hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - bøye opp en unghest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 bøye opp en unghest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LivogZara

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  17:53:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
HEI..
ridde da litt på unghesten min id ag, for instruktør...
og han snublet en del...og jeg ble anbefalt og bøye han opp, for å sjekke om det var noe galt..instruktøren min syns det var lurt å gjøre i tilfelle det var noe i koden hans...

han er ikke halt nå, men vil bli det om fremdels skal gå å snuble, samtidig som han er så på framparten...
han er jo lite muskelsatt, i følge av at han er 3 år, noe som er meget vanlig når han ikke er eldre...og sikkert en del stiv...
og en 3 åring bærer seg jo ikke selv,og det skal den heller ikke gjøre etter min mening...

sukk...vil ikke at ponnien skal ha problemer med bena, ikke min lille ponni...nei nei nei!
han får ikke lov til å være dårlig...

sukk...

hva mener dere om denne saken?

Freaky Lady
» VIP

Skrevet - 23/11/2005 :  20:58:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke vært noe spesielt borti dette. men var en hest som skulle selges, hadde blitt bøyd opp en gang å var noe at sene var bare kortere en den andre på bakfoten. Men hesten kune bli normalt ridd, han bare vrikket litt på hoven når han gikk. Var noe også at han var god i bena, hadde nok bare voksesmerter. Skulle senere bli bøyd opp igjen, men dropet det da di sa at det kunne gjøre mer skade en nytte. Dette var vertfall jeg fikk vite, da jeg var litt intr. i hesten men kjøpte ham ikke. Er 4 år gamel Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 23/11/2005 :  21:15:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde en Oldenburger-hoppe tidligere fra den var 4 til over 7. Den var i begynnelsen av innridningen mye stivere på ene siden enn den andre. Spurte da instruktøren min ang kiropraktor osv, men hun mente at unge hester ikke skulle bøyes opp, men rides på plass. En annen hoppe på stallen vår er nå 6. Også om den mener hun at den kun skal rides på plass. Derimot eldre hester har godt av å sjekkes og evt bøyes opp. Kanskje noen er uenig i dette, men det var nå hva hun sa.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 23/11/2005 :  21:23:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste debatten en gang til, og ser jeg bommet litt på det egentlige spørsmålet. Du mente bøye-prøve hos dyrlegen du, ikke kiropraktor. Hmmm =) Jaja, svaret mitt blir nå ganske likt uansett. Har sett mange dårlige resultater også på bøyeprøver. Du kan få så mangen grader halt av en dyrlege, og et helt annet antall grader halt av en annen, så jeg synes ikke resultatene alltid er til å stole på. Røntgen er jo mer nøyaktig, men det er jo mye dyrere igjen. I ditt tilfelle er jo hesten din ung, og sikkert ikke helt ferdig utvokst/muskelsatt enda. Dette vil da merkes under ridning.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 23/11/2005 :  21:32:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
At en ubalansert og "keitete" 3 åring snubler litt er nokså normalt.
De lærer å løfte beina og være fokusert etterhvert som de får mer erfaring.
I tilegg er det vel en Fjording du har og de kan naturlig og fysisk sett være mye på forparten i forhold til en varmblods ridehest.
Etterhvert som de blir eldre,styrket og mer på bakparten pleier det å forsvinne.

Å bøye opp en unghest kvier de fleste seg for å gjøre. Grunnen til det er at skjellett,seneapparat,ledd og muskler ikke er ferdig "strukket ut" enda.
Man kan altså risikere å bøye hesten urein om man er litt "hardhendt".

Jeg ville sett det an og heller røntget om det forverres eller går over til uregelmessigheter i gangen. Bare min mening.
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  21:43:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
er jo enig med deg, men ville høre med dere...han kan jo bare være meget stiv og ubalansert som unghester er...for bare håpe det ikke er noe med bena hans...da blir jeg veldig lei meg...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 23/11/2005 :  21:54:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fullblodsen min på 8 år snubler også litt. Han ble bøyd opp når jeg kjøpte han (i begynnelsen av okt.) og fikk 0 i utslag på tre bein, og kun 1/2 grad (så lite at vet. ikke kalte det noen grad) på et forbein. Noen går og sover vettu og er andre steder..

Se det an du. Bør være en solid hest du har og den er enda ung.

Redigert av - xxxx den 23/11/2005 21:57:00 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 23/11/2005 :  22:40:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å bøye opp en unghest kvier de fleste seg for å gjøre. Grunnen til det er at skjellett,seneapparat,ledd og muskler ikke er ferdig "strukket ut" enda.
Man kan altså risikere å bøye hesten urein om man er litt "hardhendt".

Jeg har aldri kviet meg for å bøye opp unghesten, min er bøyet opp regelmessig fra han var to. Alle dyrlegene i distriktet som har fordypet seg i hest bøyer opp unghestene, har aldri hørt om det at en kan "bøye dem urene". (Da tror jeg en i tilfelle skal ta vanvittig hardt i).

Jeg bøyer også opp hesten min selv, ca en gang i uken etter trening, for å følge med på om den ømmer, for å kunne behandle eventuelle skader før de blomstrer opp. Dette gjør de fleste jeg kjenner som har aktive travhester. De er ofte mye flinkere til å bøye i og følge og behandle småskader på hestene sine en de som har ridehester.

Jeg tror snublingen til hesten din heller har noe med høvene/skoingen å gjøre enn at den ømmer, er den unormalt lang på høvene? For lang i draktene? (Da snubler nemlig min, han må være ganske steil, nærmere 58 grader. Da han var treåring måtte han gå på nærmere 62 grader framme). Min erfaring er at mange kaldblodige raser må være ganske steilere enn gjennomsnittet for å gå klar seg, og ikke snuble. Kanskje dette også gjelder fjordingen din?

Det skader uansett ikke å bøye opp hesten din en gang i blant. Vil råde deg til å skjekke både koder og framknær, bakknær, haser, albuer, samt gaffelbånd framme og bak. I tillegg er det smart å gå over høvene med en visitertang for å skjekke om den kan være såleøm.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  16:31:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
han må skos nå, men hovslageren har ikke tid akkurat nå...
ser jo ann fremover...trekker ikke siste mulighet nå...han er da så blid , så noe veldig vondt kan han vel ikke ha...

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 25/11/2005 :  10:59:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror heller ikke dette har så mye med smerter å gjøre..
Heller bare det at hesten er ung, den er jo bare 3 år. Evt. bør kanskje høvene justeres litt..
Når min var 3 og skulle innris var han også litt snublete og ukonsentrert..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  16:47:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
er nok det som er hele problemet...og han ligger jo veldig på fremparten, og da vil han snuble litt...
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  16:48:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
er nok det som er hele problemet...og han ligger jo veldig på fremparten, og da vil han snuble litt...
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  16:48:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
Gå til toppen av siden

Bentemor

Skrevet - 25/11/2005 :  19:13:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Snubblinga kan jo også komme av at han kanskje vokser litt også. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  22:02:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis høvene hans vokser veldig fort kan også det ha innvirkning. hesten min vokser i superfart i tåa, så hun har veldig lett for å snuble. mest pga hovstillinga, men også litt fordi hun rett og slett ikke løfter beina når vi skritter på tur.
ville ikke tatt sorgene på forskudd

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  21:25:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
HEI..
ridde da litt på unghesten min id ag, for instruktør...
og han snublet en del...og jeg ble anbefalt og bøye han opp, for å sjekke om det var noe galt..instruktøren min syns det var lurt å gjøre i tilfelle det var noe i koden hans...

han er ikke halt nå, men vil bli det om fremdels skal gå å snuble, samtidig som han er så på framparten...
han er jo lite muskelsatt, i følge av at han er 3 år, noe som er meget vanlig når han ikke er eldre...og sikkert en del stiv...
og en 3 åring bærer seg jo ikke selv,og det skal den heller ikke gjøre etter min mening...

sukk...vil ikke at ponnien skal ha problemer med bena, ikke min lille ponni...nei nei nei!
han får ikke lov til å være dårlig...

sukk...

hva mener dere om denne saken?

Opprinnelig postet av kross

Unghesten min var noe snublete i begynnelsen, slik som du beskriver her. Men dette var selvfølgelig pga. han ømmet fordi han hadde ikke fått høvene sine trimmet skikkelig. (Var barfot før).
Fikk en god hovslager til å ordne opp i dette for meg, og etter det gikk han helt normalt.

Ville ha sjekket opp med hovslager i første omgang jeg, kombinasjon feilskodd/ømmer og stiv samt unghest som ikke alltid vet å sette beina under seg kan være svaret på problemet ditt. Men jeg ville også ha bøyet han opp for sikkerhetsskyld, siden intstruktøren din mistenkte at den kunne være noe i koden hans.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.95 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.