

Hypp, Hypp, sier jeg, og hesten drar ivei!

...uten meg!
Gå til toppen av siden

Amor_Faks

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  13:26:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmor_Faks  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmor_Faks  Svar med kopi av melding
Hei..

Har sjøl en fullblods araber gutt på snart 7 mnd.. Han e en helt fantastisk gutt.. Å æ må bare si att araberen står mitt hjerte nærmest.. Helt utroli fantastiske dyr.. Har tidligere hatt anglo-araber.. Genial han åsså.. Glede mæ te min gutt blir stor og enda mere vakker enn han e..

Helene og gullan

Det går fort å miste noe kjært, selv om det du har kjært er det du passer best på....

Gå til toppen av siden

Aquila&Ingvild

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  00:06:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAquila&Ingvild  Svar med kopi av melding
Heisann.

har en araber selv ja. Smarteste hesten jeg har hatt, gleder meg til han blir gammel nok til å bli ridd.

Til det med arabere og høyere dressur/sprang, mener å ha hørt at det er pga araberens rette kryss at de ikke hevder seg som andre hester i høyere klasser. Det er vel noe med evnen til å sette seg og jobbe med bakparten i forhold til hva en halvblods gjør.. Husker ikke hvor jeg har det fra, bare har det bak i hodet mitt..
Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  00:26:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan også ha noe med at araberen er en utrolig lettlært hest, og vil fort kjede seg om den må gjøre samme øvelser mange ganger.. men det er jo flere som gjør det bra i dressur likevel, og i ponnisprang blir den vel også brukt litt?
Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  09:10:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg syntes at de fleste araberne som brukes aktivt har runde og pene kryss. Såklrt der finnes de med rett kryss også som brukes, men gjennomsnittlig av det jeg ser er mer runde kryss.
Jeg er ganske enig med Miriam, tror det kan ligge noe i at de fort går lei og trenger nye utfordringer.

Hørte en gang en historie om en som hadde besøkt sin venn som drev oppdrett av arabere. Selv drev han oppdrett av lipizzanere, da han spurte om og få gjøre et forsøk med en av araberne mens han var på besøk, noe han fikk lov til.
Etter og ha jobbet med araberen i 1 mnd hadde den lært like mange øvelser som en lipizzaner gjorde på 1 år.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Aquila&Ingvild

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  11:02:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAquila&Ingvild  Svar med kopi av melding
Enig i at de er veldig lettlærte, leste noe i samme duren som deg Bente. Var en mann som red ved den spanske rideskolen eller noe som besøkte noen venner og han hadde visst lært araberen en relativt grei piaff på 10 treningstimer. Noe andre hester kunne bruke et år på å nå.
Og med krysset så er det noe jeg har hørt et sted, skulle ønske jeg huska fra hvor.. Men det er jo flere eksempler på de som gjør det bra i dressur. Gomel gjør det jo ganske bra, og det er visst flere av avkommene hans som gjør det ganske bra.
Gå til toppen av siden

Aremeriel

» VIP

Skrevet - 07/12/2005 :  11:00:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAremeriel  Svar med kopi av melding
Ennå en araber-fan her. Har en 8-åring, som jeg har hatt i 7 år nå... Han sto tidligere på et lite familie-stutteri (ikke i avl nei), hvor jeg også hjalp til litt med de andre araberne...
Araberen min er halvt egyptisk og halvt polsk og faren hans (egypteren) ble kåret til årets arabergalopphest i Norge 2004.

Kopi av melding:
Mulig jeg har hørt helt feil, men var noen som fortalte meg en gang at arabere egentlig egner seg dårlig(ere) som ridehester (sprang/dressur) pga hvordan de er bygd. Det var snakk om at ryggen var for kort (?) pga mindre antall ryggvirvler. Noen som vet noe om dette?

Opprinnelig postet av christine26.

Har hørt folk påstå at araberne egner seg dårlig til sprang/dressur tidligere. Og folk har bestandig forskjellige grunner for å underbygge påstandene sine...
Min mening: Araberen er den mest bruksvennlige hesten. De kan brukes til absolutt alt. De vil nok sjelden hevde seg i topp internasjonal sprang/dressur for hester, men der vil jeg tro det har mer med størrelse å gjøre enn lengden på ryggen.. He he...
En liten historie til slutt, før jeg skifter emne..
Lobeke (Fiolek * Eleskirt) er en fullblods araber hingst eid av Jan Calis, en av Europas mest kjente showtrenere/handlere.
Lobeke pleide å konkurrere i feltritt for ponnier med Chantal Megchelenbrinck, da han bare er 149 cm høy (14.3 hands). De vant Hollandske Nasjonal mesterskap for ponnier 2 ganger. Når Chantal ble 18 måtte de konkurrere i hesteklasser. I 2001 kvalifisterte de seg til Hollandsk feltritts mesterskap for hester. Denne lille araberen mot hollandske varmblodshester (KWPN) som er rangert blant verdens beste hesteraser innen både sprang, dressur og feltritt? Mange trodde nok han ville komme langt ned på resultat lista, men Lobeke beviste for dem at selv små arabere kan både hoppe høyt og løpe fort og sikkert ved å vinne mesterskapet.
I tillegg ble han plassert som nr 3 i sin klasse (senior hingster) ved All Nations Cup i Aachen (araber-utstilling for de som ikke visste det, hvor de beste av de beste konkurrerer).
Så, om noen forteller dere at en utstillings-araber ikke er noe bra som brukshester, motbevis det med denne lille historien.. He he...
Lobeke:

Hjemmesiden til Jan Calis: http://jancalis.ecsweb.nl/

Kopi av melding:
araberen min er også polsk=) Men jeg skjønner meg egentlig ikke på disse linjene osv...noen som gjør det?? :)

Opprinnelig postet av Melinda;)

Jeg vet en del om linjer, men vil ikke kalle meg ekspert... Om du gir meg en del informasjon om hesten din (navn, og forfedre i 3 generasjoner), kan jeg se hva jeg finner ut. ;)

Kul farge på Zahir forresten...

Redigert av - Aremeriel den 07/12/2005 11:09:13 Gå til toppen av siden

T-L-G-CM

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  14:07:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseT-L-G-CM  Svar med kopi av melding
Jeg er også araber fan

De er bare helt utrolige dyr!

Helt klart beste hesterasen etter min mening!(men med islandshesten på en solid andreplass da)

-Tine. Gå til toppen av siden

Linn&Bajazzo

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  14:19:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinn&Bajazzo  Svar med kopi av melding
Søstra mi har en blanding mellom araber/lyngshest. Fantastisk hest som er utrolig intelligent, utholdende og ukomplisert. Utrolige bruksegenskaper også
Kunne tenkt meg en araber ja..
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.